hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Web-stedet hammerum-herred.dk
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Projekt Familiesammenføring
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 14/01/2006 08:46
Om kort tid bliver der her på siden åbnet op for deltagelse i en fælles navnebase også kaldet "Projekt Familiesammenføring". Projektet er baseret på at deltagerne kan indsende større eller mindre gedcom-filer, som så bliver lagt ned i en fælles søgbar database.

Det skal understreges at der ikke sker nogen blanding af data, ej heller nogen automatisk sammenligning, det er helt og holdent op til deltagerne selv at fortolke de søgeresultater man opnår - og derudfra sammenligen egne data med andres.

Det skal også understreges, at det ikke er tænkt som et sted hvor folk bare kan hente andres data uden selv at bidrage. Kun folk der selv deltager med mindst 200 navne vil få adgang til at søge i databasen. Der vil heller ikke blive mulighed for at downloade data, men 'kun' til rent visuelt at sammenligne de data man ser på skærmen som resultat af sine søgninger.

Igennem et halvt års tid har nogle få stykker deltaget forsøgsvis med et antal små gedcom-filer, og det tekniske er nu ved at være på plads. Se under menupunktet "Demo-database".

Men først skal vi jo lige vide om der overhovdet er interesse for projektet. Der vil derfor indtil videre være fri adgang (for medlemmer) til se det forsøgsprojekt vi har haft kørende, samt til at deltage i en vejledende afstemning. Det skal understreges, at afstemningen er absolut uforpligtende, kun antallet af stemmer bliver registreret, ikke hvem der har stemt hvad.!

Der vil desuden være mulighed for at kommentere projektet og stille forslag / spørgsmål her i tåden.

En egentlig vejledning for indsendelse af filer vil senere blive lagt frem.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Projekt Familiesammenføring
jrnmeyer
Medlemmer

Antal indlæg: 9
Bopæl:
Tilmeldt: 17.12.05
Lagt på d. 14/01/2006 10:41
Generelt en god ide. Jeg har tit været forbi den store gedcom og overvejet den mulighed, men kan ikke blive klog på hvor beskyttet den er for kommersiel udnyttelse. Her vil jeg på baggrund af oplægget være mere sikker på beskyttelse af data.
Med venlig hilsen
Jørn Meyer
http://www.starup-online.dk  
Forfatter RE: Projekt Familiesammenføring
jørgen kristensen
Medlemmer

Antal indlæg: 46
Bopæl:
Tilmeldt: 07.07.05
Lagt på d. 14/01/2006 11:14
Lyder som en rigtig god ide, men for en relativ "ny forsker" kan det måske komme til at knibe med antallet af personer.
Jeg glæder mig til at se hvorledes det kommer igang, og finde ud af hvad gedcom betyder og hvorledes det bruges.

Mvh
Jørgen Kristensen
 
Forfatter RE: Projekt Familiesammenføring
jrnmeyer
Medlemmer

Antal indlæg: 9
Bopæl:
Tilmeldt: 17.12.05
Lagt på d. 14/01/2006 13:10
Korrekt, meget vil være underforstået for garvede men svært for nye.
GEDCOM er et filformat hvorunder data fra en slægtsdatabase kan eksporteres og importeres. Når du har et slægtsforskningsprogram vil du opdage muligheden, og har du mere viden om edb vil du kunne gå ind i en gedcom fil og se strukturen på hvorledes data er samlet i en sådan fil.
Jeg har tidligere i tråden nævt en større base på landsplan, der findes under http://www.lklundin.dk/gedcomp/index.php
men den website har jeg aldrig været sikker på ikke kan blive kommerciel, altså pludselig blive en forretning eller dækker over en sådan, det tydeliggøres ikke på siden.

Det kunne for nye forskere med relativt få data være en måde at bruge denne nye base på, at de fik adgang til at se begrænsede oplysninger og hvis de fik brug for noget, så måtte de henvende sig til ejeren af data.
Med venlig hilsen
Jørn Meyer
http://www.starup-online.dk  
Forfatter RE: Projekt Familiesammenføring
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 14/01/2006 14:54
Rigtig god ide. Der går bare lidt tid endnu, før jeg når op på de 200!
Med venlig hilsen,
Elisabet


Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: Projekt Familiesammenføring
hanne9000
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 28.12.05
Lagt på d. 14/01/2006 15:31
Jeg slutter mig til de sidste ærede talere : en fin ide !
Men er det ikke muligt at indtaste ens oplysninger direkte her på siden ?
Jeg er nemlig heller ikke kendt med gedcom - filer !
Med venlig hilsen , Hanne Lindebod.
 
Forfatter RE: Projekt Familiesammenføring
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 15/01/2006 01:36
Nu håber jeg ikke at det kommer til at lyde uvenligt, det er ihvertfald ikke meningen. Men verden er jo nu engang sådan indrette, at der findes forskellige tilbud til forskellige grupper af folk.

Lige netop i det her tilfælde er det en betingelse, at man selv har ydet noget før man kan nyde. Og det er også en ufravigelig betingelse at data foreligger i form af gedcom-filer.

Og alene af den grund henvender det sig måske ikke i så høj grad til folk der er relativt nye i faget, der er så til gengæld andre tilbud de kan vælge at benytte sig af, hvis de ønsker det.

Og jeg mener også disse er langt bedre tjent med at at stille deres spørgsmål i fuld åbenhend, og dermed også få en forklaring på tingene, og ved at deltage i debatten i de forskellige fora - fremfor på egen hånd at sidde og nærlæse andres resultater.

Jeg vil så til gengæld opfordre til, at folk der føler, at de ikke kan eller vil deltage i dette nye tiltag, men som ligger med forskelligt materiale, som de gerne vil have offentliggjort og sammenlignet med andres, indsender det til brug for siden:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=27

Her er alle kendte formater og alle givne størrelser tilladte, og hvis der er ønske om det, så vil det være en smal sag at lave en fritekssøgning på hele materialet (forudsat altså at jeg kan finde tid til at programere det).


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Projekt Familiesammenføring
Inge Lyngby
Medlemmer

Antal indlæg: 21
Bopæl:
Tilmeldt: 11.11.05
Lagt på d. 15/01/2006 10:17
En fin ide, har prøvet Demo-databasen, som er rigtig god. Som forholdsvis ny, har jeg da godt nok mere end 200 emner, men afventer om jeg kan bidrage med noget.
Det er ikke lysten der mangler.
Venlig hilsen
Inge Lyngby
 
Forfatter RE: Projekt Familiesammenføring
Børge V Thomsen
Medlemmer

Antal indlæg: 10
Bopæl:
Tilmeldt: 01.01.06
Lagt på d. 15/01/2006 14:43
Hej:

Jeg vil gerne deltage.Jeg synes : kan vi hjælpe hinanden uden at det blandes med penge, er en rigtig god ide.
Og jeg mener ikke at vi skal genere hinanden ,men behandle andre som vi selv ønsker at blive behandlet

Børge V Thomsen.
http://www.viisholm.net/index.htm  
Forfatter RE: Projekt Familiesammenføring
beskpe
Medlemmer

Antal indlæg: 67
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 18/01/2006 12:49
Ideen er god nok, det kunne bruges lidt ligesom mormonernes database, hvor man godt er klar over, at tingene skal kontrolleres i kilderne !
Et problem kunne være OPDATERINGER, jeg har i forvejen lidt skrupler over, at jeg kun får rettet data på min egen computer, selvom jeg ved, at jeg har sendt disse mangelfulde eller forkerte data ud til måske mange andre i tidens løb !
Nogen gange genser man ovenikøbet disse data på en hjemmeside flere år efter, vedkommende har selvfølgelig ikke kontrolleret, som jeg opfordrer til, men derfor er det alligevel ikke helt tilfredsstillende !
Vi kan i diverse grupper se, hvordan man igen og igen kæmper med de samme gamle fejl fra diverse slægtsbøger - kommer vi ikke let til at bidrage med noget lignende ?
Men med ovenstående forbehold kan jeg da godt bidrage med nogle gode store dynger personalhistoriske oplysninger

Bent Skaarup Pedersen
 
Forfatter RE: Projekt Familiesammenføring
Grete Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 11
Bopæl:
Tilmeldt: 21.07.05
Lagt på d. 19/01/2006 16:43
Hej!

Jeg synes også, at det er en god ide og vil gerne være med. Jeg kan bidrage med en base på ca. 2600 personer(Winfam 6.2). Men hvordan håndterer man nulevende personer??

Mvh Grete Nielsen
 
Forfatter RE: Projekt Familiesammenføring
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/01/2006 00:14
De spørgsmål Bent rejser er jo noget vi alle kender til. Og det er netop een af grundene til at initiativtagerne lige fra starten har været enige om, at kun folk der selv havde bidraget kunne deltage.

Ikke at det i sig selv garanterer noget. Men det gør det dog mere sansynligt, at deltagerne selv har en vis erfaring, og derfor ved lidt om hvordan man håndterer andenhåndsmateriale. Og det sikrer ihvertfald imod at der kommer folk ind, som bare systematisk og ukritisk afskriver andres arbejde uden selv at vurdere tingene.

Men derudover vil systemet blive sådan indrettet, at man når som helst kan indsende en ny fil som erstatning for en tidligere indsendt. Og omvendt vil det også være muligt for den enkelte at indsende flere filer sideløbende, hvis der arbejdes med flere forskellige slægtslinier i seperate filer.


Mht. Gretes spørgsmål om nulevende personer, så er systemet sådan indrettet at alle datoer efter 1950 udelades (dette årstal kan evt. ændres hvis der er ønske derom).

Men netop fordi det er en lukket gruppe mener jeg iøvrigt ikke der er nogen juridiske problemer i sagen, jvnfr. Datatilsynets vejledning. Men det er naturligvis op til den enkelte deltager selv at vurdere om man vil tage yderligere hensyn.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Projekt Familiesammenføring
Stegemueller
Medlemmer



Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 24.07.05
Lagt på d. 23/01/2006 09:33
Hej

Jeg vil meget gerne deltage, og kan bidrage med en GEDCOM på ca. 3.000 personer. Alle begivenheder er dokumenterede vha. kildehenvisninger. Jeg har indtastet et par slægtsbøger, og oplysningerne er som absolut hovedregel også kontrollerede.

Kan det laves således, at også kildehenvisningen kommer med?

Vh.
Hanne B. Stegemüller
http://stegemueller.dk  
Forfatter RE: Projekt Familiesammenføring
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/01/2006 23:20
Tak for den tilsendte fil.

Jeg kan godt se problemet (med kilderne). Men indenfor det nuværende system er det ikke muligt at uddrage kilderne og holde styr på hvilke kilder der hører til hvilke begivenheder.

Men selvfølgelig kan det da laves, jeg vil lige gå og overveje det lidt.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Projekt Familiesammenføring
Troels S Eriksen
Medlemmer

Antal indlæg: 2
Bopæl:
Tilmeldt: 08.02.06
Lagt på d. 08/02/2006 00:33
Hej Arne

Jeg vil da også gerne bidrage med ca. 3000 personer - men... men... For manges vedkommende er det data som jeg har fået fra andre (f.eks. via GEDCOMP) og dertil kommer kildespørgsmålet op: F.eks. accepterer jeg gladeligt ddd's afskrifter af folketællinger o.l. som kilde og i andre tilfælde kan der måske være problemer med at acceptere et "bevis" for familieskab (ok, det er ikke spm at nedstamme fra Ramses II o.l. - men f.eks. hvilken Jens Nielsen i et sogn der er far).

Hvad niveau er målet i databasen?


Mvh
Troels S Eriksen
http://www.vikja.dk/  
Forfatter RE: Projekt Familiesammenføring
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/02/2006 08:33
Spørgsmålet om hvornår oplysninger er 'gode nok' til at blive offentliggjorte er der nok lige så mange meninger om som der er forskere. Og jeg tror heller ikke der kan gives noget endegyldigt svar på det spørgsmål.

Men jeg tror det er væsentligt at gøre sig klart at dette ikke er et forsøg på at opstille en facitliste, ej heller et forsøg på at blive enige om hvad der rigtigt og hvad der er forkert.

Der er ingen overdommer involveret, for nu at sige det på den måde. Der finder heller ingen egentlig samkørsel af data sted i den forstand, at oplysninger fra een fil ikke overføres til en anden.

Det der sker er, at data fra mange forskellige filer præsenteres sideløbende, så brugerne hver især rent visuelt har mulighed for at se andres resulater og finde ligheder og forskelle i forhold til ens eget. Og i tilfælde af at man finder noget interessant kan tage kontakt direkte til den pågældende kolega.

Det er altså ikke tanken, at nogen ukritisk skal bruge databasen til at 'skrive af efter' så at sige.

Af samme grund er det ikke muligt at downloade gedcom-filer herfra (det må man selv aftale med den pågældende hvis det er aktuelt). Og af samme grund er der slet ikke adgang for folk, der ikke selv har indsendt data til basen.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Projekt Familiesammenføring
Troels S Eriksen
Medlemmer

Antal indlæg: 2
Bopæl:
Tilmeldt: 08.02.06
Lagt på d. 13/02/2006 21:25
Hmm - måske et dumt spørgsmål, men jeg vil alligevel stille det: Er projekt Fmiliesammenføring begrænset til midt- og vestjylland - eller er det hele landet der er acceptabelt?



Mvh
Troels S Eriksen
http://www.vikja.dk/  
Forfatter RE: Projekt Familiesammenføring
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 14/02/2006 01:24
Det sprøgsmål Trols rejser kan nok hverken besvares med et ja eller et nej.

Jeg tror ikke jeg kan forklare det ret meget bedre end jeg har forsøgt at gøre i vejledningen på siden:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=43

Citat beg:
Selvom der ikke er nogen fast grænse, så må det jo dog være indlysende, at web-stedet her drejer sig om slægtsforskning i midt- og vestjylland i al almindelighed, og Hammerum herred i særdelsehed.

Men det er altså absolut ikke noget krav, at den fil du indsender udelukkende skal rumme folk her fra området, nærmest tværtimod. Det er meget velset, at man også kan følge de forskellige linier ud i landet (eller ude fra det omgivende land og her til området).

Men på den anden side må det vel også være selvindlysende, at filen kun er relevant i den her sammenhæng, hvis den indeholder en kerne af personer, som har levet her i området, og som de øvrige personer kan forbindes til.
Citat slut.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Projekt Familiesammenføring
Jørgensen
Medlemmer



Antal indlæg: 1
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 28/02/2006 14:30
EØP skrev:
Rigtig god ide. Der går bare lidt tid endnu, før jeg når op på de 200!
Med venlig hilsen,
Elisabet


Tillader mig som autodidakt:
To hundrede af hvad? slægtsnavne indenfor Hammerum herred eller kan hænde totalsummen af reg.navne i egen slægt.
mvh Jørgensen, Middelfart
 
Forfatter RE: Projekt Familiesammenføring
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 01/03/2006 01:51
Jeg tror ikke man kan gøre det så firkantet op. Og det skal ihvertfald ikke opfattes som et tilløb til milimeter-demokrati.

Det må i høj grad også være op til den enkelte selv at overveje, om de ting man arbejder med kan formodes at have en generel interesse for andre der (også) arbejder med området her.

Det korte af det lange i det her er, at det lige fra starten har været en forudsætning, for lige netop det her tiltag, at kun folk der selv var villige til at yde et bidrag skulle have adgang til lige netop den her database.

Jeg har så prøvet at skitsere nogle overordnede retningslinier for, hvordan et sådant bidrag eksempelvis kunne se ud.


Det kan så tilføjes, at der pt. er 41.524 poster i databasen, fordelt på 17 filer fra 15 bidragydere.

Så vi er jo stadigvæk i opstartsfasen, men de værste tekniske problemer er afklarede og vi er klar til at modtage flere filer.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk