hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Peder Madsen, f. 1859 Gren, Skarrild Sogn g.m. Jacobine Kirstine Arentsen, Skarrild
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 16/01/2009 17:02
Peder Madsen, søn af Mads Pedersen og Kirsten Christiansdatter, blev født den 20. februar 1859 i Gren, Skarrild Sogn. Den 27. december 1882 bliver han gift med Jacobine Kirstine Arentsen, datter af sognefoged i Skarrild, Arent Jensen. De opholder sig herefter i Gren, Skarrild Sogn. Hun lider imidlertid den triste skæbne, at hun i 1896 i en alder af 36 år bliver indlagt på Statshospitalet i Middelfart. Der opholder hun sig i over 40 år til sin død i december 1936, hvor hun dør som enke. Dvs. at Peder Madsen er død før 1936, men jeg har forgæves søgt ham i Navneregistret her på sitet i de tilgængelige sogne.

I maj 1922 står han ved en af døtrene vielse i Borris Kirke nævnt med titel af mejeribestyrer, men uden angivelse af hvor det er henne. Han optræder imidlertid ikke som forlover ved dette bryllup. Sidst kendte opholdssted er ved samme datters konfirmation den 30. september 1900, hvor adressen er Overby, Skarrild Sogn. Ved en søns konfirmation i april 1903 i Sdr. Felding Kirke er hans opholdsted indført som ubekendt i kirkebogen.

Han må således antages at være død i perioden fra maj 1922 til december 1936.

Jeg har haft adgang til hustruens patientjournal uden deraf at kunne udlede noget om hans færden siden september 1900. Fra samme kilde ved jeg, at han i starten betalte for hendes ophold, men at denne forpligtelse på et tidspunkt blev overtaget af Skarrild Sogneråd indtil hendes død.

Er der nogen, der kan bidrage med yderligere oplysninger, vil det være yderste velkommen.


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Peder Madsen, f. 1859 Gren, Skarrild Sogn g.m. Jacobine Kirstine Arentsen, Skarrild
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 16/01/2009 21:15
Hej John!

Her er lige først lidt om hvor Peder Madsen er henne:
Husstand: Maribo, Lollands Sønder, Vestenskov, 1901, 34, Raarup,
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Stilling i husstanden, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Fødeår, Født kildedato, Flyttet til kommunen
Peder Madsen, , Gift, Daglejer ved Agerbruget, 34, , Skarrild, Ringkøbing A., , , , , Raarup, , Ejer: Fru Konsulinde Bøttern, Husfader, , Folkek., , , , 20-02-1859, 1900
Nielsine Frederikke Nielsen, , Gift, , 34, , Fløstrup S., Svendborg A. ??, , , , , Raarup, , Ejer: Fru Konsulinde Bøttern, Husmoder, , Folkek., , , , 15-05-1860, 1900
Kirstine Madsen, , Ugift, , 34, , Skarrild, Ringkøbing A., , , , , Raarup, , Ejer: Fru Konsulinde Bøttern, Barn, , Folkek., , , , 29-05-1891, 1900
Marthe Madsen, , Ugift, , 34, , Skarrild, Ringkøbing A., , , , , Raarup, , Ejer: Fru Konsulinde Bøttern, Barn, , Folkek., , , , 12-01-1895, 1900
Thyre Olga Petrea Madsen, , Ugift, , 34, , Vestenskov, , , , , Raarup, , Ejer: Fru Konsulinde Bøttern, Barn, , Folkek., , , , 27-03-1900,
Christian Albert Andersen, , Gift, Daglejer ved Agerbrug, 34, , Bregninge, SvendborgA., , , , , Raarup, , Ejer: Fru Konsulinde Bøttern, Husfader, , Folkek., , , , 14-02-1873, 1897
Amalie Pouline True, , Gift, , 34, , København, , , , , Raarup, , Ejer: Fru Konsulinde Bøttern, Husmoder, , Folkek., , , , 24-05-1877, 1897
Holger Aage Albert Andersen, , Ugift, , 34, , Vestenskov, , , , , Raarup, , Ejer: Fru Konsulinde Bøttern, Barn, , Folkek., , , , 25-06-1897,
Ingeborg Marie Elisabet Andersen, , Ugift, , 34, , Vestenskov, , , , , Raarup, , Ejer: Fru Konsulinde Bøttern, Barn, , Folkek., , , , 05-05-1899,


Vi vil prøve om vi kan finde mere, så måske kommer vi tilbage med mere.

Med venlig hilsen

Harry og Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Peder Madsen, f. 1859 Gren, Skarrild Sogn g.m. Jacobine Kirstine Arentsen, Skarrild
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 16/01/2009 22:47
Hej John!

Lige en tilføjelse:
Nielsine Frederikke Nielsen er født 15 maj 1869 i stedet for 1860, hun er her med familien i 1870:
Husstand: Svendborg, Vindinge, Flødstrup, 1870, 134, Kissendrup, 1 Huus paa Kissendrup Mark
Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Amt, Herred, Sogn, Kilde, Kildestednavn, Nr. ægteskab, Kommentar, Stilling i husstanden, Antal familier/hus, Trossamfund, Handicaps, Køn, Fødeår, Født kildedato, Flyttet til kommunen
Claus Nielsen, 44, Gift, Murermester, 134, 1 Huus paa Kissendrup Mark, Steenløse Sogn, Odense Amt, , , , , Kissendrup, , , Huusfader, , Lutheraner, , M, , ,
Ane Marie Johansdatter, 38, Gift, Huusbestyrerinde, 134, 1 Huus paa Kissendrup Mark, Flødstrup Sogn, Svendborg Amt, , , , , Kissendrup, , , Huusmoder, , Lutheraner, , K, , ,
Jens Nielsen, 5, Ugift, Forsørges af Huusfaderen, 134, 1 Huus paa Kissendrup Mark, Nørre Lyndelse Sogn, Odense Amt, , , , , Kissendrup, , , Søn, , Lutheraner, , M, , ,
Nielsine Frederikke Nielsen, under et aar, Ugift, Forsørges af Huusfaderen, 134, 1 Huus paa Kissendrup Mark, Flødstrup Sogn, Svendborg Amt, , , , , Kissendrup, , , Datter, , Lutheraner, , K, , ,
Peder Johansen, 4, Ugift, Forsørges af Huusfaderen, 134, 1 Huus paa Kissendrup Mark, Flødstrup Sogn, Svendborg Amt, , , , , Kissendrup, , , Huusfaderens Stedsøn, , Lutheraner, , M, , ,


Mvh

Harry og Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Peder Madsen, f. 1859 Gren, Skarrild Sogn g.m. Jacobine Kirstine Arentsen, Skarrild
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 17/01/2009 11:43
Hej John!

Her er lige lidt mere:

Thyra som ved FT-1901 står som Peder og Nielsines datter er ikke født i Vestenskov, men derimod i Odense og døbt i Skarrild, og hun er ifølge kirkebogen ikke datter af Peder Madsen:

Skarrild Kirkebog:
1900 - født 1900 27 Marts - Odense By, Jens Bentzonsgade 20, Sct. Knuds Sogn - Thyra Olga Petrea Nielsen - Forældre: Ugift Nielsine Frederikke Nielsen af Odense, for Tiden boende i Skarrild Overby. Udlagt Barnefader Tjenestekarl Svend Magnus Johnsen. Moderen 31 Aar - døbt 10 Juni - af Sognepræst A. V. Petersen i Skarrild Kirke - Faddere: Pige af Borris By og Sogn Emilie Madsen, Enke af Skarrild By og Sogn Else Nielsen, Ungkarl af Øster Bjerre, Sønder Felding Sogn, Jacob Overgaard Arntsen og Husmand af Skarrild Overby Peder Msdsen.

Mvh

Harry og Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Peder Madsen, f. 1859 Gren, Skarrild Sogn g.m. Jacobine Kirstine Arentsen, Skarrild
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 17/01/2009 12:01
Hej Erna

Mange tak for dine værdifulde input.

Jeg har også fundet Nielsine Frederikke Nielsen i Flødstrup Sogn, Svendborg Amt, hvor hun er født den 15. maj 1869. Dette stemmer også med oplysningen i Skarrild Kirkebog omkring hendes alder ved dåben af Thyra den 10 juni 1900.

Peder Madsen, som er min oldefar, stod fadder ved Thyra dåb i Skarrild Kirke. På dette tidspunkt er min oldemor, Jacobine Kirstine Arentsen indlagt på Statshospitalet i Middelfart. Det kunne måske være nærliggende at antage, at han har "bragt" Nielsine med sig hjem fra Fyn efter et besøg i Middelfart ?? Man ved jo aldrig.

Jeg har et problem med Marthe Madsen, som i FT 1901 angives at være født i Skarrild den 12. januar 1895. Jeg er ikke stødt på dette navn før i relation til min slægt. Der findes i øvrigt ingen med dette navn i kirkebogen. Peder Madsen og Jacobine får til gengæld en datter den 19. september 1894, som hedder Johanne Madsen. (Min mor er opkaldt efter hende).

Har du / I relationer til nogen af de nævnte?


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Peder Madsen, f. 1859 Gren, Skarrild Sogn g.m. Jacobine Kirstine Arentsen, Skarrild
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 17/01/2009 12:12
Hej John!

Indtil videre har vi heller ikke kunnet finde Marthe/Martha, så det er du ikke ene om.

Nej vi har ikke relationer til denne familie, men Harry er barnefødt i Skarrild og vi kommer der en hel del.
Desuden var vi meget gode venner med Verner Nørgaard Andersen, tidligere leder af Skarrild Museum og Lokalarkiv. Han er desværre ikke mere, men vi har også hans store database med personer med forbindelse til Skarrild på den ene eller anden måde.

Her kommer desuden hvad der er skrevet om Thyras fødsel i både Sct. Knuds kirkebog og Flødstrup Kirkebog:
Flødstrup Kirkebog:
1900 - født 1900 27 Marts - Jens Benzonsgade 10, St. Knuds Sogn, i Odense - (intet navn) - Forældre: Ugift Nielsine Frederikke Nielsen, Jens Benzonzgade 10, St. Knuds Sogn, Odense - (intet om dåb og faddere) - Moderen opholdt sig Timaanedersdagen før Nedkomsten hos Gaardejer Jens Hansen i (Dørrestrup). Noteing sket her i Kirkebogen efter Sogneraadets Begæring af 24 Juli 1900.

Odesen Sct. Knuds Kirkebog:
1900 - født 1900 27 Marts - Odense, Sct. Knuds Sogn, J. Benzonsg. 10 - Thyra Olga Petrea Nielsen - Forældre: Ugift Nielsine Frederikke Nielsen, 30 Aar, J. Benzonsg. 10 og udlagt Barnefader Tjenestekarl Svend Magnus Johnsen - døbt 10 Juni - af Sognepræst Petersen i Skarrild Kirke - Faddere: Pige Emilie Madsen, Borris, Enke Else Nielsen, Skarrild, Ungkarl Jacob Overgaard Arentsen, Øster Bjerre, Husmand Peder Madsen, Skarrild Overby - Skudsmaalsbog forev. Indført i Flødstrup ifølge Attest 25.7.1900. Daaben meldt 10.8.1900.

Mvh

Harry og Erna
Kolding
 
Forfatter RE: Peder Madsen, f. 1859 Gren, Skarrild Sogn g.m. Jacobine Kirstine Arentsen, Skarrild
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 08/05/2009 17:06
Vi havde lidt problemer med Martha:

Jeg har et problem med Marthe Madsen, som i FT 1901 angives at være født i Skarrild den 12. januar 1895. Jeg er ikke stødt på dette navn før i relation til min slægt. Der findes i øvrigt ingen med dette navn i kirkebogen.


Jeg har fundet hende i Flødstrup Sogns kirkebog (Vindinge Herred, Svendborg Amt - AO-107), hvor hun er født den 12. januar 1895 som uægte barn af Nielsine Frederikke Nielsen. Hun er altså med Nielsine til Skarrild, hvor Nielsine får døbt sit andet uægte barn, Thyra i marts 1900.

I FT 1901 fra Vestenskov Sogn, Maribo Amt står begge hendes børn opført med efternavnet Madsen. Jeg har forgæves søgt efter en vielse mellem Peder Madsen og Nielsine Frederikke Nielsen i såvel Skarrild og Vestenskov. I skiftesagslisten for hans kone, Jacobine Kirstine Madsen (f. Arentsen) står at hun er fraskilt ved hendes død i 1936. Derfor er der noget der kunne indikere, at de er blevet skilt omkring år 1900 (jeg søger nærmere herom i arkiverne). Derfor er det også sandsynligt, at Peder Madsen gifter sig med Nielsine inden de flytter til Vestenskov Sogn. Men som nævnt mangler jeg dokumentationen for deres eventuelle vielse. Hvis nogen kan hjælpe, er det yderst velkomment.

Det ser iøvrigt ud til, at de ikke helt har holdt sig til sandheden omkring fødestedet for Nielsines to uægte børn ved FT 1901 fra Vestenskov Sogn, Maribo Amt. Martha står som født i Skarrild (skal være Flødstrup Sogn) og Thyra står som født i Vestenskov (skal være Flødstrup Sogn).

Jeg har iøvrigt lige fundet, at Peder Madsen ved sin første søns vielse i Give Sogn den 24. marts 1911, står som fodermester ved Maribo Ladegaard, Maribo Købstad. Men også her har jeg forgæves søgt yderligere i FT 1906 og 1916 under Maribo Landdistrikt, Maribo Amt. Men jeg søger videre - og hvis andre skulle være stødt på ham og familien, hører jeg meget gerne herom.


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Peder Madsen, f. 1859 Gren, Skarrild Sogn g.m. Jacobine Kirstine Arentsen, Skarrild
Gert
Medlemmer

Antal indlæg: 34
Bopæl:
Tilmeldt: 14.03.07
Lagt på d. 11/05/2009 21:56
Hej John S. Nielsen.

Jeg har et par kommentarer til dine forfædre Peder Madsen og Jacobine Kirstine Arentsen fra Skarrild sogn. Deres ane går mindst et par ganerationer længere tilbage i Skarrild sogn, men det ved du formentlig.

Men det jeg egentlig ville fortælle var, at jeg spurgte min mor Anna Vestergaard Jensen f. Pedersen, der er 91 år i dag om hun kunne huske noget snak om Peder Madsen og kone Jakobine, specielt om det med at Jacobine blev "sær". Min mor er født og opvokset ca. 1/2 km. fra der hvor de 2 boede i Skarrild. Jo, hun mente, at de i hendes hjem snakkede om parret og at nabomændene i sin tid på skift ovennattede hos Peder og Jakobine, fordi Peder ikke turde at være alene med konen, der ikke var til at styre på grund af særhed.

Venlig hilsen

Gert V. Jensen
 
Forfatter RE: Peder Madsen, f. 1859 Gren, Skarrild Sogn g.m. Jacobine Kirstine Arentsen, Skarrild
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 12/05/2009 08:22
Hej Gert.

Mange tak for din respons - og for et vidnesbyrd fra en nulevende. Jeg vil gerne bede dig overbringe en hilsen til din mor og sige hende tak for en god hukommelse. Det er helt specielt for mig at få en sådan oplysning, der er med til at give et bredere billede af mine oldeforældres liv og færden.



Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Peder Madsen, f. 1859 Gren, Skarrild Sogn g.m. Jacobine Kirstine Arentsen, Skarrild
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 06/04/2015 17:21
Opdatering med nye oplysninger

Det er lykkedes mig at finde lidt flere detaljer i forbindelse med min søgen efter Peder Madsen, som jeg hermed gerne vil dele i denne ”gamle” tråd.

Datteren, Johanne Madsen f. 19-9-1894 i Overby, Skarrild er en periode i København, hvor hun er tjenestepige i Dronningens Tværgade 33. Desværre er registreringsdatoen ulæselig. Hun er formentlig kommet i pleje inden hun tager turen til København. Men i 1924 er hun kommet til Nr. Vium sogn, hvor hun bliver viet den 14. december til enkemanden Peder Laurids Birkkjær.
Ved vielsen finder jeg oplysningen om, at Peder Madsen er mejeribestyrer i Hagested, Tuse Herred, Holbæk Amt. Hertil er han kommet i 1917, hvilket fremgår af FT 1921 hvor han er fodermester på "Hagestedgård". Det er imidlertid utydeligt/ikke angivet hvorfra han er kommet. Umiddelbart tyder jeg det derhen, at han som den forannævnte skulle være kommet fra Sønder Jernløse. Dog er han ikke at finde der i FT 1916.

Han er i Hagested på "Hagestedgård" i hvert fald til om med folketællingen i den 5. november 1925. Her ender så mit spor af ham igen, idet han ikke findes i FT 1930 for Hagested Sogn. Han er imidlertid også ved at være oppe i årene på dette tidspunkt (71 år i 1930). Så jeg mangler fortsat hans ”sidste år” samt hvor han opholder sig indtil sin død, som jeg desværre heller ikke har styr på endnu. Og det skal endvidere nævnes, at han i de nævnte folketællinger står som ”ugift”.

I forbindelse med dåben af de 10 børn, som Johanne får i Nr. Vium, er der ikke yderligere spor at gå efter i relation til Peder Madsen.

Var Peder Madsen i sognerådet i Skarrild?
Jeg har på Rigsarkivet (Viborg) fundet sognerådets forhandlingprotokoller. Heraf fremgår en ”Peder Madsen” som medunderskriver i perioden januar 1889 til november 1894. På denne tid (jf. FT 1890) var der i Skarrild:

* Peder Pedersen Madsen Lustrup og
* Peder Madsen Gren.

Det kan være nærliggende at antage, at det er Peder Madsen Gren, der er tale om. Hans svigerfar, Arent Jensen Lustrup sad i sognerådet i hele 42 år, heraf en hel del som formand. MEN jeg har ikke kunnet finde et endegyldigt bevis for min antagelse. Og jeg har tidligere i en anden tråd spurgt til det – desværre uden held, ligesom jeg har kontaktet lokalhistorisk i Skarrild for at høre, om der her skulle være belæg for min antagelse.

---
Troldhede Lokalarkiv har fået ny hjemmeside med bl.a. billeder og dokumenter til download. Besøg siden på www.troldhedearkiv.dk
---


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk

Redigeret af Søndergaard d. 27/04/2015 22:04
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Peder Madsen, f. 1859 Gren, Skarrild Sogn g.m. Jacobine Kirstine Arentsen, Skarrild
Gert
Medlemmer

Antal indlæg: 34
Bopæl:
Tilmeldt: 14.03.07
Lagt på d. 13/04/2015 14:55
Hej Søndergaard

Du skriver et sted, at Peder Madsen er fodermester på Hagestedgaard ved datteren Johanne Madsens bryllup i Nr. Vium kirke, den 14. december 1924. Men i kirkebogen står der altså, at han er mejeribestyrer i Hagested. Jeg ved ikke, hvad der passer. Måske findes der noget mejerihistorie om Hagested Mejeri ?

Med venlig hilsen
Gert Vestergaard Jensen
 
Forfatter RE: Peder Madsen, f. 1859 Gren, Skarrild Sogn g.m. Jacobine Kirstine Arentsen, Skarrild
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 27/04/2015 22:10
Hej Gert.

Jeg skal først beklage den lidt sene tilbagemelding. Og ligeledes min lapsus omkring Peder Madsens titel ved vielsen i 1924. Jeg er helt enig i at han står anført som mejeribestyrer ved Johannes vielse - ligesom han gør i 1922 ved min mormor, Ane Helene Kirstines vielse. Jeg har tilrettet det ovenstående indlæg, så det nu skulle passe med fakta.

Ved begge folketællinger i hhv. 1921 og 1925 står han imidlertid opført som fodermester på Hagestedgård. Det kan naturligvis ikke udelukkes, at han ved de to vielser i hhv. 1922 og 1924 har været mejeribestyrer. Og det skal jeg naturligvis have gravet mere i - og tak for dit hint!

Hverken min mormor eller min mor har talt om, hvor Peder Madsen befandt sig. Det er mit indtryk at "samværet" mellem ham og hans børn mere eller mindre ophørte da han i 1900 flyttede til Lolland. Dog flyttede den ene af hans piger, Ane Kirstine Madsen med - og findes sammen med sin far i FT 1911 på Maribo Ladegård. Men her mister jeg sporet af hende.


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk