hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Bjødstrup og Langelund
hanne9000
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 28.12.05
Lagt på d. 02/01/2006 22:17
Visse af mine forfædre ejede disse to gårde . Jeg er efterkommer af Barfod-slægten (Inger Jacobsdatter Barfod er min tip-6 oldemor). Hun var gift med Peder Jensen Langelund.
Jeg har forsøgt at finde disse to gårde på kortet , men det er ikke lykkedes for mig.
Er der nogen her i dette forum , der ved om de stadigvæk findes ? De skulle ligge i Gjellerup Sogn , tæt ved Hammerum.
Jeg har fundet nogle stednavne , men ingen gårde .
Jeg bliver glad , hvis nogen af jer ved noget om dem!
Med venlig hilsen , Hanne Lindebod .
 
Forfatter RE: Bjødstrup og Langelund
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 02/01/2006 23:57
Begge lokaliteter kan ses på et ganske almindeligt bilkort. Bjøstrup ligger et lille stykke sydøst for Hammerum og Langlund ligger nede i sognets allersydligste del.

Se http://80.62.84.41/bjoestrup/


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Bjødstrup og Langelund
hanne9000
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 28.12.05
Lagt på d. 03/01/2006 17:18
Kære Feldborg .
Tak for svaret og kortene. Jeg havde set stednavnene , men eksisterer gårdene stadigvæk?
Jeg har siden i går læst om Langelund , der fandtes i 1982.
Med venlig hilsen , Hanne Lindebod.
 
Forfatter RE: Bjødstrup og Langelund
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 03/01/2006 23:46
Jeg er altid lidt betænkelig ved at svare på spørgsmål om hvorvidt denne eller hin gård stadig findes. Jeg vil nødig give folk indtryk af, at hvis bare de kører ud i fædrelandet og finder en bestemt adresse, så har de fundet den gård deres forfædre boede på.

For selvom der måske idag findes en gård på ca. det sted hvor denne eller hin gård lagde for 400 år siden, så er det jo ihvertfald ikke den samme gård. Og den ligger sansynligvis ikke engang på samme plads.

Ale disse gårde er jo blevet delt og udstykket til ukendelighed. Og selvom der måske er blevet en ejendom tilbage på hovedparcellen, så har den jo været brændt ned og er blevet bygget op igen en 3 - 4 gange i perioden, husene er blevet flyttet lidt til snart den ene side snart til den anden side. osv.

Men for nu at besvare dit spørgsmål, så har Langlund formentlig ligget der hvor St. Langlund idag er afmærket på kortet.

Bjøstrup har måske allerede på herredsfogedens tid været delt i Øster og Vester Bjøstrup. Øster Bjøstrup som nok op genem tiden har været den største af de to er så vidt jeg lige kan se også den der er afmærket på kortet. Men den har jo nok måttet afgive en del jord til motorvejen.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Bjødstrup og Langelund
hanne9000
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 28.12.05
Lagt på d. 04/01/2006 16:26
Kære Feldborg.
Det kunne ellers have været skægt , hvis de havde overlevet tidens tand.
Men du har ret ; 400 år er for lang tid .
Tak for din hjælp .
Med venlig hilsen , Hanne Lindebod.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk