hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Peder Pedersen Storgaard, Vorgod
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 24/02/2007 12:29
Jeg er løbet ind i et problem med hvem Peder Pedersen fra Storgaard var gift med.
Iflg. Dansk Anearkiv er sammenhængen således:


PEDER PEDERSEN,Storgård,V.Herborg
f.ca.1637 Sdr.Felding sogn d.19-02-1717
f.Peder Olufsen 1630-79
g.m.Kirsten Svendsdatter
børn
1.Mikkel 1692-1772
g.m.Else Christensdatter 1702-72
kilde 481

KIRSTEN SVENDSDATTER,Storgård,V.Herborg
(1637)
f.Svend Christensen 1620-8
g.m.Peder Pedersen 1637-1717
kilde 481

SVEND CHRISTENSEN,Fruergaard
ca.1620 Sdr.Felding sogn -1688
b›rn
1.Kirsten
g.m.Peder Pedersen -1717
kilde 481


Men denne Kirsten Svendsdatter var jo gift med en anden Peder Pedersen - nemlig ham fra 1745, som kaldes Peder Pedersen Fruergaard, og IKKE Peder Pedersen Storgaard, der døde som 80 årig i 1717 og således må være født omkring 1637.
Jeg tror næppe, at Kirsten Svendsdatter - datter af Svend Christensen fra Fruergaard - har været gift med begge Peder Pedersen'er.

Min ane er sønnen Mikkel. Hans far er Peder Pedersen Hereborg fra Storgaard.

Er der nogen der kender til denne Peder og hans ægtefælle(r) og børn?

Med venlig hilsen,


Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: Peder Pedersen Storgaard, Vorgod
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/02/2007 08:25
Den korte version:
Oplysningen i Dansk Anearikv er på det her punkt forkert. Den Peder Pedersen der dør i Storgaard i 1717 er slet ikke af Fruergaardfamilien, og han er ej heller gift med en Kirsten Svendsdatter.
Case closed.!


Den lidt længere version:
Dansk Aneakriv bygger jo på et stort antal kilder, og vel især trykte bøger gamle såvel som nyere. Og netop Fruergaardfamilien i Videbæk har der jo i tidens løb været flere forskellige teorier om. De fleste af dem har efterfølgende vist sig at være forkerte, og det gælder også den der her biver nævnt.

Selvom både Abildtrup og folkene bag "Slægten fra Fastergaard" var på sporet af den rette familie, så var det dog først med Pastor Nørlunds forarbejde til "Videbækbogen" i 1974 der kom dokumentererde fakta på bordet.

Men denne Kirsten Svendsdatter var jo gift med en anden Peder Pedersen - nemlig ham fra 1745, som kaldes Peder Pedersen Fruergaard,

Du mener nok 1645.?


og IKKE Peder Pedersen Storgaard, der døde som 80 årig i 1717 og således må være født omkring 1637.

Du kan være ganske rolig.
Fruergaardfamilien kommer først til Storgaard da Jeppe Herborg (Madsen) i 1717 gifter sig med Anne Pedersdatter (Fruergaard), altså samme år som ovennævnte Peder Pedersen Storgaard dør. Men uden sammenhæng iøvrigt, da det er den anden halvgaard der er tale om.

Senere kommer også hendes bror Peder Pedersen Fruergaard (den yngre) til Herborg og bor på sine gamle dage endda i netop Storgaard. Sikkert derfor denne forvirring om navne er opstået.

De 2 søskendes forældre er Peder Pedersen Fruergaard (den ældre) og Kirsten Svendsdatter i Fruergaard i Videbæk. De er 1686 flyttet hertil fra Sdr. Felding, hvor deres børn er født, og de har taget navnet Fruergaard med hertil.

Muligheden for at Kirsten tidligere kunne have været gift med din Peder Pedersen kan man også roligt afvise. Hun er formentlig kun omkring 18 år, da hun bliver gift med Peder Pedersen Fruergaard.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 25/02/2007 08:30
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Peder Pedersen Storgaard, Vorgod
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 25/02/2007 09:55
Hej A.F.
Tak for svaret.
Du skriver at "Den Peder Pedersen der dør i Storgaard i 1717 er slet ikke af Fruergaardfamilien, og han er ej heller gift med en Kirsten Svendsdatter."

Som man måske kan se på mit spm. regnede jeg heller ikke med, at "min " Peder Pedersen var af Fruergaard-slægten.
Spørgsmålet er så, hvem og hvor Peder fra Herborg kom fra?
Ved sønnen Mikkels død i 1772 står der i Vorgod - Nr. Vium sogns kirkebog 1709 – 1817: D. 4 Febr. døde Mickel Pedersen i Storgrd. Alder 80 aar og 3 maaneder

Mikkel må jo således være født omkr. 1692, altså før kirkebogens start.
Ved du, Arne - eller andre - noget om denne Mikkel og hans aner?


Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk