hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Forfatter RE: Johanne Thøgersdatter, hvorfra
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/07/2007 00:22
jørn jensen skrev:
Der står vist 26 år og 3 mdr. Kan det med de 3 mdr ikke skyldes at Karen Poulsdatter i forvejen var hjemmedøbt, og dåben publiceret i kirken senere?

Det ligner meget (og er sansynligvis) 26 Aar jeg var / er bare ikke helt sikker.

Men problemet er i højere grad, at jeg læser teksten som om Karen er hjemmedøbt (ikke fremstillet) den 20 . januar, og hun ville vel næppe blive hjememdøbt 4 månder gammel?
I de andre forekomster af hjemmedåb på den tid nævner præsten ikke hvornår fremstillingen er sket. Men det er måske en overfortolkning fra min side.?

Alting tyder jo dog på, at det må være Poul Toftlunds datter Karen der er Thøgers anden kone.

Noget andet er så, at hvis Maren Pallesdatter og Poul Pallesen er søskende, og det må vi vel gå ud fra, så må Mads Siigaard og Karen Poulsdatter jo være fætter og kusine.

Og da Karen Poulsdatter og Thøger Laursen er søskendebørn - så må Mads Siigaard også være i nær familie med sin kone der er søster til Thøger..??

Eller også er det Karens mor, Poul Pallesens kone, der er bindeleddet til Thøger.!

Det sidste styrkes af, at Poul Toftlund har en datter Johanne. Men der mangler en søn der hedder Laus. Han kan dog være født før kirkebogen begynder.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: RE: Johanne Thøgersdatter, hvorfra
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 18/07/2007 16:29
Jeg har ikke fuld overblik over denne lange tråd, men jeg vil gerne skrive et par bemærkninger.

Feldborg skrev:
Det ligner meget (og er sansynligvis) 26 Aar jeg var / er bare ikke helt sikker.


Jeg har mikrokortet, og klatten er ikke mere sort, end man kan se, hvad der står, og det er rigtigt, at der står 26 Aar 3 Maaned.

Toftlund-gårdene har min interesse, da Palle Christensen og Poul Pallesen er mine tip 7 og 8 oldefædre. Min tip6oldemor er Dorthe Poulsdatter, som er storesøster til Karen Poulsdatter, der blev trol. 1.Sept. og Cop. 20.Oct. 1752 med Thøger Larsen.
Det er da min overbevisning, men eksakt bevis har jeg ikke.
Poul Pallesen blev gift før 1709 med Mette Andersdatter, der nævnes med navn i de 3 skattelister 1743 og 1744 under Store Toftlund. Mette Toftlund døde i 1754, begr. 7.Juli, 71 Aar gl.
De fik børnene: Anders 1709, Johanne 1710, Anders 1713, Christen 1716,
Palle ca. 1716(ikke fundet), der overtog gården, Dorthe 1719, Mette 1723 og Karen i 1727.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Johanne Thøgersdatter, hvorfra
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 18/07/2007 19:32
Niels Okkels skrevalle ca. 1716(ikke fundet), der overtog gården,

Kan det ikke tænkes at den Palle du skal have fat i er søn af Jens Pallesen i stedet, ham der er gift ind i Bording Mølleslægt? Jens får søn døbt Palle i 1716.?

Det er tænkeligt at Thøgers mor er en søster til Mette Andersdatter, og så hedder hun nok ud fra navneopkald i stort omfang---Johanne Andersdatter.

Men hun gør ikke meget væsen af sig i fadderlisterne, kan det skyldes at hun er enke?

mvh jørn jensen
 
Forfatter RE: RE: Johanne Thøgersdatter, hvorfra
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 18/07/2007 21:21
Hej Jørn.
Nej, både Palle Jensen og Palle Povelsen eksisterede samtidig, og de var begge faddere i både 1760 og 1764 til Anders Mortensens børn.
Jeg skulle nok have indsat Palle Povelsen som født ca. 1715, før broderen Christen i marts 1716, det passer også bedre vedr. navneopkald, og da Palle Povelsen døde i 1772, står der d. 7. Janv., 56 år, så han blev nok født i 1715. Desværre holdt præsten nok fridag, da han skulle indføre hans dåb.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Johanne Thøgersdatter, hvorfra
LHBagger
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 30.06.05
Lagt på d. 22/07/2007 22:10
Niels Okkels Folkjær har læst mikrokortet og fastslået at Karen Povelsdatter er 26 år og 3 måneder ved sin begravelse. Det medførte spørgsmål om den var den rigtige Karen Povelsdater vi havde fat i. Jeg har prøvet at se på andre muligheder.
Nedenstående viser hvilke muligheder der er hvis Karen er født i Hammerum Herred efter at jeg har kikket i kirkebøgerne for Arnborg, Assing, Gjellerup, Rind-Herning, Nøvling-Sinding og Skarrild i årene 1726-1728. Jeg har fundet et alternativ:

Karen Poulsdatter, døbt 09-11-1727 i Gjellerup, datter af Pouel Nielsen
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=31&dir=515a-02&size=75

Hendes alder passer lidt bedre, men derudover har jeg ikke kunnet finde andet der kunne sandsynliggøre at denne Karen Poulsdatter er den rigtige.

Måske andre kan.

Mvh Leif
 
Forfatter RE: Johanne Thøgersdatter, hvorfra
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/07/2007 23:58
Jeg mener Karen Poulsdatter fra Herning bliver gift til anden side. Men der er en 2 - 3 stykker i perioden, og hvem der bliver gift hvornår og med hvem, og hvem der evt. dør som børn har jeg ikke helt 100% styr på.

Men det må vel forekomme sansynligt, at hende der bliver gift i Ikast også er født i Ikast.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Johanne Thøgersdatter, hvorfra
LHBagger
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 30.06.05
Lagt på d. 27/07/2007 22:14
a.f. skrev

Men det må vel forekomme sandsynligt, at hende der bliver gift i Ikast også er født i Ikast.?


Ja, sandsynligt, men ikke endeligt bevist. (I en anden sammenhæng havde jeg en sandsynlighed på ”> 99%”, men senere viste det sig at det var den ”< 1%” der var rigtigt. Skulle fjerne > 600 personer fra databasen.

Derfor er jeg blevet mere forsigtig med at ”bare” at indsætte sandsynlige forbindelser.

Jeg har undersøgt lidt mere om Gjellerup Karen Povelsdatter og hendes far, Poul Nielsen (Poul bruges som navn for alle de forskellige måde dette navn ellers staves på).

Poul Nielsen bliver trolovet med Kirsten Jensdatter af Neder Isen (Ikast Sogn) og viet 24-01-1723 i Ikast Kirke. De får følgende børn:

Niels, døbt 6. søndag e. trin. 1724, begravet 22. søndag e. trin. 1730
Karren, døbt 22. søndag e. trin. 1727

Kirsten Jensdatter bliver begravet 6. søndag e. påske 1731

Poul Nielsen gifter sig igen 8. søndag efter trin. 1732 med Boel Pedersdatter af Gjellerup By.
De får følgende børn:

Anne, fremstillet palmesøndag 1735, begravet trin. søndag 1735
Karren, fremstillet 13 søndag e. trin. 1736, begravet 17 søndag e. trin. 1736
Karren, døbt 23 søndag e. trin. 1737,
Kiersten, fremstillet 7 søndag e. trin. 1740
Kiersten, fremstillet 25 søndag e. trin. 1741, begravet Alle Helgensdag 1744
Kiersten, fremstillet 2 pinsedag 1745

Desuden begraves et barn skærtorsdag 1740, men hvem dette er kan jeg ikke gennemskue medmindre at der er skrevet forkert med hensyn til 1740 Kiersten.

Poul Nielsen bliver begravet 4. søndag i advent 1748.
Der afholdes skifte efter ham.
48 Poul Nielsen i Østergård i Gjellerup. 22.1.1749, fol.134.
E: Bodil Pedersdatter. LV: Niels Jensen i Gjellerup. B: Karen 21, Karen 11, Kirsten 3. FM: Christen Pedersen sst. (Sindinggård gods, Skifteprotokol, 1723-1790, G 430-1)

Boel Pedersdatter bliver viet til Jackob Dynnisen 25-6-1749 i Gjellerup Kirke.

Dette betyder, at der er ”styr på” Karen Povelsdatter fra 1727 til 1749. Nu ”mangler” perioden 1749-1752. Hun er ikke nævnt i Gjellerup Kirkebog i denne periode og heller ikke i Ikast Kirkebog. Hendes mor kommer fra Ikast sogn, så der var mulighed for at hun efter farens død havde søgt til sin familie i Ikast.

En længere udredning uden at komme nærmere en konklusion.

En anden ting. Jeg har aldrig før kigget i bevillinger til ægteskab mellem nære slægtninge, men vil der være noget at hente her om forbindelsen mellem Thøger og Karen?

Mvh Leif
 
Forfatter RE: Johanne Thøgersdatter, hvorfra
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/07/2007 00:22
LHBagger skrev:
Ja, sandsynligt, men ikke endeligt bevist.

Det er jeg helt enig i.

Dette betyder, at der er ”styr på” Karen Povelsdatter fra 1727 til 1749. Nu ”mangler” perioden 1749-1752. Hun er ikke nævnt i Gjellerup Kirkebog i denne periode og heller ikke i Ikast Kirkebog. Hendes mor kommer fra Ikast sogn, så der var mulighed for at hun efter farens død havde søgt til sin familie i Ikast.

Det lyder også logisk. men så skal vi 'bare' have fundet ud af, hvor Karen Poulsen Toftlund bliver af.

Vi har formentlig tre relevante Karen Poulsen'er i perioden:
Karen Poulsen 20 JAN 1727 Ikast Pouel Tofflund &
Karren Poulsen 09 Nov 1727 Gjellerup Povel Nielsen &
Karren Poulsen 24 Nov 1737 Gjellerup Povel Nielsen &

De øvrige er enten døde eller for unge til at være interessante her.

Og vi får også tre af dem gift (men al mulig forbehold for at nogle kan være flyttet og andre kan være kommet til):
Karen Povelsdr - Ikast 20 oct 1752 Thøger Lassen -
Karen Poulsdr - Gjellerup 09 oct 1761 Christen Sorensen -
Karen Poulsdr - Gjellerup 14 sep 1762 Thomas Jensen -

Men jeg har på nuværende tidspunkt ikke set nærmere på de to sidstnævnte par.

En anden ting. Jeg har aldrig før kigget i bevillinger til ægteskab mellem nære slægtninge, men vil der være noget at hente her om forbindelsen mellem Thøger og Karen?

Udover med stor interesse at læse Kurt Kermits uddrag, og der kommer jo stadig nye til, kender jeg ikke meget til selve arbejdsgangen i disse bevillinger. Men jeg mener det på et tidspunkt blev oplyst, at der i den oprindelige ansøgning er oplyst hvordan de to ansøgere angiveligt skulle være beslægtede.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Johanne Thøgersdatter, hvorfra
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 28/07/2007 01:50
Lige en lille bemærkning vedr. Leifs indlæg. Det ser ud til at det er en fuldtræffer vedr. forbindelsen mellem Thøger og Karen Poulsdatter født i Gjellerup.
Set i Ikast Kirkebog, Gunnar Jacobsens afskrift:
14. april 1728 Mads Isens barn kaldet Jens, Barnets moster af Gjellerup bar det,
fadd. Jens Fonnesbæk og Mette Dejns.

I 1733 får Mads Isen barn døbt Poul, så måske er han en Poulsen.

9. okt. 1735 får Mads Isen søn døbt Peder, Inger Juulsgård bar det, fadder Thøger Juulsgård og enken i Toftlund.

mvh. jørn jensen
 
Forfatter RE: Johanne Thøgersdatter, hvorfra
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/07/2007 06:48
jørn jensen skrev:
14. april 1728 Mads Isens barn kaldet Jens, Barnets moster af Gjellerup bar det,

Det må jo så omvendt betyde, at Mads Isen er gift med hende der nævnes som "Jens Andersøns dtr . fra Isen" og som er bæremoder for Karen i Gjellerup 1727. Og at de begge er døtre af Jens Andersen (1646-1726) i Neder Isen. Men hvor stor betydning man kan tillæge det i forhold til Thøger er jeg ikke helt klar over.?

Men det pudsige er, at Mads Isen (eller hans kone) tydeligvis også har tætte forbindelser til Toftlund. Familien Poulsen / Pallesen dér er i den grad overrepræsenteret ved de øvrige barnedåb hos Mads Isen, at det ikke kan være en tilfældighed. Mads Isen selv ved man vist ikke ret meget om.

Ikast Bogen nævner at den Poul (hvis dåb du nævner) senere kaldes Poul Røjen, og tager det som tegn på at Mads måske kommer fra Sunds.Men det er jo kun et gæt.

Noget andet er så, at Poul Nielsen i Gjellerup nok allerede har været gift en gang før han bliver gift med Kirsten Jensdatter. Han selv ses første gang i kirkebogen i 1714 og fra 1719 ses han hustru som fadder 5 gange indtil 1721, men de får tilsyneladende ikke selv børn døbt. Det kunne lyde som om han har giftet sig med en ældre enke, som så må være død omkring 1721 - 22.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Johanne Thøgersdatter, hvorfra
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 31/07/2007 21:51
Har lige læst et skøde i Hammerum Tingbog b79-07, opslag 714 og 715, og her bortskøder Ole Pedersen Uhrgård i Ikast sogn til Palle Nielsen i Nederhold en bondegård udi Lille Isen af htk. ny matr. 5tdr. 2skp, og 2 album. Stedet bebos af Mads Jensen.Dato 10. juni 1746. Underskrevet af Palle Poulsen st. Toftlund og Christen Jakobsen Vådde.

Det må jo være Mads Isen som her er nævnt ved efternavn, og det gør vist ikke
slægtskabet mellem Thøger og Karen Poulsdatter nemmere at opklare i denne omgang.
mvh. jørn jensen
 
Forfatter RE: Johanne Thøgersdatter, hvorfra
LHBagger
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 30.06.05
Lagt på d. 31/07/2007 21:56
af. skrev:
Vi har formentlig tre relevante Karen Poulsen'er i perioden:
Karen Poulsen 20 JAN 1727 Ikast Pouel Tofflund &
Karren Poulsen 09 Nov 1727 Gjellerup Povel Nielsen &
Karren Poulsen 24 Nov 1737 Gjellerup Povel Nielsen &


Jeg har undersøgt Ikast kirkebog (døde og viede) for oplysninger om Karen Poulsen Toftlund i perioden 1727-1752. Jeg har ikke været i stand til at finde noget om hende her.

Og jeg har derfor ledt videre efter andre Karen Poulsdatter og kan konkludere:

Det er definitivt ikke Karen Poulsdatter født 1727 i Gjellerup!

Idet følgende er fundet på Brejl's fantatiske hjemmesider med skifter:

Sindinggård gods, Skifteprotokol, 1723-1790, G 430-1
79 Thomas Jensen i Hedeager. 7.2.1764, fol.154B.
E: Karen Poulsdatter. LV: [sted]far Jacob Dinesen i Gjellerup. Til stede er afdødes far Jens Jensen. Ingen arvinger nævnt. Måske nævnes nogle af afdødes søskende.

97 Jacob Dinesen i Gjellerup. 20.3.1773, fol.183.
E: Bodil Pedersdatter. A: Simon Pedersen i Havnstrup i Snejbjerg sogn, Mads Jensen i Mølsted i Timring sogn. Desuden nævnes afdødes søsters datter Karen Thomasdatter.


Hvilket udelukker Karen Poulsdatter, 1727 Gjellerup, idet det tidligere er angivet at stedmoderen efrer farens død bliver viet til Jackob Dynnisen. Den anden Karen Poulsdatter fra Gjellerup er født 1737 og skulle i givet fald kun have været 15 år ved vielsen i 1752. Derfor tvivler jeg meget på at hun er den rigtige Karen Poulsdatter.

Ergo, så er vi vel igen tilbage i Toftlund! med højere sandsynlighed end før, men stadig uden det endelige bevis.

mvh Leif

Redigeret af LHBagger d. 31/07/2007 22:16
 
Forfatter RE: Forsøgt Oversigt over Johanne Thøgersdatter tråden
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 19/06/2009 13:15
Hej,

jeg ville egentlig bare vide, hvor Johanne Thøgersdatter blev født
og hvem hendes forældre var, men blev nødt til at læse det hele
for få en oversigt. Tråden genoplives hermed.

Jørgen Clemmensen, Hagelskjær, Ikast 1675c - 1738 gift med Barbara Justsdatter Holst
... Inger Helene Jørgensdatter †1752, Juulsgaard, Ikast, se Thøger Laursen Juulsgaard
Las ? (stor diskussion i tråden, mest om Las'er i Ikast sogn) gift med
Thøger Juulsgaards mor *1671c †1744 Juulsgaard, Ikast
...A Peder Lauridsen Toxvig, *1705c †1765 Øster Høgild, Rind
...... tre koner redigeret dec. 2016:
...... gift 1. gang med NN †1742.05.08 ?Vester Høgild. "Peder Toxvig hustru"
...... gift 2. gang 1742.10.08 i Rind med Maren Rasmusdatter *1719c Kollund, Rind †1745.10 Øster Høgild "Peder Smeds hustru i Øster Høgild".
...... gift 3. gang 1746.06c i Rind (ikke i kirkebogen, ægteskabsbevilling) med Maren Christensdatter *1719c Kollund †1793.04.01 Øster Høgild. Hun gifter sig 2. gang 1766 med Janus Torning.
...... Ingen børn set, adopterede vel broderen Thøger's Las og Johanne efter deres moders død. Johanne konfirmeret i Rind
...B Thøger Lauridsen Juulsgaard, Ikast *1699 †1758 Juulsgaard, Ikast
...... Gift 1. gang 1735 med Inger Helene Jørgensdatter †1752, Juulsgaard, Ikast
...... Las Thøgersen *1744 Juulsgaard, Ikast (fadder Peder Toxvig)
...... Johanne Thøgersdatter *1749 Juulsgaard, Ikast †1785 Harrild, Brande. Gift 1766 med Erich Jensen, Harrild, Brande.
...... Jørgen Thøgersen *1752 Ikast †1752 Ikast
...... Gift 2. gang 1752 med Karen Poulsdatter *1727c †1754 Juulsgaard, Ikast
...... Jørgen Thøgersen *1753?
...... Lene Thøgersdatter *1754c, gift 1779 i Gjellerup med Peder Troelsen, Gjellerup
...... Gift 3. gang 1754 med Kirsten Nielsdatter af Frølund *1717c †1772. Hun gift 2. gang med Niels Christensen Juulsgaard. Flyttede senere til Gjellerup.
...... Karen Thøgersdatter *1759c, gift 1780 i Gjellerup med Christen Knudsen, Sunds By, Sunds
...C Hans Lauridsen, 1760 Matros i København
...D Thomas Lauridsen, 1760 soldat i Sjællandske Regiment
...E Anders Lauridsen, 1760 København
...F Johanne Lauridsdatter, Grødde, Ikast
...... gift 1. gang med Morten Grødde, Ikast
...... gift 2. gang 1732 med Christen Sig, Grødde, Ikast
...G Anne Lauridsdatter *1695c †1781 Tulstrup, Ikast
...... gift med Mads Søgaard/Holde/Sigsgaard, Tulstrup, Ikast

Listen af søskende A..G er fra Peder Lauridsen Toxvigs testamente 1760, hvor Arne meget indsigtfuld har erkendt, at kun Thøger Lauridsens første to børn skal arve, som må være kommet til Peder Toxvig i Øster Høgild Rind efter deres moders død i 1752, for de konfimeres der.

Hvorfor kaldes Peder Lassen Toxvig?
Arne nævner Peder Lassen, der ses som fadder i Toxvig, Arnborg, og giver en del link, som jeg har skrevet ud og forøget om flere senere. Ifølge Skattemandtallet 1743 Arnborg bor denne Peder Lassen i Gammel Arnborg. Han bliver i Arnborg, så han kan ikke, så vidt jeg kan se, bruges i Rind som Peder Toxvig der. Jørn har henvist til Peder Larsen af Gammel Arnborg gift 1716 med Apelone Jørgensdatter også nævnt i Hammerum tingbog 1745. Hvis det er ham fra 1716 må han have en ny kone for at få børn i 1744.

Arnborg Kirkebog 1731
Bapt d 8 dom p Trinit Christen Toxvigs barn Nafnl [jens?] Kirsten Toxvig bar dend Faddere Peder Lassen, Michel Søbye og hustr: Christen Toxvigs Pige [...]:

Arnborg Kirkebog 1733
Bapt. d 25 Mars: Chirsten Toxvigs barn nafnl. Anne [Hans Syster] bar dend fad: Peder Lassen Lars [Huvild] jørgen jacobs: Kirsten Toxvig etc:
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=89&dir=521-01&size=100&ark=17

Arnborg Kirkebog 1736?
Bapt: d 14 dec: Chirsten Toxvigs Barn Nafnl Kirsten Fadere var Peder Lassen og hustrue jens Nielsen og hustrue etc.

Arnborg Kirkebog 1739
Bapt: d 7 Sept: Peder Lass: barn Nafnl Peder Mette Døslund {måske Mette Pedersdatter gift med Laurits Christensen i Dørslund, Brande ved skifte 1711 Skand. Rytterd. efter Anne Jensdatter Uhre, Brande} bar dend, Christen Peders: Anders smed og hustrue vare fadere et: Christen Toxvig og pige, Jens Lassen etc.

Arnborg Kirkebog 1742
Bapt: d 15 janv: Anders [Smed] barn nafnl Christen, jens Madsen kone bar det. Peder Lass: og hustrue og pige, Niels syndergd og daatter stod faddere etc.

Arnborg Kirkebog 1742
Bapt d 26 Dom p Trinit Michel Toxvigs barn Nafnl Anna faderne vare Peder Lassen Christen Birchibech, Las Søbyes Datter Mette frølund {vel fra Frølund, Ikast?}, Anne [st..tßes?].

Skattemandtal Januar 1743 Arnborg
Gammel Arnborg
Peder Lassen og Huustrue, 1 pige

Arnborg Kirkebog 1743
Bapt d 19 Maj oluf Lassen Nafnl Magrete Mette Lasd: bar dend, faddere Las Hiølund Thøger Hiølund, Peder Lassen og hustrue:

Arnborg Kirkebog 1744
Bapt d Peder Lass: barn Nafnl (14 apr) Niels. [...... ....] bar dend, faderne var [.....] Peders, Anders smeed, Jens Niels: Niels [....]sen og hustrue [etc].

Arnborg Kirkebog 1745
Bapt: d 25 febr: .. Peder Lass: pige

Skarrild-Arnborg 1746
Dept: d 1 November blev Anders Smeds [barn] døbt nafl Las, Peder Lassen hustru bar dend fad. Jens Nielsen og Jens Michelsen Datter og Maren JensDatter.

Efter 1746 nævnes Peder Lassen endnu.

Spørgsmål: I 1733 har Arne, hvis jeg forstod det rigtigt, læst Lars Schivild, hvor jeg med en smule usikkerhed læser Lars [Huvild]? Det er et interessandt punkt, for Lars Hyvild ville være Lars Clemmensen fra Hyvild Brande, som er Søren Kierkegaards oldefar. Jeg har fundet tre nye forfædre til Søren Kierkegaards mor og lagt dem på engelsk på nettet:

http://www.nørvang-herred.dk/SoerenK/SoerenK.htm

For at komme tilbage til kaldenavnet Peder Toxvig (i Arnborg sogn). Toksvig ligger i nord i Arnborg og er vel en 5 km eller så fra Øster Høgild som ligger i syd i Rind sogn. Der er altså ikke langt mellem de to steder, som er naturlige naboer, så at sige.
Måske har vi her et eksempel på at et kaldenavn ikke kommer fra en direkte tilknyttelse, fx ved at have levet et sted. Ruth Neumeister begyndte i 2004 en tråd på DIS-Danmark om Jens Pedersen Nedergård, som hun kendte fra hans allersidste år i Skarrild og havde en besværlig søgen bagud så at sige. Hans kaldenavn Nedergaard kan ikke rigtig forklares. Han går gennem 5 sogne i sit liv: Strellev, Sønder Omme, Brande (3 steder), Arnborg og Skarrild (aftægt ved datteren). Jeg lavede en oversigt:

http://www.pappelsoft.de/jensp

Kaldenavnet Nedergaard ses først i Arnborg. Han ejer en kort tid 1792-3 Nedergaard i Brandlund Brande, men bliver aldrig kaldt Nedergaard i Brande, hvor han mest boer i Tarp 1793-1800. Han flytter til Skivild i Arnborg, der var een gård, altså havde den ikke en Overgaard og en Nedergaard. Der har sikkert været en grund til at han blev kaldt Nedergaard, blot er den ikke synlig for os idag. Det kunne være på samme måde med Peder Toxvig.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk

Redigeret af vms d. 08/12/2016 17:33
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Johanne Thøgersdatter, hvorfra
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/06/2009 16:38
vms skrev:
Spørgsmål: I 1733 har Arne, hvis jeg forstod det rigtigt, læst Lars Schivild, hvor jeg med en smule usikkerhed læser Lars [Huvild]? Det er et interessandt punkt, for Lars Hyvild ville være Lars Clemmensen fra Hyvild Brande,

Efter at have set på den indførsel igen skal jeg gerne medgive, at tydnigen af Schivild er meget tvivlsom. Huvild, som du læser det, er nok mere rigtig.

Det næste spørgsmål er jo uværgeligt, hvad laver han dér.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Johanne Thøgersdatter, hvorfra
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 30/08/2009 19:39
Efter hurtig gennemlæsning tror jeg ikke, at turen har været omkring Sønder Felding. Her står Peder Toxvigs hustru fadder.

http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=13&dir=520-02&size=100&ark=17

Anno 1763 d: 4 sept: Domin: 14 post Tinit:
blev Anders Andersøns Drengebarn ved
Kirken døbt i Felding Kirke ned nafn Peder

1) Peder Toxvigs Hustrue Maren Christend: bar det
2) Oluf Friis Degn
3) Ib Lauridsøn i Drumstrup
4) Maren Sørensdaatter Tarp
5) Maren Thygesdaatter Brock

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Johanne Thøgersdatter, hvorfra
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 30/08/2009 23:19
Interessant. Men det må jo dog være en anden og yngre udgave af Peder Toxvig.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Johanne Thøgersdatter, hvorfra
LHBagger
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 30.06.05
Lagt på d. 31/08/2009 18:44
og hvorfor så dette?

Vores "originale" Peder Toxvig dør i 1765 i Rind Sogn. På dette tidspunkt er han gift med en Maren Christensdatter.

Så umiddelbart kunne det jo faktisk godt være rigtige Peder Toxvig

mvh Leif
 
Forfatter RE: Johanne Thøgersdatter, hvorfra
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 31/08/2009 22:00
LHBagger skrev:
Så umiddelbart kunne det jo faktisk godt være rigtige Peder Toxvig

Du har helt ret.

Jeg lod mig forvirre af, at Villy her ovenfor har Maren Rasmusdatter som hans anden (og sidste) kone. Men hun var jo hans første.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Johanne Thøgersdatter, hvorfra
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 01/09/2009 03:32
Det er den eneste gang, at stednavnet Toxvig er nedskrevet i Sønder Felding kirkebog indtil 1774. Jeg har dog ikke gennemgået altergæster.

Et enkelt sted står: "kirkeejer Janus Thorning" fadder, men jeg tænkte ikke lige på, at han var blevet nævnt i denne tråd, så jeg fik det desværre ikke nedskrevet.

Hilsen Ruth
 
Forfatter RE: Johanne Thøgersdatter, hvorfra
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 01/09/2009 04:53
Det lykkedes alligevel:

http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=21&dir=520-02&size=100&ark=17#top

Domin: 8 p: Trinit: d: 21 Jul: 1771
blev Christen Lauesens Pige
barn, som d 18 hujus (?)
var fød, døbt og i Felding Kke
med Nafn Anne Magrethe, da

1) Leene Lauridsd: af Scharrild bar barnet
2) Anne Jepsdaatter af Tarp
3) KirkeEjeren Janus Thorning af Høgild
4) Anders Widstesen af Qvodbøl
5) Jens Nielsen af Tarp
6) Jens Jacobsen ung Karl ibid:

Mvh. Ruth
 
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk