hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Krigstjeneste 1864
Anni Damkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 96
Bopæl:
Tilmeldt: 17.06.08
Lagt på d. 03/07/2009 19:39
Christen Kamp Christiansen - skolelærer i Rødding/Merrild i Vildbjerg, rejser 26 år gammel den 14. juni 1864 fra Rødding til Armeen, som jeg går ud fra betyder, at han bliver indkaldt til krigstjeneste.

Er der nogen, der har et bud på, hvor det kan være henne?

mvh
Anni Damkjær
 
Forfatter RE: Krigstjeneste 1864
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/07/2009 00:15
Fra bogen "Vildbjerg Sogn", side 128:
Saa blev Chr. Kamp Lærer her 2 a 3
Vintre, det var en Karl, vi havde Respekt for. 1864 blev
han indkaldt og blev siden Stabssergent i Viborg.


Det besvarer ganske vist ikke dit spørgsmål, men han har jo åbenbart været i Viborg på et tidspunkt (formentlig efter krigens afslutning). Hvis der ikke er andre der kan give mere præcise svar, så må det være oplagt at søge i lægdsrullen.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Krigstjeneste 1864
Anni Damkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 96
Bopæl:
Tilmeldt: 17.06.08
Lagt på d. 04/07/2009 09:12
Hej Arne

Mange tak for oplysningen. Jeg har haft læst bogen på et tidspunkt, men ikke lige fokuseret på ham dengang. Jeg er heller ikke 100 % sikker på endnu, han er i min slægt.

Jeg leder efter min oldemors søskende, og de brugte både Kjærsgaard, Barbesgaard og Kamp som mellemnavne. Det ældste barn Christian blev født i Stadil i 1838, hvilket aldersmæssigt passer på Christian Kamp Christiansen.

Jeg ved ikke hvornår, de flytter fra Stadil til Madum, men 10. maj 1847 flytter familien fra Madum til Tim. Derefter flytter de til Stadil igen, hvor de rejser fra den 2. april 1861 og ankommer til Vinding den 27. april 1861. De afrejser så fra Vinding 15. april 1865 og ankommer til Nøvling 20. april 1865, derefter til sidst til Ørre.

Men det passer jo fint med, at familien rykker herop omkring, samtidig som Christian Kamp Christiansen også er her/kommer her. (Ham har jeg nemlig ikke lige styr på i til- og afgangslisterne endnu).

Så fandt jeg denne fødsel i Odense, men jeg ved ikke, om det er den rigtige Christian Kamp Christiansen

Christian Frederik Christiansen født 29. juni 1865, døbt 23. juli 1865, død 20. august 1865 – Sct. Hans Sogn Odense. Søn af ugifte Henriette Petrine Frederiksen, udlagt barnefader Christen Kamp Christiansen corporal ved 8. inf. batalion.

Hvis det er ham, tyder det på, han er kommet til Odense, men så har han godt nok ikke været i den fynske hovedstad mange måneder, inden han gjorde en pige gravid

Men jeg søger videre, selv om det måske er en fuser og vil prøve omkring Viborg.

Mvh
Anni Damkjær
 
Forfatter RE: Krigstjeneste 1864
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/07/2009 18:23
Iflg. Hardsyssels degnehistorie er den Christen Kamp Christensen der var lærer i Rødding født i Tim.

Men det er så næsten også det eneste der står om ham:
Christen Kamp Christensen, 1860, 22 Aar, f . i Tim .


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Krigstjeneste 1864
Anni Damkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 96
Bopæl:
Tilmeldt: 17.06.08
Lagt på d. 05/07/2009 06:11
Jeg har tjekket Tim Kirkebog, der er ingen født ved det navn omkring 1838.

Men han er konfirmeret i Tim i 1852, hvor der står, han er født i Stadil. Desuden står der, at han er vaccineret 5. maj 1840 af Poul Smed. Det samme står på tilgangslisten til Vildbjerg i 1858, så det kan næsten kun være ham.

Ved folketællingen i 1850, hvor de bor i Tim, står der han er født i Madum.

Ringkøbing, Hind, Tim, Tim, et Huus, Nørgaard Mk, 59, FT-1850, D2944
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Peder Sørensen 41 Gift Huusmd. [Huusmand] Muurmester Madum R:Amt [Madum Sogn, Ringkøbing Amt]
Ane Christensdatter Kamp 41 Gift hans Kone Stadil Sogn, [Ringkøbing Amt]
Christen Christiansen 12 Deres Børn Madum Sogn, [Ringkøbing Amt]
Karen Christiansen 9 Deres Børn Liges [Madum Sogn, [Ringkøbing Amt]]
Søren Christiansen 7 Deres Børn Liges [Madum Sogn, [Ringkøbing Amt]
Maren Christiansen 4 Deres Børn Liges [Madum Sogn, [Ringkøbing Amt]
Laust Christiansen 3 Deres Børn heri Sognet

Men jeg er nu næsten sikker på, det er den rigtige Christen, jeg har fat i, selv om der er 3 fødsels byer

mvh
Anni Damkjær
 
Forfatter RE: Krigstjeneste 1864
Svend Aage Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 106
Bopæl:
Tilmeldt: 21.03.06
Lagt på d. 05/07/2009 08:09
Her er lidt mere om Christen Kamp Christiansen:

1855 tjenestekarl i Madum Kjærgaard.
1856 tjenestekarl på Stabykjærgaard, udlagt barnefader af Karen Juulsgaard Madsdatter til datteren Ane Marie Christensen, født 19.11.1856 i Krog i Staby (opslag 52).
27.6.1857 ankommer han fra Madum til Staby (opslag 45 - Christen Christiansen f. 2.10.1838 Stadil), men skudsmål fra Madum er dateret allerede 31.10.1856, så det ser ud som om han er blevet tilført ankomslisten lidt for sent. (Madum KB opslag 113).
2.11.1857 afrejser han fra Staby til Tim (opslag 118 - Christen Christiansen, f. i Tim (ingen aldersopgivelse).

mvh
Svend Aage Nielsen
 
Forfatter RE: Krigstjeneste 1864
Anni Damkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 96
Bopæl:
Tilmeldt: 17.06.08
Lagt på d. 05/07/2009 08:25
Tusind tak Svend Aage.

Han har været lidt mere omkring, inden han tog til Rødding, end jeg havde opdaget.

Jeg skal vist lade være med at tage noget for givet i slægstforskning. Jeg gik ud fra, at når han blev konfirmeret i Tim i 1852 og afrejste derfra til Rødding i 1858, så havde han været i Tim hele tiden. Det kan jeg godt se, jeg burde have undersøgt bedre, så tusind tak for hjælpen. Nu fik jeg så også et barn på.

Så vil jeg lede videre omkring Viborg, hvor jeg ikke har fundet ham som stabssergent endnu.

mvh
Anni
 
Forfatter RE: Krigstjeneste 1864
Preben I Troelsen
Medlemmer

Antal indlæg: 144
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.05
Lagt på d. 05/07/2009 22:57
Hej Anni
Du kunne jo prøve at kontakte det gamle regiment i Viborg: www.plrs.dk , der er en fin historie om regimentet på deres hjemmeside. Eventuelt kunne du prøve at skrive til lederen af regimentets mindestuer: Erik Jensen, han ved en masse om regimentet.
mVH
Preben

Redigeret af Preben I Troelsen d. 05/07/2009 22:57
www.troelsen.net  
Forfatter RE: Krigstjeneste 1864
Anni Damkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 96
Bopæl:
Tilmeldt: 17.06.08
Lagt på d. 06/07/2009 07:21
Tusind tak for oplysningen Preben. Det vil jeg prøve.

mvh
Anni
 
Forfatter RE: Krigstjeneste 1864
Anni Damkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 96
Bopæl:
Tilmeldt: 17.06.08
Lagt på d. 25/07/2009 02:42
Jeg vil gerne sige tak til Preben for henvisningen til regimentet i Viborg.

Sikken en masse hjælp, jeg fik af Erik Jensen. Han var endda så flink at finde familien i folketællingen, så jeg både fik en hustru og indtil videre et barn med.

"Christen Kamp blev udnævnt til stabssergent i 1880 og var en forholdsvis kendt person i Viborg.

Den 8. april 1888 var han tjenestegørende ved 29. bataljon (reservebataljon), hvor han blev benådet med Dannebrogsmændenes Hæderstegn, hvilket skete det år, hvor han blev 50 år, derfor formodes det, at han forlod forsvaret samme år.

Det vides ikke, om han nåede at være med i krigen 1864, men en korporal for 8. Btl. 2. kompagni, der hed Chr. Kamp, blev taget til fange af prøjserne og sad en tid i fangenskab i det gamle DDR, sammen med mange andre.

8. bataljon kom efter krigen til Hillerød og fra den 24. april 1865 til Viborg, der fra dette år blev fast garnisonsby".

mvh
Anni Damkjær
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk