hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Web-stedet hammerum-herred.dk
Forfatter Hjælp
Elsebeth Groth Fibæk
Medlemmer

Antal indlæg: 20
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.10
Lagt på d. 24/01/2012 15:48
Hej.
Først og fremmest tak for en dejlig oplysende hjemmeside.
Jeg har lidt problemer, jeg gerne vil have hjælp til, men kan samtidig komme med lidt oplysninger, som måske ingen er interesseret i – dog kan nogle af oplysninger besvare nogle få af de spørgsmålstegn, der er i Hugo Dynesens filer, hvor kirkebog og folketællinger kædes sammen.
Endnu har jeg kun set i folketællingen 1880 for Fjelstervang, fordi det har voldt mig mange problemer at tyde den på AO. Og jeg er stadig meget usikker.
Min oldefar Chresten Pedersen bliver født 26-1-1870 i Fjestervang (Vorgod – opslag 17 på AO). – af ugift fruentimmer Kirsten Christensdatter og udlagt barnefader fraskilt Søren Christian Nielsen. Mit problem er, at jeg ikke kan tyde sidste halvdel af den anmærkning, der står. Hvis nogen kan hjælpe ville det være dejligt.
Han dør i Randers 106 år gammel 20-6-1976.
De to forældre Kirsten og Søren Christian bliver gift i Vorgod 26-11-1872.
De får yderligere 4 børn:
Ane Nielsen 3-3-1873, Vorgod. Bliver gift med Hans Christian Søndergård i Hanning. De får 3 sønner.
Anders Christian Nielsen 20-6-1876, Vorgod. Udvandrer til Amerika og får en søn + datter. Har haft kontakt med sønnesønnen, som nu er død.
Søren Christian Nielsen 21-1-1880, Vorgod. Udvandrer sammen med storebroderen. Forbliver ugift.
Inger Ane Nielsen 25-7-1883, Snejbjerg. Udvandrer nogle år efter brødrene og bliver gift i USA.
Det kunne se ud til at nogle af børnene er fordelt på forskellige familier ved Folketællingen 1880 og Chresten har jeg slet ikke kunnet finde på AO, men når jeg ser i Dynesens materiale er det kun Ane, jeg ikke lige kan finde.
Søren Christian Nielsen den ældre er født i Vester Sivebæk i Tjørring 8-7-1829. Han bliver 1855 gift med Bodil Kirstine Jacobsen fra Borris. De får 4 børn og bliver skilt mellem 1863 og 1870. Jeg mener, at 2 af disse børn også udvandrer til USA.
Søren Christian Nielsen dør i Snejbjerg af brysttæring 3-3-1886.
Kirsten bliver gift igen i Rind kirke 3-11-1896 med sin svoger Niels Andreas Nielsen i Hanning. Han var tidligere gift med Ane Jensen, som døde 1878 og senere med Kirstens søster Mariane Christensen, som dør i 1889.
Niels Andreas Nielsen dør i Hanning 1903.
Ups – det blev lidt langt – håber på hjælp alligevel.
Venlig hilsen Elsebeth
 
Forfatter RE: Hjælp
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 24/01/2012 16:30
Hejsa.
I mine notater har jeg at sønnen Jacob f. 31. maj 1859 udvandrede til USA efter 1880. Her fik han 4 børn. En sønnesøn Søren Bollerup Jacobsen blev mormonpræst derovre.
Jacob døde 4. dec. 1935 i Salt Lake City. Har det vist fra Vorgodbogen???
Bodil flyttede fra Tjørring og skilt den 4. juni 1863 til Borris.
Hendes død findes i Egvad Kirkebog, nørre Horne Herred 5. sep. 1925
mvh. henn

Redigeret af Henning Ahler d. 24/01/2012 16:31
www.ahler.net  
Forfatter RE: Hjælp
Elsebeth Groth Fibæk
Medlemmer

Antal indlæg: 20
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.10
Lagt på d. 24/01/2012 17:19
Jeg siger mange tak - er kommet et skridt videre.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk