hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Peder Jensen (Østergaard), f. ca. 1733 d. 1785, Gullestrup i Herning
Mette Broberg
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 02.10.05
Lagt på d. 02/10/2005 00:49
Peder Jensen (Østergaard), f. ca. 1733 d. 1785, Gullestrup i Herning

Hvem er hans forældre ?

Han gifter sig 1766 med Dorthe Jensdatter fra Lund Mølle i Snejbjerg
De får flere børn. Et par af dem nævnes her:

1767:
9. aug Peder Jensen af Gullestrup hans søn Jens. Susc. Else Jensdatter, Fid: Esben Holingholt og hustru, Jens i Lund Mølle og søn Mads Lillelunds Pige
1769 :
9/4-Christen - Peder Jensen i Gullestrup
Faddere: Kirsten Lillelund bar b. Mads Lillelund, Svend Gullestrup og Hustru, Niels Svendsen, Johan Toftlunds dtr.
1770
d. 21 Marts Peder Jensens Datter i Gullestrup: Anne. Jusc: Karen Hansdatter i Lund Mølle. Fid: Jens Møller og Søn, Niels Michelsen og Hust Dorthe i Sahlholt og Søster Kiersten

Hvis man gennemgår vidnerne ved disse fødsler fås følgende resultat:
Fødslen 1767:
Else Jensdatter - formentlig datter af Jens Nielsen af Gullestrup født 1739
Esben Holingholts Hustru er på dette tidspunkt Kirsten Jensdatter - datter af Jens Nielsen i Gullestrup født 1736
Fødslen 1770
Søster Kirsten - er der tale om Peder Jensens's søster og er det så den samme Kirsten Jensdatter, der er gift med Esben Holingholt.

I givet fald skal Peder Jensen være søn af Jens Nielsen i Gullestrup. Men ak, i 1733 er der ingen Jens Nielsen i Gullestrup, der får en søn. Til gengæld er der en Niels Jensen i Gullestrup der 19/7 1733 får en søn Peder.

Godt nok er der en Niels Jensen i Gullestrup, der får børn i perioden, men han dør ifgl. kirkebogen i 22/4 1731.

Kan det tænkes at kirkebogen indeholder en fejl vedrørende fødslen i 1733, således at Peder er søn af Jens Nielsen og ikke Niels Jensen af Gullestrup ????

Jeg har ikke (endnu) kunnet finde skiftet efter Jens Nielsen af Gullestrup (han dør 1773) eller hans Hustru Maren Pedersdatter (hun dør 1756)

Jeg håber nogen af jer kendere af hammerum herred kan hjælpe med at løse mysteriet om Peder Jensen Østergaard's forældre.


Mette Broberg
 
Forfatter RE: RE: Peder Jensen (Østergaard), Gullestrup
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 06/10/2005 12:07
Hej Mette Broberg.
Peder Jensen (Østergaard) er en af mine aner, og da jeg forskede i den gren for over 20 år siden, måtte jeg også konkludere, efter mange undersøgelser, at præsten har skrevet forkert, og at det må være Jens Nielsens søn Peder, der blev født i 1733. Jeg har heller ikke kunnet finde skifter efter Peder's forældre, eller andet der kan dokumentere det. Jeg mangler iøvrigt at finde, hvor Peders kone Dorthe Jensdatter og hendes 2.mand Jørgen Poulsen døde, de boede i Ravnholt, Bording sogn i 1801, og deres søn Peder Jørgensen er konfirmeret i Bording i 1806.
Ved du noget om det.
M.v.h. Niels Okkels.
 
Forfatter RE: Peder Jensen (Østergaard), f. ca. 1733 d. 1785, Gullestrup i Herning
Mette Broberg
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 02.10.05
Lagt på d. 06/10/2005 19:58
Hej Niels

Nej, jeg har heller ikke fundet, hverken Dorthe eller Jørgen døde. Men jeg er opmærksom på at de på et tidspunkt befinder sig i Bording sogn. Det samme gør iøvrigt Dorthe og Peders yngste søn, Niels, der er min ane. Også Jens (formentlig ham, der er født i 1776) befinder sig i Bording. Han er forlover ved Niels's vielse i 1816 og er opført som Jens Pedersen Gulestrup af Ravnholt.

Meget tyder derfor på, at Dorthe og Jørgen nok er døde i Bording.

Hvis du ikke har det (men det har du jo nok) har jeg en afskrift af skiftet efter Peder Jensen Østergaard. Bare sig til, hvis du er interesseret.

Jens Nielsen (Peders mulige fader)skulle være død i 1773. Hans kone Maren Pedersdatter dør i 1756. Eftersom vi befinder os i Gullestrup burde skiftet være under Herningsholm. Det er det bare ikke. Har du ledt andre steder ?? og har du nogen anelse om, hvor man ellers kunne lede.

mvh.
Mette
 
Forfatter RE: RE: Peder Jensen (Østergaard), Gullestrup
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 06/10/2005 20:47
Hej Mette.
Ja, det ser ud til vi har det samme. Jeg var ikke opmærksom på at Niels var blevet gift i Bording, blev han boende der? Det er nok Jens fra 1776 der var forlover, for han er min ane og han giftede sig i 1804 til en gård i Bording by, den solgte han i 1816, hvorefter han købte Overgaard i Raunholt. Den blev i slægten til 1883, hvor hans sønnesøn solgte den, men forinden var min morfar blevet født der i 1881. Hvis du har lyst, kan vi godt udveksle oplysninger over vores mail-adresser.
M.v.h. Niels.
 
Forfatter RE: Peder Jensen (Østergaard), f. ca. 1733 d. 1785, Gullestrup i Herning
Mette Broberg
Medlemmer

Antal indlæg: 5
Bopæl:
Tilmeldt: 02.10.05
Lagt på d. 06/10/2005 23:46
Hej Niels

Det er en aftale. Jeg sender dig, hvad jeg har, men det bliver nok først i week-enden.

mvh.
Mette
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk