hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Peder Mathiesen og Anne Marie Frandsdatter + sigøjnere
MøllerNielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 11
Bopæl:
Tilmeldt: 21.10.10
Lagt på d. 23/11/2010 10:23
Min afdøde far har engang sagt, at der skulle være sigøjnerblod i hans årer uden dog at vide meget mere end det. Drevet af nysgerrighed har jeg forsket lidt i hans slægt og nået frem til min tip-tip-oldefar Peder Mathiesen, f. 1752, d. 1843, boende i Gaarsvig, Sdr. Felding. Gift med sin kusine Anne Marie Frandsdatter, f. 23/7-1758 i Drongstrup, d. 9/1-1829 i Sdr. Felding. Den eneste mulige sigøjnerforbindelse, jeg har fundet, er denne website http://forestwood.webs.com/birchbirkdanmark.htm , hvor der i en historie, om vedkommendes forfader, Peder Andersen Birk (1763), optræder en sigøjner, Frantz Baltzersen, som skulle være i familie med Peder Mathiesens kone. Der står:" They then left his house and stayed the night at inn-keeper Peder Mathiesen at Gaardsvig Mark, whose wife was Baltzersen's aunt". Dette foregik i 1814, hvor Peder Mathiesen boede i Gaardsvig, så det kan næsten ikke være andre.

Der synes ikke umiddelbart at være mulighed for at kontakte websitens ejer direkte, så nu vil jeg lige høre, om der er nogen, der ved mere om ovenstående personer ??
 
Forfatter RE: Peder Mathiesen og Anne Marie Frandsdatter + sigøjnere
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/11/2010 10:57
Der er uden tvivl tale om en sammenblandig af af to begreber, de udenlandske sigøjnere, og de danske kjæltringer (=rakkere, skøjere, natmandsfolket, etc.), som begge i flæng har været kaldt for tatere.

Sigøjnerne (idag kaldet romaer) har intet med den her historie at gøre.

Frands Baltesen var nu iøvrigt heller ikke ud af natmandsfolket, han var søn af husmand Baltzar Nielsen i Ørskov, senere i Bjerre, i Snejbjerg sogn. Men han kom til at dele det meste af sit liv med folk af Dejbjergrakkerene, bla. fordi han giftede sig med en pige af Dejbjergfolket, og dels fordi hans søster Mette var gift med Jesper Gasdal (som egentlig heller ikke var 'rigtig' rakker), og derfor blev både Frands og Mette langt hen ad vejen regnet for en del af Dejbjergfolket.

Læs feks. H. P. hansen "Natmandsfolk og Kjæltringer", bind 2, side 75ff.

Fkt-1787; Snejbjerg - Ørschou bye ; 6;
230; Baltzar Nielsen; m; 37; gift,1; mand / tigger, da sognet ej kan føde dem alle
231; Marie Lisb. Frandsdatter; k; 27; gift,1; kone
232; Frans Baltzarsen !!; m; 4; ; søn
233; Maren Baltzarsdatter !!; k; 3; ; datter

Fkt-1801; Snejbjerg - Fielstervang heede ; 1;
1; Baltsar Nielsen; ; 52; gift,1; Mand / Huusmand med noget jord som han har opbrudt af hee
2; Marie Elisabeth Frandsdatter; ; 39; gift,1; Hans kone
3; Frands Baltsersen; ; 15; ugift; Deres søn
4; Maren Baltsersdatter; ; 14; ugift; Deres datter
5; Mette Baltsersdatter; ; 10; ugift; Deres datter
6; Karen Baltsersdatter; ; 7; ugift; Deres datter
7; Susanna Baltzarsdatter; ; 4; ugift; Deres datter
8; Niels Baltsersen; ; 2; ugift; Deres søn


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 23/11/2010 11:00
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Peder Mathiesen og Anne Marie Frandsdatter + sigøjnere
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 23/11/2010 13:21
Hej Møller Nielsen

Anne Marie Frandsdatter må jo være en søster til Baltzar Nielsens kone Marie Elisabeth Frandsdatter– og altså Frands Baltzarsens moster.

Jeg har en del materiale om Frands Baltzarsen – ophav, ægteskab, børn, mv. – da jeg selv er ud af samme slægt – (men ikke en kjæltring).

Men da du kan føre din slægt tilbage til Peder Mathisen og Anne Marie Frandsdatter, er du jo ikke i lige line i slægt med Frands Baltzarsen, så måske er du ikke interesseret i mere, end det, Feldborg har henvist til, hvilket da vist er ret så fyldestgørende.

Hilsen Margit
 
Forfatter RE: Peder Mathiesen og Anne Marie Frandsdatter + sigøjnere
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/11/2010 13:33
Margit Louise Jørgensen skrev:
Anne Marie Frandsdatter må jo være en søster til Baltzar Nielsens kone Marie Elisabeth

Det er helt korrekt. De er døtre af Frantz Mortensen i Sdr. Felding. Ane Marie er døbt i Sdr. Felding 23 Jul 1758 og Marie Lisbeth er døbt i Assing 07 Sep 1760.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Peder Mathiesen og Anne Marie Frandsdatter + sigøjnere
MøllerNielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 11
Bopæl:
Tilmeldt: 21.10.10
Lagt på d. 23/11/2010 14:29
Mange tak for svar. Ja, det må være sådan, det hænger sammen.

Mvh Møller Nielsen
 
Forfatter RE: Peder Mathiesen og Anne Marie Frandsdatter + sigøjnere
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 23/11/2010 16:34

Hej med jer.
Er det rigtigt at Frants Mortensen flyttede til Assing, og var det med den samme kone?
Jeg tænker på om ægteskabet overlevede Frants "sidespring" , hvor han samtidig med sin ægtefødte datter, måtte udstå kirkens disiplin fordi han havde besvangret en anden kvinde.
Hvad blev der af Frants og hans kone?
Når je4g er intereseret er det fordi endnu een ad Franrs's døtre, Anna Frantsdatteer, født 1755 er gift med sønnen fra Øster Bjerre, Niels Christensen, senere ejer af Gammelgaard i Skarrild.Dette par er mine aner.
Mvh Oldefars mand, alias Egon Hansen
 
Forfatter RE: Peder Mathiesen og Anne Marie Frandsdatter + sigøjnere
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/11/2010 17:22
Oldefars mand skrev:
Er det rigtigt at Frants Mortensen flyttede til Assing, og var det med den samme kone?

Ja til det første, han bor tilsyneladende først i Bukkjær og senere i Hvedde. Om han tager konen med kan jeg ikke lige huske. Han får børn døbt i 1760 og 1763. Moderens navn er ikke i nævnt Assing kirkebog på den tid, men hvis det havde været uægte børn havde det jo nok været nævnt.!

Altergangslisterne burde kunne give svaret.

Men bortset fra det, så er der vel en del 'uldne' punkter vedr. denne Frans Mortensen.?

Når je4g er intereseret er det fordi endnu een ad Franrs's døtre, Anna Frantsdatteer, født 1755 er gift med sønnen fra Øster Bjerre, Niels Christensen,

Du forudsætter altså, at Frands Mortensen er identisk med Frands soldat.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Peder Mathiesen og Anne Marie Frandsdatter + sigøjnere
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 23/11/2010 17:58
Hej Egon.
Har du denne?
http://www.kkermit.dk/jyske-reg-08.htm

1782
216
Peder Mathiesen, ægteskabs bevilling.
Bevilger og tillader, at bønderfolkene Peder Mathiesen, og Anna Maria Fransdatter af Sønder Felding sogn i Ribe stift, må udi ægteskab sammenkomme, uanset at de skal være sødskende børn. 7 juni 1782.

Mvh.
Ruth
 
Forfatter RE: Peder Mathiesen og Anne Marie Frandsdatter + sigøjnere
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 23/11/2010 18:56
Frands Mortensen får 2 børn døbt med 3 ugers mellemrum i 1758, og de står lige efter hinanden i kirkebogen.

http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=7&dir=520-02&size=100&ark=17

9 p. Trin et ægte barn Anna Maria og
12 p. Trin et uægte barn Jeppe med Øllegaard Jepsdatter

Frands og Øllegård står åbenbar skrifte 1758
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=41&dir=520-02&size=100&ark=17

Men Øllegaard har også været "lidt let på tå" i Vedersø, hun står også åbenbar skrifte 1755, hvilket ses lige ovenover på samme side.

Kunne det tænkes, at "sigøjneren" er Øllegaard? Jeg kender ikke hendes ophav, men det er blot en formodning.

Ruth
 
Forfatter RE: Peder Mathiesen og Anne Marie Frandsdatter + sigøjnere
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 23/11/2010 20:28
Hej igen.
Ja, Jeg går ud fra at Frants Mortensen og Franrs soldat er den samme person.Der er noget med at Frants og flere andre unge mænd i 1759 bliver sendt til Fyn som soldater.Årsagen kender jeg ikke. men det skulle være efter hjemkomsten fra denne tur at Ftants slår sig ned i Bukjær i Assing.
Nej, jeg har ikke set i "kermit" at Peder Marhiesen og Anna Marie skulle være søskendebørn, er der nogen som kender nætmrtr til slægtsskabet? Det kunne måske kaste lys over Frants's kone ,Mette Pedersdatters forslægt, for der er een som har fortalt mig at Frants tidligere har været gift i Borris, men at både hans kone og deres spødbarn skulle være døde i 1748, så han må vel så vøre em fremmed fugl i Sdr Felding ?
Jeg har også været i forbindelse med en forsker som havde Øllegårds søn Jeppe som Ane. Han syntes ikke om at jeg, ligesom nu Ruyh antydede at Ællegaard måske var landsbyens "deme fatale", men hvorfor pokker havde Frantd behov for andre kvinder samtidig med at han besvangrede sin kone?

Mvh Egon
 
Forfatter RE: Peder Mathiesen og Anne Marie Frandsdatter + sigøjnere
MøllerNielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 11
Bopæl:
Tilmeldt: 21.10.10
Lagt på d. 23/11/2010 21:06
Hej

Til Egon: Det sidste er der nok mange kvinder, der i tidens løb har spurgt sig selv ...

Til Feldborg: Du skrev, at der var en del "uldne" punkter ved Frants Mortensen (bortset fra, at han var lidt løs på tråden). Ved du mere om ham?

Mvh Ingrid
 
Forfatter RE: Peder Mathiesen og Anne Marie Frandsdatter + sigøjnere
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/11/2010 21:20
Det må i undskylde, det havde jeg overset.

Konfirmeret i Borris 1739: Frands Mortensen (muligvis født 1722-24 hvor kirkebogen mangler)

1746 d. 22. dec., trolov: Frands Mortensen og An Jakobsdatter.

1747 Dca 3tie p. Epiph., 22/1, cop: Frands Mortensen og An Jacobsdatter.

1747 Palme søndag, 26/3, døbte Frantz Mortensens søn Peder, båren af min datter Joh. Cathrine, faddere: Peder Lindvig, Peder Barfod, Christen Moesgaard, Mette Aagaard, Johanne Nielsdatter i Aagaard.

1748 Dca 2 p. Epiph., 14/1, begrov Frands Mortensens hustrue og hendes søn Aar gammel.

I Assing 1761 - 62 nævnes Mette Pedersdatter som hans hustru og de går også til alters sammen.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 23/11/2010 21:24
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Peder Mathiesen og Anne Marie Frandsdatter + sigøjnere
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/11/2010 21:50
Her er lige lidt mere:
An Jacobsdatter døbt i Borris 15 apr 1722 datter af Jacob Jensen Barfod i Lindvig og Margrete Nielsdatter Boltrup. Konfirmeret i Faster 1739.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Peder Mathiesen og Anne Marie Frandsdatter + sigøjnere
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 25/11/2010 21:28
Det var noget sludder jeg skrev tidligere at Anna Frantsdatter og hendes mand Niels Christensen kom til Skarrild. De blev i Sdr Felding, hvor Niels Christensen overtog sin fødegård i Øster Bjerre. Det var deres datter Karen, der blev gift ned Niels Christensen Rabæk fra Oddum, som købte Gammelgaard i Skarrild.
Er der forresten nogen som ved noget om Niels Christensens forældre i Øster Bjerre? Var der nogen af dem som var født i Øster Bjerre?
Til Feldborg: Når jeg slår op på Assingkirkebog, for at se mere om Mette Pedersdatter og Frands, får jeg Sønderfelding kommikantliste. Hvad gør jrg forkert, og ved du om Mette og Frands blev og døde i Assing, eller flyttede atter efter den disste datters fødsel.Jeg har fået at vide at denne datter døde ugift vistnok i Tarp Hussted
Mvh Egon
 
Forfatter RE: Peder Mathiesen og Anne Marie Frandsdatter + sigøjnere
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/11/2010 01:21
Hvis vi regner Frands Soldat med, så skal vi have fundet (mindst) endnu en mor til børneflokken.

1. Anne Frandsen 23 Nov 1755 Sønder Felding + ???

2. Peder Frandsen 26 Mar. 1747 Borris + An Jacobsdatter Barfoed

3. Anna Maria Frandsen 23 Jul 1758 Sønder Felding + Mette Pedersdatter???

4. Jeppe Frandsen 13 Aug 1758 Sønder Felding + Øllegard Jepsdatter

5. Marie Lisbeth Frandsen 07 Sep 1760 Assing + Mette Pedersdatter
6. Mette Frandsen 29 May 1763 Assing + Mette Pedersdatter

Hvem er mor til nr. 1 og 3.?

Hvor / hvornår bliver han gift med Mette Pedersdatter.?


Mht. Kommunikanter, så har jeg ikke lige opslagsnumrene på AO, men her på siden begynder de efter 1755 her:
Assing:
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=37&dir=520-14&size=75&ark=17
Sdr. Felding:
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=42&dir=520-02&size=75&ark=17

Rettelse: Mette Pedersdatter var fejlagtigt angivet som Anne Pedersdatter.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 26/11/2010 17:09
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Peder Mathiesen og Anne Marie Frandsdatter + sigøjnere
MøllerNielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 11
Bopæl:
Tilmeldt: 21.10.10
Lagt på d. 26/11/2010 16:21
Hmmm - nu er jeg forvirret. Hvor kommer ANNE Pedersdatter ind i billedet? Er det ikke METTE Pedersdatter, der er mor til hhv. Anne Frandsen (1755), Anne Marie Frandsen (1758), Marie Lisbeth Frandsen (1760) og Mette Frandsen (1763)?

Mvh Ingrid
 
Forfatter RE: Peder Mathiesen og Anne Marie Frandsdatter + sigøjnere
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/11/2010 17:03
Upss, jo selvfølgelig. Ihvertfald forså vidt de 2 sidste angår.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 26/11/2010 17:11
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Peder Mathiesen og Anne Marie Frandsdatter + sigøjnere
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 26/11/2010 20:58
Hej igen.
Jeg må indrømme at min antagelse at Mette Pederrdatter også skulle være mor til Anne og Anne Marie, bygger mest på de oplysninger jeg fik for nogle år siden, om Frants's fortid i Borris og hans tilbagekomst fra Fyn, og dåb af endnu 2 piger i Assing.
Seaværre ligger det brev sammen med andre notater "er sted oppe på loftet", og jeg har ikke noteret afsenderens navn, kun at oplysningerne er fra privat kilde,men at de ser tilforladelige ud når der ikke findes primær kilde til Ftants og Mettes vielse i Sdr Felding.Der er jo heller ikke noget om at Frants skulle være blevet gift med Mette i 1760-61 i Assing.
Annes gudmor i 1755 er Carsten Pedersensa kone( iflg altergangslisterne hed hun Marie Lisbeth) i V. Bjerre, og der er også en Mathis Pedersenog hustru i V Bjerre.(det er vej Peder Mathisens far?)
Hvis Carsten , Mathis og Mette er søskende har vi her fætter-kusine forholdet mellem Peder Mathiesen og Anna Marie Frantsdatter. Men kan vi løfte bevisbyrden?
Hvem var proprietær og er der bevaret fæsteprotokoller og skifter? Det må dreje sig om perioden 1720 -1750
Mvh Egon
 
Forfatter RE: Peder Mathiesen og Anne Marie Frandsdatter + sigøjnere
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/11/2010 22:22
Oldefars mand skrev:
Hej igen.
Jeg må indrømme at min antagelse at Mette Pederrdatter også skulle være mor til Anne og Anne Marie, bygger mest på de oplysninger jeg fik for nogle år siden, om Frants's fortid i Borris og hans tilbagekomst fra Fyn, og dåb af endnu 2 piger i Assing.

Ok. Det kan jo være een han har haft med hjem fra et sted hvor han har gjort tjeneste. Men de kan jo også være gift i Sdr. Felding lige før kirkebogen bliver genoptaget.

Annes gudmor i 1755 er Carsten Pedersens kone

Hun (dvs. Carsten Pedersens kone) er datter af gårdmand mv. Frederik Brock som igen er søn af Præsten Jens Brock. Frederik Brock ejer nogle gårde på egnen og er på den tid sognets ubestridte 'konge'.

Carsten Pedersen står også fadder i 1758. Hans kones slægt er lidt kendt, men ham selv ved vi meget lidt om. Han er formentlig fætter til Carsten Iversen i Overby, og der er begge formentlig slægtninge til Mette Castensen og Maren Castensdatter der nævnes i Sdr. Felding henholdsvis 1725 og 1728, men det fælles ophav er ukendt.

Jeg mener også at have set Anders Larsen Schiøt som fadder til eet af Frands' børn, han er en bror til Carsten Iversens kone, men jeg ved ikke hvor meget man skal lægge i det.

og der er også en Mathis Pedersenog hustru i V Bjerre.(det er vej Peder Mathisens Hvis Carsten , Mathis og Mette er søskende har vi her fætter-kusine forholdet mellem Peder Mathiesen og Anna Marie Frantsdatter.

At Matis og Mette kan være søskende er vel oplagt, om Carsten Pedersen også hører med her, eller om han 'bare' er nabo, tør jeg ikke sige udfra det foreliggende, vil dog umiddelbart tro, at han er noget ældre end Mette. Så skal vi lige have set lidt mere på hvem der står fadder til hvilke børn.

Hvem var proprietær og er der bevaret fæsteprotokoller og skifter? Det må dreje sig om perioden 1720 -1750

Jeg tror ikke der er noget at hente der. Sindinggaard har haft lidt, resten er strøgods og selveje.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 26/11/2010 23:44
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Peder Mathiesen og Anne Marie Frandsdatter + sigøjnere
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 27/11/2010 19:20
Jeg søgte i den ældste dåbsbog, og fandt Mette,datter af Peder Søndergaard i 1724 og Mette , datter af Pedewr Ghristensen i 1728, og endelig Mette, datter af Peder Fruergaard i 1731. Den sidste kan vi vel se bort fra, jeg mener at have læst at den gamle slægt på Fruergård, altså den som blev afløst af Jens Rabæk, skulle vøre temmeligt godt beskrevet.Jeg fandt ikke Matis, men han skal jo kun være få år ældre end Mette for at være fra før kirkebogens tid.
Mvh Egon
 
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk