hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter jens poulsen født ca. 1754 i Herning
tove kristiansen
Medlemmer

Antal indlæg: 9
Bopæl:
Tilmeldt: 06.11.05
Lagt på d. 25/11/2005 16:04
Er der nogen, der kender noget til jens poulsen født ca. 1754 i Herning gift med maren christensdatter født ca. 1761 i herning. Der er en søn poul jensen født 1796.Jeg ville meget gerne findt jens poulsens forældre.

mvh
Tove
 
Forfatter RE: jens poulsen født ca. 1754 i Herning
Niels Munksgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 159
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 25/11/2005 23:05
Hej Tove

Et forslag: Jens kunne være døbt 1 Søndag i fasten 1755 i Gjellerup
Søn af Poul Sørensen og Anne Sørensdatter fra Gjellerup by
de blev viet 21 Juni 1752 i Gjellerup



Hilsen Niels
 
Forfatter RE: jens poulsen født ca. 1754 i Herning
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/11/2005 02:19
Jens Poulsen og Maren Christensdatter bliver trolovede i Herning den 26/7 1786 og gift senere samme år. De tjener da begge hos Chr. Larsen i Holing.

Året efter finder vi den i Herning Bye (ikke langt fra Holing):

Fkt-1787; Herning - Herning Bye; ;
68; Jens Poulsen; -; 31; gift,1; Hosbonde / Bonde og gaardbeboer
69; Maren Christensdatter; -; 25; gift,1; hans Kone
70; Anne Christensdatter; -; 23; ugift; Tienestepige
71; Anne Christensdatter; -; 66; enke,1; Konens Moder / Inderste og gaar i dagleje
72; Inger Christensdatter; -; 28; -; Konens søster
73; Christen; -; 3; -; hendes søn avlet uden ægteskab

I de følgende år får de en del børn døbt i Herning, de fleste af dem dør dog igen ret hurtigt. Der er tre faddere som ved første øjekast ser interessante ud: Poul Frandsen, Niels Poulsen og Ole Poulsen.

Men Poul Frandsen, der er fadder i 1787, må være kendt under et andet navn også. I hele Ringkøbing amt er der kun een Poul Frandsen og han bor i Egvad og er ikke gammel nok til at kunne være far til Jens Poulsen. Og selvom Frands er et ret almindeligt navn på egnen, så er der ikke nogen Poul Frandsen der er kendt.

Niels Poulsen er søn af Poul (Christensen) Holing, og Ole Poulsen er gårdmand i Skinderholm i Sunds sogn. Sådan lige umiddelbart kan jeg ikke se den røde tråd i det her. Men måske er der andre der udfra det her foreliggende kan bygge videre på historien.

I 1801 ser familien så sådan her ud:

Fkt-1801; Herning - Herning bye; 13;
274; Jens Povelsen; m; 46; gift,1; Huusbonde / Bonde og gaardbeboer
275; Maren Christensdatter; k; 39; gift,1; Hans kone
276; Anne Jensdatter; k; 7; ugift; Deres børn
277; Povel Jensen; m; 4; ugift; Deres børn
278; Anna Christensdatter; k; 34; ugift; Tienestepige
279; Karen Gregersdatter; k; 60; enke,1; gl. kone / Nyder almisse

En mulig forklaring kunne være (med en tyk streg under kunne) at de stammer fra Sunds, hvor der ikke er ført kirkebog i perioden 1710 - 1758.

Men iøvrigt er fadderskab jo ikke bevis på familieskab, og det da meget vel være at den Jens Poulsen som Niels nævner er langt mere interessant.

mvh, a.f.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: vedr. Jens Poulsen i Herning.
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 26/11/2005 20:28
Fadderen til Jens Poulsens 1. barn født i 1787, som Feldborg kalder Poul Frandsen, går godt nok under et andet navn, idet der står Poul Svendsen.
Ved fkt. 1787 og 1801 nævnes Poul Svendsen i Herning by umiddelbart før Jens Poulsen. Hans alder angives til 60 og 67 år, hvilket jo ikke passer sammen, men han kan dog være far til Jens.
I 1787 nævnes hans kone som Anne Andersdatter, 68 år gl., hun døde i 1790 og Poul blev gift 2.gang i 1791. Han kaldes da både ved trolovelse og bryllup for Poul Høybye. Han døde i 1803, hvor han kaldes Poul Svendsen Høybye, 74 år gl.
Jeg ved ikke hvilken "Højby", han har navn efter, jeg kender Højby i Borris sogn, der har jeg søgt efter spor, men jeg fandt intet brugbart.
Han er måske kun fadder p.g.a. naboskabet.
M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: jens poulsen født ca. 1754 i Herning
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 27/11/2005 01:43
Jeg må nok erkende at jeg har stirret mig lidt for blind på Karen Golls fortolkning og efterfølgende har læst det samme som hun læste. Ved nærmere eftersyn må jeg give Niels Okkels ret i at der nok står Svendsen og ikke Frandsen.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk