hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Borgmester Mogens Olufsens børn 1661
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 22/07/2009 12:02
Hvordan er slægtskabet mellem 8, 9, 10 og 11 og afdøde Anne Jensdatter i lbnr756?
1, 2, 3, 4, 5, 6 og 7 er formentlig børn af afdødes søster Karen Jensdatter og Hans Hansen Kjær, hvor alle levende søskende opregnes 1677 i lbnr.756A
Og hvem er forældre til Mogens Olufsens stedbørn i lbnr.4 og 47?

Erik

--------------------------------
Ringkøbing skiftebreve og skiftedokumenter 1650-1662. B80-133

756 Anne Jensdatter i Ringkøbing. 7.10.1661.
E: Mogens Olufsen, borgmester. Overværende som A:
1) Bertel Henriksen Taulov, præst i Ringkøbing [og Rindum] på sin hustru [Maren Hansdatter Kjær (Paludan)]'s vegne
2) Niels Lauridsen [Rindum], præst i Lunde [og Ovtrup] på sin hustru [Elisabeth Hansdatter Kjær (Paludan)]'s vegne
3) Knud Jørgensen Colding, præst i Sevel på sin hustru [Margrethe Hansdatter Kjær (Paludan)]'s vegne
4) Augustinus [Augustinussen] Miller, præst i Sønder- og Nørre Bork på sin hustru [Vibeke Hansdatter Kjær (Paludan)]'s vegne
5) Karen Jensdatter, enke efter Hans Hansen Kjær (Paludan)], præst i Ringkøbing [og Rindum]
6) Søren Hansen Kjær
7) Jens Hansen ved Jens Jensen, rådmand
8) Malte Mogensen Hjort på Trøstrup på sin hustrus vegne
9) Christen Nielsen i Gødstrup
10) Jens Nielsen i Gødstrup
11) Anne Nielsdatter.
(8, 9, 10 og 11 er søskende).
Muligvis lever afdødes halvbror endnu.
________________________________________
I forbindelse med arv efter Anne Jensdatters (lbnr.756) bror Thomas Jensen, henviser Lindberg Nielsen i Ringkjøbing købstads historie, 1969 til Ringkøbing rådstueprotokol. Uddrag heraf vedføjes.
Ringkøbing Rådstueprotokol 1673-1682. D23-40.
756A Thomas Jensen, født i Ringkøbing, der døde 5.8.1677 i Harlem i Holland. 7.9.1677, fol.53.
A:
0) [forældre Jens Olufsen, borgmester i Ringkøbing og hustru Vibeke Madsdatter, begge døde]
1) søster Maren Jensdatter i Varde, enke efter Jens Nielsen, [rådmand] sst.
2) søster Anne Jensdatter g.m. Kjeld Nielsen, præst i Ulfborg [og Råsted], begge døde. 9B:
a Niels Kjeldsen, præst i Ølstrup og Hover
b Anne Kjeldsdatter, enke efter Christen [Pedersen], præst i Vorgod [og Nørre Vium]
c Maren Kjeldsdatter, enke efter Laurids [Christensen Bording], præst i Ulfborg [og Råsted]
d Dorthe Kjeldsdatter g.m. Søren Nielsen i Vorgod
e Vibeke Kjeldsdatter g.m. Jørgen Jørgensen [Kors], præst i Farup [i Ribe amt]
f Kirsten Kjeldsdatter g.m. Thomas Andersen [Vendel], byfoged i Ringkøbing
g Maren Kjeldsdatter g.m. Niels Mogensen [Holman], herredsfoged i Øster Horne herred
h Karen Kjeldsdatter
i Anne Kjeldsdatter
3) søster Karen Jensdatter g.m. Hans [Hansen] Paludan, præst i Ringkøbing [og Rindum], begge døde. 5B:
a Severin Paludan, major i Holland
b Margrethe Hansdatter g.m. Hans Gregersen [Hvid], præst i Sevel
c Lisbeth Hansdatter g.m. Christen Simonsen [Varde], præst i Lunde og Ovtrup
d Maren Hansdatter g.m. Søren Ankersen [Colding], præst i Ringkøbing [og Rindum]
e Vibeke Hansdatter g.m. Augustinus [Augustinussen] Miller, præst i Sønder- og Nørre Bork
4) søster Mette Jensdatter g.m. Laurids Baggesen, [rådmand] i Ribe, begge døde. 6B:
a Laurids Lauridsen Baggesen, rådmand i Varde
b Peder Lauridsen i Ribe
c Jens Lauridsen i Ribe
d Oluf Lauridsen
e Ingeborg Lauridsdatter, enke efter Claus [Olufsen] Glyssing, borgmester i Varde
f Margrethe Lauridsdatter g.m. Niels Nielsen, præst i Oksby?
5) bror Jens Jensen, borgmester i Ringkøbing, død. 6B:
a Jens Jensen, rådmand i Ringkøbing
b Peder Jensen, [rådmand i Ringkøbing]
c Vibeke Jensdatter g.m. Mikkel Eskildsen, tolder i Ringkøbing
d Mette Jensdatter g.m. Rasmus Pedersen, [borgmester] i Ringkøbing
e Margrethe Jensdatter [g.m. Jens Nielsen Colding, rådmand i Ringkøbing]
f Anne Jensdatter.
________________________________________

4 Mogens Olufsen, borgmester i Ringkøbing. 4.8.1663, fol.6B.
[Enkemand efter Anne Jensdatter, skifte 7.10.1661 lbnr.756]. Afdødes stedbørn A:
1) Karen Jensdatter g.m. Jacob Nielsen
2) Oluf Jensen
3) Karen Jensdatter. FM: Niklas Benjaminsen.
(Sml. lbnr.47).

47 Gurre Clemensdatter i Ringkøbing. 25.10.1666, fol.236B.
E: Oluf Jensen. B: Mogens.
Arv efter enkemandens [sted]far Mogens Olufsen, borgmester i Ringkøbing, skifte 4.8.1663 lbnr.4, til enkemandens søster [Karen Jensdatter] g.m. Jacob Nielsen.
Dokumenter.
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Borgmester Mogens Olufsens børn 1661
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/07/2009 17:05
Der er jo standspersoner vi har med at gøre. Så jeg vil tro, at 10) Jens Nielsen i Gødstrup er Jens Nielsen Dybeck.

Som som præst i Snejbjerg - Tjørring og som provst i Hammerum herred boede han i Gødstrup Præstegaard 1658 - 97.

Han formodes at komme fra Dybe, men ellers er hans herkomst vist ret ukendt. En søn Niels Jensen Dybeck var degn i Snejbjerg, og hende her må være en datter.

Ulfborg herreds gejstlige skifte- og justitsprotokol 1685-1767.
56 Afkald. [1730].
Afkald fra Anne Kirstine Jensdatter Dybeck for arv efter [Laurids Pedersen Grøn, præst i Nørre Felding og Tvis, død 20.6.1700 lbnr.12], skifte sluttet i [Nørre] Felding præstegård 4.11.1700 til morbror Peder Grøn.

Lige en tilføjelse:
Jens Nielsen Dybeck var (som antydet i skiftet ovenfor) gift med en Grøn. Nemlig Inger Pedersdatter Grøn - datter af Peder Laursen Grøn [Grimstrup] præst i Nøvling og Sinding (død 1659).

Inger Pedersdatter Grøn blev efter Jens Dybecks død gift med Poul Fabricius, byfoged i Skive.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 22/07/2009 17:45
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Borgmester Mogens Olufsens børn 1661
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 22/07/2009 20:01
Lindberg Nielsen, skriver at Anne Jensdatter, enke efter Mogens Olufsen muligvis var gift med Gregers Nielsen, rådmand i Ringkøbing, død 1656. Han skriver ikke, hvorfor han tror det, men det er vel navnesammenfald kombineret med stand.
Gødstrup og stand lyder jo meget rigtigt, Jeg har haft tanken, men er ikke klar over om der var flere gårde i Gødstrup.
Nygaard kender hverken Malte eller Mogens Hjort(h) på Trøstrup.

Erik
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Borgmester Mogens Olufsens børn 1661
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/07/2009 00:57
Erik Brejl skrev:
Nygaard kender hverken Malte eller Mogens Hjort(h) på Trøstrup.

Jeg mener ikke der findes sikre oplysninger om hverken ejer eller beboer på Tøstrup på den tid. Udover det Trap nævner kan der findes et par navne hen omkring 1680, men det ligger ikke engang klart om det er ejer eller beboer.

Men det er jo en ret stor gård (14 tdr hartkorn + en smule bøndergods så vidt jeg husker) så der kan jo sagtens omkring 1660 have boet en Malte Mogensen Hjort der var 'fin' nok til at være gift med en søster til Pastor Dybecks kone.

Det er desværre hvad jeg ved om emnet. Men det kunne være meget interessant om andre kunne besvare de øvrige spørgsmål - helt eller delvist.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Borgmester Mogens Olufsens børn 1661
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 26/07/2009 19:15
Jeg har lige "opdaget" at hele indførslen i Ringkøbing Rådstueprotokol 7.9.1677 fol.53- findes ordret gengivet i:
Holger Hertzum Larsen: Jydske domme og dokumenter 1440-1700. side 490-495.

Erik
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Borgmester Mogens Olufsens børn 1661
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 01/08/2009 17:29
Ups, jeg har fået det fremstillet, som om Anne Jensdatter i lbnr.756 skulle være bror til Thomas Jensen, hvilket hun selvfølgelig ikke er. Hans søster Anne Jensdatter er g.m. Kjeld Nielsen præst i Ulfborg og datter af borgmester Jens Olufsen, der er søn af Oluf Thomsen.
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Borgmester Mogens Olufsens børn 1661
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 19/01/2011 16:41

Per Schrøder, der døde marts 2010 efterlod et kæmpe arkiv.
En bekendt i Vedbæk har stået for oprydningen i arkivet og fandt en kopi om dette skifte vedhæftet slægtsoversigt over Jens Olufsen, borgmester i Ringkøbing, død 1646, hans børn og børnebørn. kaldet Palaudan/Baggesen/Friis.
Min bekendte mener at det må være Carl Langholz, der har lavet oversigten, idet han mente at kende skriften.
Han lader en datter af borgmesteren (og altså en søster til afdøde) være gift med præsten i Snejbjerg Niels Christensen, men kalder ikke sønnen Jens Nielsen i Gødstrup for Dybech eller præst.
Der er anført 37 kilder, men desværre ingen, der vedrører præsterne i Snejbjerg-T.
Jeg har nu omformet skifteuddraget, så det ser således ud.


756 Anne Jensdatter i Ringkøbing. 7.10.1661.
E: Mogens Olufsen, borgmester. A:
1) søster Karen Jensdatter, enke efter Hans Hansen Kjær (Paludan)], præst i Ringkøbing [og Rindum]. B:
a [Maren Hansdatter Kjær (Paludan)] g.m. Bertel Henriksen Taulov, præst i Ringkøbing [og Rindum]
b [Margrethe Hansdatter Kjær (Paludan)] g.m. Knud Jørgensen Colding, præst i Sevel
c [Elisabeth Hansdatter Kjær (Paludan)] g.m. Niels Lauridsen [Rindum], præst i Lunde [og Ovtrup]
d [Vibeke Hansdatter Kjær (Paludan)] g.m. Augustinus [Augustinussen] Miller, præst i Sønder- og Nørre Bork
e Søren Hansen Kjær
f Jens Hansen ved Jens Jensen, rådmand
2) søster [formentlig g.m. Niels Christensen, præst i Snejbjerg og Tjørring]. B:
a Christen Nielsen i Gødstrup
b Jens Nielsen i Gødstrup, [formentlig præst i Snejbjerg og Tjørring]
c datter g.m. Malte Mogensen Hjort på Trøstrup
d Anne Nielsdatter.
Muligvis lever afdødes halvbror endnu.
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Borgmester Mogens Olufsens børn 1661
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/01/2011 17:11
Erik Brejl skrev:
Han lader en datter af borgmesteren (og altså en søster til afdøde) være gift med præsten i Snejbjerg Niels Christensen, men kalder ikke sønnen Jens Nielsen i Gødstrup for Dybech eller præst.

Burde han da det?

Mener du dermed, at du anser Jens Nielsen Dybeck (1658 - 97) for at være en søn af Niels Christensen Gjødstrup (1624 - 58).?

Tak for de gode oplysninger i øvrigt.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 19/01/2011 17:13
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Borgmester Mogens Olufsens børn 1661
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/01/2011 17:30
feldborg skrev:
Mener du dermed, at du anser Jens Nielsen Dybeck (1658 - 97) for at være en søn af Niels Christensen Gjødstrup (1624 - 58).?

Undskyld. Jeg ser nu, at det nok tværtimod er en følge af det jeg selv skrev i et tidligere indlæg.

2) søster [formentlig g.m. Niels Christensen, præst i Snejbjerg og Tjørring]. B:
a Christen Nielsen i Gødstrup
b Jens Nielsen i Gødstrup, [formentlig præst i Snejbjerg og Tjørring]

Hvis to er sønner af Niels Christensen Gjødstrup, så er der næppe tale om at den sidstnævnte er identisk Jens Nielsen Dybeck.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 19/01/2011 17:34
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Borgmester Mogens Olufsens børn 1661
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 19/01/2011 18:57
Jeg har fået kolde tæer.
Du har ret AF
Christen Nielsen og Jens Nielsen i Gødstrup er ikke præster. Ved alle præster i skiftet står både "Hr" og "præst i", men det gør der ikke ved disse to. Spørgsmålet er også, om ikke deres far ville have været nævnt som præst, hvis han havde været det.
Jeg har jo ikke skygge af bevis for, at deres mor var g.m. en præst, så i virkeligheden er det nok bedst helt at slette henvisning til præsten Niels Christensen, præst i Snejbjerg, når han nu ikke står der.
Jeg har nok været for optimistisk.
Erik
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Borgmester Mogens Olufsens børn 1661
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/01/2011 21:14
Det kunne nu være helt sjovt at vide, hvordan den forbindelse hænger sammen. De to brødre er jo næppe pastor Dybeck og hans bror. Men om de så til gengæld er sønner af pastor Gjødstrup (som er død 3 år tidligere) er måske også tvivlsomt. Men hvem er de så.?

Jeg kommer i tanke om, at Niels Christensen Gjødstrup (Snejbjerg 1624 - 58) havde en fætter Niels Jensen Gjødstrup (præst i Gjellerup 1636-1649) der havde været rektor i Ringkøbing fra 1622 til 1636.

Men det gør jo nok hverken fra eller til.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Borgmester Mogens Olufsens børn 1661
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 22/01/2011 03:10
Kære alle!

I min jagt efter aner i Tjørring Brogård (se anden tråd) stødte jeg på følgende i Hammerum herreds tingbog. Så vidt jeg kan se efterlyses en Niels Pedersen, barnefødt i Skarrild præstegård, som arving til Jens Nielsen Gødstrup. Er der mon en forbindelse til ovenstående?

Vh. Jytte

http://www.hammerum-herred.dk/tingbog/vis_bog.php?nr=378&dir=B79-03&size=67
 
Forfatter RE: Borgmester Mogens Olufsens børn 1661
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/01/2011 11:30
jytteduholm skrev:
Hammerum herreds tingbog. Så vidt jeg kan se efterlyses en Niels Pedersen, barnefødt i Skarrild præstegård, som arving til Jens Nielsen Gødstrup.

Det sætter ihvertfald nogle ting på plads. Niels Pedersen må være en søn af Peder Pedersen Sommer (præst i Skarreild-Arnborg 1661 - 1688) der var gift med en datter af Niels Christensen Gjødstrup (Snejbjerg 1624 - 1658).

Jens Nielsen Gødstrup må vel være den Jens Gjødstrup der ejede Ørnhoved 1685 - 1704. Han er, såvidt jeg lige husker, også søn af Niels Christensen Gjødstrup, og altså en morbror til den efterlyste.

Så det kan godt være denne Jens Nielsen der sammen med sin bror er nævnt i Gødstrup præstegaard i 1661. I så fald er der faktisk også rigtig nok, at deres far var den da afdøde pastor Niels Christensen Gødstrup. Så et ægteskab mellem Gødstrup-præsten og en søster til borgmesterkonen i Ringkøbing er stadigvæk en mulighed.

Men Jens Nielsen Dybeck (præst i Snejbjerg 1658 - 1697), som jeg først troede det drejede sig om, er nu helt ude af billedet.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Borgmester Mogens Olufsens børn 1661
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/01/2011 14:02
Her er lige en oversigt over de første par generationer af præsteslægten Gjødstrup:

I. Niels Jensen Gjødstrup (præst i Snejbjerg 1551 - 1602)

I.A. Jens Nielsen Gjødstrup (præst i Gjellerup 1584 - 1636)
I.A.1. Niels Jensen Gjødstrup (Præst i Gjellerup 1636 - 1649)
I.A.1.a. Niels Nielsen Gjødstrup (præst i Gjellerup 1649-1683)

I.B. Christen Nielsen Gjødstrup (præst i Snejbjerg 1602 - 1624)
I.B.a. Søren Christensen Gjødstrup (præst i Sevel)
I.B.b. Christen Christensen Gjødstrup (præst i Bøvling Flynder)
I.B.c. Gregers Christensen Gjødstrup (præst i Vejen - Læborg)
I.B.d. Jens Christensen Gjødstrup (præst i Hee 1622 - ca.1649)
I.B.e. Niels Christensen Gjødstrup (præst i Snejbjerg 1624 - 1658)
I.B.e.1. Jens Nielsen Gjødstrup (Ejer af Ørnhoved 1685 - 1704)
I.B.e.2. Nn. Nielsdatter Gjødstrup (g.1. med pastor Sommer i Skarrild, g.2. ca. 1689 med pastor Vinkel i Skarrild)
I.B.e.2.a. Niels Pedersen (nævnt som efterlyst i Jyttes indlæg)

x------------

I.B.e.2. er hun identisk med Anne i skiftet.?
I.B.e.3-5 Mangler der nogen her, er det dem vi har i skiftet. ??

x--------------


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Borgmester Mogens Olufsens børn 1661
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 23/01/2011 12:29
Antagelsen om Sommer og Ørnhoved er rigtig for i tingbogen læser jeg:
Herredsfogden her i herredet Knud Pedersen i Snejbjerg lod i dag her for retten, som nogle gange tilforn og er sket, opbyde 28 rdl 2 mark 9 skilling og 2 penning, som er Niels Pedersen Sommer, barnefødt i Skarrild præstegård tilhørende og som er hans arvepart, som han på skifte efter sal. Jens Nielsen Giødstrup på Ørnhoved arvepart den 18 maj 1705 efter skiftebrevets videre formelding...
Jeg synes ikke det står i Hammerum herred tingbog maj 1705, men der menes vel også i Lundenæs og Bøvling amters skifteprotokol, som desværre ikke er bevaret?

Redigeret af Erik Brejl d. 24/01/2011 22:24
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Borgmester Mogens Olufsens børn 1661
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 30/12/2011 11:47
Jeg har i Middelfart Byfoged fundet et skifte efter en 'Hr. Niels Christensen Giødstrup', død 1651.

Han efterlader sig enken Kirsten Madsdatter og børnene Christen, Matthias, Karen og Anne. Børnene har lokale borgere som værger.

Åbenbart var Niels Christensen Gjødstrup præst i Veerst-Bække, men hvordan passer han mon ind i den øvrige Gjødstrup-slægt - om overhovedet?

http://ribewiki.dk/Veerst-Bække_Pastorat#1635_Niels_Christensen_Gj.C3.B8dstrup_.28-1650.29

Vh.

Jytte

Redigeret af feldborg d. 30/12/2011 12:07
 
Forfatter RE: Borgmester Mogens Olufsens børn 1661
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 30/12/2011 12:24
Wiberg har ikke meget at tilføje:
http://slægts-data.dk/viberg/v/Untitled-77.htm
http://slægts-data.dk/viberg/s1/Untitled-47.htm

Hvis denne Niels, som ribewiki formoder, er bror til Gregers Christensen i Vejen-Læborg og søn af Christen Nielsen i Snejbjerg, så skal denne have haft to sønner ved navn Niels.

Det kan jo også sagtens forekomme, men ihvertfald har Wiberg ikke været klar over det. Derimod ser det ud til at Wiberg er i tvivl om navnet.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Borgmester Mogens Olufsens børn 1661
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 30/12/2011 12:40
Er ordet "præst" nævnt i skiftet. Hvis ikke, tror jeg ikke, han var præst.
Man kan godt bruge ordet Hr. om ikke gejstlige på dette tidspunkt, hvor man senere nok ville bruge Sr. Jfr. min iagtagelse 19.1.11 ovenfor.
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Borgmester Mogens Olufsens børn 1661
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 30/12/2011 18:50
Du har fuldstændig ret, Erik. Der er intet som helst bevis for, at den Niels, der dør i Middelfart også er identisk med den Niels, der var præst i Veerst-Bække. Jeg konkluderede bare ud fra det karakteristisk tilnavn, dødsåret og det lille 'hr.'.

Skiftet i Middelfart Byfoged er meget kortfattet. Niels Christensen Gjødstrups profession og børnenes alder nævnes ikke, men de har alle en værge, og moderen er trolovet igen med en Henrik Pedersen.

Jeg ved ikke, om Middelfart Byfoged vil kunne kaste yderligere lys over spørgsmålet. Arkivalierne er vist slet bevaret, og vi er jo langt tilbage i tid.

Vh.

Jytte
 
Forfatter RE: Borgmester Mogens Olufsens børn 1661
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 31/12/2011 01:16
Lige en bemærkning:

Uanset om det så er præstemanden i Veerst-Bække der er skifte efter eller ej, så er det da interessant om den afdøde er en "Gødstrup", og i så fald hvordan.?

Og det er da egentlig også interessant om præstemanden i Veerst-Bække i det hele taget er en "Gødstrup" og i så fald hvordan.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk