hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Web-stedet hammerum-herred.dk
Forfatter skifteprotokoller
Jane Valkær
Medlemmer

Antal indlæg: 3
Bopæl:
Tilmeldt: 05.02.12
Lagt på d. 02/12/2012 20:41
Hej
Er der en pædagogisk sjæl, der kan sætte mig ind i, hvordan jeg finder ud af, hvor der findes en skifteprotokol, som jeg skal bruge i et givent sogn.
Jeg kender meget lidt til diverse godsers ejerforhold, hvilke gårde og huse, som godset skulle lave skifte over. Og endnu mindre om, hvor jeg finder det rigtige gods til den rigtige gård.
Der er ikke nogen konkret søgning lige nu, men jeg kunne godt tænke at vide det alligevel.

På forhånd tak
Jane
 
Forfatter RE: skifteprotokoller
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/12/2012 00:31
Det er vanskeligt at give et enkelt svar på det spørgsmål. Nogle steder er det sådan at et gods på det nærmeste ejede al bønder gods i sognet eller måske endda i et endnu større område. Og så er det jo nemt nok.

Andre steder og ikke mindst i nord- og vestjylland ligger godsernes besiddelser spredt ud over mange sogne og ejerforholdet til de enkelte fæstegårde skifter jævnligt. Bøndergodset var simpelthen en handelsvare som man købte og solgte efter behov og muligheder.

Dertil kommer at der for mange af godserne kun delvist er bevarede arkivalier. Og at der også optræder mange privatefolk som smågodsejere, og disse har ofte slet ikke efterladt sig arkivalier.

Men for Nørrejyllands vedkommende kan du få et nogenlunde overblik over hvilke bøndergårde der har været ejet af hvem i den perioder hvor der findes bevarede skiftearkivalier fra de forskellige godser.
http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/udgivelser_fra_statens_arkiver_til_download
Vælg: "Stedregister til Nørrejyske Godsarkiver (2000)"


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 04/12/2012 00:32
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: skifteprotokoller
Jane Valkær
Medlemmer

Antal indlæg: 3
Bopæl:
Tilmeldt: 05.02.12
Lagt på d. 11/12/2012 02:04
Hej
Mange tak for din gennemgang.
Ja, det er åbenbart så svært, som jeg frygtede.
Noget af min familie er "heldigvis" fra Nørrejylland.
Men det er kun en enkelt linie.

Igen tak
mvh Jane
 
Forfatter RE: skifteprotokoller
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 11/12/2012 20:29
Jeg burde måske have tilføjet, at op gennem 1700-tallet, hvor det er vi har de mange godsskifter, bliver selvejerne og det bedre borgerskab skiftet under amtmanden.

Fra omkring overgår 1805 overgår skifterne for alle selvejere (og det er jo efterhånden de fleste) til herredsfogedkontorerne. Ret hurtigt derefter komme de sidste fæstebønder og lejehusmænd også med der. Og så bliver det jo lidt nemmere at finde tilhørsforholdet.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: skifteprotokoller
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 21/12/2012 22:10
Jeg har en ane, Søren Thomsen, o Guldager sogn, Ribe amt. Han dør 1845m men når at oplyse atr han er født i Guldager sign. Efter dødsalder skulle han være født 1754.. Fa sit giftermål i 1784 fæster han et hus med lidt jord i Tobøl, af tilder Müller i Hjerting. Den tifligere fæster hed Thomas Jensen, (måske hans far?) Denne døde 1790 i amdet ægteskab (indgået 1786) med en enke i Guldager (husmand ig sømand)
Hvor finder jeg etr skifte som beviser at han havde en søn, Sørenm som boede i Tobøl ?
Guldager kirkebog for 1754 mangler!
Jeg ved at amtmanden skulle gidkende de privatre skifteforvalteres protokoller, men blev de så bare sendt tilbage, eller blev en kopi et eller andet sted?
Mvh. Egon Hansen
 
Forfatter RE: skifteprotokoller
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/12/2012 20:54
Det er jo et generelt problem (især her i Jylland?) at vi har en masse småproprietærer som har ejet een eller flere gårde i kortere eller længere tid, uden at deres 'arkiver' er blevet bevaret. Jeg tror ikke der er blevet lavet kopier at de private skifteprotokoller.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk