hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Jens (Jensen) Schalmstang
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 01/12/2007 20:20
Jeg søger oplysninger om Jens (Jensen) Schalmstang, Ikast sogn. Jeg har flg. informationer:

1. han blev gift med Kirsten Andersdatter i 1746 (Kb Ikast sogn 1709-1816 opslag 88)
2. han har formentlig en bror ved navn Thomas. I skattemandtalslisten her på siden (Litra G, juli 1743 Ikast) kan han være den bror (af Schalmstang), der bor sammen med Thomas Schalmstang. Han ses ikke i Litra H, jan 1744 Ikast, men i Litra I, juli 1744 Ikast ses han igen.
3. han gætter på, at han er identisk med den Jens Jensen af Schalmstang, der i 1745 blev udlagt som barnefader (Kb Ikast sogn 1709-1816 opslag 55)
4. Jens Schalmstang og Kirsten Andersdatter fik - så vidt jeg kan se – fire børn i perioden frem til 1751. Kirsten Catrine (1747), Jens Andreas (1748), Kirsten Cathrine (1749) og en dødfødt (1751). Jeg er interesseret i Kirsten Cathrine fra 1749, der i 1770 blev gift med Peder Sørensen Hagelskiær (Kb Ikast sogn 1709-1816 opslag 96)
5. Kirsten Andersdatter er nok identisk med Kirsten Schalmstang, der blev begravet i juli 1780 (Kb Ikast sogn 1709-1816 opslag 40)

Jeg har ikke kunnet finde information om hans død. Måske er der nogen, der kender noget til ham eller til familien i øvrigt?

med venlig hilsen
Jørgen Pedersen

Redigeret af ggpe d. 01/12/2007 20:22
 
Forfatter RE: Jens (Jensen) Schalmstang
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 02/12/2007 00:01
Iflg bogen Ikast sogn er Jens Skalmstang søn af Thomas Skalmstang. Men det kan ikke være rigtig, idet han (Jens) jo tydeligvis kaldes Jens Jensen i kirkebogen.

Men der er mere der ikke hænger sammen. Thomas dør 1746, 84 år gammel. Hvis det er tilfældet, så kan han ikke i 1743 have sin gamle mor hos sig og han kan heller ikke være bror til Jens.

I kirkebogen optræder i 1745 Jens Schalmstang og i 1747 Jens Schalmstangs hustru Maren
Ofvergaard. kunne det være forældrene til Jens Jensen Schalmstang (og han måske bror til Thomas?).?

Den Karen Jensdatter af Schalmstang der bliver viet 1743 må vel være en søster til Jens Jensen Schalmstang.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens (Jensen) Schalmstang
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 03/12/2007 20:10
Ja, det er ret forvirrende. Men det er en god idé at antage, at Jens Schalmstang og Maren Ofvergaard er forældre til Jens Jensen Schalmstang. Det er en elegant løsning på et af problemerne. Men der er andre....

Jeg har igen kigget de døde igennem, desværre uden at finde nogen af de to Jens Schalmstang’er eller Maren Ofvergaard eller Maren Schalmstang. Men jeg fandt en Karen Schalmstang, der er begravet 6. maj 1766, 87 år gammel. (Kb 1709-1815 opslag 34). Jeg mener bestemt, at der står Karen – selv om jeg ville foretrække, at der stod Maren. (Maren Ofvergaard optræder som fadder i Kb 1709-1816 opslag 59, og der er ingen tvivl om, at det er en Maren)

Det kan så være den Karen Jensdatter af Schalmstang, der vies 1743 til Jens Nielsen Bierregaard (Kb 1709-1815 opslag 86). Hvis aldersangivelsen passer, må hun ved vielsen have været i 60’erne - en høj alder at blive gift i. Parret får tilsyneladende ingen børn, så måske alligevel…? Hvis det er tilfældet, så kan hun være søster til Thomas og Jens Schalmstang (den ældre)? I så fald ville der være to personer med navnet Jens Jensen Schalmstang, far og søn. Ak ja, der er jo ingen, der siger, at det skal være let at forske i slægten.

Jeg har desuden overvejet, om Jens Nielsen Bierregaard evt. skulle have ”giftet sig” til navnet Schalmstang således, at han ved ægteskab og bosættelse i Schalmstang kunne være blevet til Jens Schalmstang, men det ville forudsætte, at Karen Jensdatter var død mellem 1743 og 1746, hvor Jens Schalmstang vies til Kirsten Andersdatter. Og det er hun tilsyneladende ikke.

Så forvirringen vokser, men dog måske på et højere niveau. Jeg leder videre, og mange tak for hjælpen.

mvh
Jørgen
 
Forfatter RE: Jens (Jensen) Schalmstang
Peter Mikkelsen
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 27.01.08
Lagt på d. 04/02/2008 20:32
Du skriver: Jeg er interesseret i Kirsten Cathrine fra 1749, der i 1770 blev gift med Peder Sørensen Hagelskiær (Kb Ikast sogn 1709-1816 opslag 96)

Du får lidt her:
Peder Sørensen er født i 1745 i Ikast Sogn som søn af Søren Hagelsch og dennes Hustru. Hustruen Kiersten Chatrine Jensdatter er født i 1749 i Ikast sogn som datter af Jens Schalmstang og dennes hustru.

Hendes far, Jens Schalmstang bliver i øvrigt udlagt som barnefader til et uægte barn: 8.9.1745 absolveret: Karen Svensdatter af Ravnsvad, som udlagt til barnefader Jens Jensen Schalmstang

Han døbes den 17.9.1745 i Ikast Kirke som Søren Hagelsch barn kaldet Peder. Baren af Morten Birchløvs Hustru.
Faddere: Peder Lauridsem, Morgen Kolbech, Thomas Lauridsen, Madam Fanø, Girtrud Kolbech og Johan Birch.

Hun døbes i september 1749 i Ikast Kirke som Jens Schalmstangs datter oc kaldet Kirsten Chatrine, båren af Maren Jensdatter.
Faddere: Niels Brøndum, Jacob Pedersens Hustru og Maren Sørensdatter alle ibid.

De bliver troloved 27.4.1770 i Ikast Kirke som Peder Sørensen Hagelskiær og Kiersten Catrine Jensdatter, copuleret 8.6.1770

Peder Sørensen bliver ”Bonde og Gårdbeboer” i Ravnsvad, Ikast Sogn.

I FT-1787 omfatter husstanden ægteparret, fire døtre samt en tjenestekarl
Peder Sørensen, født 1746,
Kiersten Chatrine Jensdatter, født 1749,
Kiersten Marie Pedersdatter, født 1773,
Anna Kierstine Pedersdatter, født 1777,
Karen Pedersdatter, født 1770,
Maren Pedersdatter, født 1786 samt
Knud Knudsen, født 1747, tjenestekarl

I FT-1801 bor de samme sted, og husstanden omfatter ægteparret, to døtre samt en plejesøn:
Peder Sørensen, født 1742,
Kiersten Cathrine Jensdatter, født 1747,
Anne Kierstine Pedersdatter, født 1785,
Maren Pedersdatter, født 1787 samt
Ole Nielsen, født 1785, plejesøn

Han dør/begraves den 26.3.1802 fra Ikast Kirke som Peder Sørensen, Raunsvad 56 år gammel.

Hustruen dør året efter den 7.2.1803 og begraves fra Ikast Kirke som Peder Sørensens Koene, Kiersten Chatrine Jensdatter i Ravnsvad, 54 år gammel.

Venlig hilsen
Peter Mikkelsen
 
Forfatter RE: Jens (Jensen) Schalmstang
Doris Thing Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 51
Bopæl:
Tilmeldt: 04.07.05
Lagt på d. 04/02/2008 23:47
Nedenfor følger et uddrag fra bogen om Hagelskjærslægten - måske kender du den allerede? - Jeg tror dog ikke, den løser dit problem med Skalmstang'erne.

Fra Elvig Larsen: Hagelskjærslægterne s. 73:
Peder Sørensen Hagelskiær (Ravnsvadgaard) og hans 3 Døtres Efterkommere.
Peder Sørensen Hagelskiær, f. 19. Septbr. 1745, død 5. Juni 1828, gift 1. Gang 8. Juni 1770 med Kirsten Catharina Jensdatter, f. 31. August 1749 i Skalmstang i Ikast, død 7. Febr. 1803. Han g. 2. G. 28. Juni 1803 med Maren Smedegaard, f. 1747, død 16. Marts 1824. Sidstnævnte var Enke fra Frølund, muligt i Familie med Provst P. Høst, Gjellerup. Førstnævnte var Datter af Jens Skalmstang, og Peder og Kirsten var saaledes Nabobørn, ligesom Laurids og Johanne havde været det. Ved deres Giftermaal fik de den ene af de den Gang kun tre Ravnsvadgaarde. Gaarden ejes nu af Gdr. Rasmus Hjøllund. Den Gang laa Troels Lauridsens Gaard umiddelbart øst for; den blev først for et Hundrede Aar siden flyttet længere mod øst, nærmere Hagelskjær. osv

Venlig hilsen
Doris Thing

http://sites.google.com/site/thingfamilie/  
Forfatter RE: Jens (Jensen) Schalmstang
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/02/2008 12:43
Peter Mikkelsen skrev:
Han dør/begraves den 26.3.1802 fra Ikast Kirke som Peder Sørensen, Raunsvad 56 år gammel.

Det er degnen Peder Sørrensen Hiøllund (der som navnet antyder oprindeligt kommer fra Arnborg) der bliver begravet dér.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens (Jensen) Schalmstang
Peter Mikkelsen
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 27.01.08
Lagt på d. 05/02/2008 19:59
Jeg beklager, jeg var for tidligt ude med Peder Sørensens død, men det er nu korrigeret af Arne Feldborg.

På www.familisearch.org under søgning på Peder Hagelskiær fås hans forældre:
Søren Lauridsen Hagelskiær og Kirstine Pedersdatter og farfar
Laurids Christensen gift 1708 med Matte Pedersdatter

Hustruen Kirsten Cathrine Jensdatter Holm!! datter af
Jens Holm gift 19.10.1745 med Christine Olufsdatter
Venlig hilsen
Peter Mikkelsen
 
Forfatter RE: Jens (Jensen) Schalmstang
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/02/2008 21:14
Peter Mikkelsen skrev:
På www.familisearch.org under søgning på Peder Hagelskiær fås hans forældre:
Søren Lauridsen Hagelskiær og Kirstine Pedersdatter og farfar
Laurids Christensen gift 1708 med Matte Pedersdatter

Hagelskjærfamilien er så velkendt, at Familysearch næppe kan bidrage med noget nyt.


Hustruen Kirsten Cathrine Jensdatter Holm!! datter af
Jens Holm gift 19.10.1745 med Christine Olufsdatter

Det forstår jeg ikke, hvilken Kirksten og hvilken Jens Holm?

Den Kirsten Cathrine Jensdatter, der er omtalt her i tråden, er datter af Jens Jensen Skalmstang.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: RE: Jens (Jensen) Schalmstang
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 06/02/2008 00:08
Hej på tråden.
Feldborg skrev: Hagelskjærfamilien er så velkendt, at Familysearch næppe kan bidrage med noget nyt.

Det synes jeg jo nok er tilfældet, når man læser det, der står ovenover:
Peter Mikkelsen skrev:
På www.familisearch.org under søgning på Peder Hagelskiær fås hans forældre:
Søren Lauridsen Hagelskiær og Kirstine Pedersdatter og farfar
Laurids Christensen gift 1708 med Matte Pedersdatter.

Så vidt jeg ved, så havde Laurids og Mette været gift så lang til i 1708, så deres
4 barn (Søren L. Hagelskjær) var ved at melde sin ankomst i 1709. Deres vielse er formentlig foregået ca. 1700-01, inden lakunen i Gjellerup kirkebog ophørte, og deres datter Maren blev døbt i 1701 som en af de første efter lakunen.

Det er vist endnu et eksempel på, at man skal huske at checke de oplysninger, som man finder på søgemaskiner og andre hjemmesider på nettet.
Fejl spredes som ringe i vandet, og det er næsten ikke til at rette igen.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Jens (Jensen) Schalmstang
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 08/02/2008 22:00
Hej
Peder Sørensen Hagelskiær er død i 1828 (Kb Ikast sogn 1816-1840 opslag 129: "5 juni (1828) død, 13 juni begravet Peder Sørensen, aftægtsmand af Raunsvad, 83, født 1745" Ganske som skrevet i Hagelskiærbogen – og jo, jeg har haft stor fornøjelse af den.
Men som Doris Thing skrev, så er der jo ikke meget andet om Jens Schalmstang end selve navnet. Feldborg foreslog forsigtigt, at Jens Schalmstang og Maren Ofvergård kunne være hans forældre. Det lyder som en rimelig antagelse. Og der står jeg så nu ….. manglende 2 stk Jens Schalmstang og et stk Maren Ofvergård. At kirkebogen skulle have ”glemt” alle tre er vel ret usandsynligt? Men jeg kan ikke finde dem.

Med fare for at forplumre vandene vil jeg kaste endnu et problem ind i diskussionen: hvem er mor til den Kirsten Andersdatter, som bliver gift med den famøse Jens Schalmstang i 1746 (Kb Ikast sogn 1709-1816 opslag 88).
Jeg mener, at hendes far er Anders Skrædder og at hun er født i 1720 (Kb Ikast sogn 1709-1816 opslag 22) "d. 16 aug (1720) Anders Skrædders barn kaldet ved hjemmedåb Kirsten, Karen Skrædders bar det. Faddere: Erich Suderbechs kone og Peder Smeds kone og Peder Skrædder"
Det passer med alderen – 60 år ved begravelsen i 1780 (Kb Ikast sogn 1709-1816 opslag 40) – et pænt rundt tal, men derfor kan det jo godt være korrekt.

Karen Skrædder = Karen Jensdatter, gift med Peder Skrædder (1716). Peder Skrædder kunne være Anders´ bror. Men hvem er så forældre til de to Skræddere? Og hvem er Anders Skrædder gift med? Og hvornår er han/de døde? osv osv. Der er nok at tage fat på.

med venlig hilsen
og tak for hjælpen
Jørgen Pedersen
 
Forfatter RE: Jens (Jensen) Schalmstang
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 10/02/2008 00:11
Hej
Måske kan du være heldig at finde oplysninger vedr. Skalmstang/Overgård i tingbogen, en sag begyndes i 1712 ark.reg. B79-04, opslag 609.

Med hensyn til Peder Skræder, eller Peder Sørensen som han hedder, kan det ikke udelukkes at han og Anders er brødre.

Peder Skræders far er Søren Madsen Suderbæk, og ved et barnedåb ved Søren Svendsen Linnebjerg den 20. jan. 1716 er nævnt som faddere Søren Madsen Suderbæk og hans hustru Appelone. (tjek lige for fejllæsning)

Vedr. Søren Madsen har jeg optegnet følgende børn:
Peder Sørensen, Anders Sørensen, Appelone Sørensdatter og Anne Sørensdatter gift med Christen Vrå.

Søren Madsen optræder i Gjellerup kirkebog, i hvertfald 1717, 1727 og 1728 som fadder for Anders Jensens børn i Fastrup, måske kan nogen løse den gåde?

mvh. jørn jensen
 
Forfatter RE: Jens (Jensen) Schalmstang
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 12/02/2008 10:09
Hej
Først lige til administrator Feldborg: tråden her har jo delvist flyttet sig fra Schalmstang til Kir-sten Andersdatter/Anders Skrædder. Burde jeg have oprettet en ny tråd?

Og så til Jørn Jensen. Mange tak, det var virkelig oplysende!
1. Jeg har hidtil formodet, at Anders’ far kunne være Jens Skrædder ”ved kirken”, der dør i 1713, 52 år gammel (Kb Ikast sogn 1709-1815 opslag 4), og at Anders så kunne være den Anders Jensen ”ved kirken”, der i 1717 blev gift med Karen Nielsdatter. Og at Karen så kunne være den Karen Skrædder, der er fadder for Søren (Sørensen) Skrædder ”ved kirken” i 1728 sammen med bla. Anders Jensen. Men det er ren spekulation.
2. Søren Madsen i Suderbech og hustru Apelone er ganske rigtigt faddere i 1716 for Søren Linneberg. (Kb Ikast sogn 1709-1816 opslag 14). Og Peder Skrædder og Anders Skrædder er faddere for hinanden i 1719 og 1720. De kunne godt være brødre, og de kunne være Søren Madsens sønner Peder og Anders, som du nævner. Og Søren Madsen optræder også som fadder. Der kunne sagtens være en familieforbindelse. Men hvor har du oplysningerne om Søren Madsens børn fra?
3. Jeg tror, at Søren Skræders kone døde i 1725 ”? April ? før Snapsting jordet Søren Skræders kone ? 60 år (Kb Ikast sogn 1709-1815 opslag 13) Desværre kan jeg ikke læse det hele, og det sidste spørgsmålstegn kunne være et navn eller et sted. Og det ville jo hjælpe gevaldigt. Men er Søren Madsen = Søren Skrædder?
4. I 1740 begravedes Søren Madsen, 74 år (Kb Ikast sogn 1709-1815 opslag 20). ”Min” Søren Madsen?
5. For at gøre problemet mere kompliceret optræder der som nævnt også en Søren (Sørensen) Skrædder (ved kirken), bla i 1728. Søren Madsen har jo tilsyneladende ikke noget barn ved navn Søren, så måske har han intet med sagen at gøre.
6. Og så har jeg har kigget i tingbogen, men den er da vist for viderekomne – jeg har svært ved at læse den. Men jeg kigger videre.

Du skal have mange tak for hjælpen
mvh
Jørgen Pedersen
 
Forfatter RE: Jens (Jensen) Schalmstang
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 12/02/2008 23:33
Hej.
Din udlægning at Anders Skræder skulle hedde Anders Jensen lyder meget interessant. Han kunne så være en svoger til Peder Skrædder, der har giftet sig til det flotte tilnavn. Peder Skrædder var gift med Karen Jensdatter (1716), og til hende har jeg optegnet Jens Skrædder og Maren Skræderkone som forældre, men lidt usikkerhed vil der jo altid være.

Det er mest ud fra kirkebogen at oplysningerne stammer vedr Søren Madsens børn, der er ikke fundet skifte der kan bevise noget.

Søren Madsen er så vidt jeg ved aldrig kaldt Skrædder.

Du skriver at Søren Madsen ikke har et barn kaldt Søren, men mener vist Mads, og det kan du jo have ret i. Måske havde han kun den ene søn der kunne være opkaldt efter morfaderen?

mvh
jørn jensen



 
Forfatter RE: Jens (Jensen) Schalmstang
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 14/02/2008 19:24
Hej Jørn

Du har ret. Jeg troede, at Søren (Sørensen) Skrædder kunne være søn af Søren Madsen, der så kunne have haft tilnavnet Skrædder, men den holder ikke.

Det kan næsten stilles op som en gåde, og som i alle gåder får man nogle oplysninger – og mangler en del! Desværre er der ikke nogen dokumenteret løsning.

Men så vidt jeg kan se, ved vi, at
Søren Madsen er fadder for både Anders og Peder Skrædder (1718, 1727)
Anders og Peder Skrædder er indbyrdes faddere (1718, 1719, 1720)
Anders Skrædder optræder for sidste gang i kirkebogen 1720
Anders Jensen optræder for første gang i kirkebogen 1717 ved sit ægteskab og så først igen i 1727 (ved Peder Skrædders barnedåb)
Anne Skrædders ”ved kirken” bærer for Peder Skrædder (Maren feb 1727), ”min karl Anders Jensen” er fadder
Anne Skrædders og Anders Jensen optræder sammen som faddere ved en dobbeltdåb i juli 1727
Søren Sørensen blev gift med Anne Jensdatter april 1727
Karen Skrædder bærer for Søren (Sørensen) Skrædder ”ved kirken” i juli 1727. Anders Jensen er fadder
Anne Skrædder ”ved kirken” optræder første gang juli 1727 ved Søren Skrædders barnedåb

Og så gådens spørgsmål: hvem er så i familie med hvem?

Kunne man forestille sig flg:?
Jens Skrædder (død 1713, ”ved kirken”) og Maren Skrædderkone var forældre til (mindst) 3 børn:
- Karen Jensdatter (”ved kirken”), der blev gift med Peder Sørensen, der så fik tilnavnet Skrædder
- Anders Jensen (”ved kirken”), der blev gift med Karen Nielsdatter i 1717
- Anne Jensdatter (”ved kirken”), der blev gift med Søren Sørensen, der så fik tilnavnet Skrædder

Det vil forklare, hvorfor de er indbyrdes faddere – de tre mænd er svogre. Og hvorfor Karen Skrædder bærer for Søren (Sørensen) Skrædder – hun bærer for sin svigerinde (eller søster, hvis Karen Skrædder = Karen Jensdatter). Og hvorfor Anders Jensen er fadder ved samme dåb – for sin søster. Men det forklarer ikke, hvorfor han ikke kaldes Skrædder efter 1720, og heller ikke hvorfor Søren Madsen er fadder for Anders Skrædder (søns svoger) – men ved samme dåb (1718) er Peder Skrædder og hustru fadder/bærer barnet. En høflighedsgestus overfor faddernes far/svigerfar?

Søren Madsen i Suderbech og Apelone er forældre til:
- Peder Sørensen, der blev gift med ovennævnte Karen Jensdatter (Skrædder)

Karen Skrædder er altså = Karen Jensdatter eller Karen Nielsdatter
Anne Skrædder er altså = Anne Jensdatter
Anders Skrædder er altså = Anders Jensen
Peder Skrædder er altså = Peder Sørensen

Anders Jensen blev kaldt Skrædder indtil 1720. Derefter er han Anders Jensen i præstegården eller ”min karl Anders Jensen”. Et skifte af navn/tilnavn ville forklare Anders Skrædders fravær – han er tilsyneladende ikke død mellem 1720 og 1727. Men hvorfor skifter han fra tilnavn til navn?

Der er unægtelig en del ubekendte, men alligevel ….. måske er det bedre med den-ikke-fuldt-ideale-og-komplette-forskning end at efterlade emnet som et af universets sorte huller.

Og så lidt om forbindelsen til Schalmstang
Ved Jens Schalmstangs datter Kirsten Cathrines dåb i 1747 er Peder Skrædders søn, hustru og datter blandt fadderne. Og ved sønnen Jens´dåb året efter er Peders søn igen fadder, sammen med Anna Andersdatter, der bærer. Hun kunne være barnets moster, født 1718.

Jeg tror, at forbindelsen mellem Schalmstangerne og Skrædderne er tilstrækkelig dokumenteret. I hvert fald kommer Skrædderne nu ind i min liste

mvh
Jørgen
 
Forfatter RE: Jens (Jensen) Schalmstang
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 14/02/2008 21:22
Hej igen
Det lyder som om du ikke helt er udbrændt som jeg, så jeg vil bede dig om at undersøge om den Anders Jensen i Fastrup i Gjellerup sogn hvor Søren Madsen er fadder ihvertfald 1712, 1727 og 1728, kan være den samme som i Suderbæk? kan han være flyttet frem og tilbage igen?
 
Forfatter RE: Jens (Jensen) Schalmstang
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 19/02/2008 17:58
Hej Jørn
Nå ja, udbrændt og udbrændt. Ideerne er der da endnu. Det ville passe endog meget fint, hvis Anders Jensen (Ikast) var identisk med Anders Jensen (Gjellerup, Fastrup).

Og hvordan så med Søren Madsen i Suderbech? Han er jo faktisk bindeled mellem de to Anders’ er. Jeg har lige lånt Bernhard Larsen: Ikast sogn. (1967) og kan se, at Ikast-præstegården åbenbart lå i Suderbæk (s. 44) og at præsten Niels J. Brøndum i 1721 købte kirken og ”vel også” jorden dertil. Han oprettede så Nygård i Øster Suderbæk (s. 246-47) og lod præstegården forfalde. Nygård var en af tre gårde i Øster Suderbæk (s. 265). Anders Jensen (Ikast) er i 1727 ”min karl”, fadder for ”Nygaards barn” og ”Anders Jensen i præstegården”. Anders Jensen er altså bosat i Suderbæk - i hvert fald i 1727.

Han og hans hustru er fadder for Anders Jensen (Gjellerup, Fastrup) i 1717 og for Anders Skrædder (Ikast) i 1718. Ham har altså berøring med begge Anders´er.


Jeg mener at kunne se, at
Anders Jensen (Gjellerup, Fastrup) er far og fadder i 1717, 1724, 1725, 1726, juni 1727, 1730, 1733, 1734 og 1737.
Anders Jensen (Gjellerup, Fastrup) bliver gift med Anne Christensdatter (Fonnesbech) i 1725
Anders Jensen/Skrædder (Ikast) er far og fadder i 1718, 1719, 1720, feb 1727, 1728

Tallene kunne antyde et mønster med flytninger frem og tilbage
1717: barn i Gjellerup og senere ægteskab med Karen Nielsdatter i Ikast
flytning til Ikast
1718 - 1720: børn/fadder i Ikast
flytning til Gjellerup/Fastrup engang mellem 1720 og 1724
1724 – juni 1727: børn/fadder i Gjellerup/Fastrup
flytning til Ikast
feb 1727 – 1728: fadder i Ikast
flytning til Gjellerup/Fastrup
1730 - 1737: far og fadder i Gjellerup/Fastrup
død 1737 i Gjellerup/Fastrup

Det passer egentlig fint. Når Anders Jensen er i Ikast, er han fraværende i Gjellerup og omvendt. Men det er jo altid betænkeligt at slutte ud fra kilders tavshed. Desuden er der et overlap i 1727, hvor Anders Jensen i feb er fadder i Ikast og far (til Birrete) i juni i Gjellerup, hvorefter han så optræder i Ikast igen i 1728. Det passer dårligt sammen. Han kan naturligvis være rejst til Ikast for at være fadder, man behøver jo ikke bo i sognet for at være fadder, og det noteres måske ikke altid, hvis fadderen kommer fra et andet sogn. Men netop i 1727 noteres det, at Anders Jensen er ”min karl” og ”i præstegården”. Han må altså have boet i Ikast i 1727.
Meget ville stå mere klart, hvis vi kunne finde Anders Jensens (Gjellerup, Fastrup)hustrus død. Det nye giftermål tyder på, at hun er død omkring 1724/25. Måske er et Karen Nielsdatter, og så ved vi, at de to er identiske.

Hertil kommer, at Anders Jensen (Ikast, ved kirken) og Karen Nielsdatter blev trolovet 13. okt 1717 og viet 27. dec samme år, men Anders Jensen (Gjellerup, Fastrup) fik en søn allerede 13. søndag efter trinitatis 1717. Hvis jeg læser Bauer rigtigt, så er det den 22 aug. Barnet burde vel så være registreret som uægte, hvis de to Anders´er er identiske? Der er ganske vist tilsyneladende kun et enkelt uægte barn registreret i Gjellerup i hele perioden, så måske har præst/degn været flinke.

Jeg kan ikke finde Anders Jensen eller hans hustru død i Ikast, men det kan skyldes mit sædvanlige vanheld i forhold til den slags. Men selvfølgelig også, at de to er identiske.

Det er et problem, og jeg kan ikke komme på noget bedre end at Anders Jensen eller hans hustru i Gjellerup/Fastrup måske er nevø, niece eller lign. i forhold til Suderbech-familien. Og at han så tilfældigvis hedder det samme som Søren Madsens svigersøns svoger. Det er lidt tyndt..........

mvh
Jørgen
 
Forfatter RE: Jens (Jensen) Schalmstang
allan
Medlemmer

Antal indlæg: 29
Bopæl:
Tilmeldt: 02.07.05
Lagt på d. 03/05/2008 17:00
Hej alle.

Jeg søger oplysninger, der kan bekræfte, at Søren Madsen i Suderbæk, var søn af Mads Andersen i Remme, og Iver Nielsens datter fra Remme. Sønnen Peder Sørensen Skrædder, der er min ane, nævnes sammen med en Iver (Madsen) Remme og en Jens Madsen (Remme?). Det ville være logisk også at lade Søren Madsen være deres bror.

Hvem ved noget om Remme-brødrene, f. 1660´erne, der var såvidt jeg husker Christen, Jens. Iver, Peder, Niels, og nu måske Søren Madsen Remme.

Gamle Iver Nielsen, var søn af Niels Vaade og dennes hustru Else, ca. 1585. Deres søn Christen, Ivers bror blev anklaget for trolddom. Hvor findes denne sag og er der nævnt en hustru til Iver Nielsen, hvem var Mads Andersen Remme søn af???

Med venlig Hilsen Allan M. Andersen.
http://www.sitecenter.dk/martander  
Forfatter RE: Jens (Jensen) Schalmstang
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/05/2008 01:52
allan skrev:
Christen, Ivers bror blev anklaget for trolddom. Hvor findes denne sag

Viborg Landstings Dombog C. 16 l9

Sagen er kort refereret i Abildtrups "Selvejerslægten Bjødstrup" og omtalt i et hav af andre bøger, men normalvis altid med Abildtrup som kilde.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens (Jensen) Schalmstang
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 03/07/2008 14:17
Svar til Allan
Søren Madsen i Suderbæk i Ikast sogn er ikke søn af Mads Andersen i Remme, det var de 5 brødre som du nævnte, samt 2 søstre Christen Nielsens kone i Ravnskov Karen Madsdatter, og Anders Pedersens kone i St. Langelund Anne Madsdatter.
mvh jørn jensen
 
Forfatter RE: Steensberg/Schalmstang/Højris/Klode
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 08/02/2010 14:55
Hej
Denne tråd om Schalmstang er jo ikke helt ny, men jeg har endnu et par spørgsmål, som nogle måske kan hjælpe med.

Jeg er kort sagt interesseret i oplysninger om beboerne på Steensberg/Schalmstang og Højris, begge i Ikast sogn. Desuden beboerne i Klode mølle, Kragelund sogn. Jeg har nogle oplysninger, som måske kan hjælpe.

I sommer og efterår 1712 drøftedes gentagne gange på herredstinget, hvorvidt det øde sted Steensberg skulle høre under præstegården i Ikast og under Suderbech (H.H 1708-1716 opslag 570/972). Vidnerne ved ikke, hvoraf navnet Steensberg stammer, men på spørgsmålet om, hvorvidt han havde hørt om nogen ejendom kaldet Schalmstang i Ikast sogn, svarede et vidne, at han havde hørt det mange gange. Steensberg, Steensbech og Schalmstang skulle bruges af Jens Overgård om det samme sted.
Dette øde sted Steensberg brugtes ifølge vidnerne af adskillige, nemlig præsten hr. Niels Brøndum, Vestergårdens beboere i Suderbech, Iver Madsen Remme og Jens Nielsen i Overgård. (H. H. 1708-1716 opslag 610ff/972. Læst på Hammerum herredsting 3. sep 1712, H. H. opslag 621/972).

Schalmstang er altså et andet navn for det ubebyggede sted, der også kaldes Steensberg. I 1688 nævnes det som øde, men allerede fra 1687 har Jens Nielsen Overgård betalt til Lundenæs for Steensberg. Han døde i 1716, 87 år gammel.

I tingbøgerne optræder også efter 1716 en Jens Overgård. Den 28. okt 1724 nævnes restance for Schierbech [må være fejl for Suderbech] og Steensberg Iver Madsen Remme, hr. Niels Brøndum, Jens Thomsen, Peder Poulsen og Søren Madsen. I samme forbindelse nævnes Suderbech og Steensberg igen for restance, nu med Iver Madsen Remme, hr. Niels Brøndum, Søren Madsen, Peder Poulsen og Jens Overgård. (H. H. 1721-1727 290/843 og 309/843).

Jens Thomsen er altså identisk med den nye Jens Overgård. Måske en søn af den Thomas Nielsen, der i 1688 var fæster på Overgård.

Jens Thomsen Overgård har imidlertid også haft tilnavnet Steensberg, for det må være hans datter Karen, der i 1723 fødte et uægte barn. Det passer med, at Jens Steensberg nævnes for restance for 1723 og 1725 (H. H. 1727-1735 opslag 59/914).
I feb. 1730 nævnes Jens Thomsen Overgård for restance (sst 405/914), men året efter, 7. juli 1731, nævnes Iver Madsen Remme, Søren Madsen, Peder Poulsen og Thomas Jensen Overgård for restance (sst 534/914). Jens Thomsen Overgård må jo så nok have afstået fæstet 1730/1731, og Thomas Jensen må være hans søn.

Så meget er rimeligt sikkert, og jeg formoder, at Thomas Jensen Overgård er identisk med den Thomas Schalmstang, der i 1743 og 1744 boede på Schalmstang med sin gamle mor og sin bror. Den gamle mor – Kirsten Christensdatter, se nedenfor – må være identisk med Kirsten Steensberg, der døde i 1746, 87 år gammel (Kb opslag 25).
Men i så fald må præsten have begået en fejl, for Thomas kan jo, som også nævnt tidligere i tråden, umuligt have været 84 år gammel i 1746 – den angivne alder ved begravelsen (Kb opslag 25). Broderen, Jens Jensen Schalmstang, må nok være identisk med den Jens Steensberg, der døde i 1778, 69 år gammel (Kb opslag 39), dvs. født omkring 1709. Thomas har nok været den ældste, men 84 år kan han dog ikke have været.

Jens Thomassen Overgård/Steensbergs kone var Kirsten Christensdatter, hvilket fremgår af nedenstående:
Den 19. april 1727 bad Christen Jensen i Grøde om tingsvidne på Hammerum herredsting. Sagen drejede sig om arvepart efter Jens Christensen Højris, død i København men barnefødt i Højris i Ikast sogn. Jens Christensen Højris havde været blandt de jyske hosekræmmere i København.
Hans forældre var ifølge vidnernes udsagn Christen Andersen og Karen Christensdatter som efterlod sig 5 sønner og 2 døtre. Med Jens Christensens død var alle sønnerne nu døde, og kun én, Anders Christensen, havde efterladt sig børn, sønnen Poul på 28 år og døtrene Karen på 20 år og Maren på 16 år. Anders Christensen var død 15 år tidligere og børnene stedfar var den nævnte Christen Jensen i Grøde.
De to døtre var Kirsten Christensdatter gift med Jens Thomsen nu boende i Steensberg i Ikast sogn og Anne Christensdatter gift med Peder Jørgensen boende i Moslund i Funder sogn. (H.H 1721 – 1727 776ff/843)

Christen Andersen kan være identisk med den kendte Christen Andersen Højris, som jo så åbenbart havde været gift med Karen Christensdatter. Men hvis jeg læser Erik Brochs artikel korrekt, så skulle han være gift med Kirsten Nielsdatter. Se Erik Broch: Klode mølle i Fra Viborg Amt, 1964 (http://www.engesvangarkiv.dk/read_tekst.php?page=69).

Derfor: er der nogen der kender noget til Steensberg/Schalmstang og/eller Christen Andersen og Kirsten Christensdatter?

mvh
Jørgen
 
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk