hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Christen Christensen Wæver og kone Sunds 1700 tallet
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 18/04/2009 09:45
Hej
Ang. Christen Christensen Wæver den første og
Christen Christensen Wæver den anden. Begge i Sunds sogn
Er der nogen der har kendskab til disse 2 personer.
(Christen christensen Wæver findes tilsyndelande i mindst 6 generartioner).

Christen Christensen Wæver den anden bliver viet med Christiana Margrethe Pedersdatter højst tænkeligt af Sunds.

Der for mindst 3 børn : Christen 1743c - 1805 , Maren 1744c , Peder 1745c - 1784

Der er et skifte efter Christiana Margrethe halvsøster Abelone Pedersdatter.
hvor der er flere af hendes søskende / halv søskende med og deres sted fader Niels Christensen Ørre også er at finde , men hvad hedder deres moder og Mand nr. 1
Alt har interresse




et udpluk :

Skifte
Herningsholm gods Skifteprotokol 1741-1788 G 428-3
3 Abelone Pedersdatter, ugift i Holtbjerg i Herning sogn. 2.10.1749, fol.23B.
Forlovet med Niels Vistisen.
A: søster Anne Marie Pedersdatter g.m. Christen Jensen Nørgaard i Ørre,
(deres børn : Povel 1748, Peder 1751, Jens 1753, Maren 1756, alle Ørre )
halvsøskende
Christina Margrethe Pedersdatter g.m. Christen Væver i Sunds,
Maren Pedersdatter, Anne Pedersdatter begge i Neder Simmelkær i Ørre sogn.
FM: stedfar Niels Christensen sst.


Maren Pedersdatter bliver gift i Ørre kirke d. 15-9-1751 med Mikkel Christensen af Lund i Siir sogn
og
Anne Pedersdatter bliver gift i Ørre kirke d. 2-9-1757 med Svend Nederkjær (Christensen)
deres børn: ( Svend døbt d-10-12-1730, Peder døbt d. 22-6-1761, Maren døbt d. 14-7-1765, Christen døbt. 28-3-1768, alle Ørre)

Jens Vistisen bliver gift en del gange i Rind kirke.


MVH Dahl.

Redigeret af ard d. 18/04/2009 09:50
 
Forfatter RE: Christen Christensen Wæver og kone Sunds 1700 tallet
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 19/04/2009 19:32
Kære Dahl!

Jeg er efterkommer af slægten Væver i Sunds i via min farmor, der var 'en Væver' i lige mandlig linie.

I 1969 fik min familie udarbejdet en slægtsbog over den gren af slægten. Titlen er Slægtsbog for efterkommere efter Christen Christensen (Væver) født 1798 (Dansk Slægtsforskning, Fredericia 1969).

Men men men ..... jeg vil nu sige, at du allerede ser ud til at have flere oplysninger end forfatteren til ovennævnte bog i sin tid fandt. F.eks. mangler hustruen til den ældste Christen Væver helt - altså Christine Margrethe Pedersdatter.

Jeg er lige pt. ved at gennemgå de aner, der omtales i slægtsbogen, men er ikke nået til Væverne endnu. Man kan faktisk med lidt knofedt finde flere oplysninger end Fredericiafirmaet støvede op dengang: Men den manglende kirkebog i Sunds er grangiveligt en hindring ...

Egentlig forestiller jeg mig, at Christina Margrethe Pedersdatter var fra Ørre. Hendes stedfar Niels Christensen må vel have giftet sig med hendes mor der - og til en gård måske?

Det foresvæver mig, at Niels Christensen er identisk med denne person:

22 Mette Christensdatter i Neder Simmelkær. 4.12.1780, fol.44.
E: Niels Harbo. Afkald i Lund i Sir.(Ingen arvinger nævnt).

(www.brejl.dk)

Men hvor har jeg mon det fra?

Mvh.

Jytte Duholm

Redigeret af jytteduholm d. 19/04/2009 19:34
 
Forfatter RE: Christen Christensen Wæver og kone Sunds 1700 tallet
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 19/04/2009 19:46
Kære Dahl!

Ups, der fik jeg lige en ane mere:

Maren Pedersdatter, gift 1751 med Mikkel Christensen i Sir, fødes faktisk 1730 i Neder Simmelkjær som datter af Peder Christensen sst. Se Doris Things afskrift af Ørre kirkebog.

Moderens navn er vist stadig et mysterium, men gad vide, hvad man kan finde ved at kigge efter en ekstra gang?

Hvad skyldes din interesse i Væver-slægten i øvrigt? Er du selv efterkommer?

Mvh.

Jytte D.
 
Forfatter RE: Christen Christensen Wæver og kone Sunds 1700 tallet
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 19/04/2009 20:51
Kære Jytte.
Ang efterkommere.

Skulle Christen Christensen og Christina Margrete Pedersdatter være min 4x tip.

Via Peder Christensen 1745c Hedegaard, Chrestence Margaretha Pedersdatter, Dorte Catrine Jørgensdatter, Kirstine Nielsen, Kirsten Marie Jensen Holt.

Peder Christensen Hedegaard blev gift med Mette Jensdatter 1770 Ikast kirke. ( datter af Jens Krogslund se min anden tråd).
Mens de levede nåede de at få mindst 5 børn. og christen Waver samt hustru fra Sunds er faddere.

Jeg skal lige skrive at jeg har fået stor hjælp af Erna og Harry bl.a. også med henvisningen til nævnte skifte.

foruden Christen Christensen og Christina Margrete Pedersdatter er der også nævnt en gamle christen Christensen Wæver, som jo "godt" kunne være den "1"

Men som du selv skriver er der mangler / huller i Sunds kirkebog.

Efterfølgende har jeg kigget på Ørre kirkebog og vil da tage et ekstra kig nu hvor jeg tænkeligt er på rette spor.


Og der med også har jeg IKKE Peder Christensen dåb men "kun" hans konfirmation i Sunds kirke 1763 samt hans begravelse i Ikast kirke 1784.

Jeg antager også at Christine Margrethe Pedersdatter er fra Ørre.

Jeg har igennem en anden gren også aner i Ørre / Simmelkær og det kunne da være sjovt hvis man kunne "linke" dem sammen.

Du skriver bl.a. Man kan faktisk med lidt knofedt finde flere oplysninger end Fredericiafirmaet støvede op dengang: Men den manglende kirkebog i Sunds er grangiveligt en hindring ...

Jeg er helt enig men det er jo også takket været det enorme arbejde der er og bliver gjordt bl.a. her på denne og mange andre site.



MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Christen Christensen Wæver og kone Sunds 1700 tallet
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/04/2009 21:37
ard skrev:
Ang. Christen Christensen Wæver den første og Christen Christensen Wæver den anden. Begge i Sunds sogn


Ud fra den nummerering må de to der i slutningen af 1700 tallet omtales som Christen Væver den yngre og den ældre være nummer 3 og 4.?

Den Christen Væver der omtales i tingbogen 1728 må være identisk med den første. Hans far, der var død et par år forinden, hed også Christen Christensen. Men hvem var han?

Kunne han være den i anden sammenhæng velkendte Christen Christensen Smed i Skinderholms hans søn, Christen Skinderholm Christensen som vist i en periode var Birkedommer på Herningsholm og som nævnes et par gange i kirkebogen 1705 og 1708.

Eller er det for langt ude.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Christensen Wæver og kone Sunds 1700 tallet
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 19/04/2009 23:55
Kære Dahl og Arne!

Her er hvad min slægtsbog siger om de to første af navnet Christen Væver. Som nævnt har jeg ikke selv checket oplysningerne. Din teori kan i princippet være lige så god som slægtsbogens, Arne: Med en manglende kirkebog er det ikke nemt .... Vi må nok vente på den fuldstændige transkription af Hammerum herreds tingbog for måske at finde nogle svar

Her kommer citatet:

8 Christen Christensen (Væver)
er født ca. 1742, og han døde 1805 i Sunds og blev begravet d. 21. September.
Han blev trolovet d. 3. Oktober 1769 og gift første Gang d. 27. Oktober samme Aar i Sunds med

9 Anne Christensdatter
Forlovere var Peder Larsen fra Thorup og Svend fra Sunds.
Anne Christensdatter er født ca. 1735, og hun døde 1797 i Sunds og blev begravet d. 5 November.
Christen Christensen (Væver) blev gift anden Gang d. 23. Februar 1798 i Sunds med Johanne Pedersdatter. Hun er født ca. 1758, og hun døde d. 2. Februar 1841 i Torup og blev begravet d. 7. Februar.
Christen Christensen (Væver) var Fæster af den Gaard i Sunds By, som Sønnen af samme Navn overtog i 1796. I 1776 ses han i aarlig Landgilde at svare 2. Tdr. Rug, 2 Lispund Smør, 1 Snes Æg og 4 Kyllinger. Gaarden hørte da under Herningsholm Gods.

16 Christen Væver
er født ca. 1707, antagelig i Sunds, som Søn af Christen Pedersen og Hustru Else Pedersdatter, og han døde 1782 i Sunds og blev begravet d. 8. December.
Christen Væver ses i en Jordebog fra 1751 opført som Fæster af en Gaard i Sunds By af Hartkorn 3. Tdr. 2 Fjdk. Gaarden hørte under Herningsholm, og i aarlig Landgilde skulde han svare 2 Tdr. Rug og 2 Lispund Smør.


Om Christen d. 3. og d. 4. (også mine aner) er der så mange oplysninger, at jeg ikke har tid at skrive dem ind i aften, men det er vel også de ældste led, der interesserer dig mest, Dahl? I øvrigt blev Vævernes gård i slægtens eje til 1918.


Mvh.

Jytte
 
Forfatter RE: Christen Christensen Wæver og kone Sunds 1700 tallet
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/04/2009 01:35
Jeg kender ikke så meget til denne skrædderfamilie. Det var bare det nævnte tingbogsnotat jeg kom i tanker om.

Det fortæller jo ihvertfald, at der er en person i Sunds der i 1728 er kendt under navnet Christen Skrædder (kan han være kun 20 år gammel?) og at hans far hed Christen Christensen og nylig var død.

Om det kan sættes i forbindelse med denne Christen Skinderholm, som vi faktisk ikke ved ret meget om, er så en anden sag.

Nu er det vel velkendt, at min tillid til bøger fra Fredericiafirmaet er ret begrænset. Men hvis bogens ane 16 er født omkring 1707 i Sunds, så burde det jo være lige til at slå op i kirkebogen. Og så kommer der faktisk noget interessant.

4. søndag efter helligtrekonger 1708 døbes Christen som søn af Christen Pedersen og en Else Pedersdatter nævnes også. Om hun er moderen er jeg dog lidt i tvivl om. Det ville være helt usædvanligt om moderens navn nævnes - men det på den anden side også meget usædvanligt for den tid, at moderen selv bærer barnet.
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=130&dir=515b-01&size=100&ark=17

Det er åbenbart denne dåb der ligger til grund for bogens "formentlig".


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Christensen Wæver og kone Sunds 1700 tallet
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 21/04/2009 18:39
Jo det er rigtig at de ælste led intr. mig - men tit er man jo nød til at have søskende og deres børn med for at finde tråden i familierne.

Ang. Chr. Christensen / skinderholm og evt. tilhørsforhold til kølbæk familien
kan man bla. se på knud Christensen´s 2 dåber i 1707 og i 1708
her referet af Karen Goll afskrift.
Kiersten
1707 : Fadd . : Maren Jensdtr . i Sønderos bar b ., Niels Pedersen Skive, Chr . Christensen, Svend Jensen,Anne Mølsted, Mette Jensdtr .
og
Kiersten
1708 Fadderne var :
Mette Jensdtr . i Torup bar b ., Chr . Skinderholm,
Jens Pedersen, Chr . Christensen, Anne Nielsdtr.,
Ane Mølsted, Mette Skinderholm .

den sidste ses både en Chr. Skinderholm og en Christen Christensen
Chr. Skinderholm må være Knud´s far.
Christen Christensen må vel formodes at komme fra Sunds når der ikke står andet.

fadderne er dog ikke gengældt i 1707 :
d .4 .s .e .hell .3k . Christen. Far : Chr . Christensen i Sunds
Fadd . : Moderes, som bar barnet, Else Pedersdtr .Niels Graursen, Peder-Christensen, Grauers Christensen, Ide Knudsdtr ., Karen Jensdtr .
Så det hænger nok ikke sammen.

Chr. Christensen Skinderholm for jo ellers en dreng døbt Christen d. 19/8 1680 ?

i 1680 kunne Kjersten Christensdtr . i ? Begravet d. 8/9 1680
42 år være Skinderholms kone.

Men desværre har vi ingen oplysninger p.t. om vores "gamle" Christen Christensen eventuelle børn.

Så Ialt meget sparsomme oplysninger og kun indicier p.t.




MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Christen Christensen Wæver og kone Sunds 1700 tallet
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/04/2009 19:50
ard skrev:
Chr. Skinderholm må være Knud´s far. Christen Christensen må vel formodes at komme fra Sunds når der ikke står andet.

Jeg tror i hvert fald at een af dem er ham der bliver født i 1680. Muligvis den førstnævnte. Gamle Christen Smid er på det tidspunkt omkring de 70, så det er vel også mere sandsynlig, at det er broderen end at det er faderen der står fadder.

Der er vel også mest sandsynlig, at det er den unge Christen der står fadder i Tværmose i 1705?


fadderne er dog ikke gengældt i 1707 :
d .4 .s .e .hell .3k . Christen. Far : Chr . Christensen i Sunds
Fadd . : Moderes, som bar barnet, Else Pedersdtr .Niels Graursen, Peder-Christensen, Grauers Christensen, Ide Knudsdtr ., Karen Jensdtr .

Der er en fejl i fru Golls afskrift her.!

Faderen hedder Christen Pedersen. Det var lige præcist den dåb jeg nævnte i mit tidligere indlæg.

PS.
Den Kirsten Christensdatter du nævner er af Royn (=Rojen), så hun er næppe Chr. Smeds kone.

Nogle mener, at gamle Christen Smeds kone var Ane Skinderholm. Det er måske også tvivlsomt, idet hun skal være død senest 1689. Og Anne Skinderholm nævnes som fadder både 1689 og 1692.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 21/04/2009 21:51
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Christensen Wæver og kone Sunds 1700 tallet
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 27/04/2009 18:00
Hej igen - ja der svigtede klippe klister tekniken. takker for rettelsen.
og nu begynder det så småt at ligne noget.
Jeg tror at Christen Wæver og Chrestence Margaretha Pedersdatter havde mindst en datter mere nemlig
Berte / Birthe Chr.datter.
amtlige personer i husstanden

ringkoebing, Hammerum, Sunds, Thorup Bye, , 6, FT-1787, C1675
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mikkel Knudsen 40 gift Mand selvejer
Birthe Christensdatter 49 gift Hans kone
Knud Mikkelsen 15 Af første ægteskab
Anne Christensdatter 64 enke Mandens moder
Samtlige personer i husstanden

ringkoebing, Hammerum, Ikast, Tulstrup bye, Ø. Siigaard, , 15, FT-1801, B8998
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Knud Michelsen 30 Gift Hosbonde Gaardbeboere
Birthe Jensdatter 38 Gift Hands kone
Jens Knudsen 3 Ugift Deres søn
Anne Zedsilie Knudsdatter !! 5 Ugift Deres datter
Chrestine Knudsdatter 1 Ugift Deres datter
Kiersten Pedersdatter 20 Ugift Tienepige
Michel Knudsen 58 Ugift Huusmand Aftægtsmand


1772
Knud d,6 .s .e .trin .
Far : Michel Knudsen i Sunds
Fadd, : Niels Westergaard, Chr . wæver og hustru ; Maren Bensdtr . Chr.Knudsen,
Knud Michelsens kone bar b .



1774
Christen fr . 17 .s,e,trin .
far :Michel Knudsen i Sunds by . Moderen : Berte Christensdtr .

Fadd . : Chr . Wæwer i Sunds, Peder Kiergaard, Ingeborg; Pedersdtr, Berte Pedersdtr,
Peder Ochels' kone Maren, alle i Sunds, Unge Chr . Wævers kone bar b .


og her er måske også et link til kølbæk familien :

1793
Jens Kølbek d . lo,søndag e .trin .
For . : Knud Michelsen og Birthe Jensdtr . i Tværmose

Fadd . : Miehel Knudsen, Peder Andersens kone Johanne, begge fra Tværmose,
Johanne Pedersdtr, i ;Sunds, Chr, Wæwer sst ., Christense Pedersdtr . fra Bjødstrup bar b .

Birte Jenbsdatter er vist Jens Knudsen Kølbæks datter d. 29-11-1863 i rind kirke.

Mikkel / michel Knudsen er også fm. i skiftet ved Christence pedersdatter Mors søster som også hed Mette Jensdatter.

Så Jytte jeg tror der ligger mere til os

desværre nok ikke skuds fast.

N.b er i sving med at "tjekke oplysningerne" fra Karen G. afskrift.


MVH Dahl.

Redigeret af ard d. 27/04/2009 19:09
 
Forfatter RE: Christen Christensen Wæver og kone Sunds 1700 tallet
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 08/06/2009 11:32
Fra
Registratur over genparter af dokumenter indført i
Hammerum Herreds Skøde- og Panteprotokol.
Oprindelig afskrift: Ejnar Goll, Karen Goll, Jens Meldgaard

Indscannet, ocr-behandlet og korrekturlæst juli 2006 af
Elisabet Østergaard Pedersen

1791-1801 Pdf-fil 13.3 MegaByte
eller
http://89.249.9.73/pdf/1791-1801.pdf

Har jeg fundet følgende :
1.
i 1797
139 Kvittering for arv fra *3 Chr. Christensen, Sunds, efter moderen Anne Christensdatter, 9o rd,

(det må vel her være den yngre *3Christen)

samt.
i
1796.

1141 : Kvittering for arv. *2Chr. Christensen kvitterer for arv efter sin moder,

Margrethe Pedersdatter, 5o rd.. Birk d. 16/9 1794. (gift med *1 chr. Christensen)

Når der står 16/9 1794 Birk - er der nogen der har et bud på hvorledes det skal forstå´s.

og findes "originalerne af Registratur over genparter af dokumenter indført i
Hammerum Herreds Skøde- og Panteprotokol til online læsning.



MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Christen Christensen Wæver og kone Sunds 1700 tallet
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/06/2009 16:39
ard skrev:
Når der står 16/9 1794 Birk - er der nogen der har et bud på hvorledes det skal forstå´s.

Det betyder vel at skiftet er udført på det tidspunkt, men at kvitteringen først er tinglyst i 1796.

Tinglysningen er noteret i S&P protokollen (kopibogen) på denne side:
http://hammerum-herred.dk/handel/vis_data.php?nr=476&dir=B-79-Sp-009

Men her kaldes moderen Gravesdatter.?


og findes "originalerne af Registratur over genparter af dokumenter indført i
Hammerum Herreds Skøde- og Panteprotokol til online læsning.

Nej. Disse papirer er ikke tilgængelige on-line. Og for lige netop den her kasse gælder det, at den ikke engang befinder sig i Herning. Og i øvrigt heller ikke kan ses på landsarkivet pga. papirenes dårlige tilstand.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk