hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 3 af 3 < 1 2 3
Forfatter RE: Christen Pedersen fra Østergaard, Barde
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 14/04/2007 20:57
jytteduholm skrev:
Da Mikkel Christensen i Abildtrup dør, er enken repræsenteret ved sin bror, Søren Nielsen i Pårup. Mit bud på Kirsten Sørensdatters forældre er derfor følgende:

Det er helt korrekt.

Kirsten Sørensdatter er datter af Søren Nielsen som igen er søn af den kendte handelsmand Niels Bodsen i Paarup (søn af Bod Jacobsen i Heede). Selvom Abildtrup vel ikke længere er selveje på det her tidspunkt, så har Michel Abildtrup dog søgt sin kone i een af de andre gamle selvejerfamilier.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Pedersen fra Østergaard, Barde
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 14/04/2007 22:06
Så umiddelbart ser det ud til at det var Else Nielsdatter, født i 1719, der var mor til Christen Pedersen. Som halvsøster til Kirsten Sørensdatter ligger familieskabet mellem Christen og Maren vel et sted mellem 2. og 3. led.
Tror I ikke at det er det, vi må konkludere?


Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: Christen Pedersen fra Østergaard, Barde
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 14/04/2007 22:40
Jeg er godt nok ked af igen at være lyseslukker. Men det hænger ikke sammen.

Else (født ca. 1720) er Kirstens faster, ikke hendes halvsøster. Og hun er gift med Hans Pedersen i Olling, hendes børn hedder altså Hansen / Hansdatter.

Hendes børn er for en dels vedkomende født i den periode hvor kirkebogen fra Asing mangler, men de kendes fra skiftet. Du kan se dem her:
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=2500


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Pedersen fra Østergaard, Barde
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 15/04/2007 07:27
Hellere lyseslukker end at lade fejl passere.
Nej, jeg kan godt se, at de ikke kan være halvsøskende alligevel.
Jeg fandt Kirsten Sørensdatters aner i Assingbogen - dem som du beskrev længere oppe på siden. Måske skal jeg kigge lidt nærmere på Assingbogen, men hvis Kirsten ingen søskende havde må jeg vel hellere starte med at koncentrere mig om Mikkel Christensen i stedet.


Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: Christen Pedersen fra Østergaard, Barde
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 15/04/2007 12:19
Hej fra München, hvor det er Biergarten vejr.
(Man gaar i övrigt i Biergarten for selskabet, ikke for at lade sig löbe fuld, som nogen i Danmark tror.)

Först vil jeg lige sige, at det er et beundringsvärdigt arbejde i udförer paa dette/denne (har ikke boet i Danmark i 40 aar) site. Arne, Leif og alle i andre. Efterhaanden som Hammerum herred nu udvider sig til Vorgod og Brande, bliver det ogsaa interessandt for andre, som mig.

Min interesse gälder Peder Andersen Risbjerg fra Brande. Lars Christensen, som i fölge Vorgod bogen opgiver fästet paa Meldgaard i Felstervang 1748 har Peder som svoger. Dette betyder vel at:

a. Peder Andersen er gift med Lars Christensens söster
b. eller Lars Christensen er gift med Peder Andersens söster

Ved nogen noget om dette?

Elisabet Ø nävner, at Peder Andersen har en bror Lars i Östergaard, Fjelstervang, der var gift tre gange. Er der flere oplysninger om ham? Kendes disse ting her kun fra Vorgod bogen eller er der andre kilder?

At brödrene var fra Risbjerg i Brande er interessant, fordi der findes meget lidt om Risbjerg för 1762.

1664 a. Jep Poulsen, senere Hans Söfrensen
1664 b. Anders Ibsen
1687 a. Lars Sörensen og hustru, 1 dreng, 1 hest, 2 köer, 1 plag
1687 b. Anders Ibsen og hustru, 1 dreng, 1 pige, 1 hest, 1 stud, 2 köer, 6 faar
1688 a. Lauritz Sörensen
1688 b. Anders Ibsen
1706 a. Niels Andersen (kan ogsaa väre paa b., fra sköde paa herregaarden Hastrup)
1706 b. Jesper Andersen
1723 a. Niels Andersen (sköde paa Hastrup)
1723 b. Jesper Andersen
1741 lägsrullen Hastrup gods, Christen Jensen 11 ar, Niels Jensen 14 aar.
1754 a. Jens Nielsen (sköde paa Hastrup)
1754 b. Hans Christensen
1761 a. Jens Nielsens enke, ved navn Elles
1761 b. Hans Christensen
1762 a. Poul Jensen, moder Elles bor der
1762 b. Hans Christensen
1762 c. Jens Pedersen
1762 d. Anders Sörensen

I övrigt er det lidt besvärligt at läse denne traad. Ville de väre muligt at give en kort oversigt over etablerede fakta vedrörende Christen Pedersen fra Östergaard og hans familie?
Maaske kunne man ogsaa have en kort oversigt over formodninger?

Hilsen



Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Pedersen fra Østergaard, Barde
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 15/04/2007 13:52
Hej Arne, Elisabet og nu også Willy!

Jeg må atter opponere

Enten har Brejl læst forkert i Lundenæs Amtskifteprotokol (og ingen er selvfølgelig ufejlbarlig), eller også er Kirsten Sørensdatter, senere Mikkel Christensens hustru i Abildtrup, datter af Mette Christensdatter og en Søren Christensen i Pårup. Mette Christensdatter blev senere gift med Niels Boesen, med hvem hun fik Else og Søren. Kirsten Sørensdatter havde altså to yngre halvsøskende, men som du også skriver, Arne, kan ingen af dem være ophav til Christen Pedersen. Else var gift med en Hans.

Jeg citerer lige igen fra skifteprotokollen:

39 Mette Christensdatter i Pårup i Assing sogn. 23.2.1722, fol.240, 283.
E: Niels Boesen. B: Søren 6, Else 3. FM: morbror Christen Christensen Olling den ældre i Store Fjelstervang ved søn Anders Christensen Olling i Store Fjelstervang. Første ægteskab med Søren Christensen i Pårup, skifte 6.4.1713. B: Kirsten 13. FM: farbror Peder Christensen Tranmose forpagter på Stavshede i Nørre Felding sogn. Kirsten Christensdatter (her må menes Sørensdatter - JDU) har arv efter farbror Thomas Christensen i Faster Præstegård, skifte 18.4.1716. (www.brejl.dk - Lundenæs amtsskifter)


Hvad siger I til denne læsning? Tager jeg eller Brejl fejl??

Vi er vist i øvrigt inde i en af de store vestjyske handelsslægter her, er vi ikke, Arne? Har familien mon på en eller anden måde forbindelse til slægten i Astrupgaard?? En sidegren boede netop som rige handelsmænd i Pårup i Assing??

I Astrupgaardslægtens stamtavle sidder jeg netop og ser noget mystisk: I 1750 blev Karen Mortensdatter fra Astrupgaard, gift med en Christen Pedersen i Barde!?! Det kan selvfølgelig ikke være 'den unge' Christen Pedersen, men hvem er det så??

Med hensyn til Christen Pedersen den yngres ophav: Jeg ville kigge Mikkel Christensens søskendeflok meget grundigt efter i sømmene. Ved man med sikkerhed, hvem de var og hvem de var gift med? Kan der have været halvsøskende via Mikkels mors andet ægteskab? Jeres første teori med om et barnebarn af Abelone Christensdatter begynder måske at ligne det bedste bud - om end oplysningen om slægtsskab i andet led så ikke passer helt.

Ja, Willy, jeg kan godt forstå, denne tråd forvirrer dig! Jeg kan heller ikke rigtig følge med længere....

Mvh.

Jytte D.
 
Forfatter RE: Christen Pedersen fra Østergaard, Barde
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 15/04/2007 17:08
Jytte har nok ret i, at der (igen) er kludder i generationerne.

Iflg. skiftet efter Mikkel Christensen i Abildtrup er Søren Nielsen Kirstens Sørensdatters bror og ikke hendes far. De er så halvsøskende og børn af Mette Christensdatter (Olling) og henholdsvis Søren Christensen og Niels Bodsen.

Problemet er så bare, at dén Kirsten Sørensdatter iflg andre kilder var gift med Søren Olling Iversen og havde en række kendte børn med ham.
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=5203

På den anden side kan Søren Nielsen (født ca 1718) vel næppe have haft er datter der var gammel nok til at have de børn der nævnes i skiftet efter Mikkel Abildtrup.?

Det vil jeg lige se nærmere på senere i aften, ligeså med Jyttes spørgsmål omking Jens Astrups forslægt.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Pedersen fra Østergaard, Barde
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 15/04/2007 17:18
vms skrev:

Elisabet Ø nävner, at Peder Andersen har en bror Lars i Östergaard, Fjelstervang, der var gift tre gange. Er der flere oplysninger om ham? Kendes disse ting her kun fra Vorgod bogen eller er der andre kilder?

Oprindelig er det nok Abildrups gamle bog om Vorgod sogn der er Kilden, her fra side 236:

Bemærk dog at det nu er Østergaard i Fjelstervang ikke i Vorgod der er tale om.

ØSTERGAARD
1651 boede i denne Gaard Ib Lassen, 1664 : Anders Madsen
og Las Ibsen, 1688 og 1705 : Mads Andersen og Povl Lauritsen.
Las Ibsen skyldte 1672 Mette Andersdatter i Kibæk Mølle 12
Dlr, 2 Mk., hvilket fremgaar af et Skifte efter hendes Mand,
Mølleren Hans Nielsen, som nævnte Aar blev henrettet paa
Grund af en eller anden Forbrydelse, som han havde begaaet.
Paa Herning Museum findes et udskaaret Træstykke, som oprindeligt
har siddet over en Dør i Veslergaard i Fjelstervang,
hvorpaa der stiar: LASIBSØN IHS ANNO 1681 D24N
IHS er det saakaldte Jesus Monogram, en Forkortning af:
Jesus Hominum Salvator, som betyder Menneskets Frelser. Monogrammet
brugtes almindeligt i Inskriptioner paa Møbler,
Sølvtøj og lign. i gammel Tid. D24N betyder den 24. November.
Sandsynligvis er Stykket lavet til en eller anden Højtid, maaske
Bryllup.

Det kan ikke siges med Sikkerhed, hvem der som Fæster
afløste Mads Andersen og Povl Lauritsen, men muligvis
har det været Las Andersen af Riisberg, som vi ikke kan henføre
til nogen af de andre Gaarde i Byen. 1728 blev han gift med
Anna Povelsdatter af Fjelstervang, sagtens en Datter af førnævnte
Povl Lauritsen, Hun døde 1746, 72 Aar gl, ; men allerede
samme Aar giftede Las Riisberg sig igen med Ester Christensdatter,
som døde Aaret efter, 41 Aar gl ., efter at have født
en Søn, der i Daaben blev kaldt Anders, og som døde 15 Uger
gl. Las Riisberg elskede ikke Enkestand ; thi inden et Aar er
omme, giftede han sig for tredie Gang med Margrethe Larsdatter,
som 1749 fødte Sønnen Anders.

Ved Auktionen i Fjelstervang 1769 fik Niels Lauritsen Snedker,
maaske den forrige Fæsters Søn, Skøde paa Halvparten af
Østergaard . 1771 boede Niels Nielsen her, Han var gift med En-
ken Zitzel Christensdatter. 1780 skødede han sin Gaardspart til
Jacob Larsen i Fjelstervang for 121 Rdl, Denne blev samme
Aar gift med Inger Bertelsdatter af Fjelstervang . De havde Døtrene
Zitzel og Anna Margrete og Sønnen Niels, som inden Faderens
Død, der vist indtraf 1821, havde overtaget Fødegaarden.


Jeg vil se om jeg kan grave mere frem. Der er vist også andre her der tidliger har arbejdet med Østergaard i Fjelstervang.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Pedersen fra Østergaard, Barde
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 15/04/2007 18:07
Netop hjemkommet fra en varm dag i Hvide Sande kan jeg se, at spekulationerne om Christens ophav fortsætter.

Til Villy kan jeg bekræfte, at jeg har mine oplyysninger fra Vorgod-bogen, og at der IKKE findes meget - om noget om Riisbjergerne før omkr. 1762.

Men jeg kan tilføje følgende om Peder Andersen Riisbjerg:

Født i Brande omkring 1701.
Første gang vi hører om ham er i 1746: Birkedommeren Peder Påsche til Nør Karstoft anklagede Peder Andersen Riisberg, og efterlyste ham som bortrømt.
Peder Riisbergs broder Lars mødte for retten og erklærede, at broderen ikke i 30 år har været på Karstoft gods.
Påsche siger, at han er født på hans gård i Brande sogn og hjemmehørende på godset.
Han kan ikke tage hensyn til, at Peder Riisberg på grund af foregiven svaghed og hosekøbmandsskab ikke har villet bekvemme sig til bondearbejde, men ligger og agerer junker på landevejen. Han må være så venlig at legitimere sig. Sagen blev udsat, og på det næste retsmøde fremlægger Lars Riisberg en skrivelse, hvori siges, at Peder Andersen Riisberg er uden for provinsen, i Ditmarsken, så sagen næppe nu kan fremmes. Dette vil Påsche dog ikke vide af, men efter et par retsmøder blev sagen igen udsat, og mere vides ikke om den.
Ovenstående er citeret fra: ”Fæster og Husbonde i Hammerum Herred”, Alfred Kaae, 1971, pp. 74-75.
Man kan altså se, at Peder levede under stavnsbåndet, hvor der ikke blev set med milde øjne på bortrømte bønder. De tilhørte jo herremanden.


Peder flyttede til Fjelstervang i Vorgod sogn omkr. samme tid, hvor han blev gift med Margrethe.
I 1748 blev han fæster af Meldgård i Fjelstervang. Et fæste som han havde overtaget efter sin svoger, efter at denne var blevet syg. (V. Nørlund Christensen: ”Vorgod Bogen”, p. 637).
I 1754 er han kommet til Kollund, for da ser vi, at han bliver far til Anne d. 8. februar.

Året efter fik han datteren Kirsten, men hun døde, da hun var et år gammel.
Datteren Karen døde i 1756, og i 1760 havde han og konen den sorg at miste begge deres sønner, Jens og Lars, med kun 4 dages mellemrum.
Kun Anne og Maren overlevede barndommen.

Peder selv døde d. 3. maj 1754, 55 år gammel.

Christen Pedersen-sagen er jeg af gode grunde ikke kommet længere med i dag.
Andet end at spekulere over, hvor man skal starte eftersøgningen af hans søskende.

Med venlig hilsen,



Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: Christen Pedersen fra Østergaard, Barde
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 15/04/2007 18:12
Tilføjelse:
Mikkel Christensens søskende, altså!


Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: Christen Pedersen fra Østergaard, Barde
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 15/04/2007 21:32
Jytte D. skrev:
Kirsten Christensdatter (her må menes Sørensdatter - JDU) har arv efter farbror Thomas Christensen i Faster Præstegård, skifte 18.4.1716. (www.brejl.dk - Lundenæs amtsskifter)


Men hvad nu hvis det ikke er en fejl?
Havde Mikkel Christensen ikke en søster, der hed Kirsten Christensdatter?
Hende som blev gift med Peder Sørensen Hundskjær i netop 1722?
Ja, det er et skud i tågen, men alligevel.

Og havde han ikke 2 søstre mere?
Karen Christensdatter, gift med Niels Pedersen i Assing i 1719 og
Apelone Christensdatter, gift med Christen Pedersen i 1720?

Det eneste der ærger mig er, at jeg ikke har skrevet ned, hvor jeg har de oplysninger fra.


Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: Christen Pedersen fra Østergaard, Barde
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 16/04/2007 06:36
Teorien om at Kirsten sørensdatter fra Paarup skulle være gift med Søren Olling Iversen stammer fra Nordisk Slægtsforskning: "Slægten Olling-Smedegaard". Teorien bygger på indicier og ser egentlig meget rimelig ud. Og da bryllupper ikke er registreret i Assing på den tid og da børnenes mor aldrig nævnes i kirkebogen har man egentlig hverken kunnet be- eller afkræfte teorien.

Men nu står vi jo altså med et skifte efter Michel Christensen i Abildtrup der siger noget andet, og jeg har generelt meget stor tillid til oplysningerne i skifteprotokollerne. Dels fordi navnene normalvis er skrevet helt ud og dels fordi familieforholdene normalvis er meget præcist angivet.

Jeg har gennemgået hvem der står faddere til Søren Ollings børn, og ikke een eneste gang ser man nogen fra Paarup. Derimod har vi Niels Boesens kone (gift anden gang med en Inger) to gange som fadder (bæremoder tror jeg ovenikøbet) i Abildtrup.

Så jeg mener det må være en kendsgerning, at Mikkel Abildtrups kone var Kirsten Sørensdatter fra Paarup. Og så må vi engang ved lejlighed finde en anden kone til Søren Olling.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Pedersen fra Østergaard, Barde
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/04/2007 08:11
Jeg har igen kigget lidt på ham gutten fra Fjelstervang. Han har hele tiden for mig stået som den mest sansynlige kandidat til at være far til hovedpersonen i det her drama.

Han har den rigtige alder, han har det rigtige navn, han har i forvejen familiemæssige relationer, og han kommer til Abildtrup på det rigtige tidspunkt. Og så hans mor iøvrig heller ikke en søster til Michel Abildtrup, som nogle kilder ellers synes at antyde. Det er hans stedmor der er det. Og så er vejen jo banet for, at han kunne gifte sig med en (hidtil ukendt) søster til Michel Abildtrup, og det kunne jo så også forklare hvorfor han får en halv gårdpart i Abildtrup.

Men tror i så ikke, at fjolset går hen og gifter sig med en pige fra Nr. Vium.? Nærmere bestemt Thomas Sønderup (den ældre)s datter. Og deres søn, som ellers har det rigtige navn Christen Pedersen, lever i bedste velgående i 1787.

Så ham mener jeg vi definitivt kan lade ude af betragtning.

At een af forældrene kunne være en bror eller søster til Kirsten Sørensdatter mener jeg også vi kan udelukke. Hun har næppe andre søskende, end dem der er nævnt i skiftet efter hendes mor.

Men er det ikke utroligt. Der er skrevet hele 3 bøger om Vorgod sogn helt generelt, og tre tykke bøger om Abildtrup familierne specielt, og så står vi her med en person vi ikke kan placere så sent som i midten af 1700 tallet.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Pedersen fra Østergaard, Barde
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 17/04/2007 16:35
Jo, det er ret utroligt.
Jeg er begyndt at nærlæse bogen Assing Sogn af Kjærsig og Sulkjær og Assing kirkebog for at se, om der skulle dukke noget brugbart op der.
Vorgod-bøgerne leverer i hvert fald ikke noget nyt. Dem har jeg været igennem - igen igen.

Er det tænkeligt at Thomas Sønderups ældste datter døde ret hurtigt efter vielsen?
Så kunne gutten fra Fjelstervang jo straks derefter have giftet sig med Mikkel Christensens søster?


Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: Christen Pedersen fra Østergaard, Barde
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/04/2007 01:27
EØP skrev:
Er det tænkeligt at Thomas Sønderups ældste datter døde ret hurtigt efter vielsen?
Så kunne gutten fra Fjelstervang jo straks derefter have giftet sig med Mikkel Christensens søster?

Ja, det kunne man sagtens forestille sig.

Mikkel Christensens far har formentlig været gift to gange. Hverken kone eller evt. børn af første ægteskab kendes. Så der kunne sagtens være en hidtil ukendt halvsøster, født før kirkebogen begynder. Evt een der allerede har været gift, er blevet enke omkring 1740, og stadig udgør et godt parti.

Problemet er bare, igen igen, at der er ingenting der tyder på at Kirsten Sønderup dør så tidligt. Hendes stedfar står fadder til parents børn, også efter det 'kritiske' tidspunkt 1740. Og desuden er han far (og hun efter al sandsynlighed mor) til Christen født 15 Nov 1741, og som stadig lever i 1787.

Og så er det jo svært at få din Christen Pedersen, som dør i jan 1775, 34 aar gl. og 9 måneder gammel indplaceret i den familie,

Men der er et pudseløjerligt problem med skiftet efter den Christen født 15 Nov 1741, og som stadig lever i 1787. men det vil jeg lige tage op på et senere tidpunkt. Det har jo ihverfald ikke noget med et her at gøre.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Pedersen fra Østergaard, Barde
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 21/04/2007 18:00
Kære medforskere!

Også selv om jeg egtl. skulle rette stile, kan jeg ikke lade dette mysterium i Barde Østergård ligge.

Det følgende er baseret på en løselig gennemgang af kirkebogen for Vorgod og Assing (sikke dog en svært læselig bog!), og skal derfor checkes. Jeg ligger heller ikke inde med Jens Abildtrups bøger om Abildtrupgaards beboere, så muligvis ryster jeg nu blot op med kendt stof.

Jeg har kigget lidt på min egen familie i Østergaard - altså Peder Christensen Østergaard, ca. 1664 - 1729, fæster i Østergaard 1711 - 1729. Med sin ukendte hustru får han
1) Sidsel Pedersdatter, født ca. 1702, gift 1732 med degnen i Snejbjerg Thomas Poulsen Møller
2) Christen Pedersen - fæster i Østergaard 1738 - 1778. Gift 1744 med Maren Michelsdatter. Måske gift anden gang 1750 i Faster sogn med Karen Mortensdatter af Astrupgaardslægten (dette skal lige checkes, for der synes at være hele to mænd af navnet Christen Pedersen i Barde 1740'erne!). Får med statsgaranti en datter Margrete 1748 og senere i 1755 med sin anden (måske) hustru en søn Just - muligvis opkaldt efter en slægtning af moderen i Astrupgaard. Christen bor ved folketællingen 1787 hos sønnen Just og dør forholdsvis sent 1791. Det må være denne Christen, der optræder 1747 ved skifte efter Mikkel Christensen i Abildtrupgaard og senere i 1775 som 'farbroder' til den unge Christen Pedersen Østergaard.
3) Karen Pedersdatter, født 1711 i Østergaard. Optræder talrige gange i fadderlister, men jeg har ikke kunnet finde hende gift.
4) Jesper Pedersdatter, født 1714 i Østergaard, dør som baby.
5. Sidsel Pedersdatter, født 1716 i Østergaard. Nævnes senere en enkelt gang som Sidsel Pedersdatter Østergaard d. Yngre i en fadderliste!

Det meget mystiske er, at denne familie i Østergaard, altså Peder Christensen Østergaard, hans hustru og senere hans børn Sidsel, Christen og Karen optræder stort set hver gang, når der er dåb i Abildtrupgaard-familien - enten hos Mikkel Christensen Abildtrups søstre eller hos Mikkel Christensen selv. Min vurdering er, at der må have været tale om et nært slægtsskab.

I 1775 dør en Margrethe Christensdatter i Østergaard i Barde, 89 år gammel. Min tese er simpelthen, at denne Margrethe må være Peder Christensen Østergaards ukendte hustru og måske en ældre halvsøster til Mikkel Christensen i Abildtrup.

Hvad siger du til den teori, Arne? Det er lidt et skud, men en nær forbindelse har der altså været mellem de to familier, også tidligt.

Den unge Christen Pedersen kan jeg dog stadig ikke placere. Hverken her eller der. Det ville have været nydeligt, hvis han nu var søn af Karen Pedersdatter Østergaard (født 1711), men som sagt: Det ser ikke ud til, at Karen gifter sig.

Om Mikkel Christensens søstre har jeg følgende tilføjelse:

Karen Christensdatter, gift 1710 i Vorgod med Niels Pedersen af Assing, må være blevet gift anden gang ca. 1727 med Peder Povlsen - ham, der senere nævnes i skiftet efter Mikkel Christensen. Med Peder får hun børnene Niels, født i Agersig, Assing, 1729 og Christen, født sst. 1732. Her har vi altså en Christen Pedersen, der kunne passe - bare ikke på alderen! Grunden til, at jeg er rimelig sikker på, at Karen var gift i andet ægteskab med Peder Poulsen, er dels fadderne ved de to sønners dåb, dels en fadderliste i Vorgod kirkebog 1737: Her står Peder Poulsens Stifdatter i Assing, navnlig Inger Nielsdatter fadder hos Peder Christensen i Abildtrupgaards barn!

Mikkel Christensens søster, Kirsten Christensdatter, gift 1722 med Peder Sørensen Hundskjær, kan lades ude af betragtning som evt. moder til den unge Christen Pedersen af den simple grund, at hun dør allerede 1728, 37 år gammel. I øvrigt efter et - må man formode - turbulent ægteskab: Manden får nemlig barn med en anden! Elskerinden, Anne Nielsdatter fra Pilgaard, har åbenbart gjort et vist indtryk på Peder Hundskjær, for han søger og får kongelig bevilling til at gifte sig med hende et år efter Kirstens død!

Ja, det var alt for nu. Jeg har henvisninger til 'rette sted i kirkebogen' på alt det ovenstående, men det ville føre for vidt at skrive det ind lige nu!

Mvh.

Jytte
 
Forfatter RE: Christen Pedersen fra Østergaard, Barde
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/04/2007 01:18
jytteduholm skrev:
Kære medforskere!

Også selv om jeg egtl. skulle rette stile, kan jeg ikke lade dette mysterium i Barde Østergård ligge.

Jeg er ked af det, men jeg kan altså ikke lade være at kommentere det. Og desværre nok med flere spørgsmål end svar, for jeg er selv ude på meget dybt vand her.!


Det følgende er baseret på en løselig gennemgang af kirkebogen for Vorgod og Assing (sikke dog en svært læselig bog!), og skal derfor checkes. Jeg ligger heller ikke inde med Jens Abildtrups bøger om Abildtrupgaards beboere, så muligvis ryster jeg nu blot op med kendt stof.

Jeg har kigget lidt på min egen familie i Østergaard - altså Peder Christensen Østergaard, ca. 1664 - 1729, fæster i Østergaard 1711 - 1729. Med sin ukendte hustru får han

1) Sidsel Pedersdatter, født ca. 1702, gift 1732 med degnen i Snejbjerg Thomas Poulsen Møller

2) Christen Pedersen - fæster i Østergaard 1738 - 1778. Gift 1744 med Maren Michelsdatter. Måske gift anden gang 1750 i Faster sogn med Karen Mortensdatter af Astrupgaardslægten (dette skal lige checkes, for der synes at være hele to mænd af navnet Christen Pedersen i Barde 1740'erne!). Får med statsgaranti en datter Margrete 1748 og senere i 1755 med sin anden (måske) hustru en søn Just - muligvis opkaldt efter en slægtning af moderen i Astrupgaard. Christen bor ved folketællingen 1787 hos sønnen Just og dør forholdsvis sent 1791. Det må være denne Christen, der optræder 1747 ved skifte efter Mikkel Christensen i Abildtrupgaard og senere i 1775 som 'farbroder' til den unge Christen Pedersen Østergaard.

Det sidste er jeg meget enig i.

Og at der er et slægtsskab mellem de to gårde ligger nok også helt helt fast, og er heller ikke overraskende. Dels er det jo nabogårde og dels har de jo op gennem 15 og 1600 tallet været ejet af den samme familie.

Har du overvejet, om Christen Pedersen kunne have været gift før han bliver gift med Maren Michelsdatter.?

Maren må være hende der bliver døbt 26 Dec 1711 som datter af Michel Povelson og Anne Piilgaard og altså een der er hentet "ude fra" - og dog. Mikkel Christensen Abildtrups farfar (Mikkel Andersen) kom vel fra Pilgaard og havde tilsyneladende part i både Abildtrup og Pilgaard, så eh....

Mht. Karen Mortensdatter af Astrup, så er hun jo datter af Morten Astrup og barnebarn af Jens Astrup som oprindelig kom fra Videbæk. Men mærkeligt nok synes der ikke at være nogen videre kontakt imellem Abildtrupperne og hverken Mads Videbæks eller Mads Vorgods familie. Man skule da ellers tro, at det var indenfor samme stand. Men måske har Abildtruperne alligevel været lidt aristokratiske, og har betragtet de andre to familier som nogle nyrige opkomlinger.?

Men iøvrigt nævner kilderne ikke helt præcist hvem hun blev gift med, bare at det var en Christen Pedersen i Barde.

Men så nævner du noget jeg ikke helt forstår. "en søn Just - muligvis opkaldt efter en slægtning af moderen i Astrupgaard". Moderen i Astrupgaard er mig bekendt Kirsten Pedersdatter (Skonning) fra Øvig i Skarrild. Hvor kommer Just navnet ind her.?

Og, endnu værre, Abildtrup nævner også noget jeg ikke kan forstå. Citat fra bogen "Abildtrupgaard II": Ifølge Oplysninger fra Bogen om Abildtrup, Side 36, kan der
næppe være Tvivl om, at Christen Mortensen i Abildtrup er født i Faster Sogns Anneksgaard 1714. Denne Antagelse er yderligere blevet bekræftet ved, at vi kan paavise, at Christen Mortensen har kendt Michel Christensens Enke i Abildtrup, Kirsten Sørensdatter, da meget af hendes Familie har boet i Nærheden af hans Hjem i
Faster Sogn. Saaledes var Kirstens Faster gift med Christen Mortensens farbroder i Ugelbjerg i Dejbjerg Sogn, og endvidere var Christen Mortensens Søster, Maren Mortensdatter, gift med en nær Slægtning af Kirsten, hvis to Farbrødre i Astrup og Fastergaard flere Gange var Faddere til Morten Pedersens Børn i Anneksgaarden.


Kirstens far er vi vist efterhånden blevet enige om er Søren Christensen i Paarup. Og ihvertfald to af hans brødre kender vi fra skiftet efter hende, nemlig farbror Peder Christensen Tranmose og (afdøde) farbror Thomas Christensen i Faster Præstegård. OK ???

Er der nogen af jer derude (og andre end Jytte må også gerne skrive i tråden) der ved hvad Abildtrup skriver om her.??

For mig at se er der ingen kendte ejere / beboere på hverken Astrup eller Fastergaard der kan være brødre til Kirstens far Søren Christensen i Olling. Derimod kunne man godt forestille sig, at Kirstens bedstefar er den bror til Jens Astrup som Abildtrup flere gange nævner som bosiddende i Paarup.?


P.S. Jytte. Jeg mener der er en næsten ligeså umulig situation mht. svogerskabet mellem Just Andersen Holst og Zacharias Thomsen Klit. Derimod mener jeg, at det må være klart, at Just er en bror til Birgitte Sophie i Egeris. Men herom senere, det er jo denne sag uvedkommende.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Side 3 af 3 < 1 2 3
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk