hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Christen Pedersen Munksgaard
Annika Munksgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 7
Bopæl:
Tilmeldt: 06.03.06
Lagt på d. 06/03/2006 22:42
Enligt de uppgifter Arne så vänligt sänt mig tidigare flyttade Christen Pedersen Munksgaard, född 13 november 1872 i Snejbjerg, till Norge tillsammans med sin fru Anine Nielsen, född 24 september 1869. De fick en son Petter Andersen Munksgaard född 21 juli 1893.

De uppgifter jag har om min farfars far, Christen Pedersen Munksgaard, börjar med uppgifter i Kyrkoboken i Adolf Fredriks församling i Stockholm, BIA:50:227.

Christen omnämns som skräddare, född i Snebjug 13 november 1872. Han dog den 5 juni 1910. Dödsorsak: Hemiphlazia Sin. på St Nicolai i Stockholm. Han tillhörde då Storkyrkoförsamlingen, dit han flyttade 3 oktober 1905.

Christen gifte sig den 25 februari 1899 med Emma Adolfina Johansson, född 17 maj 1873 i Bälinge förs. i Södermanland Emma dog på Sabbatsberg sjukhus den 13 november 1912.

Christen och Emma fick tre barn: Eleonora F. 23 juli 1898; Vincent 13 aug 1902 och Kronje (min farfar) 14 juni 1904.

Det finns alltså en lucka; for han verkligen till Norge? Vad hände med Anine och sonen Petter?

Jag har försökt söka i norska arkiv via internet men inte lyckats något vidare. jag har ingen vana av att forska på det viset, har bara forskat på Släktforskarnas Hus i Leksand under ca 8 månader 1997.

Jag är tacksam för alla tips och råd jag kan få.

Annika
 
Forfatter RE: Christen Pedersen Munksgaard
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/03/2006 08:06
Som du måske husker fra sidst vi var i kontakt, så stammer oplysningen om at han blev gift med Anine Nielsen og rejste til Norge fra en dengang nyligt udgivet slægtsbog. Anetavle for Anders Christensen og Mette Jeppesdatter på Laulund Mark i Herning.

Jeg mener også at kunne huske, at der dengang var en teori fremme om, at at han muligvis var blevet forvekslet med en bror der udvandrede til USA.?

Hvor den pågældende slægtsbog har oplysningerne fra, har jeg desværre ikke kunnet få oplyst. Men da du jo har præcise oplysninger om både fødestd og dato kan der jo ikke være nogen tvivl om at din Christen Pedersen Munksgaard er identisk med ham der bliver født på Lundmølle Mark i Snejbjerg og hvis familie og afstamning iøvrigt er velkendt.

I den nævnte bog står der kun disse få liner om han:
V.G
Christen Pedersen Munksgaard er født den 13 . november 1872 i Snejbjerg Sogn . Han blev gift med Anine Nielsen, der er født den 24 . september 1869 . Parret udvandrede til Norge . I ægteskabet er sønnen Petter Andersen Munksgaard, født den 21 . jul i 1893.


Hvor / hvornår han bliver gift med Anine og hvornår de flytter til Norge ved jeg desværre ikke.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Pedersen Munksgaard
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/03/2006 08:37
Jeg har også lagt spørgsmålet ud på Dis-Danmars forum i håb om at nogen dér kan hjælpe:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=1&i=86569&t=86569


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Pedersen Munksgaard
Annika Munksgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 7
Bopæl:
Tilmeldt: 06.03.06
Lagt på d. 09/03/2006 10:34
Tack Arne. Jag fortsätter jakten.

Mvh
Annika
 
Forfatter RE: Christen Pedersen Munksgaard
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/03/2006 20:51
Jeg går ud fra, at du følger det link jeg tidligere gav dig i e-mail. Der er kommet rigtig mange nye og gode oplysninger frem dér.

http://dis-danmark.dk/forum/read.php?f=1&i=86569&t=86569


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Pedersen Munksgaard
Annika Munksgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 7
Bopæl:
Tilmeldt: 06.03.06
Lagt på d. 10/03/2006 01:13
Jag har precis varit inne och läst. Otroligt!! Vilken fin hjälp och så mycket information. Tack!!! Nu återstår bara att reda ut de sista knutarna på historien med Kristen, sedan kan jag i lugn och ro leta efter fler Munksgaard. Kanske inte med samma färgrika bakgrund, men, man vet aldrig.

mvh
Annika
 
Forfatter RE: Christen Pedersen Munksgaard
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/03/2006 08:34
Som nævnt er der for ganske få år siden udgivet en slægtsbog for hans farfar. Her er resten af familien ganske udførligt beskrevet.

Men det er godt nok en spøjs historie med ham her. Han rejser til Norge, gifter sig, og får det første barn. Allerede samme år rejser han til Amerika, ovenikøbet sammen med konens bror, men rejser så derfra videre til Sverrige, gifter sig igen, og får tre børn dér.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Pedersen Munksgaard
Annika Munksgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 7
Bopæl:
Tilmeldt: 06.03.06
Lagt på d. 10/03/2006 10:22
Jag lade in en efterlysning i DIS norge och fick genast svar angående Petter. Om det finns intresse berättar jag gärna vad jag får veta här i forumet.
Mvh
Annika
 
Forfatter RE: Christen Pedersen Munksgaard
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 11/03/2006 08:39
Iflg Dis-Forum ser det jo også ud til at Bente Aaris har fundet frem til nulevende efterkommere i Norge.

Og jo. Jeg er ihvertfald meget intereseeret i at høre om det videre forløb, så jeg kan opdatere mine oplysninger om den familie. Evt. i e-mail hvis du finder det mest hensigtsmæssigt.

Og så skal jeg måske lige for en ordens skyld oplyse, at Niels Munksgaard, som vi kender her fra siden, ikke ud af den her familie.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Pedersen Munksgaard
Annika Munksgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 7
Bopæl:
Tilmeldt: 06.03.06
Lagt på d. 13/03/2006 20:17
Efter att ha sökt i Forumet DIS-no har jag fått verkligt fina upplysningar från en dam i Oslo.

Jag har fått kopia på dödsannons och nekrolog för Petter Munksgaard.

Petter som sedemera kallat sig Peter dog den 7 oktober 1983 i Kristiansand.
Det skrivs om honom att han sedan 12-års ålder dragit försorg om sin mor Anine, änka, då denna p.g.a "legemlig lyte" inte kunde dra försorg om familjen. Han tog hand om sin mor fram till hennes död 1951.

Petter började 1907, som 15-åring, som lärling på Tidningen Fädrelandsvennen var han arbetade fram till sin pension 57 år senare. Han arbetade som sättare.
Han var mycket omtyckt och respekterad och omskrivs som en gentleman i vardagen.

Petter ägnade sig också åt att bevara bygdens historia, bl.a genom praktiskt arbete vid Oddernes kyrka där han själv renoverade kyrkomuren och området runt runstenen.

Petter var också en duktig skribent och skrev 1925-1927 den första historiken över den 900 år gamla Oddernes kyrka och gjorde i samband med detta en grundlig källgranskning. 1932 skrev han Kristiansands Typografiska Historia vilken också finns på Bygdöy Folkemuseum.

Petter var också aktiv i flera olika föreningar och hade flera förtroendeuppdrag.

Petter var gift, frun dog 1979, de hade då varit gifta i 62 år och hade tre barn.

Nekrologen är lång och omfattande och detta är bara ett litet utval av hans gärning. Han tycks ha varit mycket aktiv som skribent och dokumenterat bygdens historia, men även deltagit i den aktuella debatten med inlägg i olika tidningar.

Jag har försökt hitta datum för Kristen och Aninen giftermål i Klokkarböckerna i Kristiansand, men finner ingenting där.
Eftersom Anines föräldrar kom från Danmark kanske de gifte sig där innan de for till Norge? Hur var seden i Danmark? Gifte man sig i brudens församling? Jag vet inte var jag skall börja leta.

Eller.......var de kanske aldrig gifta? Är det möjligt att Anine tog namnet Munksgaard ändå?
I nekrologen står det att Anine var änka. Om Kristen blev dödförklarad, kan man finna sådana uppgifter någonstans?

Mvh
Annika
 
Forfatter RE: Christen Pedersen Munksgaard
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 16/03/2006 08:49
Tak til Annika for uddybende forklaring, og for yderligere oplysniger i e-mail.

For hvem det måtte interessere, kan jeg oplyse, at medlemer af den pågældende familie i henholdsvis Norge og Sverige nu har været i både telefonisk kontakt og i mail kontakt.

Og at familien i både Norge og Sverige tidligere flere gange tidligere har forsøgt at løse gåden omkring denne Christen Pedersen Munksgaard. Ligesom ihvertfald den norske gren også tidligere har været i kontakt med den danske uden dog at komme videre.

Men både i den norske og den svenske (og formentlig også i den danske) gren har man hele tiden vidst, at der var 'noget', som man ikke snakkede om.

Dette 'noget' synes nu at være afdækket, og jeg vil ikke bore yderligere i det, men overlade det til de pågældende selv at rede de sidste tråde ud.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Pedersen Munksgaard
Annika Munksgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 7
Bopæl:
Tilmeldt: 06.03.06
Lagt på d. 16/03/2006 10:31
Släkten Munksgaards träd finns att läsa på följande link.

http://www.kristiansand.asbjorn.info/Sider/Biografier/Munksgaard/Munksgaard-slekten.htm

Där finns också grenen över till USA dokumenterad.

Vänlig hälsning
Annika
 
Forfatter RE: Christen Pedersen Munksgaard
Annika Munksgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 7
Bopæl:
Tilmeldt: 06.03.06
Lagt på d. 16/03/2006 10:35
Angående min fråga tidigare vad gäller Kristens giftermål, så har jag
fått följande information. Kristen och Anine Petrine gifte sig borgerligt hos byskrivaren. I Stockholm vigdes Kristen vid Emma Adolfina i Danska Kyrkan.

Vänlig hälsning
Annika
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk