hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 2 af 2 < 1 2
Forfatter RE: Aagaard i Borris
vilandt
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 29.09.07
Lagt på d. 30/12/2013 22:16
Hugo Dynesen skrev:
NB: At Peder Hannerup er/har været gift med en Jacobsdatter er yderligere bekræftet af Karen Jacobsdatters vielse i 1706 til Søren Jensen. Her anføres hun som Peder Hannerups svigerinde

Vær opmærksom på at der i Handerup boede en Niels Andersen og en Niels Pedersen (Niels Præstegaard) og begge havde en søn Peder - Niels Andersens søn var gift med en Jacobsdatter (Kirsten) - Niels Præstegaards søn var gift med Kirsten Bjerrebo, de blev som nævnt tidligere gift i Bølling 1705 den 7/6 -- de blev trolovet i Sædding 30/10- 1704.
Tilbage til Aagaard:
1664 - Oluf Jensen
1688 - Jens Olufsen
1702+ Jens Aagaard, Christen Aagaard (muligvis Nielsen), Oluf Aagaard(Jens Aagaards søn)
1709 - 28 juli får Christen Aagaard en søn døbt Jens, blandt fadderne er Jens Aagaards søn Christen - så der må have været 2 Christen Aagaard
Senere nævnes Niels Aagaard (Christen Aagaards søn) - eneste gang jeg har set hans efternavn på skrift er i skiftet efter Niels Nielsen Tarp 1736 - her er han nævnt som nærmeste slægtning til børnene.
Villads Aagaard er ikke bror til Niels, men må være bror til Niels' kone -
Villads Aagaards efternavn har jeg også kun set en gang, nemlig da han (Villads Pedersen) bliver gift med Mette Nielsdatter, af en eller anden grund bliver de gift i Skjern (12/9-1734)
Villads Pedersen må være søn af Peder Villadsen i Sædding - født før kirkebogen begynder, søsteren (Karen?) som var gift med Niels Aagaard må også være født før kirkebogen begynder.
Peder Villadsen var gift med Mette Jensdatter, som Abildtrup har forsøgt at gøre til datter af Jens Andersen Astrup, det er hun ikke, de bliver gift i 1701 i Velling, hun er datter af mølleren i Klaptoft.

mvh. c.v.
 
Forfatter RE: Aagaard i Borris
beskpe
Medlemmer

Antal indlæg: 67
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 01/01/2014 12:45
Kirsten Jacobsdatter (1678- ) fra Slumstrup har jeg set nævnt som gift med Peder Nørgaard - det er så en søn af Peder Andersen i Hannerup ?

Møller Jens Nielsen (1642-1707 og Karen Lauridsdatter (1641-1700) i Klaptoft har jeg noteret med børnene: Gunder (1666-1742), Laurids (1675-1749), Maren (1677- ), Christoffer (1680-1763) og Margrethe (1682- ) - der er selvfølgelig god plads til en Mette også, men jeg har i hvert fald ikke fundet hende ?

Med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen
 
Forfatter RE: Aagaard i Borris
vilandt
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 29.09.07
Lagt på d. 02/01/2014 14:03
Møller Jens Nielsen havde mindst 4 børn mere end du nævner - Christian. Niels, Kirsten og Mette.
Velling Kirkebog opslag 80 - 3. påskedag 1671 Christen Jensen Møller og Kirsten Mouridsdatter af Hargaard copuleret.
Opslag 11 - 13/6-1674 - Christen møllers datter i Klaptofte født - Milter Hansens kone bar - blandt fadderne Niels Jensen hans bror og den unge møllerkone (Jens møllers anden eller tredje kone)
Opslag 12 - udlagt til barnefader Niels Jensen - Jens Møllers søn af Klaptofte
opslag 20 - 1687 nævnes Kirsten Jens møllers datter
Opslag 30 - 1698 nederst i 1. spalte Niels Jens møllers søn og hans søster Met - midt 2. spalte Gunder i møllen bar det - Kirsten og Mette Jensdatter i møllen
Du har Jens møller født 1642 - det kan ikke være rigtigt når hans søn bliver gift i 1671
mvh. c.v.
 
Forfatter RE: Aagaard i Borris
beskpe
Medlemmer

Antal indlæg: 67
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 03/01/2014 14:02
Jeg er ikke så gode venner med Velling Kirkebog, men står der ikke i opslag 111 at Jens Møller i Klapmølle dør sidst i 1707 som 65 årig ?

I øvrigt nævnes også andre i sognet med "Møller" - bl. andet Milter Hansen ved brylup og barnedåb i 1684.

mvh Bent Skaarup Pedersen
 
Forfatter RE: Aagaard i Borris
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/01/2014 01:02
vilandt skrev:
Vær opmærksom på at der i Handerup boede en Niels Andersen og en Niels Pedersen (Niels Præstegaard) og begge havde en søn Peder

Det er nok også min konklussion. Omend jeg selv på et tidspunkt har sat Peder Nielsen (Præstgaard) til at have været gift to gange har jeg aldrig rigtig troet på det. Og hvis han er forlovet med Kirsten Bjerrebo allerede 30 okt 1704 er det jo simpelthen ikke muligt (så har han ihvertfald været meget forudseende).

Men mit spørgsmål er, ser du nogen forbindelse mellem Niels Andersen Hannerup og Niels Pedersen Hannerup (Niels Præstegaard).?

Sidstnævnt formodes jo at have været gift med Anne Eriksdatter Kodbøl og han er vel selv en søn af Peder Nielsen i Ugelbjerg som vel er en søn af Niels Pedersen i Hykkelbjerg.

Niels Andersen Handerup derimod ved jeg ikke ret meget om, udover forbindelsen til de der Jacobsendøtre fra Slumstrup.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Aagaard i Borris
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/01/2014 01:03
beskpe skrev:
Jeg er ikke så gode venner med Velling Kirkebog, men står der ikke i opslag 111 at Jens Møller i Klapmølle dør sidst i 1707 som 65 årig ?

Sådan læser jeg det også.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Aagaard i Borris
vilandt
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 29.09.07
Lagt på d. 07/01/2014 03:20
Handerup: Jeg har ikke information om at Niels Andersen og Niels Pedersen skulle være i familie, så vidt jeg kan se nævnes de begge i matriklen 1662-64. De dør henholdsvis 1710 og 1718, så det kan vel godt passe. At Niels Pedersen skulle være en søn af Peder Nielsen i Ugelbjerg er nyt for mig, det er vel muligt men så har han ikke same mor som Morten Pedersen.
Anne Eriksdatter nævnes sammen med broderen Laurids Eriksen som fæstere af den ene gård i Kodbøl, så det er nok ikke hende der dør 1745 som Ane Handerup.

Velling opslag 111: Jeg er helt enig i at der står Jens Møller, men kan ikke få det til at passe med de øvrige oplysninger. Hvis der havde stået Niels Møller kunne det passe med alderen. Christen Jensen Møller dør i 1699 - alder 62 år - han skulle så være født 5 år før sin far!
Præsten Jep Nielsen Colding er jo syg på det tidspunkt (dør 3 måneder senere) - som det fremgår af teksten var det præsten i Lem som foretog begravelsen - han kan vel have skrevet forkert?

mvh. c.v.
 
Forfatter RE: Aagaard i Borris
beskpe
Medlemmer

Antal indlæg: 67
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 07/01/2014 16:15
De kunne måske være halvbrødre ?

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen
 
Forfatter RE: Aagaard i Borris
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 08/01/2014 01:43
vilandt skrev:
At Niels Pedersen skulle være en søn af Peder Nielsen i Ugelbjerg er nyt for mig, det er vel muligt men så har han ikke same mor som Morten Pedersen.

Jeg har ikke nogen dokumentation, ihvertfald ikke lige ved hånden. Men jeg har dette notat fra Jytte Foldager (kendt og anerkendt slægtsforsker, død for vel ca. 15 år siden).
Se det vedlagte.

Den omtalte Morten Pedersen er ham der iflg. Jens Abildtrup er søn af Peder Nielsen i Ugelbjerg, og som senere kommer til Abildtrup. Se Slægten Abildtrup II side 96 - 109


mvh, a.f.

feldborg tilknyttede følgende billede:

hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Aagaard i Borris
vilandt
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 29.09.07
Lagt på d. 12/01/2014 16:55
Feldborg: i det tilknyttede billede er der over Hykkelbjerg skrevet Hannerup - skal det forstås sådan at Niels Pedersen Hykkelbjerg er flyttet til Hannerup??

Hugo Dynesen skrev:
I øvrigt tror jeg at jeg har fundet endnu en omtale af Christen Aagaard
1703: Christen Andersens søn Anders: Bæremor Christen Aagaards hustru Met jacobsdatter. (Jeg har lidt sværts ved at læse de sortsværtede sider på AO)
Men hun er vel ikke en søster til Margrethe Jacobsdatter?

Hvis man ser på fadderne ved Christen Aagaards børns dåb er der i tre af fire dåb, folk fra Ahler. Det kunne tyde på at Mette Jacobsdatter er en hidtil ukendt datter af Jacob Andersen i Ahler? - både Karen Jacobsdatter i Ahler og Kirsten Jacobsdatter i Felding Tarp får en datter døbt Mette.
Hvilken forbindelse er der så mellem Christen Andersen i Synderskov og Christen Aagaard? -- Christen Andersen er altid fadder ved dåb i Aagaard og Christen Aagaard eller hans kone fadder ved dåb hos Christen Andersen.
Kender nogen navnet på Christen Andersens kone?

mvh. c.v.
 
Forfatter RE: Aagaard i Borris
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 12/01/2014 17:45
vilandt skrev:
Feldborg: i det tilknyttede billede er der over Hykkelbjerg skrevet Hannerup - skal det forstås sådan at Niels Pedersen Hykkelbjerg er flyttet til Hannerup??

Nej, det tror jeg ikke. Jeg tror det bare er en slags overskrift, der fortæller at notatet vedrører Hannerup-familien.

At Jacob Andersen Harboe skulle have haft en datter ved navn Mette er jeg nok lidt skeptisk overfor. Mette er jo et ret almindeligt navn. Og ihvertfald Karen bruger først navnet i sit andet ægteskab, og da sandsynligvis som opkald efter barnets farmor.

Lige en bemærkning til noget andet:
Peder Villadsen var gift med Mette Jensdatter, som Abildtrup har forsøgt at gøre til datter af Jens Andersen Astrup, det er hun ikke, de bliver gift i 1701 i Velling, hun er datter af mølleren i Klaptoft.

Nu er det jo ikke første gang Abildtrup har taget fejl. I det her tilfælde er Jens Astrups datter alt for ung til at blive gift i 1701. Hun bliver forøvrigt gift med Just Lysgaard, Vilbjerg, i 1716.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Aagaard i Borris
vilandt
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 29.09.07
Lagt på d. 13/01/2014 17:22
Det der egentlig fik til at tro at Mette Jacobsdatter kunne være en datter af Jacob Andersen var Morten Ahlers datters dåb i 1704, her er Christen Aagaard og hustru blandt fadderne.
Ved dåb i Aagaard er der næsten altid Lindvig folk og som du selv har antydet for flere år siden er der en eller anden forbindelse mellem Lindvigs - og Ahlers beboere.
Da Niels Aagaards første barn bliver døbt bæres han af Else Mortensdatter fra Ahler og ved det tredje barn er Mette Ahler fadder.
29. oct 1702: blef Jens Christenß: som hafde besofvet Jacob Alers Datter public absolveret.
Hvilken datter var det? - både Karen og Kirsten var vel gift på det tidspunkt!

mvh. c.v.
 
Forfatter RE: Aagaard i Borris
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/01/2014 22:46
vilandt skrev:

Fra et tidligere indlæg:
I øvrigt tror jeg at jeg har fundet endnu en omtale af Christen Aagaard
1703: Christen Andersens søn Anders: Bæremor Christen Aagaards hustru Met jacobsdatter. (Jeg har lidt sværts ved at læse de sortsværtede sider på AO)

Nu kan det vel diskuteres om der står Met eller noget andet. Men at der står Jacobsdatter ligger vist rimeligt fast, og det er vel sådan set det væsentlige i den her sammenhæng.
http://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-266-11829-17542-94?cc=2078555&wc=M94Q-HMG:1400870592

Iøvrigt mener jeg også, at hun omtales som Met, Christen Aagaards Kone, i nov. 1720 (øverst til venstre):
http://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-266-11829-19096-75?cc=2078555&wc=M94Q-HMG:1400870592

Så vi må gå udfra, at Christen Aaggaard er gift (2.den gang?) med en Jacobsdatter der får børn fra 1704 eller før og indtil 1717.

Det der egentlig fik til at tro at Mette Jacobsdatter kunne være en datter af Jacob Andersen var Morten Ahlers datters dåb i 1704, her er Christen Aagaard og hustru blandt fadderne.

Imod teorien taler vel, at da Christen Aagaard får den første Jacob døbt er det Jens Aagaards kone der er bæremoder, og Morten Ahlers kone står fadder. Hvis barnet var kaldt op efter Jacob Ahler så burde det jo dog være modsat.?

Og ved den næste Jacob er det igen Jens Aagaards kone der er bæremoder, og Ahler-familien er slet ikke repræsenteret.

Ved dåb i Aagaard er der næsten altid Lindvig folk og som du selv har antydet for flere år siden er der en eller anden forbindelse mellem Lindvigs - og Ahlers beboere.

Jacob Ahler / Harboe og Jacob Barfoed / Lindvig har givetvis kendt hinanden og været standsfæller i al den tid sidstnævnte har boet i Borris. Men den familiemæssige relation opstår vel først i 1711 hvor de to bliver svogere, idet de er gift med to søstre. (begge de to mænd er da i andet ægteskab.).

Da Niels Aagaards første barn bliver døbt bæres han af Else Mortensdatter fra Ahler og ved det tredje barn er Mette Ahler fadder.

Her er vi vel så en generation længere fremme. Vi ser jo også, senere igen, at Villads Aagaard bliver gift med Jacob Lindvigs datter Sofie i 1732 (han dør dog i 1733).

29. oct 1702: blef Jens Christenß: som hafde besofvet Jacob Alers Datter public absolveret.
Hvilken datter var det? - både Karen og Kirsten var vel gift på det tidspunkt!

Ja, det har altid været åbent spørgsmål. Og det kunne jo bestyrke din teori om at Jacob Ahler kan have haft endnu en datter.

Men hvis det er hende der bliver gift med Christen Aagaard, så må det jo være sket før kirkebogens start. Og dermed adskiller hun sig ikke fra de to andre nævnte, hvis præcise bryllupsdatoer vi ikke kender. Dvs. det kunne i hvertfald i teorien godt være een af de to.

Gert Hviid var for et par år siden inde på at, det evt. kunne være den Anne der bliver begravet 13 Jan 1707, idet efternavnet muligvis kunne tydes som Aler eller noget i den retning. Men jeg er nu ret sikker på, at der står Ann Aaes.

Men det kunne da være spændende, hvis der efter så magen år kunne findes endnu en datter af Jacob Harboe.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Aagaard i Borris
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 31/07/2019 16:39
Hej,

dette er en gammel tråd, men der er gods i.
Et stykke nede på 1. side har Bent Skaarup Pedersen en
oversigt over en familie i

Slumstrup Mølle i Sædding sogn.

Oversigten begynder sådan:
1. Jacob Jensen Møller, * 1639 i Bølling. Han blev gift med Maren Møllerkone, * 1643 i Bølling, † 1727 i Slumstrup Mølle, Sædding, begravet 26.02.1727 i Sædding.
Børn:
2. i. Jacobsdatter.
3. ii. Kirsten Jacobsdatter * 1678.
iii. Jacob Jacobsen, * 1680 i Slumstrup Mølle, Sædding, † 1745. Jacob Bjergbo ?
4. iv. Karen Jacobsdatter * 1683.
5. v. Kirsten Jacobsdatter * 1685.
vi. Peder Jacobsen, * 1687 i Slumstrup Mølle, Sædding. Peder Aas ?
6. vii. Margrethe Jacobsdatter * 1689.
7. viii. Karen Jacobsdatter * 1691.
ix. Jens Jacobsen, * 1693 i Slumstrup Mølle, Sædding. Jens Jacobsen Møller Dragon !

Derefter kommer børn af de nævnte personer.
Dette har jeg bearbejdet.
2. i. Jacobsdatter er en misforståelse.
Der er to Peder Nielsen Hannerupper i Hannerup i Faster omkring 1700.
"Peder Nørgaard" gift med Kirsten (har ikke kunnet finde fornavnet) Jakobsdatter 3. ii. ovenfor.
og "Peder Meldgaard" gift med Kirsten Christensdatter også i Hannerup.
Deres børn er forståeligt ofte blevet blandet sammen. I et afsnit er
børnene opført hver for sig.
Ellers har en del datoer fået måned og dag, en del er tilføjet.

I dette afsnit er ix overført til iv som er slettet.
iv. Maren kan ikke findes død i 1713 og da ix. Maren skal være født
1713 må det være iv. Maren.
5. Kirsten Jacobsdatter, * 1685 i Slumstrup Mølle, † 1760 i Faster, begravet 17.10.1760 i Faster. Hun blev gift med Lars Pedersen Smed, 08.06.1704 i Faster, * 1681 i Faster, † 08.04.1759 i Bølling.
Børn:
iv. Maren Larsdatter, * 1711 i Lodal, Faster, † 1713.
iii. Karen Larsdatter, * 1725 i Lodal, Faster.
ix. Maren Lauridsdatter, * 1713 i Lodal, Faster, † i Albæk, Skjern. Hun blev gift med Jacob Nielsen, * 1706 i Vesterby, Borris (søn af Niels Andersen Vesterby og Margrethe Jacobsdatter), † 11.03.1773 i Grubbesholm, Nr. Bork. Jacob: eller Albæk.

Den nye opstilling står på:
http://nørvang-herred.dk/borris/skifter/SlumstrupMoelle.htm

Da der er tre giftemål mellem Slumstrup Mølle i Sædding og Vindelbo
i Borris er Vindelbo familien også opført. Se ellers Vindelbo:

http://nørvang-herred.dk/borris/BorrisStederOgFolk.htm#vend

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk

Redigeret af vms d. 31/07/2019 16:42
www.nørvang-herred.dk  
Side 2 af 2 < 1 2
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk