hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Laue Christensen Uhre
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 20/07/2008 09:57
Kender nogen til en evt. forbindelse mellem Laue Christensen Uhre og Lars Christensen:
Laue Christensen Uhre sælger Bundgård i april 1772 til Lars Christensen. Lars Christensen er gift med Anna Catharina Mathiasdatter, dt. af Mathias Jacob Nielsen Lassen som er sønnesøn af Las Christensen.
Lars Christensen står anført som "fra Tiøring" ved købet. Men har er andre steder anført som " fra Kideris Mølle".

mvh Randi
 
Forfatter RE: Laue Christensen Uhre
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/07/2008 12:00
Jeg er lige på vej ud af døren, så bare lige kort:

Lars Christensen er en bror til Christen Christensen i Kiders Mølle (og har nok også boet der) - de kommer begge oprindelig fra Tjørring og bruger begge lejlighedsvis tilnavnet "Tiøring".

Her er lidt mere om familieforholdene.
1231 Christen Christensen Møller i Kideris Mølle i Rind sogn. 30.11.1792, fol.53.
E: Amalie Johansdatter [dvs. Jonasdatter] Vissing. LV: Jens Pallesen Torning i Øster Høgild. B: Johannes [dvs. Jonas] 29, Margrethe 28 g.m. Laurids Thuesen i Bassumgård i Snejbjerg sogn, Christen 27, Marie Kirstine 21, Frederik Ludvig 20, Oluf Sikker 18, Otte 13, Louise Margrethe 5. FM: farbror Laurids Christensen i Bundgård i Ikast sogn, fars søskendebarn Christen Nielsen i Tjørring, fars søstersøn Christen Olufsen i Sivebæk.

1658 Anne Malie [dvs. Amalie] Jonasdatter i Kideris Mølle i Rind sogn. 2.7.1795. III, fol.33B, 37B.
Enke efter Christen Christensen, skifte 30.11.1792 lbnr.1231. B:
1) Jonas
2) Margrethe g.m. Laurids Thuesen i Bassumgård [i Snejbjerg sogn]
3) Christen, der ejer møllen
4) Marie g.m. Peder Møller i Nim sogn og by pr. Horsens
5) Frederik Salthau 22 i København
6) Oluf Sikker 20
7) Otte 16
8) Louise 8.
FM: farbror Laurids Christensen i Bundgård [i Ikast sogn], [fars søskendebarn] Christen Nielsen i Tjørring, [fars søstersøn] Christen Olufsen i Sivebæk.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 20/07/2008 12:05
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laue Christensen Uhre
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 21/07/2008 22:11
Tak for svaret. Kan jeg deraf udlede, at Laurids Christensen er farbror til Christen og Lars og at Laurids endvidere kommer fra Bundgård?

mvh Randi
 
Forfatter RE: Laue Christensen Uhre
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/07/2008 23:43
Nej. Den Lars Christeensen du nævner er identisk med den Laurids Christensen jeg nævner.

Han er bror til (den ældre, på det her tidspunkt afdøde) Christen Christensen i Kideris Mølle og altså farbror til de børn der nævnes i skifterne.

Lars / Laurids og Christen (den ældre) er altså brødre og kommer oprindeligt fra Tjørring (deraf tilnavnet). Christen har ejet Kideris Mølle og Laurids har nok også arbejdet der før han køber Bundgaard (deraf det andet tilnavn).

Christen Nielsen og Christen Olufsen der også nævnes er nevøer til Laurids og Christen (og da ingen af dem hedder Christensen er det formentlig børn af deres søstre).


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laue Christensen Uhre
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 23/07/2008 21:51
Aha, sådan hænger det altså sammen. Ved du så hvor 'Uhre' kommer fra, jeg går ud fra at det er et tilnavn fra et lokalområde, kan det være rigtigt?.

Tak Randi
 
Forfatter RE: Laue Christensen Uhre
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/07/2008 01:49
Uhre er / var en meget stor gård lidt syd for Ikast. Er senere udstykket og nu delvist opslugt af byen og af motorvejen.

Det mest kendte i området nu er vel Uhr Hedebrug (Københavnerheden), men det ligger faktisk ikke i Uhre, men på Lille Nørlunds jorder længere mod syd.

Den nævnte Laue Chr. Uhre kender jeg kun fra Bisgaards omtale af den nævnte handel, og det er jo tydeligvis også din kilde.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laue Christensen Uhre
khaaning
Medlemmer

Antal indlæg: 23
Bopæl:
Tilmeldt: 30.06.05
Lagt på d. 29/07/2008 00:01
Laue Christensen Uhre er ikke i famile med Lars Christensen og måske. Johannes Blæsbjerg fra Aulum gjorde for år tilbage et stort arbejde for at opklare forholde omkring Laue Christensen Uhr (LCU). LCU er født 1716 i Sønder Borris sogn Borris sogn død 1781 i Bølling sogn. (se skifte nedenfor) Han bor flere forskrllige steder bl.a. i Sønder Borris Ikast, Bølling og Sønder Felding. Han ejer en del bøndergods, tillige med Sønder Felding kirke. Ved sidstnævnte kirke skal han som ejer betale for alterlys, men i følge præstens indberetning til biskoppen i Ribe er han for nærig til det (Omtalt i bogen om Sønder Felding). I hans Ikast tid fødes datteren Else, en søn Hans Christian, som må være død før faderen, da han ikke omtales i skiftet. Hustruen Kirsten Hansdatter dør 1792 i Hammerum hos svigersønnen Mads Jørgensen Bundgaard.
Lauge Christen må siges at være ret så interessant og muligvis har han forbindelse Ørnhoved i Tjørring sogn.

Knud Haaning Andersen

Skifte (meget omfattende) oversat af Erik Breil
887 Lauge Christensen i Bøllinghus i Bølling sogn. 26.3.1781, fol.457.
E: Kirsten Hansdatter. LV: S. W. Rosenvinge. B:
1) Mette Cathrine Laugesdatter g.m. Jens Pedersen Ølgod ved Sønder Felding Kirke
2) Anne Marie Laugesdatter g.m. Mads Sørensen Møller i Sønderby i Borris sogn
3) Karen Laugesdatter g.m. Mads Jørgensen i Uhre i Ikast sogn
4) Agnethe Laugesdatter 23, der ægter Christen Iversen
5) Else Laugesdatter 13. FM: morbror Eskild Hansen i Odderup
http://knudhaaning.homepage.dk  
Forfatter RE: Laue Christensen Uhre
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/07/2008 09:38
khaaning skrev:
LCU er født 1716 i Sønder Borris sogn Borris sogn død 1781 i Bølling sogn. (se skifte nedenfor) Han bor flere forskrllige steder bl.a. i Sønder Borris Ikast, Bølling og Sønder Felding.

Mange tak for nogle interessante oplysninger. Har du noget om, hvori en mulig forbindelse til Tjørring skulle bestå.?

Hans forældre må jo så være de to her (fra Arkivar P.K. Hofmansens gårdhistorie fra Pedersminde i Borris):

Christen Laugesen var fra Gaarden Kolding i Stauning Sogn og blev den 21/9 1704 gift (trolovet 13/8 1704) i Borris Kirke med Karen Mortens-datter fra Lindvig i Borris Sogn,

Se side 41, 42:
http://hammerum-herred.dk/medlemmer/Pedersminde%20i%20Borris.doc


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laue Christensen Uhre
khaaning
Medlemmer

Antal indlæg: 23
Bopæl:
Tilmeldt: 30.06.05
Lagt på d. 29/07/2008 21:40
Det med forbindelsen til Ørnhoved i Tjørring er et gæt. Forældrene til Lauge er dem som Arne oplyser. De skal også have en søn Morten og ved dåb hos Lauge i 1762 i Ikast omtales Morten Ørnshoved, men med slægtskabet er det et gæt.
Knud Haaning Andersen
http://knudhaaning.homepage.dk  
Forfatter RE: Laue Christensen Uhre
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/07/2008 23:59
khaaning skrev:
De skal også have en søn Morten og ved dåb hos Lauge i 1762 i Ikast omtales Morten Ørnshoved,

Nåe, på den måde.

Morten (Christensen) Ørnhoved køber Ørnhoved 1749 af sin bror Jens Christensen, som igen har købt den 1743 af Mathias Jacob Lassen (der flytter til Herning og senere igen til Bundgaard i Ikast).

Morten Ørnhoved sælger igen i 1756 og det er uvist hvor han opholder sig efter den tid.

Men han kan evt. godt være en bror til Laue. I så fald skal han være den Morten der formodes at være født 11 jan 1711. Dåben er ikke indført i kirkebogen, men moderen introduceres den 8 marts. Jeg ved ikke hvor den præcise dåbsdato stammer fra. Navnet kan vel tildels forklares med, at der skal jo være en Morten i den familie.

24 jan 1751 får han og konen bevilling til uskiftet bo, dette indføres i skifteprotokollen i 1766, så een af dem er måske død på det tidspunkt.

Da Morten Ørnhoved i 1751 selv får et barn døbt i Tjørring ses blandt fadderne "Jens
Bundgaard fra Ikast" - måske broderen?


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 30/07/2008 00:45
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laue Christensen Uhre
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 30/07/2008 10:57
Omk. Morten Christensen kan jeg nok hjælpe lidt. Jeg har ham som tip-4.
Jeg har ham født i Borris Sønderby og indført i kirkebogen 11 jan. 1711. (AO Faster-Borris opsl. 40) som "Christen Sønderbys Søn Morten"
Som Arne skriver, så var han på Ørnhoved 1749-56 (Trap).
Derefter er han sandsynligvis flyttet til Ikast. Her dør hans kone - Else Pedersdatter. Muligvis bor han i Bundgaard, da præsten skriver, at 1. marts 1763 døde Morten Bundgaards kone.
Mens De bor på Ørnhoved, får de to dørte: Kirstine Marie 1751 og Cathrine 1754. Omkring Cathrine er der den ejendommelighed, at præsten har glemt at skrive hendes navn, men har gjort plads til det.
Som fadder ved begge pigers dåb optræder Jens Bundgaard i Ikast.
1757 optræder Morten som fadder ved sin "brors" datters dåb, benævnt som Morten Bundgaard i Ikast.
Jeg har en notits, hvor Johs. Blæsbjerg skriver: "1743 - 49 ejer han [Jens Christensen] Ørnhoved, men bor i Bundgaard, broderen Morten er også i Bundgaard de første år, så ses han i Ørnhoved, som han køber 1749."

Ved skattemandtalstællingen 1743/44 http://hammerum-herred.dk/mandtal_1743/43_44_2.html, kan vi se, at hans gamle mor bor hos ham, og at hun har sit tidligere ophold i Borris sogn.

Tiøring Sogn Ørnhoved Sædegaard
Morten Christensen
1 Karl Povel og Stalden fri
1 dreng Peder
Hans gl. Moder 75 aar nyder ophold af Sit forrige iboende Stæd i Borris Sogn.
Mathias Jacob Nielsen og Huustr.
1 pige Anne

Så ud fra disse oplysninger mener jeg nok at kunne sige, at "min" Morten er bror til bl.a. Lauge, og at han er søn af Christen Laugesen og Karen Mortensdatter i Borris Sønderby.

Lidt vedr. Mortens videre skæbne.
Han ældste datter blev gift med Ib Pedersen fra Rindsholm. Her er mine noter om ham:
Ifølge "Chr. Kjellerup: Kjellerupslægten,1969" skulle Ib Pedersen have boet i Pindhuset, hvor også hans farfar og far havde boet og ligesom ham havde været skovfoged. Ved skiftet efter Ib Pedersen 1795, ses i Asmindklosters skifteprotokol, at han foruden at være fæstebonde tillige var ejer af udstrakte jordegodser, på det nærmeste 100 tdr. hartkorn i bøndergods og tiender, og ved sin død efterlod han sig en formue på ca. 33052 Rdl. Efter fradrag af udgifterne blev arven til hans tre børn følgende: Sønnen fik 10412 Rdl, og hans to døtre hver 5206 Rdl. Der registreredes også store mængder af sølvtøj i boet efter ham.
Af skøder nævnes et helt arkiv. Her står bl.a. at han 1. maj 1772 får skøde på Skaber Mølle (senere Rindsholm Mølle). Det er her hans svigerfar bor ved folketællingen 1787.
En datter Anne Marie Ibsdatter blev gift med Alexander Nyboe i Krogsgaard, Gudum sogn.
En søn Peder blev gift med ane Margrethe Breinholt fra Breinholt i Humlum sogn, som de overtager. Endelig bliver den yngste pige Else gift med Laurids Nielsen Wad fra Øgelstrup, Råsted sogn.

Mortens 2. datter Cathrine (min tip-3) blev gift med Christen Nielsen Horslund f. 1741 i Ballegaard, Sir sogn. De overtager gården Store Skikkild i Vejrum sogn, Hjerm herred. Her opholder den nu 90-årige Morten sig 1801, da der er folketælling. Her dør han 11. nov 1801.
 
Forfatter RE: Laue Christensen Uhre
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 31/07/2008 10:23
Jens Aaberg skrev:
Jeg har ham født i Borris Sønderby og indført i kirkebogen 11 jan. 1711. (AO Faster-Borris opsl. 40) som "Christen Sønderbys Søn Morten"

Du har fuldstændig ret, det havde jeg overset.

Tak iøvrigt for en række interessante oplysninger, som falder godt i tråd med nogle løse notater fra Jytte Foldager.

Vi har så følgende børn af Christen Laugesen og Karen Mortensdatter i Sønderby:
Lauge 1705 (d.1707)
Margrete Cathrine 1708
Morten 1711
Jens 1713
Lauge 1716
Bertel 1720
Mangler der een her.?
Peder omkr. 1723
Udover Morten, Jens og Lauge kommer Peder også til Hammerum herred, idet han bor i bla. Gjellerup og Assing.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laue Christensen Uhre
khaaning
Medlemmer

Antal indlæg: 23
Bopæl:
Tilmeldt: 30.06.05
Lagt på d. 31/07/2008 23:01
Er der nogen som kender Christen Laugesens forældre? Karen Mortensdatter er jo fra Lindvig og hendes far er Morten Lindvig. Jeg har engang set antydet, at han skulle være af den gamle herredsfogede slægt Barfod. Er der nogen som kan bekræfte det?

Knud Haaning Andersen
http://knudhaaning.homepage.dk  
Forfatter RE: Laue Christensen Uhre
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 31/07/2008 23:22
Jeg har ingen kendskab til Lauge Christensens forældre, men jeg er meget interesseret, hvis der er andre, der ved noget.
Ligeledes er jeg interesseret i at høre, om der er nogen, der har kendskab til, hvor Morten Christensen opholder sig, efter at han sælger Ørnhoved 1756. 1763 er han i Bundgaard i Ikast, og ved folketællingen 1787 er han i Skaber Mølle, Sønder Rind sogn.
 
Forfatter RE: Laue Christensen Uhre
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 31/07/2008 23:25
Hej Arne.
Jeg er lidt desorienteret omkring, det du skrev om løse notater af Jytte Foldager.
Hvor er det lige, jeg ser dem?
 
Forfatter RE: Laue Christensen Uhre
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 01/08/2008 10:37
Jens Aaberg skrev:
Hej Arne.
Jeg er lidt desorienteret omkring, det du skrev om løse notater af Jytte Foldager.
Hvor er det lige, jeg ser dem?

Som du nok ved blev Jytte Foldagers efterladte papirer på det nærmeste beslaglagt af en enkelt person og er ikke set siden. men der findes dog enklet ting rundt omkring, dels hos slægtsforskere hun i sin tid havde kontakt med og dels (hovedsagelig kirkebogsuddrag) på lokalarkiverne i Herning og Borris.

De nævnte notater omkring Christen Laugesen Sønderbys børn findes på lokalarkivet i Borris.

Nu er Johs. Blæsbjerg blevet nævnt et par gange - er hans arbejde tilgænglig nogen steder.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laue Christensen Uhre
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 01/08/2008 11:54
Hvorvidt Der er noget af Johs. Blæsbjergs materiale, der er tilgængelig, kan jeg ikke sige. Jeg har kun udvekslet oplysninger med ham omk Morten Christensen. Der er måske ande, der har kendskab dertil?
 
Forfatter RE: Laue Christensen Uhre
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 14/08/2008 19:46
Jens Aaberg skrev om lauge Christensen:

Jeg har ham født i Borris Sønderby og indført i kirkebogen 11 jan. 1711. (AO Faster-Borris opsl. 40) som "Christen Sønderbys Søn Morten"


Nu er jeg så nødt til at spørge: hvordan kan det antages at Lauge Christensen og Christen Sønderby er én og samme person??

Jeg spørger fpor at lære noget nyt, ikke for at være kritisk.

Hej fra Randi
 
Forfatter RE: Laue Christensen Uhre
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 15/08/2008 23:48
Randi skrev:
Nu er jeg så nødt til at spørge: hvordan kan det antages at Lauge Christensen og Christen Sønderby er én og samme person??


Det var nu heller ikke det Jens skrev.

Jens skrev, at han (dvs. Morten Christensen ) er søn af Christen Sønderby. Og det er Lauge Christensen (=Laue Uhr) jo også.

Morten og Lauge er altså brødre og Christen Sønderby i Borris er deres far.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laue Christensen Uhre
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 01/09/2008 20:40
Lundenæs og Bøvling amter
Skifteprotokol
1760-1774
B 8 - 1080:

355 Bevilling til uskiftet bo. 1766, fol.135B.
Bevilling til uskiftet bo af 24.12.1751 for Morten Christensen og hustru Else Pedersdatter i Ørnhoved i Tjørring sogn.

 
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk