hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Niels Sørensen/Smed i Herningbye
Annamarie
Medlemmer

Antal indlæg: 27
Bopæl:
Tilmeldt: 26.08.07
Lagt på d. 18/01/2008 12:54
Efterlysning:

Niels Sørensen/Smed i Herning by bliver i 1786 viet til Apelone i Herning by (renskrift Rind-Herning Kirkebog 1723 - 1814, opslag 19 af 137).

Jeg har fundet dem i folketællingen 1801:

Fkt-1801; Herning - Herning bye; 1;
222; Niels Sørensen; m; 40; gift,1; Mand / Huusmand med jord og smed
223; Abelone Pedersdatter; k; 32; gift,1; Hans kone
224; Anne Nielsdatter; k; 12; ugift; Deres børn
225; Søren Nielsen; m; 6; ugift; Deres børn
226; Anna Marie Nielsdatter; k; 4; ugift; Deres børn
227; Mette Nielsdatter; k; 2; ugift; Deres børn

Ifølge renskriften af kirkebogen kan man konstatere, at de får en masse børn (tvillinger flere gange).

D. 14.(?) februar 1818 vies i Herning Kirke (opslag 64 af 156 i Herning Kirkebog 1814-1827) Ungkarl Knud Olesen fra Herningsholm, 33 år og pige Ana Marie Nielsdatter fra Herning By, 24 år.

Spørgsmål nr. 1:
Er Ana Marie Nielsdatter identisk med Niels Sørensens datter, som jeg har fundet døbt 26/12 1796?
Jeg kan ikke tyde kirkebogens angivelse af forlovere (for evt. at spore en forbindelse). Da parret bliver gift er hans fader (Olluf Povelsen fra Gjellerup) død (i 1806), og Niels Sørensen er død 22. marts 1816, 56 år. Jeg tror der står ”smed i Herningbye – blev fundet død på marken” og noget mere, som jeg ikke kan tyde (opslag 92-93 af 156 i samme kirkebog).

Også Knud Olesen (Post) og Ane Marie får en masse børn – og navnene kunne tyde på, at min teori er rigtig (Niels og Abbelone efter hendes forældre, Anne og Ole efter hans, som jeg ”kender”):

Fkt-1834; Herning - Herning Bye; 82; et Huus
505; Knud Olesen; m; 46; gift; Indsidder, Postbud
506; Ane Maria Nielsdatter; k; 36; gift; hans Kone
507; Niels Knudsen; m; 13; ugift; deres Børn, faaer Understøttelse af Fattigvæsenet
508; Anne Knudsdatter; k; 11; ugift; deres Børn, faaer Understøttelse af Fattigvæsenet
509; Ole Knudsen; m; 9; ugift; deres Børn, faaer Understøttelse af Fattigvæsenet
510; Abbelone Knudsdatter; k; 7; ugift; deres Børn, faaer Understøttelse af Fattigvæsenet
511; Maren Knudsdatter; k; 5; ugift; deres Børn, faaer Understøttelse af Fattigvæsenet
512; Ester Knudsdatter; k; 2; ugift; deres Børn, faaer Understøttelse af Fattigvæsenet

Knud Olesen Post bliver begravet 4. januar 1846 på Herning Kirkegård.

Spørgsmål nr. 2:
Hvor bliver Ana Marie Nielsdatter/Nielsen af? Man kan følge hende i folketællingerne, sidste gang i 1860. Jeg har fundet, at nogle af hendes børn bliver begravet i Herning, men hvor dør hun selv? Jeg har forgæves ledt i Herning og også i Gjellerup, hvor den yngste søn, Jens, bliver gift 18. oktober 1861.

Fkt-1850; Herning - Porsheden; 92; Fattighuus m. 4 fam
445; Ane Marie Nielsdatter; k; 54; enke; Her i Sognet; understøttes af Fattigvæsnet, huusmoder
446; Jens Knudsen; m; 14; ugift; Her i Sognet; hendes Barn
447; Sophie Magrete Knudsen; k; 12; ugift; Her i Sognet; hendes Barn

Fkt-1855; Herning - Porshede; 61; Et Huus
473; Ane Maria Nielsd.; k; 69; enke; Her i Sognet [Herning]; Luthersk; Husm. Strømpestrikning
474; Ole Knudsen; m; 30; ugift; Her i Sognet [Herning]; Luthersk; Skræder, hendes Børn
475; Maren Knudsdatter; k; 27; ugift; Her i Sognet [Herning]; Luthersk; Væverske, hendes Børn
476; Karen Mikkelsen; k; 31; ugift; Breining S. Ringk. Amt; Luthersk; laver Vævning for Førnævnte

Fkt-1860; Herning - Sønderager; 130; Et Huus
837; Ane Marie Nielsen; k; 63; enke; Her i Sognet [Herning]; Lutheran; Indsidderske, lever af Uldbinding
838; Maren Knudsen; k; 32; ugift; Her i Sognet [Herning]; Lutheran; hendes Datter, Væverske

Aldersangivelsen fra folketællingen 1855 må være en fejl. Jeg bliver meget glad, hvis nogle har bud på svar – jeg er nybegynder ang. slægtsforskning! På forhånd tak.
 
Forfatter RE: Niels Sørensen/Smed i Herningbye
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/01/2008 17:20
Tvebak skrev:
Jeg kan ikke tyde kirkebogens angivelse af forlovere (for evt. at spore en forbindelse). Da parret bliver gift er hans fader (Olluf Povelsen fra Gjellerup) død (i 1806), og Niels Sørensen er død 22. marts 1816, 56 år. Jeg tror der står ”smed i Herningbye – blev fundet død på marken” og noget mere, som jeg ikke kan tyde (opslag 92-93 af 156 i samme kirkebog).

Jeg læser forloverne som Laws Andersen Grdmd i Hby (Herningby) og Poul Olesen Indsidder i Hammerum. Det der står ind imellem er forbogstaverne til deres navne.

Teksten ved hans død er jeg ikke 100% sikker på, men det er noget i den her stil: Blev fundet død paa Marken; Hvor han efter sansynlighed havde lagt sig ned for at hvile, og overvældet af søvn i Nattens kulde slumrede(??) han ind.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Niels Sørensen/Smed i Herningbye
Doris Thing Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 51
Bopæl:
Tilmeldt: 04.07.05
Lagt på d. 22/01/2008 16:21
Hej Tvebak,

Du har fat i nogle personer, som jeg også har arbejdet med, idet Knud Olesen er bror til min mands ane Poul Olesen, som er forlover ved Knuds vielse.

Jeg har kikket lidt på fadderne ved børnenes dåb. Det passer fint med at Niels Sørensen er far til Anne Nielsdatter - idet hans børns navne går igen blandt fadderne.

FT-1834, Husstand: Ringkøbing, Hammerum, Herning, 82, Herning Bye, et Huus
Knud Olesen, 46, Gift, M, Indsidder, Postbud
Ane Maria Nielsdatter, 36, Gift, K, hans Kone
Niels Knudsen, 13, Ugift,(f. 15.7.1821)
Anne Knudsdatter, 11, Ugift,(døbt 14.2.1823)
Ole Knudsen, 9, Ugift, (døbt. 13.11.1824)
Abbelone Knudsdatter, 7, (døbt 25 Dec 1826)
Maren Knudsdatter, 5, (døbt 01 Feb 1829)
Ester Knudsdatter, 2, Ugift, (døbt 26 Feb 1832)

Flere børn:
Ester Knudsen, f. 12 Nov 1830 - døbt 14.11.1830
Mette Kirstine Olesen, f. 10 Aug 1834
Jens Olesen, 23 May 1836
Sophia Margrete Olesen, 02 Dec 1838

Men det er nu mest Knuds slægt jeg har arbejdet med, og jeg er ikke i stand til at løfte sløret for, hvor Anne Nielsdatter bliver af.

Her er hvad jeg har om Knud:

Gj. kb. 1789
Knud døbt den 9. søndag efter trin.
Forældre: Olle Pouelsen og Anne Knudsdtr. i Gell.
Faddere: Søren Poulsen i Gellerup, Knud Poulsen sst. Chr. Troulsen sst. Jens Nielsens dtr. sst. Jens Hammerums kone, Karen Trouelsdatter sst. bar barnet.

Knud Olesen dør som indsidder i hjemmet i Herning i 1846 (62 år gammel iflg. kirkebogen) og efterlader sig sin enke.

Om deres søn Jens Knudsen, som var den første tricotagefarikant i Gjellerup, idet han omkring 1861 anskaffede sig en saakaldt Valsesvæv, kan man læse i Elvig Larsen: Hagelskjærslægterne s. 167. Han var farfar til fabrikant Laurids Knudsen "Elgko" i Herning.

Jeg håber, der er nogle nye oplysninger for dig, som du kan bruge i din videre forskning.

Knud og Poul Olesens aner kan du se her:
http://www.sitecenter.dk/thingfamily/nss-folder/aner/jenny.htm

Jeg venter spændt på at høre om du har fundet frem til hvor Knud Tebring (Anne Knudsdatters far) kommer fra. Det er nemlig ikke lykkedes mig, trods ihærdig søgen.

Venlig hilsen
Doris

http://sites.google.com/site/thingfamilie/  
Forfatter RE: Niels Sørensen/Smed i Herningbye
Annamarie
Medlemmer

Antal indlæg: 27
Bopæl:
Tilmeldt: 26.08.07
Lagt på d. 07/02/2008 09:03
Tak til Feldborg og Doris Thing, som jeg har mailet med privat. Det ser ud til, at Ane Marie Nielsdatter, som i 1818 blev gift med Knud Olesen i Herning Kirke, virkelig er datter af smeden Niels Sørensen og Abelone. Skulle nogen falde over hendes dødsregistrering (efter 1860) ville endnu en brik falde på plads:

Fkt-1855; Herning - Porshede; 61; Et Huus
473; Ane Maria Nielsd.; k; 69; enke; Her i Sognet [Herning]; Luthersk; Husm. Strømpestrikning
474; Ole Knudsen; m; 30; ugift; Her i Sognet [Herning]; Luthersk; Skræder, hendes Børn
475; Maren Knudsdatter; k; 27; ugift; Her i Sognet [Herning]; Luthersk; Væverske, hendes Børn
476; Karen Mikkelsen; k; 31; ugift; Breining S. Ringk. Amt; Luthersk; laver Vævning for Førnævnte

Fkt-1860; Herning - Sønderager; 130; Et Huus
837; Ane Marie Nielsen; k; 63; enke; Her i Sognet [Herning]; Lutheran; Indsidderske, lever af Uldbinding
838; Maren Knudsen; k; 32; ugift; Her i Sognet [Herning]; Lutheran; hendes Datter, Væverske

Mvh. Tvebak
 
Forfatter RE: Niels Sørensen/Smed i Herningbye
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/02/2014 23:54
Annamarie skrev:
Tak til Feldborg og Doris Thing, som jeg har mailet med privat. Det ser ud til, at Ane Marie Nielsdatter, som i 1818 blev gift med Knud Olesen i Herning Kirke, virkelig er datter af smeden Niels Sørensen og Abelone. Skulle nogen falde over hendes dødsregistrering (efter 1860) ville endnu en brik falde på plads:

Det er godt nok en gammel tråd den her. Men mon ikke svaret er:

Ved fkt. 1870 og 1880 er Anne Marie på fattiggården i Rind.

Hun dør der 14 okt 1880, og begraves den 22 oktober.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Niels Sørensen smed og datteren Ane Marie Nielsdatter
Annamarie
Medlemmer

Antal indlæg: 27
Bopæl:
Tilmeldt: 26.08.07
Lagt på d. 11/02/2014 12:36
Tak til Arne F. for svar og interesse for spørgsmålet.

Om Niels Sørensen, smed i Herningbye, kan jeg oplyse, at H.P. Hansen i sin bog ”Herning By” (1916), genoptrykt Rostrup Forlag 1987, skriver:
”I Begyndelsen af forrige Aarhundrede laa der et Par Smaahuse, Syd for det nuværende Hotel Eyde, disse blev købte og nedbrudte af Berthelsen, da denne byggede Gæstgiergaarden. I det ene Hus boede Niels Smed.” (side 58)

Hos Brejl har jeg fundet flg. skifte, som omhandler Mette Jørgensdatter, mor til Niels Smed:
1246 Mette Jørgensdatter i Gullestrup i Herning sogn. 14.3.1791, fol.140B.
E: Søren Nielsen, smed, der for 7 år siden "ved desertion har gjort sig usynlig". B: Niels 30, smed i Herning, Jørgen 26, Mette Kirstine g.m. Niels Christian Møller, degn i Ikast, Maren 24, Mette Marie 20. FM: Anders Troelsen på stedet.

Niels Sørensen og Abelone Pedersdatter fik 15 børn.
Til orientering kan jeg fortælle, at jeg for nylig opdagede, at min ane, Ane Marie Nielsdatter, som endte sine dage på Rind Fattiggård i 1880, var en af folkemindesamler Tang Kristensens meddelere fra tiden, hvor han var degn i Gjellerup.
I Minder og Oplevelser, bind 2, side 113 er Ane Marie Nielsdatter i Rind Fattiggård nr 13 af 13 meddelere, som han takker i en notits, indrykket i Herning Avis, som værende hans bedste kilder fra den indsamlingsrejse, som han netop er kommet hjem fra (1871 – 1872)….”Fremdeles vil jeg takke dem, der paa andre Maader har staaet mig bi, saasom ved at give mig Nattely paa mine Vandringer, især Lærere, og især maa jeg da fremhæve Lærer Lind i Gullestrup og Kristensen i Nøvling. Uvillighed imod mit Formaals fremme har jeg kun undtagelsesvis truffet, som hos bestyreren i Rind Fattiggaard.” Han fortsætter med at fortælle, at nogle dage efter kom et skarpt tilsvar fra bestyreren i Rind med nogle slemme trusler ”imod mig, der dog ikke havde nogen Betydning. Om jeg gav ham et Gjensvar, kan jeg ikke huske, men det kan være troligt nok.”

Det har nok ikke været et rart sted at ende sine dage!!

Med venlig hilsen
Annamarie
 
Forfatter RE: Niels Sørensen/Smed i Herningbye
Trille82
Medlemmer

Antal indlæg: 12
Bopæl:
Tilmeldt: 02.01.09
Lagt på d. 11/02/2014 14:36
Jeg har også søgt efter Ane Marie Nielsdatter.

Min ane udspring fra Mette Kirstine Knudsen - datter af Niels Sørensen og Abelone Pedersdatter.

 
Forfatter RE: Niels Sørensen/Smed i Herningbye
Annamarie
Medlemmer

Antal indlæg: 27
Bopæl:
Tilmeldt: 26.08.07
Lagt på d. 11/02/2014 18:01
Blot en lille korrektion: Mette Kirstine Knudsdatter er barn af Knud Olesen (Post) og Ane Marie Nielsdatter

Med venlig hilsen Annamarie
 
Forfatter RE: Niels Sørensen/Smed i Herningbye
Trille82
Medlemmer

Antal indlæg: 12
Bopæl:
Tilmeldt: 02.01.09
Lagt på d. 11/02/2014 18:32
Rigtigt - jeg var lige lidt for hurtig.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk