hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 2 af 2 < 1 2
Forfatter RE: Hvem er Christen Pedersen i Ilskov Sunds
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 12/10/2014 00:54
jørn jensen skrev:
Før 1703 er en Niels Madsen hosekræmmer i Ilskov nævnt i kirkebogen,

Den Niels Madsen der 1686 nævnes i Ilskov er efter al sandsynlighed identisk med Niels Madsen Hollingholt. Altså ham der 27 maj 1688 bliver gift med Inger Lasdatter fra Skophus, og som senere selv bliver kendt som Niels Skophus.

Niels Madsens oprindelse er pt. ukendt. Første gang han ses i kirkebogen kaldes han "Hosekræmmer i Ildsgaard". Han er altså enten på besøg dér eller bor der midlertidig. Den omstændighed at han kaldes Hosekræmmer, samt at han et par gange nævnes sammen med Mads og Søren Royen kunne indikere at han har forbindelse til den kendte hosekræmmerslægt Madsen / Royen. Mens den omstændighed at han som ret ung mand bosætter sig på Hollingholt tyder også på een eller anden forbindelse til de gamle funktionær familier fra Herningsholm.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 12/10/2014 00:59
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvem er Christen Pedersen i Ilskov Sunds
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 12/10/2014 10:05
Jørn, at jeg lige tog fat i den Maren Pedersdatter skyldtes, at hun har nogle Vinter-folk i familien, og vi har en Vinter blandt fadderne også.
Om der er forbindelse ved jeg slet ikke, men man må jo prøve.

- - - -

Feldborg, fantastisk at du lige sad med hele svaret på Zidsel Madsdatter som mor til Edel Christensdatter og Christen Nielsen som søn til Edel.

Der er en Mads Christensen i Sunds by, som dør i 1674 (f. 1587) kan det være Zidsels far ?

M.h.t. Niels Madsen Skophus er han så bror til Anne Madsdatter, som jeg mener er gift med Jacob Michelsen i Hollingholt ?

Er det forkert, at Niels Madsen og Inger Lasdatter er I Kjærgaard ?

Niels Madsen i Sunds er altså en anden person ? -

m.v.h.
Annette

Redigeret af asa d. 12/10/2014 10:59
 
Forfatter RE: Hvem er Christen Pedersen i Ilskov Sunds
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/10/2014 00:45
Annette Sass skrev:
Feldborg, fantastisk at du lige sad med hele svaret på Zidsel Madsdatter som mor til Edel Christensdatter og Christen Nielsen som søn til Edel.
Mht. Zidsel er jeg ikke kommet med nogen fiks og færdig løsning. Jørn har peget på hende som en mulig og sandsynlig hustru til Christen Pedersen. Og det er jeg meget enig i.

At jeg i farten glemte Niels Thomsens søn Christen Nielsen var en fejl fra min side. Det har jeg i mange år anset for en given ting.


Der er en Mads Christensen i Sunds by, som dør i 1674 (f. 1587) kan det være Zidsels far ?
Det kan han vel godt, men har vi, udover navnet, nogen holdepunkter for det.?

M.h.t. Niels Madsen Skophus er han så bror til Anne Madsdatter, som jeg mener er gift med Jacob Michelsen i Hollingholt ?
Måske.

Er det forkert, at Niels Madsen og Inger Lasdatter er I Kjærgaard ?
Niels Madsen i Kjærgaard er en anden person. Inger Lasdatter har jeg ikke observeret i Kjærgaard.

Niels Madsen i Sunds er altså en anden person ? -
Afhænger måske af tidspunktet, men sandsynligvis ja.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvem er Christen Pedersen i Ilskov Sunds
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 13/10/2014 14:20
Vedr Vinter i Sunds, han er måske flyttet til Agerskov i Gjellerup sogn.
I 1689, ops. 26 Vedkender Christen Christensen Vinter at være skyldig til sin svoger Jep Pedersen, borger og indvåner i Viborg 6½ rdl.

1689 ops 44 Christen Christens enke Bodil Christensdatter frasiger sig al arv og gæld efter hendes mand.
det fremgår senere at der skal fremligge landstingsvarsel, som Peder Jensen Gjellerup (Sort) fremviser den 20.juli.

Vedr. Niels Madsen Hollingholt er han nævnt omk 1721 i tingbogen som formynder for sin bror Jens Madsen i Ejsingkærs børn, Jens Madsen døde 1705, det synes at fremgå at Niels Og Jenses forældre var Mads Christensen og Kirsten Christensdatter Egebæk i Nøvling sogn. Haar set sagen omtalt ops 33, 35 og 38, B79-05 men har ikke nærlæst den.

mvh jørn
 
Forfatter RE: Hvem er Christen Pedersen i Ilskov Sunds
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/10/2014 15:50
jørn jensen skrev:
Vedr. Niels Madsen Hollingholt er han nævnt omk 1721 i tingbogen som formynder for sin bror Jens Madsen i Ejsingkærs børn, Jens Madsen døde 1705, det synes at fremgå at Niels Og Jenses forældre var Mads Christensen og Kirsten Christensdatter Egebæk i Nøvling sogn. Haar set sagen omtalt ops 33, 35 og 38, B79-05 men har ikke nærlæst den.

Tusind tak for den oplysning. Det er den Jens Madsen jeg omtaler her:
http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=2306#13888

Jeg tror efterhånden mere og mere på, at han blev gift med Michel Nielsens enke i Hollingholt.

Det er jo nærliggende at han også kunne være den Jens Madsen der omkring 1685 gifter sig med Svenning Andersens enke, Anna Andersdatter, og derved kommer i besiddelse af Ejsingkjær (han var i forvejen helt eller delvist ejer af den gamle selvejrgaard Næstholt i Snejbjerg). Og at han så efter hendes død ca. 1689, gifter sig med enken fra Hollingholt.

Er der i det materiale du har set noget der kan be- eller afkræfte det.?

NB: Svenning Andersens enke, Anna Andersdatter skal være "Svenning Andersens enke, Anna Christensdatter"


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 13/10/2014 23:23
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvem er Christen Pedersen i Ilskov Sunds
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 13/10/2014 20:37
Måske kan dette afkræfte det:??
1689 ops 50 og 64
For retten fremstod sal. Anne Nielsdatters og sal. Mads Jensens arvinger.....
blandt de mange arvinger nævnes Mette Svenningsdatter der sammen med hendes mand overtager Nestholt.

mvh jørn
 
Forfatter RE: Hvem er Christen Pedersen i Ilskov Sunds
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/10/2014 23:37
Vi må jo ihvertfald konstatere at den her Jens Madsen er død ca. samtidig med Anna Christensdatter. Og at de nok begge er døde før det store skifte i Østergaard i Tjørring.

Det bekræfter jo så også den almindelige opfattelse, nemlig at han (ligesom Anna Andersdatter) er ud af familien fra Østergaard i Tjørring. Og det passer jo også sammen med at Mette Svenningsdatter arver een af de mange parter Næstholt bliver delt i, hvorefter hendes mand, Michel Pedersen, køber de andre arvinger ud. Så selvom han i sig selv er interessant nok, så hører han ikke hjemme i den her sammenhæng.

NB: ligesom Anna Andersdatter skal være "ligesom Anna Christensdatter"

Der er altså 2 x Jens Madsen i Ejsingkjær umiddelbart efter hinanden. Og den sidste tror jeg er identisk med Jens Madsen fra Vig, og jeg tror han giftede sig med enken fra Hollingholt. Han skulle så være bror til Niels Madsen Hollingholt og søn af Mads Christensen og Kirsten Christensdatter Egebæk.

Men de nævnte børn må jo så være fra et tidligere ægteskab.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 14/10/2014 20:16
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvem er Christen Pedersen i Ilskov Sunds
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 14/10/2014 14:28
Du nævner Anna Christensdatter og Anna Andersdatter i dit sidste indlæg, er lidt forvirret, hvem er de?

Det virker lidt mærkeligt hvorfor evt. vielse ikke er indført i Sunds kb., men de kunne jo selvfølgelig være blevet gift i Herning eller et andet sted.

mvj jørn
 
Forfatter RE: Hvem er Christen Pedersen i Ilskov Sunds
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 14/10/2014 20:21
Ja det er noget rod. Anna Andersdatter er en fejl der er kommet ind allerede i et indlæg i en anden tråd, og som så er flyttet med herover.

Hun hed Anna Christensdatter (ca. 1630 - ca. 1688) og kom fra Østergaard i Tjørring. Hun var gift første gang med Svenning Andersen i Ejsingkjær (ca. 1620 - 1681), og anden gang med Jens Madsen der i 1883-88 også ejede Næstholt, og som angiveligt også var ud af familien i Tjørring Østergaard.

I første ægteskab var hun mor til Anders Svenningsen (død 1751 i V. Haunstrup), Mette Svenningdatter (død efter 1714, g.m Michel Pedersen i Næstholt), Inger Svenningsdatter og Kirsten Svenningsdatter.

Men strengt taget beviser dit notat vel ikke i sig selv at Jens Madsen er død i 1689.?

Men hvis han faktisk har været eneejer af Næstholt, som bliver delt ud i adskillige små arvelodder i 1689, så må han jo være død barnløs før det tidspunkt.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 14/10/2014 20:47
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvem er Christen Pedersen i Ilskov Sunds
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 14/10/2014 22:45
Da der står sal. ved begge navne kan vi nok regne med at de er døde begge to,
ligesom ingen af dem er nævnt i selve lovbuddet.
opslag 36, 1689
Har lige kigget på ovennævnte opslag, her fremgår det at Anne Nielsdatter enke efter Jens Madsen har lavet kontrakt med Mads Christensen Tjørring, Det ser ikke ud til at de havde børn, de nærmeste familiemedl. var hendes søskendebørn. Anne Nielsdatter er død kort herefter.


mvh jørn

Redigeret af luk nu forum op d. 14/10/2014 22:53
 
Forfatter RE: Hvem er Christen Pedersen i Ilskov Sunds
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 14/10/2014 23:16
jørn jensen skrev:
Da der står sal. ved begge navne kan vi nok regne med at de er døde begge to,

Jo, men det er jo ikke Jens Madsen der er nævnt der.

Det er jo den nyligt afdøde Anne Nielsdatter i Tjørring og hendes for mere end 20 år siden afdøde mand delefoged mv. Mads Jensen. i Østergaard.

Anne Nielsdatters søster (gift med Christen Jensen i Østergaard) var mor til Anna Christensdatter i Ejsingkjær og til den Mads Christensen i Østergaard der var værge for Anne Nielsdatter, samt vist et par stykker mere.

ligesom ingen af dem er nævnt i selve lovbuddet.

Hvis Jens Madsen har ejet Næstholt helt frem til 1688 er det i det hele taget mystisk, at han slet ikke er nævnt i forbindelse med arvesagen i 1689.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 14/10/2014 23:39
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvem er Christen Pedersen i Ilskov Sunds
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 15/10/2014 12:51
Jens Nielsen delefoged Herningsholm
Jens Abildtrup: Vestjysk Bondeliv i 1600'erne (Nr. Nissum 1953) pp. 11-30

Citat fundet på nettet.
Jens Nielsen, der som delefoged var en ef egnens mest kendte personligheder, havde en stor omgangskreds og mange forbindelser, men en af de mænd, han havde mest med at gøre, var delefogeden til Lundenæs, senere herredsfoged Jacob Barfod i Bjødstrup.
Der var visse familierelationer mellem de to mænd, idet Jens Nielsen giftede sig 2.gang med Jacob Barfods moder, Maren Nielsdatter.
Enke efter Morten Jacobsen Barfod i Hagelskjær.

Et andet sted i slægten Barfod er der
Jørgen Nielsen Barfod (1608-1663) g.m. Abild Maria Frandsdatter (1612-1683)

Jens Nielsens børn med Anna Jensdatter (1. hustru) - datter af Jens Christensen Langelund og Kirsten Gjødesdatter
alle født i Hollingholt var:
Niels
Josva (ca 1580-ca 1650) g.m. Maren Christensdatter - datter af Christen Jensen Fastrup
Las
Frands
Kirsten (ca 1588-ca1620) g.m. Peder Christensen (1580-ca 1625)

Kirsten Jensdatter blev født i Hollingholt Sunds ca 1588
Kendt søn er Jens Pedersen - datter Elle Jensdatter, der blev g.m. Peder Jørgensen Fastrup


Faddere hos Christen Pedersen i Ilskov's datter er bl.a.
Jørgen Pedersen og Abild Pedersdatter (Abild/Abel er ikke noget helt almindeligt navn)

Et kvalificeret (?) gæt kunne derfor være, at Jørgen Pedersen og Abild Pedersdatter var børn af Peder Christensen og Kirsten Jensdatter , og at Christen Pedersen Ilskov også er det. Hans datters navn Edel ses også hos Barfødderne.

Kan nogen be- eller afkræfte disse (dog begrundede) gætterier.

Mvh.
Annette
 
Forfatter RE: Hvem er Christen Pedersen i Ilskov Sunds
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/10/2014 02:19
Annette Sass skrev:
Jens Nielsen delefoged Herningsholm
Et andet sted i slægten Barfod er der
Jørgen Nielsen Barfod (1608-1663) g.m. Abild Maria Frandsdatter (1612-1683)

Han var født i Aalborg og levede hele sit voksenliv i Norge. Om hun var født i Danmark eller i Norge vides ikke, men hun levede ligesom han sit voksenliv i Norge og de døde begge der.

Jens Nielsens børn med Anna Jensdatter (1. hustru) - datter af Jens Christensen Langelund og Kirsten Gjødesdatter
Hun var muligvis hans anden hustru (ud af 3) men lad det nu ligge. Hun formodes at være mor til hans børn.

Faddere hos Christen Pedersen i Ilskov's datter er bl.a.
Jørgen Pedersen og Abild Pedersdatter (Abild/Abel er ikke noget helt almindeligt navn)
Det er formentlig Jørgen Pedersen i Sunds, hvor Edel også står fadder en enkelt gang. Ved samme lejlighed optræder en Christen Pedersen i Sunds som nok er hans bror. Der er også en Else Pedersen. En mulig forbindelse til Ildsgaard er ikke kendt. Men udover Christen Pedersen i Ildsgaard er der mindst to andre Christen Pedersen i Sunds på den tid, så det er et ret almindeligt navn.

Et kvalificeret (?) gæt kunne derfor være, at Jørgen Pedersen og Abild Pedersdatter var børn af Peder Christensen og Kirsten Jensdatter , og at Christen Pedersen Ilskov også er det. Hans datters navn Edel ses også hos Barfødderne.
De er ihvertfald ikke børn af Kirsten Jensdatter. Der var kun det ene barn, den velkendte og velbeskrevne Jens Pedersen (se samme bog side 64 - 80) i det ægteskab. Kirsten døde iøvrigt omkring 1620 er ca. 3 års ægteskab.

Hvormange børn Peder Christensen havde i andet ægteskab vides ikke, hans døde ca. 1640 og enken flyttede til Ikast med børnene.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvem er Christen Pedersen i Ilskov Sunds
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 17/10/2014 19:14
At der er en Abild Pedersdatter blandt fadderne burde kunne vise en vej for en relation af en art, som skulle kunne bruges til at finde Christen Pedersens rødder. - Netop fordi Christen Pedersen er et så almindeligt navn.

At forestille sig, at det kunne have noget at gøre med at man i en familie netop opkaldte et par børn efter et par der var langt væk, Jørgen Nielsen Barfod (1608-1663) g.m. Abild Maria Frandsdatter (1612-1683) syntes jeg netop ikke var utænkeligt. Jeg ved godt, at de var i Norge.

Jeg kunne godt forestille mig, at Christen Pedersen er født 1620 og at Kirsten Jensdatter er død i barselsseng.
Og det passer med den farmor til Edel Christensdatter, der skulle hedde Kirsten

Som fadder står også Jens Jensen, men der står IKKE Ilsgaard, og derfor kunne det lige så godt være Jens Jensen Høgild, som i givet fald var fætter til Edel Christensdatter.
Fadder Maren Pedersdatter ville passe med at være Peder Jensen Høgilds kone
Fadder Jørgen Pedersen i Sunds kan måske godt være søn af Peder Jørgensen Fastrup, der også har en søn Peder Pedersen, som er skriver på Herningsholm.

Så ville alle 3 børn af Jens Pedersen (formodet bror til Christen Pedersen i Ilskov) være repræsenteret blandt fadderne.

Jeg synes der er meget som taler for en forbindelse til delefogeden Jens Nielsens efterslægt.

I Ilskov er der en Anna Christensdatter, som dør 9/7 1671. Det kunne være en datter af Christen Pedersen Ilskov, opkaldt efter "hans mormor" Anna Jensdatter død 1618.

M.v.h.
Annette
 
Forfatter RE: Hvem er Christen Pedersen i Ilskov Sunds
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/10/2014 20:05
Annette Sass skrev:
At forestille sig, at det kunne have noget at gøre med at man i en familie netop opkaldte et par børn efter et par der var langt væk, Jørgen Nielsen Barfod (1608-1663) g.m. Abild Maria Frandsdatter (1612-1683) syntes jeg netop ikke var utænkeligt. Jeg ved godt, at de var i Norge.
Man kan forestille sig så meget. Men det forudsætter da at de har kendt hinanden.

Barfoderne i Ikast / Gjellerup og den nævnte Jørgen Nielsen Barfod tilhører to helt forskellige grene af slægten. Man skal adskillige generationer tilbage for at finde en fælles forfar, og de boede langt fra hinanden. Faktisk ved man ikke med sikkerhed om og i så fald hvordan de er indbyrdes i familie.

Jeg kunne godt forestille mig, at Christen Pedersen er født 1620 og at Kirsten Jensdatter er død i barselsseng.
Som nævnt var der kun eet barn, sønnen Jens, i det ægteskab.

Hvis Christen Pedersen i Ildsgaard og alle de andre nævnte er børn af Peder Christensen i Søby, så er det ihvertfad ikke Kirsten Jensdatter der er mor til dem.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvem er Christen Pedersen i Ilskov Sunds
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 18/10/2014 17:24
Arne,
For lige at runde af med forviklingen med Jens Madsen og Mads Jensen, er der nævnt en Jens Madsen Tjørring by i feb. 1689, han var kaldsmand i en sag om Tjørring bros vedligeholdelse.
Hvor har du ellers set ham nævnt, er det matriklen ?
mvh Jørn
 
Forfatter RE: Hvem er Christen Pedersen i Ilskov Sunds
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/10/2014 18:59
Ja. Det ses bla. i "Snejbgerg Sogn":
. . I Lundenæs Jordebog kan man i den følgende Tid læse adskillige Navne paa Selvejerbønderne i Næstholt. I 1679 hedder Manden Mogens Pedersen; men under Landmaalingen i 1683 ejes Næstholt af Jens Madsen i Ejsingkær i Vildbjerg, som »samme Gaard lader drive«. Herligheden tilhører Lundenæs. De har Hede til Fornødenhed, og 2 Aar efter giver den ny Ejer, Michel Pedersen, sig til at opdyrke Hede til Forargelse for Præsten, der mener, at han pløjer ham for nær;

Jeg ved ikke om der finds sikre kilder til det, men jeg har flere steder set at han skulle være født i Næstholt, og at han ihvertfald skulle være i familie med Østergaard-folkene i Tjørring.

Jeg mener ikke der er nogen tvivl om, at han har giftet sig med Anders Svenningsens enke og dermed er kommet i besiddelse af Ejsingkjær. Og han er jo nok haft en vis status i forvejen for at kunne lave det nummer.

Men hvordan tingen helt præcist hænger sammen omkring Næstholt synes jeg det er vanskeligt at gennemskue. Det var jo nærliggende at tro at han var søn af den gamle Mads Jensen i Østergaard. Og i så fald var det jo hans kusine han giftede sig med i Ejsingkjær.

Men så enkelt er det jo nok ikke, så ville det sikkert have fremgået af de forskellige kilder.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Side 2 af 2 < 1 2
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk