hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Anna Knudsdatter, Snejbjerg 1776
kristian graversgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 31
Bopæl:
Tilmeldt: 23.03.07
Lagt på d. 28/12/2008 23:57
Anna Knudsdatter, gift med Mads Christensen (kaldet Mads Kragelund) i Ørschou, Snejbjerg døde 32 år gammel 1766.
Nu søges skiftet.
Jeg har prøvet amtsmandsprotokollen for Lundenæs len. Herningsholm, sindinggård og Moltrup godsarkiver.
Alt uden resultat.
Er der andre muligheder for dette sogn ???? (Mads var vistnok selvejer, men fæster er ikke udlukket, da i hvert fald Herningsholm havde gårde i omtalte ejerlaug.
mvh
Kristian Graversgaard.
 
Forfatter RE: Anna Knudsdatter, Snejbjerg 1776
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 29/12/2008 00:20
Hej Kristian

Mads Kragelund er også er en af mine aner

Det findes et skifte efter Mads Christensen Kragelund efter hans død i 1805, men jeg tror ikke, der findes et skifte efter Anne Knudsdatter

Det fremgår af FT-1787 Rind, at Mads Kragelund var meget fattig. Jeg kan ikke vide det med sikkerhed, men jeg tror nok, at grunden til at Mads Kragelund er i Ørskov i Snejbjerg ved Anne Knudsdatters død er, at han var født der.

Om han har været selvejer eller fæster i Rind, ved jeg ikke

M. v. h. Margit
 
Forfatter RE: Anna Knudsdatter, Snejbjerg 1776
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/12/2008 00:38
Hele Ørskov ligger under Herningsholm frem til ca. 1760, og bliver derefter solgt til beboerne.

Der er jo flere Kragelund'er i området og Mads har formentlig siddet til leje hos een af de andre, som så også har været hans skifteforvalter. Een af gårdene kommer dog under Tanderup i en periode, men dérfra er der jo stort set heller ikke noget bevaret.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anna Knudsdatter, Snejbjerg 1776
kristian graversgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 31
Bopæl:
Tilmeldt: 23.03.07
Lagt på d. 30/12/2008 00:11
Tak for svarene.
Den med at have siddet til leje var aldrig faldet mig ind, men som tømrer er det absolut en mulighed.
Angående Mads skifte er det med på næste besøgsliste i Viborg.
At Kragelundfamilien er vidt forgrenet og trækker spor til Rind er gået op for mig.
Sønnen, Knud købte i Lind 1788.
Nedskrevne historier fortalt af Knuds søn, Niels tyder på at Mads fader kunne komme fra Assing. Tilknytningen hertil kan til en vis grad formodes ok jf flere barnefaddere fra Assing hos Mads søskende.
mvh
Kristian graversgaard
 
Forfatter RE: Anna Knudsdatter, Snejbjerg 1776
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 30/12/2008 00:51
Hej Kristian

Jeg håber det er OK, at jeg har et par spørgsmål til dig

Du skriver følgende: ”Sønnen Knud købte i Lind 1788”

Ved FT-1787 er Knud hos faderen Mads i Lind i Rind og ved FT-1801 er Mads på aftægt hos sønnen Knud i Lind i Rind, så det må vel have været faderens ”sted”, Knud har købt?

Hvor har du fundet dokumentation for at Knud har købt i 1788?

Endvidere skriver du: ”flere barnefaddere fra Assing hos Mads´s søskende”

Hvem er Mads´s søskende?

Jeg har hidtil været overbevist om, at Mads (og hans fader) var fra Ørskov i Snejbjerg

M. v. h. Margit
 
Forfatter RE: Anna Knudsdatter, Snejbjerg 1776
kristian graversgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 31
Bopæl:
Tilmeldt: 23.03.07
Lagt på d. 30/12/2008 14:51
Hej Margit
Jeg forstår fint din undren over købsåret 1788s dokumentation. Thi der findes vist ikke skøder bevaret fra dette område fra nævnte periode, men....

Skøde og panteprotokol for hammerum Herred 1836-1839 Folio 252B
"Jeg Knud Madsen boende Vesterlind sælger..............til min svigersøn Mogens Lassen Christensen og hans arvinger følgende ejndom og det mig ifølge skøde af 13. juni 1788, tinglæst 1, aug. 1789 ejendomssted i Lind by.............af hartkorn 7 skp 3 fjk 2½ alb......"
Problemet er nu. Hvem har sønnen Knud købt af ? Jf Mads"Ernærer sig og sine i stor fattigdom" - Folket. Rind 1787- kan Mads næppe have været gårdejer.
Jeg kan se, at Herningsholm har haft gårde i Vesterlind, så deres salgsskøder står for en nærmere undersøgelse, næste gang jeg kommer til Viborg.

Knuds søskende formodes at være:
Christen
Niels
Peder
Jens
Anne Christensdatter (benævnt fasterved dåb hos Mads)
xxx ? gift med en smed i Tjørring ???
Ovenstående med efternavn Kragelund og forbindelse til Ørskov, Snejbjerg har over perioden 1753 - ca 1775 en række dåb, hvor ovennænte eller deres koner / piger er gudmor eller faddere hos hinanden. Fortsætter man yderligere 20 år kan man finde forbindelser mellem ovenstående fættre / kusiner, men det er et puslespil.
Jeg har skrevet samtlige dåb, vielser og døde af fra Snejbjerg kirkebog 1753 til 1788 hvor Kragelund eller Madsdatter indgår et eller andet sted og er i gang med at rekonstruere relationer og muligheder.
mvh
Kristian Graversgaard
 
Forfatter RE: Anna Knudsdatter, Snejbjerg 1776
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 30/12/2008 17:25
Hej Kristian

Tak for dit svar – det lyder jo interessant, især fordi også Knud Madsen og Mogens Lassen Christensen er mine aner

Med hensyn til søskendeflokken Jens, Niels, Peder, Christen, Mads og Anne Marie, så har jeg selv engang været ved at gennemgå Snejbjerg kirkebog i et forsøg på at få styr på Mads Kragelunds ophav og familie

Jeg kom frem til at stamfaderen til søskendeflokken måske kunne være en Christen Kragelund, der er nævnt ved Skattemandtal Snejbjerg-Tjørring 1743/1744, og at det vel så er ham, der døde i Snejbjerg i 1755, begravet 12-4-1755

Derudover har jeg fundet nedenstående hos Erik Brejl, som jeg ikke rigtig kan så styr på sammenhængen i – måske du eller andre kunne hjælpe

Register til Hammerum Herreds skifteprotokol
72 Afkald. Ånum i Skjern sogn 5.12.1761, fol.196B.
Afkald fra Christen Christensen for arv efter far Christen Christensen, der for 4 år siden flyttede fra Skjern i Bølling herred til Ørskov i Snejbjerg sogn til svoger Christen Christensen Kragelund sst.

M. v. h. Margit
 
Forfatter RE: Anna Knudsdatter, Snejbjerg 1776
kristian graversgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 31
Bopæl:
Tilmeldt: 23.03.07
Lagt på d. 30/12/2008 17:37
Hej Margit.
Det var nye oplysninger, som vil blive afprøvet.
I øvrigt er det ikke som skrevet sidst Madsdatter, men Christensdatter, der indgår i mit pulespil. Jeg er nemlig af samme mening, at faderen er nævnte Christen.
Da, det ser ud som, du er interesseret i mogens Larsen - også mødt som Mogens Lasson gøres opmærksom på at der er en aftægtskontrakt i B 79 SP 025 side 253.
(kan evt sendes, da den ligger på fil)
mvh
Kristian Graversgaard
 
Forfatter RE: Anna Knudsdatter, Snejbjerg 1776
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 30/12/2008 19:20
Jeg er enig i, at den Christen Kragelund der nævnes i skattemandtal 1743-44 og som benævnes Gamle Chr. Kragelund i kirkebogen må være stamfar til søskedeflokken. Han dør 1755, 73 år gammel, og må altså være født omkring 1685.

Der er min formodning, at ham kommer fra Kragelund, og har giftet sig ind i een af de den gang to gårde i Ørskov. Hans kone kan altså meget vel være en nær slægtning til Henriksen / Engelbredt familien dér, eller måske Baltzar familien, men det er naturligvis kun et gæt.

Vi kender ikke hans kone, men hans børn må formodes at være født omkring 1715 - 1740. I 1752 omtales både Gamle Chr. Kragelund og Unge Chr. Kragelund og fra omkring 1750 begynder børnebørnene at dukke op.

Så de 2x Christen Kragelund der optræder som henholdsvis 30 og 33 år gamle i 1787 må være 3 generation (og ikke som set i en slægtsbog 2den generation).

Svogeren fra Skjern er jeg også stødt på et par gange. Det må være en svoger til Chr. Kragelund den yngre. Og det må vel også være ham der begraves i Snejbjerg den 17 nov 1761 som Christen Engsig fra Ørskov. Men hvori svogerskabet består er jeg ikke klar over.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anna Knudsdatter, Snejbjerg 1776
kristian graversgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 31
Bopæl:
Tilmeldt: 23.03.07
Lagt på d. 31/12/2008 17:09
At man skulle tilbage til Kragelund sogn, har også været min teori i lang tid, men linket kunne ikke findes.
Så stødte jeg på en bemærkning fra H.P.Hansen angående, at Mads Christensen Kragelunds barnebarn, Niels Kragelund, Arnborg skulle have fortalt en historie om navnets oprindelse til Evald Tang Kristensen.

De findes som optegnelse.
Nr. 109 Side 75
Nr. 114 Side 78
Evald Tang Kristensen: "Sagn fra Jylland" udgivet 1880
(Ligger i magasinet på Herning Bibliotek)

Det åbner en -(stadig udokumenteret)- mulighed for at gamle Christen Christensen kan komme fra omtalte Kragelund Gård / Kragelund Dam. Ingen af opgivne navne har været mulig at underbygge på kortmateriale.
Dog kan findes Kragelund-relationer i Assing ca. 2 km mod NV og i Bukkjær og Tarp 2-5 km mod SV for nævnte gårds placering.
mvh
Kristian Graversgaard
 
Forfatter RE: Anna Knudsdatter, Snejbjerg 1776
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 02/01/2009 03:13
kristian graversgaard skrev:
At man skulle tilbage til Kragelund sogn, har også været min teori i lang tid, men linket kunne ikke findes.

Selv om jeg ikke har beviser, ja end ikke indikationer, så er det nok fortsat min opfattelse, at han kommer derfra.

Overleveringen om Herregården Kragelund, derude i Bukkjær Enge mellem Assing og Skarrild, kender jeg godt. Men jeg har aldrig sådan rigtig troet på det. Beretningen om herregården, der er sunket i grus pga. herremandens ugudelighed, har man jo også hørt et par gange før.

Men Ok. Det kan være, at jeg tager fejl.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anna Knudsdatter, Snejbjerg 1776
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 02/01/2009 08:43
Hej

Jeg har måske taget fejl, da jeg den 30-12-2008 skrev at ”stamfaderen” til ”søskendeflokken”, Christen Kragelund, døde i Snejbjerg i april 1755

Så vidt jeg kan se, dør der også en Christen Kragelund i april 1760, og her står der ”gamle” Christen Kragelund, det står der ikke ved ham, der døde i 1755

Jeg kan ikke tyde alderen ved død, hverken i 1755 eller i 1760, så jeg er noget i vildrede

Angående afkald for arv fra Christen Christensen i Ånum Skjern i 1761
Kan det mon forstås sådan, at ”unge” Christen Kragelund var gift med en søster til Christen Christensen, jeg har ikke fundet noget om, hvad hun hed/hvem hun var

Margit
 
Forfatter RE: Anna Knudsdatter, Snejbjerg 1776
kristian graversgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 31
Bopæl:
Tilmeldt: 23.03.07
Lagt på d. 02/01/2009 23:27
Mads Kragelund.
Spørgsmålet om det kan være af Mads Knud købte i Lind er vist løst. Det er ikke bare usandsynlig ud fra økonomiske synspunkter.
Men et indicium for, at det er Knud selv der skifter bopæl, og forældrene følger blot med findes i et brev til sessionen i Snejbjerg 1789. Da var Knud allerede gårdejer i Ørskov.
Se: Lægdsruller for Lundenes Amt 1789, Lægd 44 Snejbjerg, løbenr. 67

Kristian G
 
Forfatter RE: Anna Knudsdatter, Snejbjerg 1776
kristian graversgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 31
Bopæl:
Tilmeldt: 23.03.07
Lagt på d. 02/01/2009 23:38
Mads Kragelund - Tilføjelse til ovenstående
Ovennævnte brev til sessionen underbygger faktisk Feldborgs mening om, at mangelen på et skifte for Anne Knudsdatter kan skyldes, at Mads sidder til leje. Det virker usandsynlig, at han selv har ejet og solgt til en så ung søn.
Kristian G
 
Forfatter RE: Anna Knudsdatter, Snejbjerg 1776
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 03/01/2009 16:58
Hej Kristian

Tak for din henvisning til Lægdsrulle. Jeg har fundet Mads Kragelund og sønnen Knud, men end ikke med min bedste vilje er jeg i stand til at læse, hvad der står under anmærkninger. Måske du ville hjælpe med en ”oversættelse”

Den 30-12-2008 skrev du om aftægtskontrakt B 79 SP 025 side 253: ” kan evt. sendes, da den ligger på fil”. Det ville da være dejligt. Du kan finde min mail-adresse under min profil

M. v. h. Margit
 
Forfatter RE: Anna Knudsdatter, Snejbjerg 1776
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/01/2009 23:20
Mht. hvem Chr Kragelund der dør hvornår, så får vi det måske aldrig opklaret.

Ham der dør i 1755 har jeg set oplyst at være 73 (og det var det jeg tidligere refererede til), men efter at have set på mikrokorte igen vil jeg ikke afvise, at det kan være 23. Men det er rigtigt, at ham i 1760 kaldes Gl. Christen Kragelund og jeg mener der står noget med halvfjerds.

Men hvorom alting er, så dør der ihvertfald to af slagsen og der er stadigvæk een der optræder i kirkebogen (formentlig død 1772), plus de 2 i fkt 1878. Så der er lidt for mange at holde styr på.

Hvem af disse Christen Engsig er svoger til, og hvordan, er også temmelig uklart.

Men en ting jeg har lagt mærke til er, at Kragelund folkene ofte ses i kirkebogen sammen med folk fra Amtrup. Hvor meget man så end kan lægge i det.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anna Knudsdatter, Snejbjerg 1776
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 05/01/2009 01:29
Hej Feldborg

Tak for dit indlæg. Da der står ”gamle” ved den Christen Kragelund, der dør i 1760, må det være ham, der også kaldes ”gamle” Christen Kragelund ved en dåb i 1752 og jeg er enig med dig i at han ved død er over de 70 år, så at det er ”stamfaderen” vi har her er jeg ikke i tvivl om

Jer er heller ikke i tvivl om, at den Christen Kragelund, der dør i 1772, 55 år gammel (f. 1717), er ham, der ved samme dåb i 1752 kaldes ”unge” Christen Kragelund, han må være den ældste af søskendeflokken, hans enke dør i 1787, 69 år gammel (f. 1718), og det er så de 2 der får børn døbt i Snejbjerg i 1754, 1757 og 1759, Christen, Christian og Otto, og det er så de 3, der optræder ved FT-1787

Tilbage er så den Christen Kragelund, der dør i 1755. om han er 23 eller 73 år ved død kan muligvis ikke tydes, personligt tror jeg på 23. I så fald er han født 1732 og forklaringen er måske at ”gamle” Christen Kragelund har haft 2 sønner ved navn Christen. Det samme har jo ”unge” Christen Kragelund

M. v. h. Margit
 
Forfatter RE: Kragelund og Amtrup
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 05/01/2009 06:12
Hej igen

En forbindelse mellem Kragelund og Amtrup kan anes andre steder end i kirkebogen

Fkt-1787; Snejbjerg - Over Amtrup; 2;
39; Niels Andersen; m; 30; gift,2; hosbonde / bonde og gaardbeboer
40; Marie Elisab. Falck; k; 28; gift,1; madmoder
41; Anders Amtrup !!; m; 68; enke,1; hands fader [!! Anders Nielsen]
42; Anne Marie Nielsdatter !!; k; 5; -; datter af 1. ægtesk. [!! efternavn indsat af indtaster]
43; Marie Nielsdatter !!; k; 1; -; datter af 2. ægtesk. [!! efternavn indsat af indtaster]
44; Christen Madsen; m; 11; -; plejebarn
45; Zidsel Andersdatter; k; 25; -; tienestefolk
46; Jacob Pedersen; m; 23; -; tienestefolk

Nr. 44, Plejebarnet Christen Madsen er Mads Kragelunds søn
Nr. 46, Jacob Pedersen er muligvis Peder Kragelunds søn, Peder Kragelund får en søn døbt Jacob i 1769

Anders Amtrups kone døde i 1777, han var gift med en Marie Christensdatter, hendes alder ved død er ikke opgivet, men da den ældste af deres børn er 29 år, må hun have været over 50 år ved død, måske snarere 55, altså født i tidsrummet 1722-1727. Hun kunne muligvis være en søster til Kragelundbrødrene, søstre må de vel have haft? Ja, det kan jeg jo ikke bevise

Fra Register til Ulfborg Herreds skifteprotokol
Marie Christensdatter i Amtrup. 21.7.1777, fol.10B.
E: Anders Nielsen. B: Lisbeth 29, Niels 26, Mette 22, Sidsel 18, Christine 14.

I 1777 dør der også en Lisbeth Kragelund i Snejbjerg ??? Måske ”stammoderen” ??? Ja jeg er jo ude i gætterier nu

M. v. h. Margit
 
Forfatter RE: Anna Knudsdatter, Snejbjerg 1776
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 05/01/2009 07:05
Lige endnu en bemærkning

Hvis vi antager, at "stammoderen" hedder Lisbeth, så er der nok størst sandsynlighed for, at det er Baltezar-slægten, gamle Christen Kragelund har giftet sig ind i

Margit
 
Forfatter RE: Anna Knudsdatter, Snejbjerg 1776
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 06/01/2009 11:46
Ang. formodningen om, at gamle Christen Kragelund kan have haft 2 sønner ved navn Christen og angående en forbindelse, eventuelt slægtskab, mellem Kragelund – Amtrup – Baltzar slægten

Dåb i Snejbjerg kirke 17. februar 1754
Døbt Mette Cathrine
Far Anders Nielsen i Amtrup
Blandt fadderne nævnes Christen Kragelund … Christian Kragelund

Dåb i Snejbjerg kirke 31. oktober 1751
Døbt Baltzar
Far Niels Sørensen (gift med Maren Baltzarsdatter)
Bæremoder Anders Amtrups kone

Margit
 
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk