hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Opslag i Hagelskjærbogen efter Kirsten Christensdatter i Suderbæk
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 25/09/2007 22:33
I skiftet 4.12.1782 i Lundenæs amt efter Niels Pedersen Smed i Suderbæk angives enken ikke, lige som hun ikke arver. Hun er formodentlig død.
Iflg bogen Ikast sogn ved Bernhard Larsen 1967 anføres side 267 datteren Johanne g.m. Laurids Sørensen Hagelskjær. Hendes forfædre og efterkommere anføres i Hagelskjærbogen 1944.
Kan jeg få en venlig sjæl til at slå op i Hagelskærbogen og se hvornår Kirsten Christensdatter dør, så jeg kan angive hende enten som enke eller som død.
Erik Brejl

811 Niels Pedersen, smed i Suderbæk i Ikast sogn. 4.12.1782, fol.255.
[Enke efter Kirsten Christensdatter]? B: Maren Nielsdatter g.m. Christen Pedersen Frølund, Johanne Nielsdatter, [skifte 27.3.1782 lbnr.766]. 5B: Søren 16, Niels 10, Kirstine Marie, Anne Kirstine, Maren.
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Opslag i Hagelskjærbogen efter Kirsten Christensdatter i Suderbæk
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/09/2007 23:17
Det må vist være det her:

Hagelskjærbogen side 17:
Samme Aar, den 3. December 1782, dør ogsaa Johanne's
Far, Niels Pedersen Smed i Suderbæk, og han var en Smed
i mere end en Forstand. Efter ham er der et stort Skifte. Han
havde udestaaende Fordringer for 719 Rdl. - lige saa meget
som et Par gode Gaarde den Gang kostede . Han ejede bl. a.
Halvpart i »Tulstrupgaard« . Han var født i St. Remme i 1717.
Hans i 1778 afdøde Hustru, Kirsten Kristensdatter, var
født paa Højris 1718 og var Datter af den i Trap nævnte Chr.
Madsen. Hendes Mor hed Anna Andersdatter Højris og havde
indtil 1705 været gift med Niels Jørgensen Møller i Klode Mølle.
Hendes første Mand blev paa grufuld Maade myrdet i Klode
Mølle 1705, og hun selv blev ogsaa mishandlet. Om dette
osv. osv.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Opslag i Hagelskjærbogen efter Kirsten Christensdatter i Suderbæk
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 25/09/2007 23:36
Tusind tak. Så er det på plads.
Jeg kunne jo også have kigget Ikast KB igennem fra 1748 og frem, men det var en langstrakt affære.
Tak
Erik
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Opslag i Hagelskjærbogen efter Kirsten Christensdatter i Suderbæk
Marit Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 23
Bopæl:
Tilmeldt: 25.10.05
Lagt på d. 25/09/2007 23:42
"En selvejerslægt fra Hammerum herred om Mads Christensen, født 1806 og hustru Maren Rasmusdatter (af Hagelskjær-slægten) deres forfædre og efterkommere." Nordisk Slægtsforskning ApS, 8832 Skals, 1997
Her er Kirsten Kristensdatter død 1772 i Suderbæk, Ikast sogn, begravet 19.2.1772. Hun skulle iflg. samme være født 1712 i Klode Mølle, Kragelund sogn.

M.v.h. Marit Andersen
 
Forfatter RE: Opslag i Hagelskjærbogen efter Kirsten Christensdatter i Suderbæk
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 26/09/2007 00:10
Tak for det sidste indlæg, der ser ud til at være det rigtige svar på hendes begravelse.
Ikast KB udviser begravede 19.2.1772: Niels Smeds hustru 60 år 8 mdr
Der er ingen indførsler i 1778 der overhovedet snerper.
Der ses ikke skifte efter hende i Lundenæs-Bøvling amter.
Erik Brejl
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Opslag i Hagelskjærbogen efter Kirsten Christensdatter i Suderbæk
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/09/2007 00:19
Erik Brejl skrev:
Tak for det sidste indlæg, der ser ud til at være det rigtige svar på hendes begravelse.
Ikast KB udviser begravede 19.2.1772: Niels Smeds hustru 60 år 8 mdr

Bortset fra at datoen er lidt usikker, så er jeg kommet til samme resultat. 1772 må ihvertfald være det rigtige år.

Selvom det næppe har den store betydning i den her sammenhæng, så er det også mest sansynlig at hun er født i Klode. Hendes forældre flytter først til Højris omkring 1720.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 26/09/2007 00:20
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Opslag i Hagelskjærbogen efter Kirsten Christensdatter i Suderbæk
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 26/09/2007 19:17
UPS. Det var da vist lidt sent i går.
Indførslen i Ikast KB 19.2.1772 udviser Niels Sands hustru 60 år 8 mdr.
Men jeg kan stadig ikke se hende begravet i Ikast 1778.
Er årstallet forkert eller er hun begravet i et andet sogn?
mvh Erik Brejl
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Opslag i Hagelskjærbogen efter Kirsten Christensdatter i Suderbæk
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 30/09/2007 01:08
Jeg tror begge de to bøger har fejllæst den indførsel som vi også har haft fat i. Men på den anden side, så må konen jo dog være død på et tidspunkt.

Det opgivne fødselsår bygger formentlig på aldersangivelsen i kirkebogen - men når det er en helt anden kone, så kan det jo ikke rigtig bruges til noget.

Jeg er forøvrigt heller ikke sikker på, at hun overhovedet er en datter af Christen Madsen og Anna Andersdatter fra Klode (hun er ihvertfald ikke nævnt i skiftet efter Anna Andersdatter).


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Kirsten Christensdatter af Høyris (?)
Annamarie
Medlemmer

Antal indlæg: 27
Bopæl:
Tilmeldt: 26.08.07
Lagt på d. 08/08/2008 15:33
Jeg har læst nogle af de tidligere ”tråde” på denne fantastiske hjemmeside og er stoppet op ved denne ”tråd”, som handler om nogle af mine (og mange andres) aner med et par spørgsmål til overvejelse.

Spørgsmål nr. 1 handler om Kirsten Christensdatter af Høyris.
I afskriften af Ikast kirkebog kan man finde, at hun og Niels Pedersen Smed er gift i Ikast kirke 6. november 1743, og her står hun anført som Kirsten Christensdatter af Høyris, men som Feldborg skriver, er Kirsten ikke nævnt i skiftet efter Anne Andersdatter, så hvad skal man tro? Mon der er nogen, som ved noget om den anførte Christen, 27 år? (Er det ikke lidt mærkeligt, at han hedder Christen og ikke f.eks. Niels efter den afdøde mand, eller Anders/Mads efter bedsteforældrene?).

123 Anne Andersdatter til Højris [i Ikast sogn]. 6.5.1736, fol.217B.
E: Christen Madsen. B: Christen 27. FM: Mathias Brun, prokurator i Randrup. Første ægteskab med Niels Jørgensen Møller. B: Jørgen Nielsen i Klode Mølle, der døde 16.6.1740, Niels Nielsen i Lægård Mølle ved Holstebro, men rejst til Holland, Anne Nielsdatter i Ålborg, skilt fra sin mand. LV: Hans Frausing i Viborg, [Enevold] Heug, landsdommer til Hald, Bodil Nielsdatter, [skifte 3.10.1729], var g.m. Christen Hansen, skifte 17.9.1731 lbnr.94. 1B: Anne Kirstine. FM: farbror Hans Cramer, præst i Åle [og Tørring]. Desuden nævnes afdødes søster Kirsten Andersdatter i Stenholt i Kragelund sogn.

Med hensyn til hendes dødsår, er det så 1778, som måske er korrekt? Det ser ud til, at Erik Brejl har indført dette år i afskriften:
811 Niels Pedersen, smed i Suderbæk i Ikast sogn. 4.12.1782, fol.255.
[Enkemand efter Kirsten Christensdatter, død 1778]. B: Maren Nielsdatter g.m. Christen Pedersen Frølund, Johanne Nielsdatter, [skifte 27.3.1782 lbnr.766]. 5B: Søren 16, Niels 10, Kirstine Marie, Anne Kirstine, Maren.


Spørgsmål nr. 2:
Jeg har fundet følgende i Brejls afskrifter. Betyder det, at Niels Pedersen Smed har giftet sig igen efter Kirstens død?
851 Maren Pedersdatter i Suderbæk i Ikast sogn. 23.11.1784, fol.369B.
[Enke efter Niels Pedersen, smed]. B: Maren Nielsdatter g.m. Christen Pedersen Ruskær i Frølund, [Johanne Nielsdatter, skifte 27.3.1782 lbnr.766], var g.m. Laurids Sørensen i Hagelskær. 5B: Søren 17, Niels 12, Kirsten, Anne Kirstine, Maren.
 
Forfatter RE: Opslag i Hagelskjærbogen efter Kirsten Christensdatter i Suderbæk
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 08/08/2008 17:26
Spørgsmål 1:
Jeg var lige inde at tjekke, at der ikke stod Chiersten i stedet for Christen, men der står tydeligt Christen og der står 3 steder sønnen Christen Christensen fol.219, 220, 222. Så Kirsten er ikke nævnt i skiftet.
Vielsen i Ikast 1743 er jo god nok, men af Højris kan vel også betyde: tjenestepige på Højris.
Min eneste kilde til årstallet 1778 er Hagelskær-afskriften her på siden, men det behøver bestemt ikke at være rigtigt, så jeg fjerne skyndsomt årstallet, men lader navnet stå i Parentes
Erik
www.brejl.dk  
Forfatter RE: RE: Opslag i Hagelskjærbogen efter Kirsten Christensdatter i Suderbæk
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 08/08/2008 19:38
Hej Tvebak og Erik Brejl.

Tvebak skrev:
Spørgsmål nr. 2:
Jeg har fundet følgende i Brejls afskrifter. Betyder det, at Niels Pedersen Smed har giftet sig igen efter Kirstens død?
851 Maren Pedersdatter i Suderbæk i Ikast sogn. 23.11.1784, fol.369B.
[Enke efter Niels Pedersen, smed]. B: Maren Nielsdatter g.m. Christen Pedersen Ruskær i Frølund, [Johanne Nielsdatter, skifte 27.3.1782 lbnr.766], var g.m. Laurids Sørensen i Hagelskær. 5B: Søren 17, Niels 12, Kirsten, Anne Kirstine, Maren.

Til dette spørgsmål kan svares "NEJ", Maren er søster til Niels Smed, og da hun ikke havde børn, så var det Niels Smed's børn, der var arvinger.
Jeg har haft kopier af både Niels's og Maren's skifter i mange år, og jeg undrede mig også til at begynde med.

Ved Maren's død 1784 blev hun skrevet som 72 år gl., og når man ser på fødte i
Ikast Kb. , så blev Peder Smed's datter Maren i Suderbech, døbt den 8.maj 1712, så det hænger godt nok sammen.

Arvingerne i Maren's skifte arvede altså deres faster, og hvis hun skulle være blevet gift med Niels, så var de børn jo slet ikke arveberettiget.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Opslag i Hagelskjærbogen efter Kirsten Christensdatter i Suderbæk
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 08/08/2008 20:04
Hele skiftet (ca. 100 A4 sider) efter Anna Andersdatter kan ses i Bjarne Nørgaard Pedersens afskrift på siden:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=63


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Opslag i Hagelskjærbogen efter Kirsten Christensdatter i Suderbæk
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 08/08/2008 20:06
Tusind tak. Det havde jeg aldrig gættet.
I skiftet står at Maren Pedersdatter døde hos Lars Hvirgel i Suderbæk og at arvingerne er de nævnte. Der står ikke et ord om, hvordan arvingerne er beslægtet med afdøde.
Erik
www.brejl.dk  
Forfatter RE: Opslag i Hagelskjærbogen efter Kirsten Christensdatter i Suderbæk
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 08/08/2008 20:21
Hej igen.

Jeg har lige læst lidt i skiftet efter Niels Pedersen Smed, og jeg fandt en passus, som understøtter min påstand om Niels og Maren's familieskab.

B8-1083, fol 257b linie 13 - 18, står der:
Dernæst blev Skifte Rætten leveret af den Salig afdødes Søster 8 Rdl. i Banco Sedler som hun forsikrede var alle de Penge hendes Salig Broder har efterladt sig her i Stærvboen, ey heller vidste Hun eller Arvinger mere at opgive til Indtægt for Stærvboen end der i denne Forretning findes anført.

Selvom Maren's navn ikke nævnes, så blev det bekræftet, at Niels havde en dalevende søster, og hun døde jo netop hos Lars Hvingel, som iflg. købekontrakt af 1. nov. 1782, der også nævnes i Niels's skifte beg. 4.dec. 1782, som køber af Niels's "nu påboende stæd".
Maren blev altså boende på stedet til hun døde i 1784.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Opslag i Hagelskjærbogen efter Kirsten Christensdatter i Suderbæk
Annamarie
Medlemmer

Antal indlæg: 27
Bopæl:
Tilmeldt: 26.08.07
Lagt på d. 11/08/2008 12:51
Mange tak for oplysningerne. Godt nok lidt ærgerligt, at Niels Pedersen Smeds kone, Kirsten Christensdatter, muligvis blot er tjenestepige fra Høyris og ikke datter af den farverige kvinde, som var udsat for mordet i Klode Mølle!
Men tak til de mennesker, som har gjort det muligt at sidde hjemme ved computeren og læse kopier af skifter.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk