hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >
Forfatter RE: Snejbjerg Kirkebog
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/01/2009 12:36
Jeg er naturligvis enig i den opfattelse at Peder Jensen må være død snest 1695, anderledes kan det ikke være. Men så er der til gengæld nogle andre ting der undrer mig.

Hvad laver Anna andersdatter i perioden fra hans død og indtil hun dukker op som "Grauers Chlemmendsens hustru i Gell" i 1703.?

Jeg ved godt at kirkebogen langt fra er komplet, men alligevel. Ikke een eneste gang ses "salig Peder Jensens Enke" eller "Anna Andersdatter i Gjellerup" i kirkeboegen.

At hun i 1703 kaldes "Grauers Chlemmendsens hustru" tager jeg som tegn på, at de ikke er helt nygifte.?

Hun sidder på en selvejergård i Gjellerup, så hun har næppe siddet som enke i 7 år. Men Gravers får først skøde (qva sit giftermål med hende) i 1702?

På den anden side er det vel heller ikke sandsynligt, at hun har giftet sig med Gravers Clemmensen, er flyttet fra gården og til hans sted (hvor det så end måtte være?), for så nogle år senere at vende tilbage.?

Anders er ikke gammel nok til at kunne have drevet gården fra 1695 og frem til 1702. Er der andre (og ældre) søskende. Peder Jensen har formentlig været gift før.?

I 1702 optræder "Grauers Chlemmendsens dtr. i Gell" som fadder. Gravers har altså også været gift før - medmindre det reelt er hans steddatter.?

Lidt udenfor emnet og dog: Ved Anders' dåb i 1687 i Gjellerup optræder "Just Andersen i Tolsgaard". Den enste Tolsgaard jeg kender ligger i Herborg og har ingen tilknytning til Herningsholm, hvor Just Andersen jo ellers menes at høre til på den tid.

I Sunds kirkebog optræder Just Andersen 4 gange 1690-93. De tre gange alene og den fjerde gang sammen med "Jythe Catharine Poulsdtr. fra Herningsholm" (altså ikke benævnt som hans hustru). Men de må da have været gift i mindst 10 år på det tidspunkt.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anne Andersdatter Holsts enketid
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 26/01/2009 12:46
Hej Arne,

jeg mener gården Anne og Gravers sidder på er den samme som den Peder Jensen med Anne havde, fordi sønnen Anders arvedel på 66 rigsdaler 4 mark føres videre. Der er store problemer med hartkornet, som ikke "passer". Det ville være rart at vide hvor oplysningen - i "Mænd og Kvinder i Gjellerup" at Gravers fik skøde i 1702 - kommer fra.
Her er hvad jeg har skrevet om gården:
Gården var i Peder Jensens tid - før 1695 - 4 tdr 6 skp 2 fjkar 0 album hartkorn og et stort gadehus med fire skorstene til at leje ud. I 1715 er gadehuset solgt fra som også 1 tdr 2 skp 2 fjkar 0 alb. Hartkornet ser ud til at være solgt fra af nød for Anne og Gravers har levet over evne. Da Gravers senere klarer sig, kunne dette hænge sammen med Anne Holst - disse regninger i Ringkøbing til Laurs Hanßen NyeLand udj Ringkiøbing til 25 rd: 3 Mk: og 14ß: synes at være indkøb. Anne sad også mindst tre år enke og sandsynligvis syv år. At det er den samme matrikel fremgår af, at der stadig hæfter 66 rigsdaler skyld på den fra det ikke overleverede skifte efter Peder Jensen til hans søn Anders Pedersen.

Til baggrund: Gården er ret forgældet. Den gæld, det er fornuftigt at tælle, kommer til 198 rigsdaler mens gård og indbo er 182 rigsdaler værd. I sagen 1698 i tingbogen, som Jørn har påpeget, hvor Anne Andersdatter Holst Sl: Peder Jensen omtales, mener jeg der står noget om en sølvkande som allerede Peder Jensen havde givet i pant.

At Anne ikke forekommer i kirkebogen, kan man vist ikke rigtig slutte noget af.
Äldre søskende end Anders er kun Mette, af dem som lever i 1715. At Peder Jensen har været gift før, ville jeg også gå ud fra, fordi han har købt gården allerede i 1670, hvor bestemt var godt voksen.

Feldborg skrev:
I 1702 optræder "Grauers Chlemmendsens dtr. i Gell" som fadder. Gravers har altså også været gift før - medmindre det reelt er hans steddatter.?

Jeg er hele tiden gået ud fra, at det er steddatteren Mette. Jeg har antaget hende født ca. 1685 og at Peder Jensen og Anne Holst har giftet sig circa 1684. I 1687 er hun nævnt i kopskattelisten. I 1702 ville hun så være ca. 17 år og i 1708, hvor jeg mener hun bliver gift, ville hun være 23.

Feldborg skrev:
Lidt udenfor emnet og dog: Ved Anders' dåb i 1687 i Gjellerup optræder "Just Andersen i Tolsgård". Den enste Tolsgård jeg kender ligger i Herborg og har ingen tilknytning til Herningsholm, hvor Just Andersen jo ellers menes at høre til på den tid.

Kunne du skrive lidt om Justs tilknytning til Herningsholm med datoer?
Dåben i Sunds 1793 synes jeg ikke udelukker at han var gift med Jytte. De skal være gift på det tidspunkt for at få børnene som opføres i skiftet efter ham.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk

Redigeret af vms d. 28/01/2009 09:27
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Snejbjerg Kirkebog
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 27/01/2009 22:58
vms skrev:
Kunne du skrive lidt om Justs tilknytning til Herningsholm med datoer?


Det bliver lidt løs fægtning, og et par skud fra hoften.

Just Andersen Holst er vel egentlig mest kendt gennem de sammenhænge han optræder i, især i skøde & pante- samt skifteprotokoller. Hans eget virke, herunder tiden på Herningsholm og især tiden forud for det, er ret ubeskrevet. Det er da også påfaldende, at vi kender i hvert fald fire søskende, incl. ægtefæller og børn mv., men har ikke den fjerneste anelse om hvor de kommer fra.

En anden lidt mærkelig ting er, at Just Holst er bisat i et ’familiegravsted’ i Gjellerup kirke, og ikke som andre standspersoner i kirkegulvet, men i et rum der var indrettet i tårnet.!

Hans egen tilknytning til Gjellerup er vel begrænset, og det angives da også, at det skulle være hans tætte forbindelse til de Linde familien, som på den tid ejede Gjellerup kirke, der var grunden. Her må man så spørge: Hvilken forbindelse.?

De Linde familien har aldrig ejet Herningsholm, og Just Holsts tid dér ligger endda før de Lassen familien overtog Herningsholm. Og Trøstrup har de Linde’rne heller ikke noget at gøre med før langt senere.

Som nævnt undrer jeg mig også over om han skulle have boet i Herborg i 1687, hvor han ses i Gjellerup kirkebog ved en dåb hos søsteren. Men han kan jo godt have haft én eller anden tilknytning til Lundenæs, en anden af hans søstre bliver jo dog et par år senere gift med delefogeden dér. Eller der kan være tale om en helt anden Tolsgaard.

Det ligger derimod fast, at han i 1692 er gift med Jytte Poulsdatter Østergaard og er ansat på Herningsholm, idet han dét år på hendes vegne giver arveafkald efter hendes far i Guddum. Deres børn må være født før den tid, dog er der en søn fra ca. 1692, fødested ukendt.

Som nævnt ses han 4 gange i Sunds kirkebog i perioden 1690-94, alle gange benævnt som forvalter, og jeg har en formodning om, at han bor enten i Hollingholt eller Salholdt, der begge har været en del brugt som funktionærboliger til Herningsholm.

1694 kaldes han ”Høyachbare sr. og Forvalter paa Herningsholm” da han besegler et skøde i Gjellerup.

1697 køber han Lille Agerskov i Gjellerup. Ejeren har lavbudt den flere gange, men ingen i familien vil købe, og så sælger han til Just Andersen.

1698 udsteder Delefoged Christen Lauritsen i Egeriis et pantebrev til sin "Kiære Svoger" Just Andersen Holst, forvalter på Herningsholm .

1700 køber han Trøstrup (Trap siger dog 1704). Der ligger et par nabogårde under og han ejer tilsyneladende også et par bøndergårde i Snejbjerg sogn, senere også én i Ørre sogn.

1704 er han vitterlighedsvidne for sin "Kiære Svoger" Zacharias Thomasen Klit.

1705 omtales han som forpagter af Voldbjerggaard, har vel forladt Herningsholm i forbindelse med ejerskiftet året før. Men han ejer dog Trøstrup og flere bøndergårde i området til sin død.

1707 er han stadig forpagter på Voldbjerggaard. Det år dør sønnen Frants 14 år gammel og nedsættes i ”Adelens begravelse”.

1715 kaldes han ved et par lejligheder ”Forrige forvalter på Herningsholm” og bor på Trøstrup.

1715 i boet efter svigermoderen findes en sølvkande med Just Andersens Holst navn og årstallet 1663, men det vides ikke hvilken betydning den har.?

Han dør på Trøstrup i 1723, men pga. et langtrukket skifte bliver enken boende dér et stykke tid. Selve skiftet bliver lidt af et rivegilde mellem børnene og deres mor.

Man kan så også fundere over, om han blive forvalter på Herningsholm fordi hans svigersøn er foged dér - eller om det tværimod er omvendt, at de to unge kommer til at kende hinanden fordi begges fædre arbejder der.

Håber du kan bruge noget af det….


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Snejbjerg Kirkebog
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 28/01/2009 20:57
Hej,

hvem er her moster og morbror til hvem (og alt sammen samtidigt?):
Brejl Lundenæs og Bøvling Amter:
51 Indberetning om formynderskab. 2.5.1724, fol.289.
Claus Jensen var FM ved skiftet 27.5.1710 for Zacharias Thomsen Klit, forpagter på Søndervang's 2B: Sidsel i Nørre Nissum Præstegård, Bodil hos moster Jytte Cathrine Poulsdatter på Trøstrup. FM: stedfar Jacob Vilsø, der har solgt Østergård og købt Kongensgård.

52 Indberetning om formynderskab. 26.3.1720, fol.289B.
Poul Martin Zachariasen Klit giver afkald for arv efter far til FM: morbror Just Andersen Holst.

Ved det første formynderskab er Jytte Cathrine Poulsdatter på Trøstrup søster til Zacharias Thomsen Klits kone. Ved det andet er Just Andersen Holst bror til Zacharias's kone. Begge dele er lidt for meget af det gode.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Snejbjerg Kirkebog
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 28/01/2009 22:15
Hej Villy

Hvis du tager dette skifte med, så må Jytte Cathrine Poulsdatters forældre være Poul Eliassen og Bodil Christensdatter og Jytte Cathrine Poulsdatters søstre må være Maren Poulsdatter og Anne Lisbeth Poulsdatter, ingen af de 2 var gift med en Zacharias, så det må være Just Andersen, der er en bror til Zachariases kone

13 Bodil Christensdatter i Østergård i Gudum sogn. 19.1.1715, fol.67, 285.
Enke efter Morten Rasmussen Klog, skifte 23.7.1694. Første ægteskab med Poul Eliassen, skifte 7.4.1681
B:
1) Jytte Cathrine Poulsdatter g.m. Just Andersen Holst på Trøstrup [i Timring sogn]
2) Maren Poulsdatter g.m. Jacob Eskildsen Vilsø på Vinderup, nu i Østergård
Hendes tidligere ægteskab med Peder Nielsen Torsk
3) Anne Lisbeth Poulsdatter, død.
Første ægteskab med Oluf Jensen Højbjerg. 2B:
a Jens Olufsen Højbjerg på stedet
b Poul Elias Olufsen Højbjerg på Knarbjerg i Resen sogn
Andet ægteskab med Christen Lassen i Højbjerg. 3B:
c Mette Marie Christensdatter g.m. Hans Jensen Mattrup i Pilgaard i Resen sogn
d Karen Christensdatter 18, der har ægtet Anders Ibsen Vald (i 1724)
b Mogens Christian Christensen 14, der har overtaget fæster (i 1724)
4) Mogens Poulsen, død, [præst i Vestervig og Agger]
5) Christen Poulsen, død.

M. v. h. Margit
 
Forfatter RE: Snejbjerg Kirkebog
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/01/2009 23:14
Ved det første formynderskab er Jytte Cathrine Poulsdatter på Trøstrup søster til Zacharias Thomsen Klits kone.

Det er korrekt.

Ved det andet er Just Andersen Holst bror til Zacharias's kone. Begge dele er lidt for meget af det gode.

Morbror er her i betydningen "Mosters Mand". Du ser også et andet sted, at een af børnene er hos "moster Jytte Cathrine Poulsdatter på Trøstrup"


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 28/01/2009 23:30
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Snejbjerg Kirkebog
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/01/2009 23:29
[
Hvis du tager dette skifte med, så må Jytte Cathrine Poulsdatters forældre være Poul Eliassen og Bodil Christensdatter og Jytte Cathrine Poulsdatters søstre må være Maren Poulsdatter og Anne Lisbeth Poulsdatter, ingen af de 2 var gift med en Zacharias, så det må være Just Andersen, der er en bror til Zachariases kone

Nej.

Maren Poulsdater var gift
1) med Peder Nielsen Torsk
2) med Zacarias Th. Kilt
3) med Jacob Eskildsen Vilsø.

Men da Zakarias er død på tidspunktet for skiftet efter Bodil Christensdatter, og da han og Maren ikke har fælles børn, optræder Zacarias ikke som arving i skiftet.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 28/01/2009 23:31
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Snejbjerg Kirkebog
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 28/01/2009 23:57
Hej Villy

Jeg argumenterede for at det er Just Andersen, der og morbror og Feldborg mener, at det er Jytte Cathrine Poulsdatter, der er moster.

Du må nok hellere regne med, at det er Feldborg, der har ret – og det kan jeg komme med et godt argument for

Ved 51 Indberetning om formynderskab står der til sidst: ”FM stedfar Jacob Vilsø”,

Jacob Vilsø er gift med Maren Poulsdatter, en søster til Jytte Cathrine Poulsdatter

Jeg håber, du kan finde ud af det – jeg har da vist skabt mere forvirring end klarhed

Venligst Margit

 
Forfatter RE: Snejbjerg Kirkebog
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/01/2009 01:04
Margit Louise Jørgensen skrev:
Feldborg mener, at det er Jytte Cathrine Poulsdatter, der er moster.

Nae, det var nu en konstatering af de faktiske kendsgerninger. :-))

Marens 3. mand Jacob Vilsø / Vinderup overtog i øvrigt Østergaard efter svigermoderen, (som sammen med de 2 mænd hun havde været gift med efterlod sig en ikke ubetydelig arv, for nu at sige det mildt), men han satte både arven og gården overstyr.

Det er formentlig også arv derfra der gør Just Andersen i stand til at etablere sig som godsejer. Det kunne jo se ud som om han har fået arven udbetalt i 1692, og han er tilsyneladende bedre til at passe på pengene.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anders Justesen Holst
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 29/01/2009 08:43
Hej natteravne,

mange tak for udredningen. Det er svært, når en mand er udeladt i et skifte. Og tak for det andet skifte, Margit.

Svoger og søskendebarn bliver jo brugt i mange betydninger. Men morbror er mig nyt, for det er jo en direkte beskrivende betegnelse, hvordan familieforholdet er - skulle man tænke.

Her er et andet fænomen. Just Andersens søn Anders er præst i Vivild og Vejlby.
Anders Justesen Holst, *1686 Ribe †1748 Vivild, præst 1714 i Vivild og Vejlby, Kærgaard i Vejlby 13 tdr hartkorn (ialt 81 tdr) 1734-48, gift med Helvig Christensdatter *1678c †1752, to børn. Biskop Hygom: "Sognepræsten, Hr. Anders Holst, prædikede det bedste af ham som en gammel og skrøbelig Mand kunde ventes." (Wiberg tilføjelser).

Wiberg har ham født i Ribe. Hvis dette er rigtigt, kaster det et nyt lys på denne Holst familie. Men måske er Wibergs oplysning af en eller anden grund forkert. Just er jo gift i Hammerum herred, så vidt som det ses hidtil.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Snejbjerg Kirkebog
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/01/2009 14:24
vms skrev:
Just er jo gift i Hammerum herred, så vidt som det ses hidtil.

Vel nærmere i konens hjemsogn Guddum i Skodborg herred. Men det forhindrer jo ikke, at sønnen kan være født i Ribe.

Min personlige opfattelse er dog, at Holst familien her hører hjemme i Vestjylland, og at der muligvis er forbindelser til Jens Jespersen Holst i Tarm Bisgaard og til Jeppe Jepsen Tarm, borgmester i Ringkøbing, men at det iøvrigt må være en gren af den store Holst-slægt.

Hvad præsten Anders Justsen Holst angår, så arver han, udover et pengebeløb, også Sunds kirketiende efter sin far. Og det er vel det der sætter ham i stand til at købe Kærgaard i Vejlby, hvor hans søsterdatter Mette Jørgensdatter Salholt og hendes mand Niels Andersen Hegedahl i øvrigt er forpagtere.

Udenfor emnet:
Der er yderligere den pudsige krølle på historien, at Niels Andersen Hegedahl tidligere havde været forpagter på Ingvorstrup i Vejlby. Dér hvor den onde Morten Bruus i "Præsten fra Vejlby" angiveligt havde boet mere end 100 år tidligere.

(Virkelighedens Morten Bruus hed dog Jens Mikkelsen og var delefoged i Tolstrup, men det er jo en anden sag. Hr Søren i Vejlby og hans ulykkelige skæbne er skam ægte nok. Da sandheden kom for en dag 8 år senere blev to af de der havde vidnet falsk imod ham selv dømt til døden og henrettet. Men bagmanden Jens Mikkelsen gik fri)


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Snejbjerg Kirkebog
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 29/01/2009 15:07
Hej,

for mig at se er Hammerum herred så stort, at det rummer de fleste sogne på den kant.

Jeg håber, der findes en mulighed for at se efter om Anders Justesen Holst virkelig er født i Ribe.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Snejbjerg Kirkebog
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 29/01/2009 15:49
Hej

Kunne det forklares med, at han vel må være født i Ribe Stift?

Venligst Margit
 
Forfatter RE: Snejbjerg Kirkebog
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/01/2009 17:21
Jeg har i hvert fald før undret mig over, hvor Wiberg har den oplysning fra ovenikøbet med dato. Anders er ikke døbt i Ribe Domsogn omkring den tid, og i Sankt Katharine går kirkebogen for døbte ikke så langt tilbage.

Jeg mener også jeg engang har checket hans død uden at finde noget der. Så det må næsten være oplysninger fra hans studietid, eller fra hans ordination.? Noget andet er så, at der vel også må findes et skifte efter ham - det har jeg vist aldrig fået set efter.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Snejbjerg Kirkebog
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 29/01/2009 19:13
Kære alle!

Ja, de kære Holster. Mon vi nogensinde bliver færdige med dem?

Jeg har netop læst din kommenterede afskrift af skiftet efter Anne Andersdatter, Villy. Flot arbejde - og herligt, at nogen gider det seje arbejde med at tyde de gamle dokumenter.

Jeg har lige en kommentar: Du skriver, at Birgitte Sophie Andersdatter (Holst)s første mand Tyge Sørensen formentlig boede i Ørslevkloster. Formuleringen gør mig lidt i tvivl ... Du kender vel følgende fra Ørslevkloster kirkebog?

1689

D 12 Juny copulerede ieg Christen Lauritsen Eggeriis og Birgitte Sophi
Anderdatter, Sl: Tygge Sørrensøns af Soef (??? Dette stednavn er jeg
langtfra sikker på!), som udfløtter til Eggeriis ved Holstebroe.

(Kilde: Hovedministerialbog Ørslev - Kloster Sogn, 1686-1773, HMB C 220 A -
1, kort 4/6, side 201)


Problemet er at tyde navnet på Tyge Sørensens bopæl, men mon ikke det var i Ørslevkloster? Birgitte Sophie nævnes endnu en gang samme år i kirkebogen.

Med hensyn til skiftet efter Anne Andersdatter (Holst). Det undrer mig meget, at Just Andersen ikke tydeligt kaldes afdødes bror. Med andre ord: Jeg synes, der mangler 100 % bevis for familieskabet. På den anden side: Thomas Bering i Randers bliver jo heller ikke kaldt svoger, så ...

I en af de gamle slægtsbøger fra slægtsforskningsfirmaet i Fredericia udstyres Birgitte Sophie Andersdatter (Holst) med en far: Foged på Lundenæs Anders Hansen Holst. Dumt nok har jeg ikke noteret titlen, men jeg kan kigge efter denne weekend på Herning bibliotek. Desværre har de professionelle slægtsforskningsfirmaer ikke for vane at nævne kilde til deres oplysninger. F.eks. savner jeg også kilde til en oplysning om, at Christen Lauridsen i Egeris og Just Andersen Holst var svogre.

En foged på Lundenæst lyder måske ikke helt tosset? Moderen må vel have heddet Helle - j.v.f. det kvindenavn, som både Just og Birgitte Sophie bruger til en datter.

Præsten Anders Justsen Holst har jeg også forgæves søgt i Ribes kirkebøger. Desværre findes vitaprotokollerne for Århus Stift først fra ca. 1780, men kaldsprotokollerne går langt længere tilbage. Kunne det måske give et fingerpeg om fødestedet?

Mvh.

Jytte Duholm
 
Forfatter RE: Snejbjerg Kirkebog
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/01/2009 19:39
jytteduholm skrev:
I en af de gamle slægtsbøger fra slægtsforskningsfirmaet i Fredericia udstyres Birgitte Sophie Andersdatter (Holst) med en far: Foged på Lundenæs Anders Hansen Holst.

Det ville jo passe forbistret godt med den mulige bror Anders Hansen, som nævnes i en anden slægtsbog. Men jeg tror ikke der kan føres bevis for denne foged på Lundenæs.

F.eks. savner jeg også kilde til en oplysning om, at Christen Lauridsen i Egeris og Just Andersen Holst var svogre.

Den burde du kende. ;-))
Fra "Slægten fra Baunhøj": Den 18 . april 1698 ses Christen Lauritsen i Egeriis at have udstedt et pantebrev til sin "Kiære Svoger" Just Andersen Holst, der da stadig var forvalter paa Herningsholm. Pantebrevet var paa 98 rdl. med pant og sikkerhed i en gaard i Vium sogn.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Snejbjerg Kirkebog
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 29/01/2009 20:04
Kære Arne!

Undskyld, hvis jeg var uklar:

Jeg mente naturligvis originalkilde - altså: Hvor har slægtsbogsforfatteren den oplysning fra?

Mvh.

Jytte
 
Forfatter RE: Snejbjerg Kirkebog
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/01/2009 21:14
jytteduholm skrev:
Jeg mente naturligvis originalkilde - altså: Hvor har slægtsbogsforfatteren den oplysning fra?

Landstingets skøde & panteprotokol vel.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Snejbjerg Kirkebog
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 29/01/2009 22:37
Hej Jytte, Arne, Margit, Jörn, Arne D, og andre interesserede,

jeg har skildt denne Holst familie ud på min internet side, og er midt i at skrive alt dokumentarisk ind, som jeg kan finde. Det går mod enden af Gjellerup kirkebog lige nu. Da jeg vil bruge det nedenfor, har jeg lagt det midlertidigt på nettet, se:

http://www.nørvang-herred.dk/andre/Holst-Hammerum-1700.htm

også skiftet er noget ændret med oversigt og andet:

http://www.nørvang-herred.dk/andre/skifte-gjellerup-1715.htm

Jytte:
I det Holst-Hammerum linket, efter slægtsoversigten, ser du en dåb 1687. Det er Peder Jensens søn Anders, der bliver døbt i Gjellerup. Just Andersen er fadder og hans hustru bærer. Anne hedder Holst, Just hedder Holst. Begge fædre hedder Anders. Holst er ikke et noget almindeligt navn i Hammerum herred.
Det var det ene, her kommer så det andet. Herredskriveren i skiftet henstiller ved første møde, at Gravers Clemmensen skal informere Just Andersen, at skiftet sluttes om 6 uger. Sådan fuld tiltro til Gravers - der meget let kunne have vidst af, at Just havde lånt Anne Andersdatter penge, fx da hun sad enke - har herredskriveren bagefter ikke og skriver selv til Just. Hvis det ikke var en bror, ville der ikke være nogen grund til at informere og skrive.
Hvis man antager at Just Andersen Holst stammede fra ålborg og Anne Andersdatter Holst fra Vejle og de tilfældigt sidder i nærheden af Herningholm, og kommer til barnedåb, så ville man nok rejse et par øjenbryn.
Sådan som jeg ser det, er det ikke et 100% bevis. Det skal der en direkte nævnelse til. Men når jeg tager Danmarks Adels årbog som rettesnor, så ville jeg fra min side tale om fuldstændig sandsynliggørelse. I Tyskland, hvor jeg jo bor, findes i retten et begreb "Umkehr der Beweislast" (Omvendt bevisføring, kun for åbenlyse civile sager, forurening fx), dvs. at sandsynligheden er så stor, at man skal bevise, at det ikke er sådan. Det ville jeg se her. Men måske ser andre det anderledes.

Min interesse er Gravers Clemmensen, som er min ane. Jeg er rigtig tilfreds med udbyttet der. Holsterne synes jeg er en interessandt familie og har fornøjelse ud af at samle, hvad der findes. Hvad jeg ikke forventer, og hvor en tråd er forulykket, er at finde, hvor de kommer fra. Det er vist lidt usandsynligt, i hvert fald i mine øjne. Desuden er jeg interesseret i at begynde en samling om Nr. Karstoft i Skarrild, hvor denne Hans Andersen sad. Jeg ved ikke endnu, hvorfor han er mistænkt for at være en Holst. Min ane Laurits Lasson Jørgensen Lange - emne for en rædsom slægtshistorie fra Fredericia, men mere interessandt end dem af god kvalitet, desværre - havde Nr. Karstoft omkring 1800. På samme måde over en ane, har jeg samlet omkring Brandholm i Brande

http://www.pappelsoft.de/jensp/brandeGaendringer.htm

og haft en tyvagtig glæde - som man siger på tysk, diebische Freude - af at påvise fejl i TRAP og finde meget ældre kilder. Som konklusion er det væsentlige for mig simpelthen at samle de dokumenter, der findes. Man oplever derved ofte ting og sager.

Det var så det.
Mange tak for kirkebogsindførslen i Örslev Kloster, som jeg ikke kendte. Jeg havde simpelthen hugget Arne Feldborgs oversigt, og bekendt mig til det.

Jeg ser, at præsten Anders Justesen Holsts fødsel allerede er undersøgt. Skade, at man ikke med bestemthed kan sige om han nu er født i Ribe. Jeg har mine tvivl. Som Arne siger endda med fødselsdatum.

På siden om Holst kommer Sunds kirkebog, Ikast kirkebog og hvad jeg ellers kan finde. Fx kommer den forlovelse, som Jytte har udpeget i en anden tråd, i Give 1703, hvor Just Andersen og Zacharias Klit optræder som forlovere. Men Zacharias Thomsen skriver sig af Donneruplund dvs. Just Andersen med kone kan simpelthen have været på besøg, men som du siger, hvorfor bekymrer de sig om tjenestefolk, som det ser ud til. Forslag til hvad man kan samle og hvor er velkomne.
Jørn har sendt mig en udskrift af sagen i tingbogen 1698 om korn og en sølvkande, som Peder Jensen havde sat i pant for 16 rdl ved mølleren i Sinding mølle. I hvert fald kernen af den bliver lagt ind. Deri kaldes Peder Jensen for Peder Jensen Sort, og Jørn skriver, at han også i Lundenæs restancelisten i 1694 kaldes sådan. Derved et spørgsmål: hvad betalte han landgilde for? Han var jo selvejer. Hvor findes disse restancelister?
Desuden ville jeg gerne bringe listen af personer i skiftet her, for at se om folk her kender mere til dem. Der er fx to Dynes Nielsener, som måske kunne være den samme.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Snejbjerg Kirkebog
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/01/2009 23:29
vms skrev:
Desuden er jeg interesseret i at begynde en samling om Nr. Karstoft i Skarrild, hvor denne Hans Andersen sad. Jeg ved ikke endnu, hvorfor han er mistænkt for at være en Holst.

Lige en kort bemærkning til dette.

Jeg mener teorien ses flere steder, men nok mest konkret i den tidligere nævnte bog om "Slægten fra Baunhøj":
Mest sandsynligt er det dog, at han [Just Andersen] er født paa Ringkøbing egnen, og at han var broder til Hans Andersen paa Nr. Karstoft i Skarrild sogn, som den 27. marts 1697 udstedte et pantebrev til Bodil Christensdatter, enke efter Poul Eliasen paa Østergaard lydende paa 400 Slettedaler med pant og sikkerhed i udstederens gaard i Nr. Karstoft. Som medbesegler optræder bl. a. Sr. Clemen Jørgensen birkefoged i Herningsholms birk


Som bekendt er Bodil Christensdater Justs svigermor oppe i Guddum, og Clemmen Jørgensen er dels Justs kollega på Herningsholm, og dels er hans søn gift med Justs datter.

Pointen er altså, at denne konstruktion kun kan være mulig fordi Hans Andersen kender Just Andersen, og at Just er bindeleddet i den personkreds. Det lyder jo rimeligt nok, men det beviser ikke at de to var brødre.

Udover at han var svigerfar til den Jens Poulsen Schanderup der senere ejede Nr. Karstoft, og senere igen Ørnhoved, har jeg pt. ikke nogen videre kendskab til Hans Andersen iøvrigt.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk