hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Peder Pedersen Kudsk og Johanne Jensdatter, Engesvang <-> Snejbjerg o.1770
Hans Filskov
Medlemmer

Antal indlæg: 3
Bopæl:
Tilmeldt: 17.03.09
Lagt på d. 25/03/2009 00:33
Jeg har et par aner, Peder Pedersen Kudsk og Johanne Jensdatter, der, skønt de levede hele deres voksne liv i Kragelund sogn,
Hids hrd, synes at have en forbindelse vesterud, spec. til Snejbjerg sogn.

Lidt facts:
Efter aldersangivelsen ved dødsfaldet skal PPK være født o.1729 og JJ o.1745, hvor vides ikke.
Kudsk-navnet kan ikke forbindes til andre i lokalområdet, men han kan jo have været kusk nogle år!
De nævnes første gang 1773 i Engesvang, Kragelund sogn, efter ukendt vielsen (vel o.1772).
1779 fæster de gården Hesselskov under Alhede-Kolonien: Middel Frederiksmose.
De får børnene: Mette født 1773, Jens født 1775, Peder født 1777, Inger Kirstine født 1782 og Anne Marie født 1786.
PPK dør her i 1794 og JJ i 1795. Skifterne indført i Alhedens Skifteprotokol 1790-1835 fo.38b og fo.47 ff.
Mærkeligt nok gennemgår Alfred Kaae, som jeg ellers forbinder med Ulfborg egnen, disse skifter i "Fra Viborg Amt" 1967 side 30 til 34
I flg. skifte skal sønnen Jens overtage gården og ansvaret for sine 2 "uopdragne" søstre.
Sønnen Jens bliver gift med en pigen fra Mausing, Vinderslev sogn og de får et hold tvillinger hjemmedøbt på Hesselskov i 1798.
Derefter forsvinder de, ingen af personerne lader sig finde ved FT-1801.

Jeg har så søgt og fundet børnene ved FT-1845, for derefter at søge tilbage i tiden med følgende resultat:

Sønnen Jens (har jeg styr på!):
1804 dukker han op som husmand i Mausing, Vinderslev sogn, hvor Jens Pedersen Kudsk får en søn Peder døbt. Han bliver boende i Mausing indtil sin død i 1858.

Sønnen Peder (har jeg styr på!):
En PPK dør 1813 i Mausing i følge Lysgaard-Hids herreds Skifteprotokol.

Datteren Mette:
I 1819 blev hun viet i Ikast kirke (Corpu. 1819 p.72 No.5) til en Jacob Pedersen Uhr. Ved FT-1834+40 er de beboer på Ikast fattighus og nyde almisse. Ved FT-1840 kaldes han Jacob Kudsk. Ved FT-1845 ses hun sammesteds, nu 72 år gammel og født i Kragelund sogn, samt at være gift med en Andreas Kirsbye, vist tidligere gartner på Højris.

Datteren Inger Kirstine:
2. juledag 1806 oplyser Snejbjerg kirkebog (Døbte 1806 p.20 No.16) at pigen Inger Pedersdatter fra Volsgård har et uægte pigebarn til dåbs, kaldt Bodil Johanne. Faren var en karl Niels Nielsen der også tjente på gården. På et tidspunkt blev datteren sat i pleje hos Inger Kirstines bror Jens i Mausing, Vinderslev sogn.
Ved FT-1834 er hun gift med en Christen Madsen og de ses at være indsiddere på gård nr. 40 i Øster Høgild, Rind sogn. Sammen med Christen Madsen, der ernærede sig ved at strikke strømper, havde hun i hvert fald 2 sønner, Mads født omkring 1820 og Peder født omkring 1821.
Efter mandens død flytter Inger Kirstine til Vinderslev sogn og får ophold hos datteren Bodil Johanne, der omk. 1830 blev gift med gårdmand Anders Rasmussen i Mausing. Her ses hun ved FT-1845.
Inger Kirstine døde hos datteren og svigersønnen i Mausing i 1856. Det oplyses at hun var enke efter indsidder Christen Madsen i Rind.

Datteren Anne Marie (min forbindelse til familien):
Jeg har først fundet hende i 1812, da broren Jens`s nabo Laurs Pedersen i Mausing, Vinderslev sogn og pigen Ane Marie Pedersdatter fra Amtrup i Snejbjerg sogn blev gift. Vielsen blev foretaget efter anmodning fra præsten i Snejbjerg og på hans vegne.
Snejbjerg kirkebog (C519-02 Copu.1812 fo.40B ) har stort set den samme historie, kun føjes gårdmand Dines Jensen fra Amtrup til forloverne.

Som det ses peger mange ting på en forbindelse med Hammerum herred, men hvilken?
Jeg mener børnenes formynder ved skifterne er PPKs svoger, så PPK stammer antagelig fra Engesvang.
Min teori er at PPK har tjent på en større gård på Herningegnen omk. 1770, hvor han har mødt JJ. De er blevet gift i hendes hjemsogn og er draget til Kragelund i håb om at få et fæste.

Mvh Hans Filskov


Hans Filskov
http://filskov.dyndns.org/  
Forfatter RE: Peder Pedersen Kudsk og Johanne Jensdatter, Engesvang <-> Snejbjerg o.1770
Hans Filskov
Medlemmer

Antal indlæg: 3
Bopæl:
Tilmeldt: 17.03.09
Lagt på d. 21/10/2010 23:15
Det skal lige nævnes at Arne Feldborg har løst mysteriet:

Citat start
Trolovet i Sunds 2 marts 1773:
Peder Pedersen fra Engesvang og Johanne Jensdtr. i Linå.
Forl . Jens Svendsen og Niels Christensen, begge i Linå
Viede 29 juni

Konf i Sunds 1763:
Johanne, Jens Svendsens d. i Linå
(født i den periode 1710 - 1758, hvor kirkebogen ikke er ført)

Fkt-1787; Sunds - Linaae; 9;
305; Jens Svendsen; m; 71; gift,1; Mand / husmand
306; Kirsten Laursdatter; k; 70; gift,1; Hans kone

1797, 4. søndag e. paaske:
Jens Svendsens hustru i Linå, begravet, 70 år

1798, 7. april:
Jens Swendsen i Linå, begravet, 84 år

-- mvh, A:\Feldborg

Citat slut

Takker endnu en gang.




Hans Filskov
http://filskov.dyndns.org/  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk