hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Forståelse af Hammerum hrd. skøde og panteprotokol
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 20/05/2009 18:05
Jeg lærer nok aldrig at forstå skøde og panteprotokoller.
Er der en af jer, der evt. kan fortælle mig hvad det lige er for en forretning der er foregået.
Jeg vil meget gerne have det skåret ud i pap.

http://89.249.9.73/pdf/1791-1801.pdf

Hammerum herreds skøde og panteprotokol 1790-1797

1790, 30. juni
1786 afholdtes auktion over det bøndergods, Chr. Linde de Friedereich har efterladt sig i Hammerum Herred, Ved denne auktion købte fæsteren Chr. Nielsen sin fæstegård i Nr. Agerskov, Bording (Hartkorn) 1-6-2-1, og ligeså Chr. Nielsen, sst. sin gård med samme hartkorn.

Venlig hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Forståelse af Hammerum hrd. skøde og panteprotokol
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 20/05/2009 22:14
Det skulle ellers være klart nok.Godsejeren er død og hans arvinger ønsker ikke at beholde ( eller kan måske ikke finde ud af at dele arven) det bøndergods i Hammerum herred som ellers tilhørte godset, men som jo lå noget afsides i forhold til hovedgården. Fæstegodset er så udbudt til salg til højst bydende, måske med fortrindsret for fæsterne-. Altså ligesom det offentlige idag udbyder ejendomme som man ikke mere har brug for, med forbehold til at sælge til bedste bud eller afslå alle,hvis prisen ikke er tilfredsstillende.
Mvh. Oldefars mand
 
Forfatter RE: Forståelse af Hammerum hrd. skøde og panteprotokol
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 21/05/2009 21:51
Hej Oldefars mand.
Tusind tak for forklaringen. Men der er noget jeg ikke kan udrede:
"Chr. Nielsen køber sin fæstegrd i Nr. Agerskov" osv....."og ligeså Chr. Nielsen sst." osv.
Skal jeg forstå det sådan, at der to forskellige Christen Nielsen'er på samme sted med hver sin gårdspart og samme hartkorn?

Med venlig hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Forståelse af Hammerum hrd. skøde og panteprotokol
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/05/2009 21:55
Jeg formoder 'problemet' er, at det tilsyneladende er to forskellige mænd i to forskellige handler - men der er kun een Christen Nielsen i Agerskov på den tid.

Der kan selvfølgelig være tale om en skrivefejl. Men mere nærliggende er det vel at antage, at Nr. Agerskov har været delt i to halvgårde med hver sin fæster. Og at Christen Nielsen nu er fæster af begge halvgårde og senere også køber dem begge til selveje.

Skøde & Panteprotokollen for den tid er ikke bevaret. Og de bilag, som netop det her notat stammer fra, er i så ringe en forfatning, at man kun mod helt særlig tilladelse kan få lov at se dem i Viborg. Om der skulle findes noget i Herningsholms arkiv der kan afklare tingene tør jeg ikke sige.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Forståelse af Hammerum hrd. skøde og panteprotokol
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 22/05/2009 08:17
Jeg var også kommet til det resultat, at der kun var een Christen Nielsen i Nr. Ageskov på det tidspunkt, men det er rart at få det bekræftet.
Jeg noterer, at Christen Nielsen køber de 2 halvgårde.

Hvorfor skrev man disse bilag?

Hilsen
Ruth


 
Forfatter RE: Forståelse af Hammerum hrd. skøde og panteprotokol
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 22/05/2009 20:25
Til Ruth
Skøde & panteprotokollen er tingets notater omhandler og pantsætning af fast ejendom. Hvordan har du fået dine oplysninger, når denne protokol ikke eksisterer mere og bilagene er i så dårlig forfatning som Feldborg skriver?
Hvorfor der er taget bilag fra den auktionsforretning ved jeg ikke,mon ikke det skulle værenogle klader udarbejdet til brug ved auktionen?
Til Feldborg.
Jeg har altid været af den opfattelse at adeligt godt blev opbudt på Landstinget?
Tager jeg fejl når det gælder bortsaælg af fæstegods?
Mvh. Oldefars mand
 
Forfatter RE: Forståelse af Hammerum hrd. skøde og panteprotokol
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 22/05/2009 20:27
der skal stå "salg og pantsætning"
Mvh. Oldefars mand
 
Forfatter RE: Forståelse af Hammerum hrd. skøde og panteprotokol
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/05/2009 22:34
Til Ruth:
Der er tale om genparter af de dokumenter der blev indleveret til tinglæsning og indførsel i Skøde & Panteprotokolen. Det kan være alt lige fra små notater til egentlige skøder, skifter, pantebreve, osv.

Det materiale du har set er kun stikorderegistre til kasserne med bilag. Selve materialet kan meget vel indeholde langt flere oplysninger. Hvis det havde været lidt længere oppe i tiden, så kunne du selv se materialet som er deponeret på lokalarkivet i Herning.

Og som nævnt, hvis protokollen for denne periode havde været bevaret ville der i mange tilfælde også kunne findes yderligere oplysninger dér. Men tilsyneladende er disse handler først indført i 1790 selvom auktionen er afholdt i 1788. Har du checket om der er noget i de S&P protokoller der ligger her på siden.?

Til Egon:
Som nævnt ovenfor er der tale om et stikordsregister til kasserne med billag. For de ældste kasser gælder det, at perioden 1790 - 1801 for en del år siden er gennemset på landsarkivet og stikordesregister lavet. For perioden 1801 - 1828 (som jo ellers særdeles interessant) er der ikke udarbejdet stikordsregister. For begge disse perioder gælder det, at man i dag ikke umiddelbart kan få lov at se materialet.

For perioden 1828 -1927 gælder det, at såvel stikordsregister som kasserne med bilag er tilgængelige på lokalarkivet i Herning. S & P protokollerne for Hammerum herred fra 1790 og frem er bevarede og tilgængelige på Landsarkivet i Viborg.
Se iøvrigt:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=54
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=96

Hvorfor der er indleveret dokumenter til tinglæsning ved herredstinget - og om selve auktionen er afholdt dér eller ved landstinget - kan jeg ikke lige på stående fod svare på. Men det var måske nok værd at undersøge nærmere.

Men umiddelbart vil jeg nok mene, at det i hvert fald på den tid, kun var de større samlede handler der gik til landstinget, mens bøndergårde der blev solgt enkeltvis gik via herredstinget.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Forståelse af Hammerum hrd. skøde og panteprotokol
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 26/05/2009 17:15
Til Olderfars mand:
Mine oplysninger har jeg indhentet i det nederste link, som Arne i sit svar henviser til.
Arne:
Nej, jeg har endnu ikke cheket SP-protokollerne, men vil gøre det, så snart jeg får lidt tid.

I skal begge have mange tak for jeres redegørelse.

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Forståelse af Hammerum hrd. skøde og panteprotokol
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 26/05/2009 20:30
Der findes netop i årene omkring handelstidspunktet en række "lister" om landbrug i Rentekamret.Hartkornsekstragter, Hoveriprotokoller og lignende fra 1769 til 1788. Her kan du se om Chr Nielsen har været fæster af begge halvgårde, og ud fra hartkornsstørrelserne som du kender, se hvem der har været fæster tidlegere på de to halvgårde og hvilket hoveri de har skullet præstere.
Det skulle kunne lade sig gøre at finde nøjagtige numre på hvad der er bevaret fra dette område på Daisy.dk. måske kan de lånet hjem til Erhvervsarkivet i Århus så du sparer turen til København.
Mvh. Oldefars mand
 
Forfatter RE: Forståelse af Hammerum hrd. skøde og panteprotokol
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 28/05/2009 19:43
Hej Oldefars mand

Og jeg har så prøvet at finde det nævnte i Daisy, men kan ikke finde de "lister" du nævner. Jeg har søgt under Rentekammeret.
Hvad gør jeg galt?

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Forståelse af Hammerum hrd. skøde og panteprotokol
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 28/05/2009 22:46
Hej Ruth
www.daisy.sa.dk
arkivskaber: Rentekammer
Arkivserie: Hoveriprotokoller
tidsperiode: 1773 - 1774
Søg
Det oplyses nu at rigsarkivet har syv pakker som kan vælges ved at trykke på det understregede.derefter kommer der en lang liste med bestillingsnumre for de enkelte områder
Desværre ser det ikke ud til at hoveriprotokollen for 1788 endnu ikke er registreret i Daisy. Så skal du have fat på vejledende arkivregistraturer for rentekamret,rent fysisk på dit bibliotek eller erhvervsarkivet i Århus for at finde bestillingsnumret.
Også hoveriprotokollerne, både dem fra 1773 og generalhoveriprotokollen 1769 kan du finde bestillingsnumre på der hvis det ikke lykkedes på nettet
Jeg håber du får held med dig, ellers vil jeg prøve at lave et opslag og se om det kan lykkes mig at sende dig en kopi,men jeg er ingen
ørn til at kopiere til en email
Mvh Oldefars mand
 
Forfatter RE: Forståelse af Hammerum hrd. skøde og panteprotokol
Ole Bech Knudsen
Medlemmer

Antal indlæg: 17
Bopæl:
Tilmeldt: 28.12.06
Lagt på d. 29/05/2009 18:24
Hej Ruth.

Du må en tur på landsarkivet i Viborg.

Her kan du finde auktionsforretningen i Hammerum herreds auktionsprotokol, som er bevaret fra 1769.

Jordegods skulle bortauktioneres i den jurisdiktion (herred, birk, købstad), hvor det lå.

Landstinget foretog ikke auktioner.

Mvh.
Ole bech Knudsen
 
Forfatter RE: Forståelse af Hammerum hrd. skøde og panteprotokol
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 29/05/2009 19:59
Til Oldefars mand:
Jeg vil være meget taknemmelig, hvis du ville lave opslaget for mig. Der var engang jeg kunne smutte ind på Erhvervarkivet på vej fra arbejde. De dage er forbi. I dag er det desværre sådan, at inden jeg når dertil er butikken lukket.

Til Ole:
Jeg vil skrive det ned på listen over de ting, jeg skal have forsket i, når jeg engang får ferie.

Tusind tak for jeres hjælp
Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Forståelse af Hammerum hrd. skøde og panteprotokol
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 31/05/2009 23:28
Er Christen Nielsen og Kirsten Pedersdatter dine Aner? I Kirkebogen kaldes han "Sangild", og i 1782 dør Niels Christensen Sangild i Agerskov, 72 år gl.
Mvh Egon
 
Forfatter RE: Forståelse af Hammerum hrd. skøde og panteprotokol
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 02/06/2009 06:59
Hej Egon.
1782 var et travlt år for graveren i Bording. Det år blev der begravet ikke mindre end 29 personer.

Christen Nielsen er ikke mine ane, men hans mor mor Mette Mortensdatter er søster til min ane Kirsten Mortensdatter gift med Søren Andersen i Nr. Agerskov.

Hilsen
Ruth



 
Forfatter RE: Forståelse af Hammerum hrd. skøde og panteprotokol
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 03/06/2009 21:50
Søren Andersen må så være far til Oluf Sørensen som har gården i Agerchou bye i 1787? Det vil sige at du kan finde i hartkornsprotokollerne jeg skrev om.
De numre gårdene har i de gamle protokoller er de numre som gårdene fik ved matrikuleringen i 1688, men er ikke nødvendigvis de samme som de nuværende matrikkelsnumre.
Forresten så er Herningholms fæsteprotokoller og skifteprotokoller bevaret i Herningholms godsarkiv på Viborg landsarkiv G428.
Jeg sender "opslagsvejledning" til Daisy imorgen,
Mvh Egon
 
Forfatter RE: Forståelse af Hammerum hrd. skøde og panteprotokol
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 03/06/2009 23:18
Oldefars mand skrev:
Forresten så er Herningholms fæsteprotokoller og skifteprotokoller bevaret i Herningholms godsarkiv på Viborg landsarkiv G428.

Skifteprotokollen kan ses her på siden, samt i uddrag hos Brejl. Jordebøger kan ses på arkivet i Herning. Så vidt jeg husker er Agerskov i Bording ikke nævnt i Herningsholms jordebøger fra 1770'erne.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Forståelse af Hammerum hrd. skøde og panteprotokol
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 04/06/2009 21:09
Generalhoveriregelementerne er indsendt af de enkelte godser erter ordre fra eet af de organer som Struende kontrollerede, i et forsøg på at gøre det ubestemte hoveri bestemt og eventuelt reducere det. Hoveriprotokollerne af 1773 -74 er foranlediget af Guldbergregeringen som efterfulgte Struenses mere bondevenlige linie, og er ført herreds- og amtsvis. Ingen af de3 er komplette, men suplerer hinanden meget godt.
Jeg må indrømme at jeg ikke nøjagtigt husker hvilke godser der er nævnt,jeg har aldrig selv haft brug for Herningholm. men efter oplysningerne om auktionen af Chr Nielsens gård i Agerskov fra de Linde Frederichs dødsbo, formodede jeg at der var tale om fæstegods fra Herningholm,se også Trap:Herningholm.
Mvh Oldefars mand
 
Forfatter RE: Forståelse af Hammerum hrd. skøde og panteprotokol
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 04/06/2009 21:51
Til Ruth.
Da jeg så at Felsborg allerede havde Herningholm skifteprotokol her på siderne kunne jeg ikke nære mig for at kigge

Herningholms skifteprotokol opslag 82 til 87 bringer et meget flot skifte for Søren Andersen i Nr Agerchou som døde 1750, med opremsning af enken Kirsten Mortensdatter og alle parets børn,med aldersangivelse, og at det var enkens broder, Jens Mortensen som blev hendes værge.
Komplet opremsning af alle boets værdier,sammenlagt til 56 rdl, og en gæld på 86 Rdl, altså som de fleste et insolvendt bo.
Lad være at tage disse beløb for tungt, det var godsets måde at opgøre på, så der ikke skulle fragå boets midler noget til arv, det kunne jo gøre det vanskeligere for den nye fæster, hvis han skulle udrede arv! Den bygfæld og andre mangler som skiftevurderingen gav udtryk for blev aldrig krævet-
Mvh Egon
 
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk