hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Jeg leder efter Jens Sørensen's død.
CarstenW
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 14.10.13
Lagt på d. 12/06/2017 20:22
Han og hustru Johanne Christensdatter bor i 1787 folketælling i Linaa, Sunds Sogn, Ringkøbing Amt. Johannes begavelse er i Sunds Sogn Kirkebog 1. søndag i adv. kirkeåret 1799 (=2. dec. 1798) Kan nogen hjælpe med at finde Jens Sørensens død, mange tak.


Carsten Westergaard
 
Forfatter RE: Jeg leder efter Jens Sørensen's død.
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 13/06/2017 10:43
Jens Sørensen ses ikke død i Sunds eller Tjørring indtil 1830. Han nævnes sidste gang i Sunds kirkebog i 1788, hvor han er folover for Peder Pedersen fra Askberg (Sinding) og Maren Christensdatter i Linaa

Af Jens Sørensen og Johanne Christensdatters 4 børn forbliver Christen, Søren og Sidsel i Sunds sogn.
Men datteren Kirsten bliver gift 1782 med Gregers Troelsen fra Trælund i Tjørring, hvor de bor i Poulsgaard.

Jens Sørensens hustru dør i Sunds sogn i 1797 og kaldes Johanne Christensdatter Tjørring (71 år), så hun har nok været på aftægt hos datteren og svigersønnen, men er vendt hjem til Sunds siogn.

Jeg forestiller mig, at Jens Sørensen er død i perioden 1788-1797, men at en af kirkebøgerne har glemt at indskrive ham.

Hilsen Ruth
 
Forfatter RE: Jeg leder efter Jens Sørensen's død.
CarstenW
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 14.10.13
Lagt på d. 13/06/2017 16:58
Tak for nye oplysninger. Dog har jeg også tidligere troet, at Jens Søresens hustru (Johanne Chr. dt.) døde i Sunds 1797, men når man nærlæser er det Jens Svendsens hustru.
Lidt længere nede på siden er Johanne Christensdatter (80 år) Hun begraves 1. søndag i advent kirkeåret 1799.
Hilsen Carsten


Carsten Westergaard
 
Forfatter RE: Jeg leder efter Jens Sørensen's død.
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 14/06/2017 09:26
Nu kan jeg godt se, at jeg har fat i den forkerte Johanne Christensdatter.
Johanne Christensdatter Linå er 58 år i FT 1787 (c. 1729) men 80 år i begravelsesindførslen i 1798 (c. 1718). Det er 10 år til forskel.
Det er nok folketællingen der er rigtig, ellers skulle hun have været 50 år ved sidste barns fødsel i 1767

Sidste barn Sidsel er der ingen dåbsindførsel for pga. lakunen i kirkebogen, men kirkebogen skriver senere:
1767: Indledte barselskoner
Jens Sørensens kone i Linå, fastelavnssøndag (1. marts)

Konfirmeret 1784
Zidsel, datter af Jens Sørensen i Linaa

mvh Ruth
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk