hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Friis og Skærbæk Mølle
Ole Friis
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 10.11.06
Lagt på d. 10/11/2006 11:37
Er der nogen, der ved noget om Friis'ere og Skærbæk - Skierk - Mølle ved Aulum?

Jeg er forleden gået i gang med at forske i min familie og forfølger til at begynde med navnet Friis, fordi vi i familien tit har talt om netop oprindelsen af det navn i familien.

Min oldefar var lærer Niels Nielsen i Kølkjær. Han blev født i 1857, og foruden at være lærer var han åbenbart en meget driftig mand på egnen. Det fremgår af en avisomtale af hans 80 års fødselsdag, at han startede aftenskole, bibliotek og var formand for byggeudvalget, da der skulle bygges kirke i Kølkjær. Han fik 14 børn med to koner.

En af hans sønner var Ole Friis Nielsen, som blev lærer ved Rosendal Skole. Det er min morfar, som jeg er opkaldt efter - Ole Friis Larsen.

Ved at gå bagud fra Niels Nielsen er jeg stødt på Ane Olesdatter Friis og Christian Olesen Friis. Ane var hans mor, Christian hans svigerfar, idet hans anden kone var kusine Johanne Kristine Kristiansdatter.

Ane Olesdatter Friis og Christian Olesen Friis var børn af Ole Christensen Friis, som var møller på Skierk/Skærbæk Mølle, indtil han solgte møllen i 1838. Jeg har fundet Ole Christensen Friis i både folketællinger fra 1834 og 1840 og i kirkebogen for Avlum Sogn. Han blev født 24. marts 1797 - datoen er svær at læse. Og der står i kirkebogen, at han blev døbt og kaldt Ole Friis - så nu har jeg måske opklaret, hvorfor det hedder sig i familien, at de i tidligere generationer blev "kaldt" Friis. Det er måske blot et udtryk fra kirkebogen, for det ser jo netop ud til, at familien ved dåben i 1697 har lagt stor vægt på at få navnet Friis hæftet på den lille Ole. Han blev ved dåben båret af Ane Kierstine Friis, og der var desuden en Kirsten Friis og måske en Else Friis - jeg er ikke så stiv i de gotiske håndskrifter endnu - i følget, så der har været et massivt opbud af Friis'ere i kirken ved den barnedåb.

Ole Christensen Friis' far kan jeg læse i kirkebogen som Christian Friis, hvilket passer godt med, at der ved folketællingen i 1834 er en Christian Olesen Friis på 77 år i husstanden på møllen. Jeg læser også teksten fra dåben i 1797 sådan, at Christian Friis er møller og gift med Ane Christiansdatter.

Længere er jeg ikke nået ...

Det har gjort det ekstra spændende for mig nu, fordi jeg kan se, at jeg ikke blot er på sporet af mit gamle familienavn, men også mit fornavn. Jeg er da i hvert fald den tredje Ole Friis.

Mvh Ole Friis


Ole Friis
 
Forfatter RE: Friis og Skærbæk Mølle
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/11/2006 13:52
Selve Friis familien i Skærbæk Mølle er der andre her der ved mere om, så jeg vil lige nøjes med et par bemærkninger.

At der i Kirkebogen står noget i retning af "blev døbt og kaldet Ole" eller "blev ved daaben kaldet Ole" eller lign. er helt normalt for den tid. På den anden side er det jo tydeligt nok, at navnet Friis bliver opfattet som et slægtsnavn i den her familie, på et tidspunkt hvor almindelige jævne folk ellers ikke havde slægtsnavne.

Vedr. Skærbæk Mølle: I 1768 dør mølleren i Skærbæk Mølle, Christoffer Nielsen, og efterlader sig enken Karren Vistisdatter og to små børn. Som skik og brug var gifter enken sig snarest muligt igen. Valget falder på den unge Poul Pedersen (Huus) der er ud af en smedefamilie fra Tvis og som samtidig med ægetskabet overtager driften af møllen.

Efter få års forløb dør Karen Vistisdatter og Poul huus gifter sig i 1777 med Ane Nielsdatter. I 1786 køber han møllen til selveje, men efter Ane Nielsdatters død 1788 sælger han møllen til Jens Kjær, og flytter selv til Herning hvor han slår sig på ejendomshandel.

Jens Kjær dør dog allerede i 1793 og hans enke Ane Christensdatter sidder nu tilbage med møllen. Og hun gifter sig så i 1794 med Christian Olesen Friis.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Friis og Skærbæk Mølle
Grete Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 11
Bopæl:
Tilmeldt: 21.07.05
Lagt på d. 12/11/2006 20:14
Jeg har arbejdet en del med Friis'erne i Skærbæk mølle. Det er lidt svært at komme længere tilbage, men jeg ved dog at de stammer fra Sevel og Sahl sogne. Disse kirkebøger er ikke lette at læse og desuden mangler der flere årgange i Sevel kirkebogen. Her er nogle af de oplysninger, som jeg kan bidrage med. Jeg har også en del oplysninger vedr. efterslægten, hvis du er interesseret i dem.

Christian Olesen Friis(1754-1838) og Ane Christensdatter (1762-1833) var mine 2 x tipoldeforældre, idet min oldefar Lars Olesen Friis var Ole Friis Christiansens yngste søn.

19 september 1794 blev møller Christian Friis og enken Ane Christensdatter, Schierbæk Mølle viet i Aulum kirke.

Christian Olesen Friis blev født i Sevel ca 1754. Kirkebogsregistreringer for Sevel sogn mangler omkring dette tidspunkt.
De 3 med navnet Friis, der var faddere ved Ole Friis Christiansens dåb: Ane Kirstine Friis, Kirsten Friis og Else Friis var Christian Olesen Friis’s søstre.

Folketællingen i 1801 for Sahl by i Sahl sogn i Ginding herred:
Husstand nr. 14:
· Else Olesdatter Friis, 29, Ugift,Huusmoder, Skræder,
· Kirstine Friis, 30, Ugift, Huusmoderens Søster, Inderste og vanfør

I FT for 1787 ses faderen Ole Friis:
Folketællingen i 1787 for Sahl by i Sahl sogn i Ginding herred:
Husstand nr. 17
· Ole Friis, 68, Enke(mand),husbond, Sergiant i,
· Kiersten Olesdatter, 19, ugift, barn
· Else Olesdatter, 17, ugift, barn

Den gamle Ole Friis blev begravet i Sahl den 17. juli 1788:
Lagt i jord Sergiant Oluf Christensens: Friis af Sahl Bye, 68 år og nogle

Ane Christensdatter var født i Sahl i 1762. De oplysninger jeg har fra dåben er fra nogle gamle optegnelser, som jeg ikke har kontrolleret i kirkebogen!!. Hendes forældre var Christen Christensen og Anna Nielsdatter(dette er heller ikke efter nogen pålidelig kilde)
Ane Christensdatter blev døbt 3. pinsedag 1762 i Sahl og faddere ved dåben var:
Villads Kjær,
Knud Højgaard,
Enevold Gregersen,
Ingeborg Christensdatter og
Anna Nielsdatter i Hulkjær; som bar barnet

Ane Christensdatter var først gift med den tidligere møller i Skærbæk mølle Jens Kjær. Der findes skifte efter ham i skifteprotokollen for Lergrav gods:
Uddrag af skifteprotokol for Lergrav Gods 1793.
64 Jens Nielsen Kjær i Skærbæk Mølle. 2.12.1793, fol.61B.
E: Anne Christensdatter. LV: Christen Vilstrup i Store Stovbæk. B: Niels Christian 4, Peder 1. FM: farfar Niels Jensen, morbror Mikkel Christensen i Svenstrup Hovgård i Sahl sogn.

Christian Olesen Friis døde den 4. oktober 1838 og blev begravet den 14. oktober. Aftægtsmand i Skierbæk, født i Sevel. Han blev 84 år gl.

Anne Christensdatter døde den 22. januar 1833 og blev begravet på Aulum Kirkegaard den 29. januar. Attægtsmand Christen Friis'es hustru i Skierbæk Mølle. Hun blev 69 år gl.

I FT 1787 for Wolstrupgård i Hjerm sogn kan man se at Christian Olufsen Friis var møller og smed hos etatsråden.

Oe Friis Christiansen og ANe Marie Pedersdatters børn

Christian Olesen Friis
Født 18 juli 1828 i Skærbæk
Død 3. april 1895 i Skærbæk

Peder Olesen Friis
Født 11. december 1829 i Skærbæk
Død 6. september 1900 i Ørre sogn, Langfrom

Ane Olesdatter Friis
Født 24. juni 1833 i Skærbæk
Konfirmeret 30. april 1848 i Aulum kirke

Jens Christian Olesen Friis
Født 23. december 1835 i Skærbæk
Død 15. oktober 1919 Aulum sogn, Skjærk

Marius Olesen Friis
Født 10. maj 1838 i Skjærbæk
Konfirmeret 3. april 1853 i Aulum kirke

Jens Olesen Friis
Født 26. september 1840 i Skærbæk
Død 24. juli 1858 i Skærbæk

Jørgen Olesen Friis
Født 30. november 1843 i Aulum sogn, Skjærk

Lars Olesen Friis
Født 18. juli 1848 i Aulum sogn, Skjærk
Død 26. november 1913 i Aulum sogn, Skjærk

mvh Grete Nielsen
 
Forfatter RE: Friis og Skærbæk Mølle
Ole Friis
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 10.11.06
Lagt på d. 12/11/2006 20:55
Tusind tak for gode og spændende informationer. Jeg er måske især glad for sporet bagud i Friis og vender tilbage, når og hvis det lykkes at finde mere i den retning. Jeg er også interesseret i efterslægten, jeg kan mærke, at alle grenene er en væsentlig del af beretningen for mig, men jeg har ikke været i gang med det her mere end i et par uger, så jeg vil godt tage én ting af gangen, indtil jeg også selv har lidt mere greb om det.

mvh Ole Friis


Ole Friis
 
Forfatter RE: Friis og Skærbæk Mølle
Grete Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 11
Bopæl:
Tilmeldt: 21.07.05
Lagt på d. 13/11/2006 09:41
Her er lige et par ekstra oplysninger, som jeg ikke fik med i går.

Efter Ane Christensdatters død blev der afholdt skifte, som er indført i Hammerum Herreds Skifteprotokol 1832-37 fol. 127 b:

Her er et uddrag af skiftet

Aar 1833 den 21. Februar anmeldtes, at Aftægtsmand Christian Friis’s hans kone Ane Christensdatter den 22de i forrige Maaned ved Døden var afgangen, boende i Skierbek i Aulum Sogn, og efterlader sig af foregaaende Ægteskab med afdøde Jens Kjær, en Søn Niels Christian Jensen, Eier af Nybroe Mølle, myndig, en do. Peder Jensen, hjemme, 36 á 37 aar, vanvittig, og af Ægteskab med Enkemanden en Søn Jens, myndig, Gaardmand i Brændgaard i Ørre, en do. Ole, ligeledes myndig, af Skierbek Mølle.

o.s.v o.s.v

Efter Tilsigelse mødte Sønnen Ole Christiansen af Skierbek Mølle, der anmeldte at have bekostet afdødes Begravelse med 10 Rdlr. Courant, hvorfor han dog i Erstatning kun fordrede den afdødes Gangklæder, til Fordeel for Enkemanden, saaledes at denne kun betaler Skiftets Omkostninger, der udgjør 2 Rdlr. De øvrige myndige Arvinger vare tilsagte, men mødte ikke. De ovennævnte Gangklæder blev udlagt Ole Christiansen, det øvrige til Enkemanden.
Skiftet blev herefter sluttet.
Ole Christiansen, med ført Pen.

Du skriver, at du har fundet Ole Chritiansen Friis i FT 1834 og 1840. I FT 1801 findes han som 3 årig under navnet ’Wolle Christensen og hans far under navnet ’Christian Wollesen’.

Jeg har også et dødsfald i Sahl sogn:

Død 1780 - Sahl:
Dom 16 p. Trin: Lagt jord paa Sergiant Friis's hustru af Sahl. Hun blev 47 aar, 8 måneder og 3 dage

mvh Grete Nielsen
 
Forfatter RE: Friis og Skærbæk Mølle
Ole Friis
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 10.11.06
Lagt på d. 13/11/2006 10:15
Jeg har kigget lidt i folketællingene søndag aften og her til formiddag og kan se, at der også er nogle Friisenberger, som har deres oprindelse i en provst Früsenberg i Sevel.

Min mor kan huske, at der blev talt om i familien, at Friis'erne var uægte børn af Frijsenborg. Nu tænker jeg på, om der måske er en forbindelse mellem Friis og Friisenberg et eller andet sted.

Jeg fandt i folketællingen for 1787 også en Anna Margrete Pedersdatter fød Friis i Skodborg. Hun har tilknytning til Flynder sogn og angives at være 53 år. Jeg ved jo ikke, om der er en forbindelse, men hun har åbenbart også lagt (usædvanlig) vægt på fødenavnet Friis.

mvh Ole Friis


Ole Friis
 
Forfatter RE: Friis og Skærbæk Mølle
Grete Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 11
Bopæl:
Tilmeldt: 21.07.05
Lagt på d. 13/11/2006 10:25
Det er også mit gæt at der er en sammenhæng mellem Friis og Frijsenborg, men jeg har ikke endnu fundet noget. Hvis det lykkes, skal jeg nok give oplysningerne videre til dig og jeg håber selvfølgelig, at du også vil videregive til mig, hvis du finder noget.

mvh Grete Nielsen
 
Forfatter RE: Friis og Skærbæk Mølle
Ole Friis
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 10.11.06
Lagt på d. 14/11/2006 23:32
Nu har jeg brugt nogle af de sene timer på mine aftenvagter på at lede i kirkebøgerne for Sevel og Sahl. Især har jeg ledt efter den gamle Ole (Oluf) Friis - sergenten. Han må jo være født ca 1720. Men jeg kan ikke finde ham. Kan det ikke tænkes, at han med det erhverv kan være en soldat, der er kommet til fra et helt andet sted i landet?

Til gengæld tror jeg, at jeg har fundet Ane Christensdatter, som blev født i 1762 i Sahl.

I kirkebogen på nettet fandt jeg følgende på opslag 101:

Anne Christen Christensens barn af (? et stednavn, jeg ikke kan læse) blev døbt i kirken 3 Pentec (og så noget mere, jeg ikke kan læse) Villads Kiær, Knud Höygaard, Envold Gregersen, Ingeborg Christensdatter og Anne Nielsdatter Hulkier som bar barnet.

mvh Ole Friis Larsen




Ole Friis
 
Forfatter RE: Friis og Skærbæk Mølle
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 15/11/2006 08:24
Anne.
Christen Christensens Barn af Biært blev døbt i kirken 3 Pentec: (= 3. pinsedag). Fadderne vare Villads Kiær, Knud Høygaard, Envold Gregersen, Ingeborg Christensdatter, og Anne Nielsdatter Huskiær(?) som Bar Barnet.

Og jeg tror du har ret i, at sergeanten højst sansynligt er kommet til sognet udefra.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Friis og Skærbæk Mølle
Ole Friis
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 10.11.06
Lagt på d. 16/11/2006 00:50
Bingo!!!

Det er sjovt, detteher.

Den 24. juni 1766 var en stor dag i livet for præsten i Sahl. I kirkebogen (oplsag 110 i 1736-1806 i kirkebøger på nettet) skrev han bagefter:

"Anna Catharina min egen datter blev født til nostra af 24. junii om aftenen imellem kl. 11 og 12 ..."

Videre skrev han, at hun først blev døbt i hjemmet og siden båret frem i kirken for offentligheden den 9. junii, og blandt fadderne var: Mons. Hans Friis fra St(ij?)gaard og Madame Friis af Bröndum

Mon ikke, de har et eller andet med den gamle sergent Oluf Friis at gøre?

Jeg tror ikke mere, at der er meget at komme efter i de manglende årgange af kirkebøgerne fra Sevel. Det meste findes formentlig i kirkebøgerne fra Sahl.

I samme kirkebog, Sahl 1736-1806, fandt jeg onsdag aften følgende:

Opslag 84:

1788: "Sergeant Oluf Friis af Sahl 68 aar begravet (brgw) 17. julii".

Opslag 80

1780: "Sergiant Friises hustru af Sahl dom 16 p. Trin. 47 aar gl". Det er hendes begravelse. Ikke noget navn endnu, men det skal nok findes i samme kirkebog.

Og igen en begravelse på opslag 76:

"Mette Cathrine sergiant Friises datter 2 aar gl."

Jeg leder videre i den kirkebog.

mvh Ole Friis Larsen



Ole Friis
 
Forfatter RE: Friis og Skærbæk Mølle
Grete Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 11
Bopæl:
Tilmeldt: 21.07.05
Lagt på d. 16/11/2006 10:54
På opslag 123 i samme kirkebog (1736-1806) finder du Mette Cathrine sergiant Frises datter af Sahl døbt.

Opslag 125
Niels sergiant Frises søn hjemmedøbt og fremstillet i kirken d. 27. julii og fremstillet i kirken Dom : 15. p. Trinit.

Jeg har ikke fundet Niels hverken som død eller gift, men de 3 søstre har jeg nogle oplysninger på.

Anne Kirstine:

Laurs Hofman og Anne Kierstine Friis af Sahl copuleret den 12te juni 1800.

Folketælling 1801 for Sahl Sogn, Ginding Herred:
Sahl Bye:
Lars Hoffmann,63 ,Gift,huusbond,Huusmand med jord,
Stine Olesdatter,40 ,Gift,hans kone,,
Grethe Marie Hofmann,60 ,Ugift,huusbonds søster,nyde ophold

Vielse 1812 - Sahl:
Den 31. oktober 1812 blev ungkarl Jens Christensen fra Ryde sogn og enken Anne Kirstine Olesdatter copulerede i Sahl kirke. Forlovere: Søren Buelig og Anders Nørgaard af Aahl.

Folketælling 1834 for Sahl Sogn, Ginding Herred:
Aahl Bye,, et Huus:
Jens Christensen,54 ,Gift,,Huusmand, lever af sin jordlod,
Anne Kirstine Olesdatter,72 ,Gift,,Kone,
Margrethe Christensdatter,46 ,Ugift,,Tjenestepige

Død 1836 - Sahl:
Anne Kirstine Olesdatter døde den 7. marts 1836 og blev begavet den 16. marts. Boelsmand Jens Christensen Degns kone i Aahl. Hun blev 75 år gl.

Else Olesdatter Friis:

Vielse 1809 - Sahl:
Den 21. december 1809 blev Søren Nielsen, Buelig, enkemand og pigen Else Olesdatter Friis copul. Forlovere: Degnen Kjerulff og Peder Melchiorsen.

Død 1828 - Sahl:
Else Friis døde den 11. februar 1828 i Sahl og blev begravet den 17. februar. Søren Nielsen Bueligs hustru, 60 år gl.

Kirsten Marie Olesdatter Friis:

Død 1827 -Sahl:
Kirsten Friis døde den 19. december 1827 i Sahl og blev begravet den 23. december. Almisselem, opholder sig i Buelig hos Søren Nielsen. Hun blev 63 år gl.

mvh Grete Nielsen
 
Forfatter RE: Friis og Skærbæk Mølle
Ole Friis
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 10.11.06
Lagt på d. 16/11/2006 15:43
Hej, tak for oplysningerne.

Jeg orkede ikke at lede længere i aftes, men tænkte nok, at jeg ville støde på nogle af døtrene og eventuelle andre børn, når jeg kom længere frem.

Det er lidt pudsigt med den mand. Hvorfor omtaler præsten ham i mange tilfælde som Sergent Friis uden at nævne mandens rigtige navn. Kunne man forestille sig, at kirkebogsførere i dag ville omtale en mand som 'landbetjent Nielsen' i årevis - selv om mandens begravelse?

Har han mon været sådan en slags 'soldat Svejk' på egnen, den komiske sherif?
Og/Eller er der et særligt familiært forhold mellem præsten - provst Friisberger - og Sergent Friis - brødre/fætre? Der er så vidt jeg husker fra folketællingerne godt 10 års aldersforskel på dem.

Og hvad er relationen mellem provst Friisberger og Friis'erne? Er han en snobbet Friis, der kalder sig Friisberger for at lægge lidt afstand til de andre, eller er han en spadsmager, der laver grin med en familierelation til baroniet Frijsenborg?

Lige nu hælder jeg til det sidste. Han MÅ have været en munter mand med den måde, han omtaler Sergent Friis på i de officielle kirkebøger og den tekst om hans egen datters fødsel. Den lyser jo af overstadig lykke og afslører en mand, der slet ikke kan nøjes med at være den formelle embedsmand, som hans kirkebogsførelse ellers krævede af ham. Det må være et uhørt og sjældent udbrud af følelser, han for et øjeblik har sluppet løs for eftertiden den sommermorgen i 1766.

Nu er jeg spændt på at lede efter hans anden datters fødsel samt navnet på den gamle sergent Friis' kone(r?). Ser det ikke lidt ud, som om han har fået to hold børn?

Og så vil jeg lede efter relationen mellem egnens Friis'er.

mvh Ole Friis


Ole Friis
 
Forfatter RE: Friis og Skærbæk Mølle
Ole Friis
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 10.11.06
Lagt på d. 17/11/2006 10:32
Ja, det er åbenbart sværere end som så at komme videre bagud fra Sergiant Friis.

Jeg tænkte, at han måske havde gjort tjeneste som soldat i Viborg, så nu har jeg været kirkebøgerne for de tre sogne i Viborg igennem for den relevante periode, men uden at støde på ham. Det ville ellers været godt med et navn på hans kone nu.

Jeg har også ledt efter døtrenes navne under konfirmationer i Sevel for at se, om det kunne kompensere for de manglende årgange, men det ser ikke ud til at de er der.

Tøjhusmuseet i København har meget apropos en særudstilling om 'rødfrakkerne' i den danske hær. Det ser ud til, at Sergiant Friis har været officer i en brydningstid mellem hvervet og værnepligtigt militær. Han har haft tysk som sit militære arbejdssprog, og han har gået omkring med rød frakke og sort trekantshat. Det er meget sandsynligt, at han har fået en egentlig uddannelse som sergent ved et regiment og derefter gjort karriere i en befæstet by. De første folketællinger blev ifølge udstillingen blandt andet gennemført på Struensees initiativ for at afdække, om der var basis for at ophæve det gamle system med, at det var godserne, der stod for rekrutteringen af soldater på landet, og i stedet centralisere værnepligten under staten (enevældskongen).

Folketællingerne bekræftede statens formodning om, at den selv ville være mere effektiv til at stille en hær, og det var medvirkende til stavnsbåndets ophævelse, som på den måde måske ikke så meget har handlet om at give bønderne deres frihed, men om at overføre rådigheden over dem fra godserne til staten!

Det er spændende læsning og noget af det, jeg synes er sjovest ved slægtsforskningen - alle følgehistorierne, dramaerne og indblikket i landets folkelige historie.

Omkring stavnshåndets ophævelse udstationerer statsmagten altså officerer fra byerne i landdistrikerne, hvor de skal træne bønder til soldater. Systemet kan måske nærmest sammenlignes med hjemmeværnet i dag, fordi der ikke var kaserner for landsoldaterne.

Det passer jo meget godt med Sergiant Friis' opdukken i kirkebogen i Sahl, at han er kommet til sognet i slutningen af 1760'erne på en retrætepost som uddannelsesofficer for bønder på egnen. I folketællingen for 1787 er der for eksempel en Niels Olufsen på 31 år i Sevel, der bor som National Soldat på Stubbegård, en anden mand med samme navn er 'National Rytter' - der er altså soldater på egnen, som hører til statens hær, og de har måske så netop været under Sergiant Friis' kommando.

Sønnen Niels Friis kan jeg heller ikke umiddelbart finde. Han bor jo tydeligvis ikke hjemme ved folkektællingen i 1787, hvor hans søstre ellers kunne have taget sig af ham, hvis far Friis var ude af stand til det et år før sin død. I 1787 må han have været ca. 14 år, hvis han stadig eksisterede. Måske har hans far allerede da sørget for at få ham optaget som trommeslager eller fløjtespiller i (sit eget?) regiment. Jeg har ledt efter Niels Friis i folketællingene for alle amter, men er ikke stødt på nogen, der kunne passe. Jeg har også ledt i udvandrerregisteret, men der er heller ikke nogen Niels Friis, så lige nu er han væk.

Måske kan Tøjhusmuseet hjælpe med gamle militærlister eller lignende. Jeg har skrevet til museet.

Jagten på Friis gav også lidt på provst Friisenberg i Sahl, som er interessant, selv om det måske ikke lige umiddelbart har så meget med Friis at gøre. I kirkebogen for Viborg Domkirke kan man se, at den senere provst har været discipel ved domsognet og er blevet konfirmeret i domkirken. Han har åbenbart været sendt på kostskole der med henblik på en kirkelig karriere.

Også hans anden datters fødsel dukkede op og gav den gode Friisenberg anledning til en fornyelse i kirkebogen:

Sahl, 1736-1806 opslag 135:

"Mette Kierstine min egen Daatter föd d. 14. Aprilis, Hiemdöbt d. 15. Aprilis. Forældrene (ere?) Christian Friisenberg og Hustrue Anna Margrethe Wedel ..."

Herefter skriver Friisenberg ikke længere kun navnet på barnets far i kirkebogen, men anfører hver gang, at "Forældrene ere ...".

mvh Ole Friis




Ole Friis
 
Forfatter RE: Friis og Skærbæk Mølle
Ole Friis
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 10.11.06
Lagt på d. 17/11/2006 15:43
Jeg må korrigere lidt. Efterhånden som jeg får læst mere og mere i kirkebogen for Sahl 1736 - 1806 står det klart, at provst Friisenberg ikke er specielt kåd omkring sine egne børns fødsler eller med sergent Friis. Det var åbenbart meget almindeligt at bruge titel og efternavn uden fornavn i kirkebøgerne dengang. Og han begyndte ikke at nævne begge forældre i forbindelse med sin sidste datters fødsel. Han begynder på det noget tidligere. Så det er blot tidens trend, der vinder indpas i kirkebogen, om han så er forud eller lidt bagud er ikke til at bedømme ud fra en enkelt kirkebog.

Når jeg har kredset sådan omkring Friisenberg, er det, fordi der optræder et par Friis'er som faddere ved datteren Anna Catharinas fremstilling i kirken. For at få lidt mere hold på den forbindelse har jeg også ledt efter hans anden datter, som ser ud til at være hans sidste barn, og da var der ingen Friis'er med, men åbenbart mere lokale folk. Måske fordi de finere da var døde. Det er ikke til at vide endnu.

Men provst Friisenberg blev far til fire børn ifølge kirkebogen for Sahl 1736-1806. Hvis nogle læser denne tråd og er på jagt efter Friisenberg'ere, er her lidt oplysninger:

Kirkebøger på nettet, Sahl 1736-1808, opslag 98, 1761:

"Erich min förste födte Sön blev föd (?) Festo (?) Magni d. 17 April Kl 7 om formiddagen og (?) var hjemmedöbt af mig (?) Provst Sadolin i Kirken publiceret Dom (?). Fadderne vare (?), Oberstlieutenant Sehested, Mons. Peder Friis, Madame Bering, og (?) Sehested fra Rudhauge bar barnet".

Kirkebøger på nettet, Sahl 1736-1806, opslag 106, 1764:

"Elisabeth Christiana min förste Datter blev föd om Natten mellem d. 11 og 12. April Kl. 2 og (?) efter Hiemdaab fremstillet i Kirken (?) 3 (Pasch?). Fadderne vare G (gårdejer?) Giesten, Mons Peder Friis og Mons Hans Friis, (?) Sadolin, Madame (Listo?) og min (Svigermor?) som bar Barnet".

Kirkebøger på nettet, Sahl 1736-1806, opslag 107, 1765:

"Anna Catharina min egen Daatter blev föd og strax efter döbt d. 5 Martii mellem 9 og 10 sent om Aftenen (?) 2 dage og döde d. 7 Dito om aftenen (?).

Kirkebøger på nettet, Sahl 1736-1806, opslag 110, 1766:

"Anna Catharina min egen Daatter blev föd til nostre d. 24. Junii om Aftenen imellem Kl. 11 og 12 sent, hiemdöbt (?) og fremstillet til Daabens Publiction Onsdagen(?) d. 9 Julii. Fadderne vare G (gårdejer?) Morsing, G Mulvad af Eising, Mons Hans Friis fra Sturgaard (tror jeg, der står), Madame Friis af Bröndum og Madame Knudsen fra Soedahl bar Barnet".

Kirkebøger på nettet, Sahl 1736-1806, opslag 135:

"Metter Kierstine min egen Daattter föd d. 14. Aprilis hiemdöbt d. 15. April. Forældrenes (navne?) Christian Friisenberg og Hustru Anna Margrethe Wedel. Daaben publiceret i Kirken Onsdagen(?) d. 21. Maji. Faddere vare G. Thorning og hustru af Sevel, G Mu(?) og hustru af Eising og Madame HHansen fra Landting som bar Barnet.

Så vidt om Friisenberg i denne omgang. Det interessant for mig som Friis er at finde fadderne Hans Friis, Peder Friis og Madame Friis af Bröndum - og deres eventuelle forbindelse til Friisenberg og sergent Friis. Måske er det et blindt spor med meget ringe forbindelse til sergenten, siden han ikke optræder som fadder for Friisenberg og heller ikke selv ser ud til at have haft forbindelse til disse Friis'ere ved sine egne familiebegivenheder. Måske er det et vigtigt spor.

I kirkebogen er jeg også stødt på en Niels Kier, som døde i 1777. Han er også nævnt et par gange som fadder. Sergent Friis' kone er kun nævnt som fadder en enkelt gang. Ved den lejlighed var der imidlertid også en fadder som hed Christen Christiansen. Det navn optræder kun nogle få steder i kirkebogen i den periode. Må det være tilladt at gætte på, at det er Anne Christendatters far, hende som først er gift med Jens Kjær, da han køber Skærbæk Mølle, og siden som enke gifter sig med sergentens søn Christen Olesen Friis?

Og er Niels Kjær far til Jens Kjær?

Det ligner en historie, hvor Anne først er blevet gift med Jens. Og så såre, han dør i Skærbæk, haster hun hjem efter Christian, som hun altså må have kendt helt fra sin barndom. Måske en ungdomskæreste. Han må ganske vist have været en god håndværker at få fat i, eftersom han i en af folketællingerne er smed og møller på en stor gård. Men hun må have haft en eller anden forbindelse til ham eller holdt sig orienteret om hans færden, siden hun mindre end et år efter Jens Kiærs død er hjemme i Sahl for at blive gift med ham. Der må være romantik i det - ikke bare en målrettet anskaffelse af en passende håndværker, som hun sikkert sagtens kunne finde meget tættere på.

Nu ikke mere i denne omgang. Jeg holder pause et par uger, men vender tilbage.

mvh Ole Friis


Ole Friis
 
Forfatter RE: Friis og Skærbæk Mølle
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/11/2006 01:45
Lige et par gennerelle kommnetarer.

Der er for mig at se ikke noget hverken komisk eller på anden måde usædvanligt ved sergeant Fiis. Den gang var der jo een eller to sergenater i hvert eneste sogn, og det er helt normalt, at præsten bare omtaler dem bare med fornavn og tittel, akkurat som han gjorde med alle andre hådnværekere i sognet (Jens Smed, Søren Murmand, Morten Tømmermand, Niels Ridefoged, osv.)

At moderen til de fødte børn ikke nævnes ved navn er også helt normalt for den tid.

De omtalte sergeanter kommer typisk udefra, dvs. fra de store garnissionsbyer, fra hertugdømmerne osv. Men det er også typisk, at de efter nogle års forløb ofte gifter sig med lokale piger, får børn, og at de efter fratrædelsen ernærer sig som husmænd i sognet.

Mht. sergeant Friis, så er det vel sansynligt, at han som militærperson har een eller anden tilknytning til slægtsnavnet Friis. Der er derimod intet der tyder på en tilknytning til godset Frisenborg eller til pastor Fisenberg.

Mht. pastor Frisenberg, så kan det meget vel være en selvagt omskrivning af ordet Frisenborg. Mig bekendt eksisterer navnet "Frisenborg" slet ikke som personnavn. Men det kan meget vel antyde en tilknytning til godset Frisenborg ved Hammel.

Ihvertfald omgiver pastor Fisenberg sig med adelspersoner, og også personer med tilknytning til Frisenborg, bla. ved en dåb i Sevel sogn.

Derimod ser jeg ikke umiddelbasrt nogen forbindelse mellem møllerfamilien Fiis og pastor Frisenberg.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Friis og Skærbæk Mølle
Grete Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 11
Bopæl:
Tilmeldt: 21.07.05
Lagt på d. 19/11/2006 10:56
Jeg vil også tro at Niels Kjær er far til Jens Kjær!
Jens Kjær blev gift med Ane Christensdatter i 1788 så det passer jo udmærket med at han ses i FT for 1787 i Sahl. Alderen passer også. Niels Kiærs alder er også rigtig sammenlignet med hans alder, da han bliver begravet i 1797.
Niels Kiær bliver kaldt Niels Jensen som farfar til børnene i skiftet fra Lergrav Gods efter Jens Kiær i 1793, men derfor kan det jo sagtens være den samme person.

AO opslag 88
1797 - Niels Kiær N. Biert begravet 29. junii, 77 år gl.

Ringkoebing, Ginding, Sahl, Svenstrup by, , 10, FT-1787, B1397
Niels Kjær,66 ,Gift,Mand,Nyder almisse,
Karen Pedersd:,84 ,Gift,Hans kone,-,
Jens Kiær,32 ,Ugift,Søn,Går i Dagleje i tømerarbejde


Oluf Friis’s døtre er ikke konfirmeret i Sevel, men i Sahl.
Konfirmationerne giver dog ikke nogen væsentlige oplysninger, udover at jeg fandt en datter mere, nemlig Anne Margrethe.

AO opslag 231.
1780 - Dom quasimod: (1. søndag efter påske d. 2. april) konfirmeret i Sahl kirke. Konfirmand nr. 13: Anne Kierstine, sergiant Frises daatter af Sahl

AO opslag 231.
1782 - Dom quasimodo geniti (1. søndag efter påske d. 7. april) konfirmeret i Sahl kirke. Konfirmand nr. 5: Anne Margrethe, sergiant Frises daatter af Sahl.

AO opslag 233.
1785 - Dom quasimodo geniti (1. søndag efter påske d. 3. april) konfirmeret i Sahl kirke. Konfirmand nr. 8 og 9: Else og Kiersten Marie, sergiant Frises 2 Døtre af Sahl.

Jeg har også fundet sergiant Friis’s hustru som fadder en enkelt gang.
AO - opslag 123: Her er Niels – Jens Bederholms barn døbt og fadderene er bl. a.:

”Sergiant Friises hustru, Karen Nielsdatter og Christen Michelsens hustru som bar barnet.”

Mon der skal forstås således, at sergiant Friises hustru hedder Karen Nielsdatter? Eller er Karen Nielsdatter også fadder? Præsten benævner jo generelt kvindelige faddere enten som en mands hustru eller datter. Det er heller ikke almindeligt i Sahl på dette tidspukt, at der er mere end én eller to kvindelige faddere. Da der også var en søn ved navn Niels, er det jo nærliggende, at Friis’s kone hed Nielsdatter. Men… det kan jo kun være gætteri.

mvh Grete Nielsen
 
Forfatter RE: Friis og Skærbæk Mølle
Ole Friis
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 10.11.06
Lagt på d. 19/11/2006 11:09
Nej, jeg er også blevet overbevist om, at der ikke er nogen relevant forbindelse mellem sergent Friis og de Friis'er, som provst Friisenberg omgås.

Tværtimod færdes Friisenberg i samfundets øverste lag ikke blot på egnen, men i det hele taget, mens sergent Friis er placeret i bunden eller næsten helt dernede.

En af de Friis'er, der er fadder for provst Friisenberg hedder således Peder Friis. I folketællingen 1787 er der en 57-årig Cammer Assessor Peder Friis, som bor på Lundgaard Hovedgaard i Gammelstrup i Fjends. Mon ikke, det er ham?

Også Sehested, der optræder som fadder, er et navn fra de øverste lag. I folketællingen 1787 er der en Sehested, som er kammerherre og ejer af Rydhauge, Vinnerup og 1/2 Stubbergaard. Gården Rydhauge er også omtalt blandt Friisenbergs faddere, ganske vist med et andet navn, men forbindelsen til egnens største godser og navne er uomtvistelig, ligesom Friisenberg selv er gift med en Wedel, som også er et navn fra samfundets top.

Tøjhusmuseets udstilling om hæren i 1700-tallet tegner et billede af dårligt lønnede og fordrukne daglejere på samfundets bund. Og nok er sergent Friis ünderofficer, men så er han altså heller ikke mere. Jeg er kun stødt på hans hustru som fadder ved en barnedåb 1 gang i kirkebogen for Sahl, og fadderne til deres egne børn. født i sognet, ser ud til at være husmænd og fattigfolk blandt de nærmeste naboer. Sergenten (og hans kone?) er kommet til udefra og har ikke haft status til at få nogen større omgangskreds i Sahl ud over de nærmeste naboer, så der er socialt set meget langt fra sergent Friis til Friisenberg og hans Friis-venner.

En anden ting, der nu er begyndt at undre mig mere og mere, er det store spring, som Ane Marie Pedersdatter og Jens Kiær gør såvel geografisk som socialt, da de flytter relativt langt sydpå til Skærbæk Mølle. I folketællingen 1787 er Jens Nielsen Kiær omtalt som "daglejer ved tømmerarbejde". Det lyder for mig ikke som en mand, der kort efter har råd til at etablere sig som mølleejer på en ny egn. Men møllekøbet foregår omkring tidspunktet for hans fars død, og faren var gift igen med en noget ældre kvinde, så måske har Jens Kiær arvet - og Ane Marie ligeså - til finansieringen af møllekøbet. Men hvorfor skal de så langt væk, og hvordan har de fundet frem til møllen? Har det noget med stavnsbåndets nærmest samtidige ophævelse at gøre?

mvh Ole Friis


Ole Friis
 
Forfatter RE: Friis og Skærbæk Mølle
Grete Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 11
Bopæl:
Tilmeldt: 21.07.05
Lagt på d. 19/11/2006 11:47
Hej Ole Friis! Du skriver, at Niels Kjær var gift 2. gang med en noget ældre kvinde.
Iflg. FT 1787 - AO opslag 6 er begge ægtefæller i 1. ægteskab. Hustruens alder er meget utydelig, så den er måske afskrevet forkert i DDA.
Jeg tror også Oluf Friis er enkemand efter 1. ægteskab, men jeg er ikke helt sikker(FT1787 - AO opslag 4). Måske kan du tyde hvad der står? DDA har ihvertfald angivet ham som enkemand efter 1. ægteskab, men det der står om 'den første' har indtasteren ikke kunnet tyde. Kan du?
mvh Grete Nielsen
 
Forfatter RE: Friis og Skærbæk Mølle
Ole Friis
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 10.11.06
Lagt på d. 19/11/2006 19:59
Hej Grete. Jeg har kigget på den folketælling nu, men jeg kan heller ikke læse, hvad der står. Det går bedre med de gotiske håndskriter, men jeg kan stadig ikke læse dem specielt godt, og her er det oven i købet utydeligt skrevet.

Det ser ud til, at det er forkert, at Niels Kjær var gift to gange. Det var en antagelse fra min side, fordi FT 1787 i DDA angiver, at Niels Kjær da var 66 år, sønnen Jens 32 år, og konen Karen Pedersdatter 84 år. Jeg syntes ikke, at den alder sådan rent biologisk kunne passe til, at hun så skulle være mor til Jens, men måske er alderen skrevet forkert af. Håndskriften fra folketællingen er jo noget af en plamage. I stedet vil jeg nu prøve at lede efter hende i kirkebogen og se, om hun skulle være dér. Jeg har kigget efter Niels Kjær, men det er lidt svært. Der er flere nydøbte Jens'er omkring 1721, men ingen er umiddelbart sønner af en Kjær. Han kan altså enten være tilflytter, eller - mere sandsynligt måske - have en far, som ikke blev kaldt Kjær dengang.

Da jeg fandt sergent Friis' kone som fadder tænkte jeg også på, om det betød, at hans kone hed Karen Nielsdatter. Og jeg har det som en arbejdshypotese, men jeg tror det nu ikke, for så ville der vel også have været navn på Christen Michelsens hustru og barnets mor.

Jeg tror egentlig ikke mere, at sergent Friis har haft flere koner. Snarere har han måske været borte fra sin kone i perioder i embeds medfør.

Her er lidt mere, som jeg har fundet i kirkebogen for Sahl 1736-1806:

Opslag 123 - så du har måske allerede selv fundet det lidt højere oppe på siden, hvor sergent Friis' hustru er fadder:

"Mette Cathrine, Sergiant Frises barn af Sahl i Kirken Dom 25. jan. Fadderne vare Povel Michelsen, Jens Bederholm, Christen Schouling, Maren Holt, Grethe Marie Hofman og Christen Vester Schoulings Hustru bar Barnet."

Opslag 88, 1797:

"Niels Kiær af Biert begravet d. 29. Junii, 77 aar gammel."


Opslag 217, 1788:

"Trolovede Jens Nielsen Kiær og Anne Christensdatter af Svenstrup d. 29. Aprilis. Copulerede det samme Par d. 23. Maji".

mvh Ole Friis










Ole Friis
 
Forfatter RE: Friis og Skærbæk Mølle
Ole Friis
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 10.11.06
Lagt på d. 19/11/2006 23:58
Hej Grete

Det kan vist godt lade sig gøre, at Niels Kjærs kone Karen Pedersdatter også er mor til sønnen Jens. I hvert fald har jeg nu fundet hendes begravelse i kirkebogen for Sahl 1736-1806, Opslag 85:

1790: "7. Niels Kiærs Hustrue af Svenst: Dom: Jubilate (ot?): 74 aar."

Og så blev hun jo født cirka i 1716 og var 38 år, da Jens Kjær blev født i 1754.

Sahl 1736-1806 opslag 45:

"Jens, Niels Kiærs barn døbt Dom: 1 p. Epip. Birgitte Hougaard bar det. Fadderne ...". - Kan jeg ikke rigtig læse.

mvh Ole Friis


Ole Friis
 
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk