hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Kirsten Jacobsdatter Barfod
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 24/06/2008 10:37
Hej

Den 7-8-1764 døde Laurids Ibsens hustru, Kirsten Jacobsdatter Barfod, i Drongstrup i Sønder Felding, 67 år gammel

Mon der er nogen, der har en anelse/ide om, hvor hun er/kan være fra – navnet Barfod er vel ikke helt almindeligt

Jeg er især interesseret i, om jeg kunne finde en vielse, idet jeg har en ide om, at Laurids Ibsen måske var gift 2 gange?

Han får det (formodentlig) første barn døbt i Sønder Felding i 1725

m. v. h. Margit
 
Forfatter RE: Kirsten Jacobsdatter Barfod
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/06/2008 11:03
Hun er født i Lindvig i Borris ca 1696 som datter af Jacob Jensen Barfoed (Jacob Lindvig) og Karen Christensdatter Rind. Jacob Barfod blev senere gift med Margrethe Nielsdatter Boltrup.

Hun blev gift 1724 med Laurids Ibsen Drongstrup, S .Felding (1695-1768) og hun dør 1764.

Jacob Barfod tilhører den kendte Barfodfamilie. Hans far var Jens Jacobsen Barfod i Vildbjerg (ca 1613-ca.1688), herredsfoged i Ulfborg herred. Hans farfar var Jacob Mortensen Barfod i Bjødstrup i Gjellerup (ca 1590-1665), herredsfoged mv. i Hammerum herred. Hans farfars far var Morten Barfod i Hagelskjær i Ikast (ca.1560 - ca.1618).


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 24/06/2008 11:05
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Kirsten Jacobsdatter Barfod
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 24/06/2008 11:12
Hej feldborg

Tusind tak for de mange "nye" oplysninger, du havde til mig - det gør jo slægtsforskning til en særdeles spændende "leg"

m. v. h. margit
 
Forfatter RE: Kirsten Jacobsdatter Barfod
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/06/2008 12:21
Lige en tilføjelse / rettelse.

Kirsten er nok ikke født i Borris som jeg skrev. Hendes far kommer vist først dertil omkring 1710. Før den tid var han præstegårdsforpagter i Skarrild, og før igen boede han i Kastbjerg i Bølling sogn.

Kirsten er formentlig født i Kastbjerg, hvor faderen vides at have boet ihvertfald i 1701.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Kirsten Jacobsdatter Barfod
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/06/2008 00:43
Lige et PS.

Hvad er indikationen på at Laurids Ibsen måske har været gift tidligere.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Kirsten Jacobsdatter Barfod
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 25/06/2008 01:26
To ting undrede mig lidt

1. ved de første børns dåb er en Kirsten Jacobsdatter fadder/bæremoder
2. de 3 første børn er født med de sædvanlige 2 års mellemrum – 1725, 1727, 1729. Derefter går der 3 år før det næste barns fødsel 1732

Små ting – ja vist, men det er ikke særlig smart at ”køre” med de/en forkerte/forkert forælder, det var derfor, det var vigtigt for mig at finde en vielse

Og efter din hjælp er jeg da slet ikke i tvivl om, at Laurids Ibsen kun var gift en gang

M. v. h. og endnu engang tak for hjælpen

Margit
 
Forfatter RE: Kirsten Jacobsdatter Barfod
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/06/2008 09:22
Denne Kirsten er muligvis (sansynligvis?) Kirsten Jacobsdatter Harboe, født i Ahlergaard i Borris, gift med Thue Lassen i Sdr. Felding Tarp.

De kommer jo begge fra det lidt bedre selskab i Borris og deres stedmødre var iøvrigt søstre.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Kirsten Jacobsdatter Barfod
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 25/06/2008 11:46
Nå ja – den Kirsten Jacobsdatter, hende havde jeg da helt glemt, hun er ellers også en Ane, idet hendes oldebarn, Kirsten Jensdatter, blev gift med Kirsten Jacobsdatter Barfods barnebarn, Christen Ibsen.

I øvrigt så har din ”skrivemaskine” da vist lavet en slåfejl, (jeg har noteret, at det var Lars Thuesen – og ikke Thue Larsen, Kirsten Jacobsdatter Harboe var gift med)

Jeg har kikket i Borris kirkebog, men jeg kunne ikke finde en vielse med Laurids Ibsen og Kirsten Jacobsdatter Barfod, men at de var gift, fremgå jo helt tydeligt ved hendes død, måske finder jeg en vielse senere, hvis den da er at finde.

M. v. h. og tak for hjælpen
Margit
 
Forfatter RE: Kirsten Jacobsdatter Barfod
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/06/2008 23:43
Margit Louise Jørgensen skrev:
Nå ja – den Kirsten Jacobsdatter, hende havde jeg da helt glemt

Der er iøvrigt også en tredie Kisten Jacobsdatter på den tid. Hun er datter af Jacob Møller i Slumstrup mølle og gift 1704 med Las Smed i Borris. Nogle forskere har fejlagtigt tydet deres vielse som Kiesten Jacobsdatter Harbos vielse med Las Thuesen (men den ligger jo før kirkebogen begynder)..


Jeg har kikket i Borris kirkebog, men jeg kunne ikke finde en vielse med Laurids Ibsen og Kirsten Jacobsdatter Barfod,

De er både trolovet og gift på denne side:
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=4&dir=543-03&size=100


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Kirsten Jacobsdatter Barfod
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 26/06/2008 06:16
Hej Feldborg

Tak for henvisning til vielse - så er det på plads

M. v. h. Margit
 
Forfatter RE: Kirsten Jacobsdatter Barfod
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 26/06/2008 11:18
Hej Arne og Margit Louise.
Det er vel ikke sådan,at I eller andre har en fødselsdato og vielse på Kirsten Harboe, og helt vildt godt vil det jo være, om nogen har tilsvarende om Las Thuesen ?
mvh Henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Kirsten Jacobsdatter Barfod
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 26/06/2008 12:31
Hej Henning

Jeg har enddnu ikke selv fundet noget om Kirsten Jacobsdatter Harboe og Lars Thuesen, men det er der andre, der har,

For eksempel her

http://www.hammerum-herred.dk/gedcom_demo/gedcom_vis_person.php?nr=421&donor=af_02

og her

http://eop.dk/382.htm

M. v. h. Margit

Redigeret af feldborg d. 26/06/2008 15:07
 
Forfatter RE: Kirsten Jacobsdatter Barfod
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 26/06/2008 12:38
Hej Feldborg
Det skulle have været "hyperlink" jeg sendte, men jeg kunne ikke finde ud af at lave det her på denne side, måske du vil hjælpe
Hilsen Margit
 
Forfatter RE: Kirsten Jacobsdatter Barfod
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 26/06/2008 14:29
Hej Margit Louise
Disse oplysninger på demosiden er også det bedste jeg har.
Mon ikke der er nogen der har lidt mere.
Jeg har selv en del om Lars Thuesen og hans 2 sønner Jacob og Thue og deres efterkommere.
Og om Kirstens familie er jeg også ved at være ret godt med.
mvh. henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Kirsten Jacobsdatter Barfod
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/06/2008 15:06
Las Thuesen ved man meget lidt om. Der har været forskelige teorier fremme, men mig bekendt ikke noget afgørende nyt. Han er nok født i Sdr. Felding og han er givetvis bror til den Oluf Thuesen han nævnes sammen med, og som også er nævnt et par gange i kirkebogen.

Hans vielse med Kirsten Jacobsdatter kan ikke påvises i kirkebogen fra Borris. Men dels er kirkebogen for Borris både beskadiget og iøvrigt også mangelfuld ført, og dels kan deres bryllup sagtens ligge før kirkebogen overhovedet begynder. De får jo også alle deres børn på nær eet før kirkebogen i Sdr. Felding begynder.

Se iøvrigt dette link, som er en lidt nyere version end den ovenfor nævnte:
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=180

Kirstens forslægt er jo velbeskrevet i et utal af slægtsbøger og hos private slægtsforskere. Min egen direkte linie til Ahlergaard er gennem søsteren Karen Jacobsdatter Ahler der er min ane nr 199 Se evt.
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_ane_tavle.php


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Kirsten Jacobsdatter Barfod
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 26/06/2008 16:19
Hejsa
Jeg har set i en lille bog om Sdr. Felding sogns historie skrevet af Eli og Jens Kjær at Las Thuesen (Tarpis) blev kirkeværge efter Knud Olufsen på Drongstrup. Men da Las hverken kunne læse eller skrive mente han ikke selv at kunne bestride hvervet, hvorfor præsten overtog det.
Men ellers er jeg vist ved at komme for langt væk fra Margit Louises indlæg.
mvh. henn
www.ahler.net  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk