hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Peder Pedersen Søvndahl, Sinding sogn
Lisbeth Bak
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 15.07.05
Lagt på d. 22/12/2005 20:49
Jeg har været inde på din egen anetavle, Arne.

Du skriver under anen: Peder Nn:
"Da den ene af hans sønner kaldes Christen Pedersen Sønderlund (senere Stensbjerg), og en anden kaldes Jens Pedersen i Sønderlund, må han have boet på gården Sønderlund i Sinding. En tredie søn er formentlig Peder Pedersen i Søvndal"

Hentyder du her til Sognefoged Peder Pedersen Søvndahl, som døde 1793? Han er en af mine aner, men jeg har lidt svært ved at hitte rede i de Peder'e, som bor i Sinding:

I Sindinggårds bøndergods 1743 (nævnt i Sinding Sogn, s. 86) nævnes en Morten og Christen Christensen i Søvndahl. Der nævnes også en Peder Pedersen i Aavad.

Samme år døbes Peder Aavads søn Peder - som fadder ses faderens bror Morten Søvndahl!

Er der nogen, som har kendskab til slægtskabet mellem disse mænd?
http://www.lisbeth-bak.dk/Index.htm  
Forfatter RE: Peder Pedersen Søvndahl, Sinding sogn
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/12/2005 09:46
Ja det er nok(!) sognefogeden jeg tænker på, men det er kun en meget løs teori. Det er nok begrænset hvor meget jeg kan hjælpe (faktisk har nok selv mere brug for hjælp her). Ihvertfald er jeg også interesseret i om nogen har yderligere kendskab til de her nævnte personer.


I 1759 dør Birgite Nielsdatter og både manden og to af sønnerne heder Peder Pedersen.

70 Birgitte Nielsdatter i Søvndal i Sinding sogn. 12.9.1759, fol.145B.
E: Peder Pedersen. B: Peder 19, Peder 16, Anne Marie 10, Mette Cathrine 8, Karen 5.


Jeg formoder det er de tre vi har her:

;Sinding - 1787, Askeberg, 1;;;C1674,
99; Peder Pedersen; 47; Gift, 2; husbond / bonde og gaardbeboer
100; Maren Michelsdatter; 38; Gift, 1; madmoder
101; Birthe Pedersdatter; 21; ; hans datter / af første ægteskab
102; Michel Pedersen; 16; ; hans søn / af første ægteskab
103; Mads Andersen; 26; ; tjenestekarl / Recrut
104; Karen Pedersdatter; 16; ; tjenestepige
105; Anne Marie Nielsdatter; 14; ; tjenestepige
106; Peder Pedersen; 77; Gift, 2; mand / almisselemmer og tiggere
107; Karen Laursdatter; 60; Gift, 1; hans kone / almisselemmer og tiggere

;Sinding - 1787, Mellemgaard, 1;;;C1674,
108; Peder Pedersen; 45; Gift, 1; husbond / bonde og gaardbeboer
109; Abelone Laursdatter; 63; Gift, 2; madmoder
110; Michel Pedersen; 22; ; hendes søn / af første ægteskab
111; Sidsel Nielsdatter; 34; ; tjenestepige
112; Peder Michelsen; 10; ; tjenestedreng


Det kan så undre at en almisselem og tigger dør 4 år senere som sognefoged. Men det står der jo altså, og betegnelsen almisselem og tigger har måske mest skatteteknisk betydning.?


I 1763 dør så Christen Pedersen i Steenbjerg, og det fremgår jo tydeligt at børnenes formynder er hans bror Jens Pedersen i Sønderlund.

76 Christen Pedersen i Stensbjerg i Sinding sogn. 21.4.1763, fol.151B.
E: Kirsten Jensdatter. B: Maren 13, Margrethe 10, Mads 2. FM: farbror Jens Pedersen i Sønderlund.



20 år senere dør Christen Mortensen i Underbjerg - heldigvis barnløs så vi får en masse søskendebørn. I mellemtiden er Jens Pedersen formentlig også død, ihvertfald er Peder Pedersen i Søvndal er nu blevet formynder for de to børn.

Det kunne jo være fordi han er den eneste tilbageværende af Christen Pedersens søskende, men det er jo ikke noget man kan tage for givet. Det kan jo feks bare være fordi han er en kendt og respekteret mand eller fordi han er sognefoged. Og iøvrigt kan det vel heller ikke siges med sikerhed om det er ham eller een af hans to sønner.?

130 Christen Mortensen i Underbjerg i Sinding sogn. 28.3.1782, fol.222.
E: Karen Bertelsdatter. LV: bror Laurids Bertelsen i Vejrmøllen i Ørre sogn. A: søskendebørn Jens Pedersen i Nybo i Nøvling sogn, Dynes Pedersen sst, Jens Pedersen, Marie Kirstine [Pedersdatter, skifte 25.3.1780 lbnr.124], var g.m. Jens Mikkelsen. 4B: Mikkel, Peder, Margrethe, Sidsel, Anne Pedersdatter g.m. Cornelius Andersen i Nyby i Sinding sogn, Peder Sørensen i Søvndal i Sinding sogn, Laurids Nielsen i Kragsnap i Sinding sogn, Kirsten Nielsdatter i Visgård i Sinding sogn. FM: Laurids Nielsen i Kragsnap, Peder Østergaard i Ovstrup i Ørre sogn, Maren Nielsdatter g.m. Christen Hedeager i Nøvling sogn, Kirsten Sivebæk i Vester Sivebæk i Tjørring sogn, død, var g.m. afdøde Christen Pedersen. 2B: Mads, Maren. FM: Peder Pedersen i Søvndal.

[Det er dog en fejl i en nyere afskrift, at Kirsten (Jensdatter) Sivebæk benævnes som død på det tidspunkt].


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk