hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Web-stedet hammerum-herred.dk
Forfatter Et par betragtninger vedr. koppevacination mv.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/01/2014 01:26
Lige et sidespring / debatoplæg / whatever til tråden:
http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=2207#13033

Det er iøvrigt interessant at lægge mærke til, hvordan befolkningen, og også landbefolkningen, straks tog koppevacinationen til sig.

Og ikke mindst her i Vestjylland, hvor man pr. diefnation ellers har en sund og nødvendig skepsis mod alt hvad der bliver pålagt os 'oppefra'.

Og når man tænker på den modstand der ellers altid er mod nymodens ting. Se feks. hvor lang tid det tog at få navnelovene til at slå igennem op gennem hele 1800-tallet.

Eller tænk på, at momsen, der så vidt jeg husker blev indført i 1967, stadigvæk knapt nok er slået helt igennem herovre i Vestjylland. ;-))

Eller tænk på, at nogen for bare 15 år siden i ramme alvor hævdede, at de ville komme til at savne Storebæltskaffen.!

Men for mere end 200 år siden tog vore forfædre, som ikke havde den fjerneste forudsætning for at forstå hvordan og hvorfor det virkede, koppevacinationen til sig på bare 2-3 år.!

Jeg ved godt, at det var på en særdeles trist baggrund, med 2 eller 3 store epidemier i starten af 1800-tallet, men alligevel imponerende.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 04/01/2014 01:56
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Et par betragtninger vedr. koppevacination mv.
ovemadsen
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 22.06.11
Lagt på d. 04/01/2014 23:35
Ja. Det er i den grad imponerende.

Var man lige så hurtige til at gå i gang med koppevaccination i stor stil i Østjylland, på Fyn og på Sjælland, er der nogen der ved det?

Hvis ikke: så tror jeg, at vi lidt skal revidere vores opfattelse af "almuen i Vestjylland" omkring år 1800!

Den "store fortælling": det har jo været, at danske bønder var undertrykte og uvidende og bagstræberiske indtil Reventlow'erne, Bernstoff'erne og Colbjørnsen sidst i 1700-tallet via landboreformerne "sætter bonden fri"

Men der er nogle ting, som jeg har undret mig over, nu jeg er gået i gang med at studere Snejbjerg Sogn omkring 1800! Nogle ting, som får mig til at antage, at vore forfædre måske slet ikke har været undertrykte og uvidende!

Eksempler: Da pastor de Leth i 1775 begynder sin Liber Daticus er der allerede indført tiendeakkord. Det havde jeg ellers troet først skete 10-20 år senere!

Allerede ca. et år efter at de jyske herremænd (heriblandt de Linde på Møltrup!) havde sendt den såkaldte hyldestskrivelse til kronprinsen (reelt: en sur klage over landboreformerne) opgiver de Linde og sælger bøndergodset - og stort set alle der har mulighed for det køber! Lige med det samme!

Og så vidt jeg ved skete udskiftning og udflytning i Vestjylland hurtigt og forholdsvis smertefrit. Hvis nogen af jer har eksempler på det modsatte, vil jeg rigtig gerne vide det.

Og klagen over soldaternes behandling ved eksercits i Ringkøbing - i 1776, så vidt jeg husker. Den klage fik soldaterne som bekendt medhold i!

Og - nu kan jeg da ikke lige huske min kilde - men allerede inden den tid var man i armeen klar over, at jyderne ikke fandt sig i hvad som helst.

Og der var jo altså også i Vestjylland en del gårde, som altid har været selveje.

Skal vi gentænke alt det der med landboreformer i Vestjylland?

Sov godt,

Ove
 
Forfatter RE: Et par betragtninger vedr. koppevacination mv.
Vera K. Madsen
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 03.12.12
Lagt på d. 05/01/2014 11:33
I Danmark kom der - på baggrund af en række koppeepidemier i begyndelsen af 1800-tallet - i 1810 en forordning om koppevaccination, hvor det blev pålagt befolkningen at blive vaccineret.
Man kunne ganske vist ikke tvinge folk til at lade sig vaccinere, men forordningen kom alligevel til at virke som en slags frivillig tvang, idet forudsætningen for fx konfirmation, giftermål, militærtjeneste m.m. var, at man kunne fremlægge dokumentation for at man enten var blevet vaccineret, eller at man havde haft de naturlige kopper.
De stedlige myndigheder skulle på ethvert sted "strængeligen vaage over, at Vore Anordninger angaaende Vaccinationens Udbredelse og Børnekoppernes Forebyggelse blive efterlevede ..." (uddrag af Forordningens pkt. 3).
Der var således al mulig, god grund til at befolkningen - også i Vestjylland - accepterede vaccinationen ;-)

Selv er jeg i gang med at undersøge forholdene og levevilkårene for bønder og andet godtfolk (især) i Nørre Horne Herred tilbage i tiden.

Mvh

Vera K. Madsen

 
Forfatter RE: Et par betragtninger vedr. koppevacination mv.
ovemadsen
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 22.06.11
Lagt på d. 05/01/2014 11:51
Ja. Det var "frivillig tvang", som naturligvis stort set måtte virke på langt sigt.

Men det forunderlige er, at folk lod børnene vaccinere så hurtigt. Massivt allerede i 1811. Ihvertfald i Vorgod.

Kan noget tilsvarende findes i andre kirkebøger?

Mvh,

Ove
 
Forfatter RE: Et par betragtninger vedr. koppevacination mv.
Vera K. Madsen
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 03.12.12
Lagt på d. 05/01/2014 15:41

I Danmark blev den første indpodning imod kopper gjort af en læge i 1754, men bekæmpelsesmetoden fik vist ikke nogen stor udbredelse. Dog havde præsten, Niels Blicher, på Viborg-egnen, stor succes med denne metode i 1770'erne.
Først i 1801 begyndte man her i landet at vaccinere mod kokopper. Opslag i kirkebøger (konfirmerede) fra forskellige egne i landet viser, at vaccination mod kopper har været kendt og almindelig brugt, også i 1800-tallets tidligste år - altså inden Forordningen af 3. april 1810 er fremsat.
Forordningens påbud har uden tvivl skullet efterleves helt fra starten. Der blev holdt skarp kontrol og der var strenge straffe, såfremt man undlod at anmelde.
I pkt. 15 lyder det: "Enhver Husfader eller Husmoder skal, såsnart Tegn til Børnekopper vise sig i deres Huse, ufortøvet gjøre Anmeldelse derom, (......).
Mangel af en saadan Anmeldelse paadrager den skyldige Husfader eller Husmoder Straf, fra 8 Dages Fængsel paa Vand og Brød indtil 3 Maaneders Arbejde i Forbedringshuset, efter Forseelsens Beskaffenhed og Domstolens Skøn."

Og om ægteskabs indgåelse: "... Så maa og fra 1. jan. 1811 af ingen Præst foretages nogen Copulation eller Ægtevielse, med mindre de Copulerende, saavel Brudgom som Brud, bevisliggøre, at de ere vaccinerede, eller have haft de naturlige kopper."

Man kan vel også forestille sig, at i denne ret så alvorlige sag har selv vestjyder måttet bøje sig og været nødsaget til at overvinde en eventuel skepsis.

Mvh Vera

 
Forfatter RE: Et par betragtninger vedr. koppevacination mv.
ovemadsen
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 22.06.11
Lagt på d. 05/01/2014 16:23
Det må have været en risikabel affære at vaccinere med "rigtige" kopper - altså før man fandt på i stedet at bruge kokopper - det var vist i 1799, Jenner publicerede den opdagelse. Såvidt jeg husker.

Det var vel også "rigtige" kopper, Struensee brugte, da han vaccinerede kronprinsen (En kongelig affære)

Var smitstoffet på den ene eller anden måde svækket? Eller fik de vaccinerede sygdommen i fuld skala?

Ove
 
Forfatter RE: Et par betragtninger vedr. koppevacination mv.
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 15/01/2014 21:37
Jeg ved godt at dette ikke er et "anesægningfsforumm", men alligevel !
Hej Vera.
Een af mine aner er Christen Hansen Bundsgaard, een af ejerne af de fire gårde kaldet Rabæk i Odum i folketællingen 1787.
Den yngste søn af Christen Hansen, Niels, født 1788, samme år som faderen døde. købte senere "Gammelgaard" i Skarrild (min ane). En ældre gror, Jens, Købte "Fruergaard" i Sdr Felding.
For at kunne "klæde anerne på" er jeg intrereseret i alt om livet dengang, blandt bønder i sognene.
Jeg kan fortælle at Christen Hansen, som var født på Bundsgaard i Odum i 1737, ved testamente arvede gården efter sin faster og onkel, og at hans kone, Karen Jensdatter, som var født i Egvad sogn "måske" var i familie med onklen, Jens Jensen Debel.
Med venlig hilsen. Egon Hansen
 
Forfatter RE: Et par betragtninger vedr. koppevacination mv.
Vera K. Madsen
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 03.12.12
Lagt på d. 17/01/2014 10:17
Endnu i vores såkaldte moderne tid støder man på folk, som helt alvorligt mener, at fortidens bønder alle til hobe har været ubegavede, enfoldige, dumme og dovne og "ej har haft anden lyst end at rage og rode i jorden".
Et sådant billede er efter min mening alt for unuanceret og alt for generaliserende. Naturligvis har der - dengang som nu og i alle samfundslag - været forskel på folk, nogle har været kvikkere og mere foretagsomme end andre. Men jeg synes altså, det kunne være interessant at kigge lidt nærmere på, hvilke ydre omstændigheder, der op igennem tiden har spillet en rolle for (et afgrænset) vestjysk bonde- og almuefolks liv og virke - det være sig vejrmæssige forhold, sandflugt, stormfloder, misvækstår, krige, gode eller "onde" herremænd og præster, samt sygdomme m.m.m.
Jeg vil gerne i en ny tråd forsøge at gøre yderligere rede for ideerne - om der skulle være interesse ....

Mvh Vera
 
Forfatter RE: Et par betragtninger vedr. koppevacination mv.
ovemadsen
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 22.06.11
Lagt på d. 17/01/2014 19:38
Hej Vera,
Det er sådan lige præcist det, jeg prøver at gøre i bøgerne: Svare enhver sit fra 2012 (periode: 1830 - 1887) og Egen lykkes smed fra 2013 (periode: 1886 - 1914). Lige med den krølle, at disse bøger også handler om opbygning af institutioner: sogneråd, menighedsråd etc.

Hvis alt går som planlagt kommer der en bog 3 til oktober 2014. Periode: 1769 - 1827. Og i den bog optræder Christiane og Rudolf de Linde (se tråden om Tanderup)

Mvh,
Ove
 
Forfatter RE: Et par betragtninger vedr. koppevacination mv.
ovemadsen
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 22.06.11
Lagt på d. 19/01/2014 22:28
Nu fandt jeg et slags svar på det spørgsmål. som jeg selv stillede! Før man fandt ud af at bruge kokopper, brugte man pulveriserede skorper fra "rigtige" kopper, pustede dem op i næsen. Det var risikabelt: dødelighed: 1 - 2%. Men småting i forhold til dødelighed, når uvaccinerede fik kopper.

En kort forklaring på dansk:
http://slaegten.galster.dk/koppevacinationogsundhed.htm

En rigtig god og meget udførlig forklaring:
http://en.wikipedia.org/wiki/Smallpox_vaccine

mvh,

Ove

Redigeret af feldborg d. 19/01/2014 22:58
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk