hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Sørine Poulsen f. Givskud 1841. Søren Jensen f. Arnborg 1827.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 31/08/2007 22:03
Fra Inger Bødker-Jensen har vi modtaget:

Sørine Poulsen er født i Givskud 1841: Forældre: Poul Sørensen og Hustru Kirsten Hansdatter.
Søren Jensen er født i Arnborg 1827. Forældre: Jens Christensen og Mette Christensdatter

Jeg har ikke fundet dem gift, - men det må være omk. 1874-1876.

Der er født 4 børn udenfor ægteskab:
Gustav Christian Poulsen, f. 1866, Givskud. Barnefaderen er ikke oplyst. Sørine bor hjemme hos faderen.

Udøbt Drengebarn, f. 1870, Sejrup, Thyregod Sogn. Barnefaderen er ikke oplyst. Sørine er husholderske hos Indsidder Søren Jensen, Sejrup, Thyregod Sogn.

Dorthea Pouline Poulsen F. 1871, Lønaa, Thyregod Sogn. Barnefaderen er ikke oplyst. Sørine er Husholderske hos Indsidder Søren Jensen, Lønaa, Thyregod Sogn.
Dorthea udvandrer til USA i 1888.

Jens Green Poulsen, f. 1874, Sønderhoved, Give Sogn. Barnefaderen er ikke oplyst. Sørine bor på Sønderhoved Mark. I FT 1880 betegnes Jens som Sindssvag Sindssyg. Måske død 1885, Ris, Givskud Sogn. På Fattigvæsnet. Forældrene nævnes ikke.

Mette Kirstine Jensen, f. 1876, Ramskov, Give Sogn. Da Mette bliver konfirmeret er hun i Pleje hos Jeppe Peder Kristensen, Karstoft Mark. (Fattig understøttelse). Datter af Fattiglem Søren Jensen, Arnborg. Moderen nævnes ikke. Mette Udvandrer til USA i 1891.

Sophus Anton Jensen, f. 1880, Gl. Arnborg, Arnborg Sogn.

Det er jo nok Søren der er far til alle børnene (men man kan jo aldrig vide).

Min formodning er at Sørine kort tid efter Sophus Fødsel rejser tilbage til Givskud, hvor hendes familie er. I 1882 Døde der en Sørine Poulsen i Givskud, gift Indsidderske, desværre er mandens navn ikke nævnt, alderen passer fint.

Søren Jensen Døde på Herning Sygehus i 1891, som fattiglem af Arnborg Sogn. Han nævnes ikke som enke eller gift.

Hvad jeg sådan har læst mig frem til har der været en stor sammenhold mellem børnene, og Dorthea har været deres ”Skytsengel”, midt i al elendighed.

Er der nogen som kender til denne Familie??? Hører jeg da meget gerne fra Jer.

På forhånd TAK!
Med venlig hilsen
Inger
x------------------------

Se også: http://hammerum-herred.dk/readarticle.php?article_id=42
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Sørine Poulsen f. Givskud 1841. Søren Jensen f. Arnborg 1827.
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 03/09/2007 17:14
Borgelige viede i 1874. Dette er Sørens 2. Ægteskab. Der står endvidere at de er er udmeldt af Folkekirken og tiltrådt Baptisternes loge. Børnene er alle indført i Kirkebogen, men det skal de vel også være, men jeg forstår ikke hvorfor der er nævnt faddere. Søren fik da også en kirkelig begravelse.
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Sørine Poulsen f. Givskud 1841. Søren Jensen f. Arnborg 1827.
Marianne Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 122
Bopæl:
Tilmeldt: 14.08.06
Lagt på d. 09/09/2007 20:01
"Mette Kirstine Jensen, f. 1876, Ramskov, Give Sogn. Da Mette bliver konfirmeret er hun i Pleje hos Jeppe Peder Kristensen, Karstoft Mark. (Fattig understøttelse). Datter af Fattiglem Søren Jensen, Arnborg. Moderen nævnes ikke. Mette Udvandrer til USA i 1891."

Hvem er Jeppe Peder Kristensen (plejefar)? Kan ikke finde ham i folketællingen 1890 ( Skarrild). Hvor finder vi Mette (14/15 år) som udvandrer? Kan hun være den tjenestepige som rejste med Jens Peder Kristensen, som vores familie har hørt om? Årstallet for udvandringen kan passe, da Jens Peder (36 år) sælger huset i 1890.
Når hun er i pleje er hun vel tjenestepige?
Dengang kunne det vel godt passe med den store aldersforskel. Ja, undskyld men han spøger - ham, Jens Peder Kristensen. Kunne man bare blive væk i 1890?

Mvh. Marianne
ps. Undskyld hvis jeg roder noget sammen.
www.marianne-christensen.dk  
Forfatter RE: Sørine Poulsen f. Givskud 1841. Søren Jensen f. Arnborg 1827.
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 09/09/2007 21:28
Mette Kirstine Jensen er i pleje(Fattig understøttelse), og må vel betragtes som tjenstepige. Jeg mener hun rejste over til sin søster i USA, som var en stor støtte for hendes søskende, midt i al elindighed. søsteren har sikkert betalt hendes rejse. Hvem Jeppe Peder Kristensen er, ved jeg ikke, det er ikke en som jeg arbejder videre med. Jeg forstår ikke rigtig hvad du mener, Jens Peder Kristensen, tror jeg ikke har noget at gøre med denne famile, - så vidt jeg ved.
Med venlig hilsen
Inger
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk