Formatet skal være Excel (eller csv-fil fra andet regneark- eller databaseprogram).
Delindtastninger skal af praktisk grunde altid være fortløbende poster og min. 150 stk pr. aflevering.
Der skal være mindst det antal felter der er i den pågældende kirkebog for den pågældende begivenhedstype. Plus evt. er antal felter til kommentarer og suplerende oplysninger. For de ældre kirkebøgers vedkommende bør der dog altid være eet eller flere felter til normaliserede navne.
Det totale antal af felter og disses rækkefølge er derimod ikke så væsentlige, det kan altid ændres maskinelt senere hen. Men det er af helt afgørende betydning, at felterne er klart definerede og at man holder sig til den definitation man een gang har besluttet sig for.
Selve definationen kan enten indføjes på første linie i regenarket eller vedlægges i en særskildt tekst- eller Wordfil. Ved aflevering skal endvidere altid medfølge en fil eller en mail med 110% entydig angivelse af kirkebog (gerne med arkivnummer), begivenhedstype(r), samt start og slut år.
Så snart DIS-Danmark kommer med det længe ventede udspil omkring en standard for indtastning kirkebøger, så vil denne standard også blive gældende her. Alle eksisterende indtastninger her vil så blive ændret til dette format og indleveret til DDA - eller hvem der til den tid måtte få ansvaret på landsplan.
Så selvom dette i første omgang er et lokalt initiativ, så vil det altså på sigt indgå i et landsdækkende arbejde.
Ældre eksisterende indtastninger i diverse forskellige formater kan frit afleveres og jeg vil se hvad jeg kan få ud af dem, men jeg lover ikke noget.
For nye indtastninger: Kontakt mig altid i forvejen, og aftal helt præcist hvad du vil igang med, så vi sikrer at der ikke sker dobbelt indtastning.
Pøj, pøj, og se så at komme igang.
mvh, a.f.
Skrevet af feldborg d. 31/08/2005 23:49 | 3228 Fremvisninger - |
|