hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Ikast sogn, Johanne Marie Hansdatter
aszira
Medlemmer

Antal indlæg: 10
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 02/12/2005 21:19
Johanne Marie Hansdatter fik 3 uægte børn, hvoraf 2 døde som små

Børnene er:
1. Else Kierstine født i Ikast sogn i 1807 (scannede microkort nr 215) Døde sammesteds i 1808 (kort 62)
2. Hans Christian født i Ikast sogn i 1810 (kort 223), døde sammesteds i 1810 (kort 63)
3. Hans Christian født i Ikast sogn i 1812 (kort 230)

Udlagt til barnefader er Anders Christian fra Holsten (?). Moderen Johanne Marie er nogle gange nævt som Johanne Marie Hansdatter, nogle gange som Johannesdatter. Det ser ud som om hendes efternavn blev rettet efterfølgende.

Jeg kan tyde at ved alle fødsler og de to begravelser er der nævnt en Iver Broager.

Kan nogen hjælpe mig med at læse teksterne havd der står nøjagtigt der?
På forhånd tak og med venlig hilsen

Agnes Sitkei Szira fra Ungarn, Budapest
 
Forfatter RE: Ikast sogn, Johanne Marie Hansdatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 02/12/2005 22:52
Ved de to begravelser står der "hos Iver Brogaard ved Kirken".

Ved de tre barnedåb vil jeg mene der står "Johanne Marie (Jo)Hansdatter fra Høyriis. Nuværende hos Iver Brogaard ved Kirken"

Jeg ved ikke om præsten prøver at skrive noget mellem linierne her, oplysningen om den gode mand fra Anders Christian fra Holsten skal ihvertfald nok tages med et gran salt.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: vedr. Johanne Marie Hansdatters børn.
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 02/12/2005 23:47
Hej Agnes.
Jeg har microkortene og skriver af derfra.
Den 5.november 1807 blev et uægte pigebarn hjemmedøbt her i Præstegaarden ved navn Else Kierstine (+8) Moderen navn Johanne Marie Hansdatter fra Højriis, nu værende hos Iver Broager ved Kirken, blev udlagt til barnefader Anders Christian fra Holsten; Overværende vidner ved daaben Jacob Madsen af Vaade. Aulskarl Niels Lauritsen af Præstegaarden.

1810 d. 1.janv.(januar) blev et uægte drengebarn hjemmedøbt her i Præstegaarden ved navn Hans Christian (+10) Moderens navn Johanne Marie Hansdatter fra Højriis, nu værende hos Iver Broager ved Kirken, blev udlagt til barnefader Anders Christian fra Holsten. Overværende vidner ved dåben Iver Broager og Peder Noe Møll.

(1812) d. 17.ditto(juni) blev et uægte drengebarn hjemmedøbt her i Præstegaarden ved navn Hans Christian. Moderen navn Johanne Marie Hansdatter fra Højriis(tilføjet ovenover). Nu værende hos Iver Broager ved Kirken, blev udlagt til barnefader Anders Christian fra Holsten. Overværend vidner ved daaben Søren Hvirgel, Anders Hylgaard af Vaade.

Under døde i Ikast 1808 står der:
d. 25.april jordet Johanne Marie Johannesdatter uægte pigebarn ved navn Else
Kierstine hos Iver Broager ved Kirken, 23 uger 4 dage (gammel).

(1810) d. 14 april jordet Johanne Marie Hansdatter uægte drengebarn ved navn Hans Christian hos Iver Broager ved Kirken, 14 uger gl.

Det er rigtig nok at moderens efternavn ses overskrevet ved de 2 første fødsler.

Iver Broager kan være identisk med Iver Christensen der nævnes i FKT 1801 som boende i Kirkehusene, nr. 4, hus med 3 skp. jord, han var da 46 år gift 1. gang og muurmester, gift med Bodil Marie Lausdatter, 29 år gl.

Ved FKT 1801 findes lige under Højriis, et hus ved Højriis beboet af Chrest. Peders. Domp, 32 år, gift 1.gang, skomager, gift med Johanne Marie, 29 år, gift 1.gang.

Da jeg ikke umiddelbart kan se Chresten Pedersen Domp død 1801-1807, er det nok ikke hans enke, der blev mor til de 3 søgte børn.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Ikast, Johanne Marie Hansdatter
aszira
Medlemmer

Antal indlæg: 10
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 03/12/2005 11:25
Kære Arne og Niels ,

Mange tak for jeres hurtige svar som hjalp meget.

Med venlig hilsen

Agnes
(Agnes Sitkei Szira)
 
Forfatter RE: Ikast sogn, Johanne Marie Hansdatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/12/2005 00:49
Nu er det jo et ret så interessant tilfælde du har fat i her.

Kunne du evt. ganske kort beskrive din indgangsvinkel til disse personer.?

Moderen bliver jo senere gift i Ikast. Og den ene overlevende søn må jo på et tidspunkt have uddannet sig til væver og gifter sig senere i Rind med en en pige fra Ejstrup.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Ikast sogn, Johanne Marie Hansdatter
aszira
Medlemmer

Antal indlæg: 10
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 20/12/2005 19:46
Kære Arne

Tak for dit svar og undskyld for en sen reaktion. Jeg har været borte for nogle dage. Jeg selv har ikke nogen familiære forhold til hende, Johanne Marie Hansdatter da jeg er ungarer men jeg arbejder sammen med en dansk ven der har vakt min interesse for slægsforskning for 2 år siden.
Du har ret i at dette tilfælde lyder ret interessant. Jeg havde en svag mistanke om at der er nogen relation mellem Johanne Marie Hansdatter (nogle gange nævnt som Johannesdatter) og en apoteker i Ringkøbing Købstad, Johan Leonhart Broagger der havde en søn Iver Nicolai. Broagger er jo ikke et frekvent navn.

Jeg ved at hun blev gift med Jens Nielsen Steenberg i Ikast i 1820, døde sammesteds i 1844, og den overlevede søn blev gift med Else Jensdatter fra Ejstrup.

Med venlig hilsen,

Agnes

 
Forfatter RE: Ikast sog, Johanne Marie Hansdatter
aszira
Medlemmer

Antal indlæg: 10
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 20/12/2005 21:55
Kære Arne

Tak for dit svar og undskyld for en sen reaktion. Jeg har været borte for nogle dage. Jeg selv har ikke nogen familiære forhold til hende, Johanne Marie Hansdatter da jeg er ungarer men jeg arbejder sammen med en dansk ven der har vakt min interesse for slægsforskning for 2 år siden.
Du har ret i at dette tilfælde lyder ret interessant. Jeg havde en svag mistanke om at der er nogen relation mellem Johanne Marie Hansdatter (nogle gange nævnt som Johannesdatter) og en apoteker i Ringkøbing Købstad, Johan Leonhart Broagger der havde en søn Iver Nicolai. Broagger er jo ikke et frekvent navn.

Jeg ved at hun blev gift med Jens Nielsen Steenberg i Ikast i 1820, døde sammesteds i 1844, og den overlevede søn blev gift med Else Jensdatter fra Ejstrup.

Med venlig hilsen,

Agnes
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk