hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Høy Slægten fra Lønne sogn
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 13/11/2017 22:49
Jeg har den sidste tid arbejdet en del med Henne og Lønne kirkebøger og
derved stødt på "Slægten Høy" fra Lønne.
Om denne slægt kan læses i Vardesyssel årbog 1790 og der er også udgivet en
bog med samme navn.

http://www.vardesyssel.dk/aarboeger/Aarbog1990.pdf

Den første "Høy" i Lønne sogn var Christen Høy der dør i Lønne Hede 1769.
Ifølge Vardesyssel 1790 var hans navn Christen Sørensen og han blev
gift 1731 med Bodil Povelsdatter i Lønne.
Jeg kommer i tvivl om det er rigtig, for jeg finder ingen steder i kirkebogen
at han står som Christen Sørensen Høj, og heller ikke i det fæstebrev der beskrives i bogen.

Christen Høy havde bla. en søn Niels Christensen Høy (født ca. 1727) der 1759 bliver gift med Kirsten Christensdatter af Tebelgård i Henne sogn.
21. juni 1760 får han sin første datter døbt "Maren" og ikke "Bodil"
Min første tanke var at hun nok var opkaldt efter Kirsten Christensdatters mor men hun hed "Inger"
Christen Høy havde også en søn Peder Christensen Høy og hans første datter bliver 27. sept. 1772 også døbt "Maren"
At de begge får den første datter døbt "Maren" kunne antyde at Christen Høys kone hed "Maren" og ikke Bodil Povelsdatter.

Senere samme år i 1769 hvor Christen Høy dør i Lønnehede er der en "Maren Nielsdatter Høy" der dør (også i Lønnehede) 82 år gammel og været gift i 52 år. (altså været gift siden 1717)
Når hun havde været gift i 52 år skal der jo også være en tilsvarende mand, og i kirkebogen findes omkring den tid kun Christen Høy, der dør samme år og samme sted 75 år gammel.

I bogen og i Vardesyssel 1790 fortælles det at Christen Sørensen i 1718 fæster hans fars gård.
Men jeg kan se at det er en gård i Lønne By han fæster, og ikke på Lønne Hede hvor Christen Høy senere levede.

Senere i kirkebogen kan det ses at Christen Jørgensen Høy i Nørre Nebel og hans børn af faddere for Høy slægten i Lønne, men jeg kan ikke se hvordan det slægtskab hænger sammen.

Hvem var Christen Høy i Lønne, og hvem var han gift med?
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Høy Slægten fra Lønne sogn
Holger Ejby Villadsen
Medlemmer

Antal indlæg: 18
Bopæl:
Tilmeldt: 30.04.16
Lagt på d. 14/11/2017 23:12
Hej Henning Jensen.
Foran mig ligger bogen: "Høy slægten efter gårdejer John Pedersen Høy født i Lønnehede 10.10 1779 & hustru Edel Marie Jensdatter født i Lønnestak 21.3.1790."
Udgivet af Martin Høj og Palle Høj, Nymindegab 1990.
I bogen omtales Christen Sørensen Høy - men hvis det er den bog, du allerede har, er der ingen grund til, at jeg citerer noget fra den.
Venlig hilsen Holger Ejby Villadsen
 
Forfatter RE: Høy Slægten fra Lønne sogn
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 15/11/2017 12:07
Hej Holger

Tak for svaret.

Jeg har lånt bogen på biblioteket, og kan se det er Gert Ravn der har lavet denne
del af bogen.
Som sagt mener jeg ikke bogen giver dokumentation for af Christen Sørensen der blev
gift med Bodil Povelsdatter i Lønne i 1731 er den samme som senere kaldes Christen Høy.

Christen Høy får tvillinger døbt "Bodil" og "Peder" 1733 men her omtales han ikke som Christen Sørensen, og det gør han forresten ingen steder i kirkebogen.
Derimod finder jeg på samme tid en "Jens Christensen Høy" og en "Jørgen Høy"i kirkebogen.
Det kunne være 2 brødre?


https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Høy Slægten fra Lønne sogn
Holger Ejby Villadsen
Medlemmer

Antal indlæg: 18
Bopæl:
Tilmeldt: 30.04.16
Lagt på d. 16/11/2017 22:32
Hej Henning.
Jeg ved nu ikke, om det er den samme slægtsbog, vi har foran os.
Den, jeg har lånt af Palle Høj, Nymindegab, har ikke nogen "Gert Ravn".

 
Forfatter RE: Høy Slægten fra Lønne sogn
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 17/11/2017 11:14
Side 7 står der i min udgave:
Vi vil gerne takke .... og Gert Ravn Nørgaard, Oksbøl, for grundforskning til
anerækken (gengivet side 10)

Er det ikke det samme i din udgave?
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Høy Slægten fra Lønne sogn
Holger Ejby Villadsen
Medlemmer

Antal indlæg: 18
Bopæl:
Tilmeldt: 30.04.16
Lagt på d. 17/11/2017 19:57
Jo, nu ser jeg navnet. Det er samme bog. Beklager ulejligheden! Du har allerede det materiale, jeg har nævnt.
Venlig hilsen
Holger
 
Forfatter RE: Høy Slægten fra Lønne sogn
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 17/11/2017 22:30
Nej det er skam mig der siger tak for ulejligheden.

Jeg håber, du eller andre kan komme med et spor til løsning af denne
spændende gåde.
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Forfatter RE: Høy Slægten fra Lønne sogn
henningjensen
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 26.01.10
Lagt på d. 20/04/2018 17:59
Efter at have renskrevet hele Henne og Lønne kirkebog mener jeg
at have fundet en del flere oplysninger.
Jeg mener at Christen Høy = Christen Olufsen Høy
Det fremgår nemlig af en vielse 1748 hvor han er forlover:

Side 58
6. aug. 1748 stod Christen Olufsens søn Hendrich Christensens trolovelse paa Stach (Lønnestak) med sin fæstemøe Mette Joensdatter Lønne bye. Forlovere: Christen Olufsen, paa hendes side og Adzer Graversen, begge Lønnestach. Forsikring om at Hendrich Olufsen (Christensen er overskrevet) Stach og Mette Joensdatter af Lønnebye hverken var beslægtede eller besvogrede, og at intet er imod deres lovlige ægteskab ville vi dette med egne hænders underskrift bekræfte: Adzer Graversen, Christen Ollesen Høy (Christen Olufsen Høy). Bryllup 17. oct. 1748.

Henrik Christensen må være søn af Christen Høy, og da han underskriver sig som Christen Olufsen Høy er der vel ingen tvivl om at det var hans navn.

Christen Høy døde 1769 i en alder af 75 år 1 md og 5 dage, så hvis han er født i Lønne, er det før kirkebogen begynder.
Hans kone må være den "Maren Nielsdatter Høy" der døde samme år i en alder af 82 år og havde været gift i 52 år.
Det virker meget sandsynlig at hun var Christen Høys kone da der ikke er så mange andre muligheder for nogen der havde været gift i 52 år omkring dette tidspunkt, men vielsen er ikke fundet, og det er deres første børn heller ikke.
Kirkebogen er meget dårlig i de første år efter 1717 hvor de må være blevet gift, så de kan godt være født i Henne.

Det først barn de får døbt er Side 67 i kirkebogen:
2. feb. 1730 døbt Christen Olesens søn ved Stack Ole Christensen.
Under dåben har præsten tilføjet: NB. Christen Høys søn.

Christen Høys søn Niels Christensen Høys første datter døbes "Maren" hvilket
understøtter at Christen Olufsen Høy var gift med Maren Nielsdatter.

I kirkebogen finder jeg også et godt bud på hvem Christen Olufsen Høj var søn af.
Festo Purific. 2. feb. 1734 Hans Olesens datter ved Stack i Lønne Mette Hansdatter.
Else Olesdatter, Las Christensen, Ole Christensen Høj, (Oluf Christensen Høy) Else Nielsdatter, Joanne Sørensdatter (Johanne Sørensdatter)

Mon Christen Olufsen Høy og Hans Olesen var brødre?
Og var omtalte Ole Christensen Høj deres far?

Redigeret af henningjensen d. 20/04/2018 18:04
https://el-vis.dk/Slaegt.html  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk