hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Foto af Niels Nielsen Birkebæk? ca 1880-90
Aksel Thomsen
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 14.01.06
Lagt på d. 20/09/2007 15:28
Foto af Niels Nielsen Birkebæk? ca 1880-90

Jeg har gennem længere tid ledt efter et billede af Niels Nielsen Birkebæk 1805-1896.
Der er sikkert taget et foto af ham som sognefoged i Arnborg og Skarrild, eller medens hans søn Niels havde Birkebæk i Arnborg. Eksempelvis er der et udmærket billede af en af hans andre sønner Thomas C. Nielsen Birkebæk i ”De gamle fortalte”, Midtjyske Kulturbilleder II 1941. Selv har jeg fotos fra omkring 1870, så der skulle nok eksistere et af den gamle Niels Birkebæk

Det ville glæde mig at høre derom.
Vh Aksel Thomsen
 
Forfatter RE: Foto af Niels Nielsen Birkebæk? ca 1880-90
Aksel Thomsen
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 14.01.06
Lagt på d. 03/01/2009 11:53

Det er med hjælp fra Grethe Clausen lykkedes at finde et fotografi, men det er vist af sønnen Niels Nielsen Birkebæk 1834-1921.

Så jeg efterlyser stadig et fotografi af Niels Nielsen Birkebæk 1805-1896.

Også et billede i god stand af datteren Abelone Nielsdatter Birkebæk 1831-1917 vil være fint. Det jeg har af hende, er en grov kopi af billedet i "Fasterholtslægten"

Jeg skal nok selv komme forbi ved lejlighed for at affotografere eventuelle billeder.

Godt Nytår og venlig hilsen Aksel Thomsen
 
Forfatter RE: Foto af Niels Nielsen Birkebæk? ca 1880-90
Aksel Thomsen
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 14.01.06
Lagt på d. 24/08/2015 10:48

Det er ikke lykkedes mig i de forløbne seks år at finde et foto af Niels Nielsen Birkebæk 1805-1896, så skulle nogen ligge inde med et billede af ham, hører jeg gerne derom.

Abelone Nielsdatter Birkebæk 1831-1917 har jeg fået et foto af.

Vh Aksel Thomsen
 
Forfatter RE: Foto af Niels Nielsen Birkebæk? ca 1880-90
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 12/10/2015 17:10
Jeg kan ikke bidrage med et foto af Niels Nielsen Birkebæk. Men hvis du er interesseret har jeg et par billeder af hans underskrift fra forhandlingsprotokollen i Skarrild-Arnborg Sogneråd omkring 1865 - 1870. Min tipoldefar Arent Jensen Lustrup var i samme periode sognefoged, i øvrigt gennem 42 år.

Du efterlyser foto af Abelone Nielsdatter Birkebæk. Er du bekendt med bogen "Marén fra Brande", hvor hun er omtalt og med et meget fint foto sammen med sin mand, Jens Peder Pedersen Sandfeld. Bogen er skrevet af Niels Chr. Kjeldsen Pedersen og kan læses i PDF på dette link:

http://norddjursarkiver.dk/wp-content/uploads/2013/03/Mar%C3%A9n-fra-Brande.pdf


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Forfatter RE: Foto af Niels Nielsen Birkebæk? ca 1880-90
Aksel Thomsen
Medlemmer

Antal indlæg: 40
Bopæl:
Tilmeldt: 14.01.06
Lagt på d. 14/10/2015 20:20
Hej John
Jeg vil meget gerne have billeder af Niels Nielsen Birkebæks underskrift. Det vil være fint, hvis man også kan se lidt af, hvad teksten drejer sig om.

Ja, jeg kender udmærket bogen om Marén fra Brande og billedet af Abelone.
Venlig hilsen Aksel Thomsen
 
Forfatter RE: Foto af Niels Nielsen Birkebæk? ca 1880-90
Søndergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 123
Bopæl:
Tilmeldt: 18.04.08
Lagt på d. 15/10/2015 09:14
Niels Nielsen Birkebæk var bror til min tiptipoldemor, Kirstine Nielsdatter, som blev gift med Ove Henningsen, som kun blev 48 år. De fik bl.a. datteren Ane Kirstine Ovesen, som blev gift med Arent Jensen Lustrup, som skrevet ovenfor.
Kirstine Nielsdatter blev gift 2. gang i 1840 med Jacob Christensen. En af deres efterkommere er Ove Henning Jacobsen, som også var Dannebrogsmand og deltog i slaget ved Dybbøl i 1864.

Nå, men tilbage til sagen: Jeg sender dig en privat mail med tre billeder af forhandlingsprotokollen fra Skarrild-Arnborg Sogneråd, hvor du kan se Niels Birkebæks sirlige underskrift. Han var jo også skoleholder i sine unge år. Også i en vinter hvor han var sognefoged, overtog han skoleholderiet i Arnborg. Ovennævnte Ove Henning Jacobsen havde fornøjelsen af ham som skolelærer. Alt dette og meget mere fremgår af Johan C. Sulkjærs "Arnborg Sogns Historie".


Venlig hilsen

John Søndergaard Nielsen
Slægtsdatabase: tng.jonima.dk
Slægtsside: jonima.dk
www.jonima.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk