hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Christen Madsen (d. ældre) Østergaard, født 1762 i Søndervos
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/02/2017 15:58
Fra Jørgen Riis Johansen har vi modtaget:

Min ane, Christen Madsen (d. ældre) Østergaard, blev født 1762 i Søndervos og døde 1816 i Bording sogn. Ved skøde af 16/6 1797 (Hammerum Herredsfoged, Skøde- og panteprotokol 1790-1801 (afskrift) - opsl. 175/538, No. 114 No. 4.) køber han sin fæstegård i Søndervos af Christen Nielsen, Vester-Vistorp i Haderup.

Det undrer mig, at han ikke køber den af Herningsholm, som givetvis har ejet alle gårdene i Sunds. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål: (1) Findes der en sognebog for Sunds sogn med gårdhistorier a la Ikast sogn af Bernhard Larsen, (2) Herningsholm - findes der en kilde med oversigt over fæstegods og afvikling af samme? (3) kan du henvise til materiale om de store landbrugsreformers virkninger/historie i Hammerum herred og (4) siger Christen Madsen Østergaard fra Søndervos dig noget, samt (5) sammen sp. om Christen Nielsen Vester-Vistorp?

Venlig hilsen
Jørgen Riis Johansen, Esbjerg


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Madsen (d. ældre) Østergaard, født 1762 i Søndervos
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/02/2017 16:13
Jeg kan da svare på noget af det, så kan andre måske svare på resten.

Mht. sognebøger, så er der jo "Sunds Sogn" af Konrad Understrup, men det er mere sådan et bredt overblik over sognets historie, ikke en detaljeret beskrivelse som i som Ikast Sogn.

Du skriver:
Det undrer mig, at han ikke køber den af Herningsholm, som givetvis har ejet alle gårdene i Sunds.
Det er nu ikke helt rigtigt.

Størsteparten af Sunds lå under Skophus, som allerede i slutningen af 1770'erne bliv skilt fra Herningsholm. Omkring 1780 blev Skophus med tilhørende bøndergods solgt til private, som straks begyndte at sælge bøndergodset fra.

Med det resultat, at den tidligere sædegård Skophus omkring år 1800, med knapt nok 10 tdr. hartkorn tilbage, men fordelt på ca. 2.200 tdr. land, efterfølgende blev betegnet som Danmarks største - men ringeste - bondegård.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Madsen (d. ældre) Østergaard, født 1762 i Søndervos
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 14/02/2017 12:10
Hej Jørgen Riis Johansen,
Jeg kan vist også svare på lidt, for jeg kender godt Christen Madsen Østergaard af Søndervos (1762-1816).
Hans forældre har jeg til at være:
Mads Christensen (Mølsted) (1728-1801) og Kirsten Christensdatter (Holing) f. 1731 boende i Søndervos.

Fkt-1787; Sunds - Søndervaaes Bye ; 1;
171; Mads Christensen; m; 59; gift,1; ; ; Mand / Fæstebonde og gaardbeboer (Mølsted)
172; Kirsten Christensdatter; k; 56; gift,1; ; ; Hans kone
173; Christen Madsen; m; 21; ; ; ; Af første ægteskab
174; Ingeborg Pedersdatter; k; 28; ; ; ; Tjenestepige
Denne Christen Madsen er dog den yngre fra 1766

Christen Madsen født 1762 må være ham, som var gift med Anne Marie Knudsdatter, en datter af Knud Sørensen Skinderholm (1735-1810) og Sidsel Jensdatter Faurholt (1739-1803)
Sidsel Jensdatter har været interessant for mig, fordi hun er søster til Jens Jensen i Vestergaard Søndervos, hvor hittebarnet Eulalia opholdt sig til hun kom ud at tjene.
Men det er en helt anden historie.
Knud Søren Skinderholm var efterkommer af Christen Christensen Skinderholm, der muligvis havde tilknytning til Riis i Timring, så kunne du ikke fortælle, hvor dit navn Riis kommer fra ?

Christen Nielsen i Haderup du nævner, må være ham i Wester Westorp, der i 1801 hedder Christen Nielsen f. 1775 søn af Niels Laursen/Lassen.

Ringkøbing, Ginding, Haderup, Wester Westorp, , 60, FT-1801, B9072
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Laursen 64 Gift Huusbonde Bonde og gaardbeboer
Anne Cathrine Christensdatter 50 Gift Hans kone
Christen Nielsen 26 Ugift Deres børn
Christen Lassen Nielsen 21 Ugift Deres børn
Peder Nielsen 13 Ugift Deres børn
Søren Nielsen 10 Ugift Deres børn
Visthi Nielsen 3 Ugift Deres børn
Maren Nielsdatter 16 Ugift Deres børn
Marjane Nielsdatter 6 Ugift Deres børn

http://www.geni.com/people/Anne-Cathrine-Christensdatter/6000000010770699698

Forældre til Anne Cathrine gætter jeg på er Christen Pedersen i Omnisgaard Hodsager og Maren Sørensdatter.

Men hvordan denne Christen Nielsen kan sælge en gård i Søndervos kan jeg ikke lige få øje på.

MEN - Dersom Laurs Nielsen er søn af Niels Christensen Simmelkjær (ca 1660-1723) så kan hans stedmor være Jahanne Jensdatter af Ilskov Sunds, som blev gift med Niels Christensen Simmelkiær i Sunds 1705

Men det er gætværk, som Feldborg sikkert kan sige noget mere om

M.v.h.
Annette

Redigeret af feldborg d. 14/02/2017 16:50
 
Forfatter RE: Skøde af 1797
jørgen riis
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 08.04.13
Lagt på d. 14/02/2017 20:56
Hej Annette og a.f.,

Tak for jeres imødekommende reaktioner på mine overvejelser og spørgsmål.

Skødet ser således ud:

Hammerum Herredsfoged
Skøde- og panteprotokol 1790-1801 (afskrift) - opsl. 175/538

No. 114 No. 4. ……………. Jeg underskrevne Christen Nielsen
af Vester-Vistorp i Haderup Sogn
kjender og herved vitterliggjør, at jeg med frie Villie og velberaad Hue haver solgt og afhændet, ligesom jeg og hermed sælger, skjøder og aldeles afhænder fra mig og mine Arvinger til velagte Christen Madsen Østergaard i Søndervaas og hans Arvinger, den mig tilhørende Gaard beliggende østerst i Søndervaas, Sunds Sogn, hvilken Gaard han selv beboer og hidtil af mig haver havt i Fæste, anslagen efter nye Landmaalingsmatricel for 4 Tdr Hartkorn. Benævnte Gaard med sine paastaaende Huse og Bygninger, samt Mark og Eiendom, være sig af Ager og Eng, Hede og Moser, Tørvegrøft og Lyngslet, Fiskevand og Fægang (og Fægang), Forte* og Fællig inden og uden Maal og skiæl, intet undtagen i nogen Maade, af alt hvad der til bemeldte Gaard hører og af Ældre Tid tilhørt haver, og ligesom jeg det selv eiet haver, som og skal være og tilhøre bemeldte Christen Madsen Østergaard og hans Arvinger, som et uigjenkaldelig kjøbt Kjøb, saasom han derfor i Dag ……….. haver betalt mig den omaccorderede Kjøbesumma med 220 rd; skriver to hundrede og tyve Rigsdaler; - Thi forbinder og bepligter jeg mig og mine Arvinger, at frie, frelse hjelme og fuldkommeligen tilstaae meerbemeldte Christen Madsen Østergaard og hans Arvinger fornævnte Gaard frie og frelst i alle Maader for hver Mands Tiltale, som Ingen med Rette kunde have noget at sig eller tale, saa han maa gjøre sig samme saa nyttig, som han bedst veed vil og kan paa lovlig Maade. Dette mit Skjøde maa læses og protokolleres uden min dertil Kald eller Varsel at give.
Til Bekræftelse haver jeg selv egenændig underskrevet og paaseglet dette og venlig ombedet disse undertegnede 2de Mænd, med mig til Vitterlighed at underskrive. Vester Vistorp d. 16 Juni 1797.
Christen Nielsen (LS)
Til Vitterlighed efter Begjæring underskriver, Lassen. Christen Madsen Vestergaard

At ingen Kjøbecontract, skriftlige Cronditioner eller noget andet Document om dette Kjøb er oprettet, det vil vi med Eed bekræfte, naar forlanges. - Datum ut supra

Christen Nielsen Christen Madsen Østergaard.

Læst udi Retten paa Hammerum Herreds Ting Løverdagen d. 25 Novbr 1797 og indført
Folio 40 i Skjødebogen bevidner Møller. -
....
Hertil genpart

Det er i øvrigt min antagelse, at Chr. Madsen får efternavnet efter gården "østerst i Søndervaas", jf. skødet. Har "udvandrer" efter 1811 til Bording sogn, hvor han i 1816 køber gården Østergaard i Ravnholt, men er altså mange år forinden kendt under navnet Østergaard.

Beklager, hvis teksten i skødet har rykket sig lidt.

Venlig hilsen
Jørgen
 
Forfatter RE: Christen Madsen (d. ældre) Østergaard, født 1762 i Søndervos
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 14/02/2017 21:24
Tak for det.

Hvis Christen Nielsens alder er korrekt angivet i fkt 1801 kan det så være ham der - uden værge - sælger en gård i 1797.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Madsen (d. ældre) Østergaard, født 1762 i Søndervos
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 15/02/2017 10:13
Hej igen,
Er du helt sikker på, at den Christen Madsen Østergaard du har fat i er den rigtige Christen Madsen ??
De årstal du opgiver er beviseligt Christen Madsen Mølsted, hvis familie stammer fra Mølsted i Sunds (møllestedet)

Her fra kirkebogen:
19 april 1801 blev Mads Christensen Mølsted af Søndervos by begravet 73 år gammel. (Født ca. 1728)
1762 januar blev Mads Mølsteds barn i Thorup døbt og kaldet Christen.
Faddere var Christen Holings (svigerfar) søn Jens, Anne Christensdatter, Peder Larsens kone.

Mvh.
Annette
 
Forfatter RE: Christen Madsen (d. ældre) Østergaard, født 1762 i Søndervos
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 15/02/2017 11:26
asa skrev:
på, at den Christen Madsen Østergaard du har fat i er den rigtige Christen Madsen ??
De årstal du opgiver er beviseligt Christen Madsen Mølsted, hvis familie stammer fra Mølsted i Sunds

Mads (Christensen) Mølsted bor i Thorup frem til ca. 1779, derefter bor han i Søndervos. Dvs. hans børn er født i Thorup, men vokset op i Søndervos.

Fødsler mangler i Sunds kirkebog for perioden 1764 til 1767, og Mads Mølsted får i hvert fald mindst to børn døbt i den periode (se under barselskvinder).

Christen Mølsted kan altså godt være far til begge forekomster af Christen Madsen. Alderen ved 1787 indikerer også, at det er tilfældet. Og de ses konfirmerede som sønner af Mads Mølsted i henholdsvis 1779 og 1782.

Fkt-1787; Sunds - Søndervaaes Bye; 1;
171; Mads Christensen; m; 59; gift,1; Fæstebonde og gaardbeboer / Mand
172; Kirsten Christensdatter; k; 56; gift,1; Hans kone
173; Christen Madsen; m; 21; ; Af første ægteskab
174; Ingeborg Pedersdatter; k; 28; ; Tjenestepige

Fkt-1787; Sunds - Søndervaaes Bye; 7;
196; Christen Christensen; m; 53; gift,1; fæstebonde og gaardbeb / Mand
197; Maren Jensdatter; k; 49; gift,1; Hans kone
198; Christen Madsen; m; 25; ; Tienestefolk
199; Peder Jensen; m; 8; ; Tienestefolk
200; Johanne Jensdatter; k; 20; ; Tienestefolk

Det er så sandsynligvis de to vi har her, som henholdsvis den yngre og den ældre:

kt-1801; Sunds - Søndervaas bye; 3;
43; Christen Madsen; m; 35; gift,1; Bonde og gaardbeboer / Huusbonde
44; Else Esbensdatter; k; 43; gift,1; Hans kone
45; Kirsten Christensdatter !!; k; 6; ugift; Deres børn
46; Birthe Christensdatter !!; k; 1; ugift; Deres børn
47; Ellen Petersdatter; k; 18; ugift; Tienestepige

Fkt-1801; Sunds - Søndervaas bye; 1;
34; Christen Madsen !!; m; 39; gift,1; Bonde og gaardbeboer / Hosbonde
35; Anna Maria Knudsdatter; k; 24; gift,1; Hans kone
36; Maren Christensdatter !!; k; 5; ugift; Deres børn
37; Mads Christensen !!; m; 3; ugift; Deres børn
38; Knud Christensen !!; m; 1; ugift; Deres børn
39; Jens Sørensen; m; 24; ugift; National soldat / Tienestefolk
40; Eddel Fransdatter; k; 19; ugift; Tienestefolk

Man skal altså have fat i enten deres ægtefælle eller deres børn, for at se hvem af dem det er der flytter til Bording.

I flg. notat ved Christen Madsens død i Bording hed hans kone Anne Marie Knudsdatter, og dermed er det altså ham fra 1762, og ham som Jørgen Riis helt korrekt kalder den ældre.

Født i Thorup, men vokset op i Søndervos, og har også selv boet dér som voksen.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 15/02/2017 11:34
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Madsen (d. ældre) Østergaard, født 1762 i Søndervos
jørgen riis
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 08.04.13
Lagt på d. 15/02/2017 12:00
Ja, a.f. har fat i den rigtige version. "Min" Christen Madsen Østergaard blev netop gift med (den langt yngre) Anne Marie Knudsdatter.


Han optræder derfor helt korrekt med alderen 39 år i FT 1801 med konen, Anne Marie Knudsdatter, som anført af a.f. De må være blevet viet o. 1794, men jeg har desværre ikke kunnet finde vielsen, hverken i Sunds eller omliggende sogne, så hvis en eller anden kan finde eller har den, ville det være en kærkommen detalje!

Christen Madsen Østergaard døde som (vist) nævnt i Bording i dec. 1816, kun 8 mdr. efter købet af Østergaard i Ravnholt. Stervboet gav et pænt overskud til Anne Marie (godt 413 Rdl). Hun giftede sig kun få måneder senere (1/7 1817) med en langt yngre mand, Niels Nielsen, der åbenbart ikke havde samme evner som Christen. I hvert fald døde Anne Marie i 1850 som almisselem, 73 år gammel.

Venlig hilsen
Jørgen
 
Forfatter RE: Christen Madsen (d. ældre) Østergaard, født 1762 i Søndervos
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 15/02/2017 14:56
Her er noget, som kan bekræfte, at Christen Madsen (Mølsted Sunds) er den samme som Christen Madsen Østergaard i Bording. Fundet på denne hjemmeside.

http://www.toveogflemming.dk/tove/per00290.htm


Skifte: 07 feb 1817 Christen Madsen "den ældre" Østergaard i Bording
Hammerum Herred: B 79 - 336 - opslag 169-171 med hele skiftet i detaljer og meget mere.

Desuden var gårdene i Sønderås under Herningsholm, hvilket man kan læse i
dokumenterne fra Herningsholms salg.

Udskiftningen omkring Herningsholm skete i 1790-erne med Caspar Møller til Højriis og Morten Westrup som "hjælpere". På skødetidspunktet er gården derfor "fri", men var tidligere under Herningsholm ifølge disse dokumenter.

Mvh.
Annette

Tilføjelse
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=159

Redigeret af asa d. 15/02/2017 15:16
 
Forfatter RE: Christen Madsen (d. ældre) Østergaard, født 1762 i Søndervos
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 15/02/2017 15:26
jørgen riis skrev:
Han optræder derfor helt korrekt med alderen 39 år i FT 1801 med konen, Anne Marie Knudsdatter, som anført af a.f. De må være blevet viet o. 1794, men jeg har desværre ikke kunnet finde vielsen, hverken i Sunds eller omliggende sogne, så hvis en eller anden kan finde eller har den, ville det være en kærkommen detalje!

I og med at de ret hurtigt flytter til Bording kunne man jo formode, at Anne Marie kommer derfra. Men jeg mener hun er født i Sunds 1777 og døbt 3. søndag i fasten det år.

I 1787 bor Anne Maries mor alene i Sunds med et uægte barn. Hvor faderen bliver af og hvor Anne Marie opholder sig har jeg ikke lige styr på.

PS. Deres første barn er ikke noteret døbt i Sunds, men moderen er noteret som barselskone, det skyldes sikkert den lakune i kirkebogen jeg tidligere nævnte. Det kan ikke udelukkes, at der også er mangler i optegnelsen af viede for de nævnte år.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 15/02/2017 15:50
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Madsen (d. ældre) Østergaard, født 1762 i Søndervos
jørgen riis
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 08.04.13
Lagt på d. 15/02/2017 20:37
Anne Marie Knudsdatter, fødsel/dåb:
Ja, a.f. har helt ret, jf. AO Sunds 1758 - 1810 opsl. 11 med hendes dåb.

Venlig hilsen
Jørgen
 
Forfatter RE: Christen Madsen (d. ældre) Østergaard, født 1762 i Søndervos
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 16/02/2017 14:10
Det er nu lidt underligt hvad der sker med Anne Maries forældre omkring 1787. Jeg har prøvet at følge dem:

Anne Marie Knudsdatters forældere:
Far: Knud Sørensen / Knud Skinderholm. Givetvis en søn af Knud Sørensen Skinderholm og en bror til Frands Sørensen Skinderholm.

Mor: Sidsel Jensdatter, ved vielsen af Sønderos / Sønderaas. Måske hende der bliver konfirmeret i 1760 som Cidsel Jensdatter, Jens Pedersens datter i Sønderaas.


1771 - 10 maj - Trolovet Knud Sørensen af Skinderholm og Sidsel Jensdatter af Søndervos (viet 9. juli)

1771 - Jens - 11 s.e.trin. 1771 - Far: Knud Sørensen fra Skinderholm

1771 - 17 s.e.trin: Knud Sørensens kone i Skinderholn som barselskone

1774 - Mette - 4.s.i.fasten 1774 - Far: Knud Sørensen i Skinderholm

1774 - 2.s.e.påske: Knud Sørensens kone i Skinderholn som barselskone

1775 - Kr. Himmelfartsdag 1775 - Knud Sørensens kone i Skinderholm ses som bæremoder til Frands Sørensens barn i Thorups.

1777 - Anne Marie - 3. s. i fasten - Forældre: Knud Sørensen og hustru Zidsel Jensdatter i Sunds

1777 - 2. påskedag: Knud Sørensens kone, Cidsel Jensdsatter i Sunds som barselskone

1777 - 22. s. i fasten: Knud Sørensens kone Zidsel Jensdatter i Sunds ses som fadder

1779 - 9. s. e. trin.: Knud Sørensen i Sunds ses som fadder

1779 - Johanne - 1.s. i Fasten: Knud Sørensen og Cidsel Jensdsatter (død 2 maj 1780)

1780 - 2. påskedag: Knud Sørensens kone i Sunds som barselskone (et år efter fødslen?)

1781 - Fastelavnssøndag: Knud Sørrensen og hustru Sidsel i Sunds ses som faddere hos Frands Sørensen.

1781 - 5.s.e.trin: Knud Sørensens kone i Sunds som barselskone (??)

1783 - 1.s.e. helligtrekonger: Knud Sørensen i Sunds ses som fadder

1785 - 26 s.e.trin.: Knud Sørensen og Hustru Cidsel Jensdatter ses som faddere

Men hvad sker der så lige her.?
Fkt-1787; Sunds - Hollingholt; 4;
229; Sidsel Jensdatter; k; 48; ; Inderste
230; Anne Sørensdatter; k; 12; ; hendes uægte datter

Hvorfor kaldes Anne for Sørensdatter og hvorfor kaldes hun for uægte.?
I og med at hun er født i ægteskab, er hun jo dog pr. definition ægtefødt og datter af ægtemanden.
Eller er det en helt anden Sidsel Jensdatter vi ser her.?

Hvor er resten af familien i 1787?

Her er de så igen sammen, og Jens bor hos dem:
Fkt-1801; Sunds - Søndervaas bye; 6;
52; Knud Sørensen; m; 66; gift,1; Ernærer sig ved strømpestrikerie / Mand
53; Sidsel Jensdatter; k; 64; gift,1; Ernærer sig af strømpestrikning / Kone
54; Jens Knudsen; m; 30; ugift; Nationalsoldat / Deres søn

1810 - 18. februar: Knud Sørensen Skinderholm i Søndervos dør 70 år gammel.

Fra 1811 og frem ses flere gange Konen Sidsel Kjerstine Jensdtatter i Sunds, men det er en anden.

At der kan være folk der er glemt i fkt. 1787 har man jo set før. Og at alderen kan svinge en del har man jo også set før. I Sunds svinger den nogen gange endog ganske meget i både 1787 og 1801. Men jeg synes alligevel der er noget lidt mystisk ved det her forløb.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Madsen (d. ældre) Østergaard, født 1762 i Søndervos
Roaldfrosig
Medlemmer

Antal indlæg: 3
Bopæl:
Tilmeldt: 22.01.17
Lagt på d. 16/02/2017 21:12
Kan det være dem her?

Viborg, Lysgaard, Hinge, Hinge, -, 29, FT-1787, B3892
Knud Sørensen 50 Gift mand byens hyrde
Zidsel Jensdatter 48 Gift hans kone -
Mette Knudsdatter 13 Ugift deres barn -
Johanne Knudsdatter 6 Ugift deres barn -

Det er godt nok lidt underligt, at de skulle flytte helt til Hinge, men navne og aldersangivelser passer rimeligt godt.
 
Forfatter RE: Christen Madsen (d. ældre) Østergaard, født 1762 i Søndervos
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/02/2017 11:53
Det passer næsten for godt til at man bare kan afvise det.

Det passer også med, at familien ikke ses i Sunds kirkebog i perioden 1785 til 1792.

Men hvor er så Anne Marie. Er hun stadigvæk i Sunds og ses som Anne Sørendatter?

Der er altså noget mystisk ved det.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Madsen (d. ældre) Østergaard, født 1762 i Søndervos
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 17/02/2017 12:14
Kære Arne og øvrige deltagere i denne tråd!

Der er tale om to forskellige kvinder med navnet Sidsel Jensdatter.

Den Sidsel, som bor i Hollingholt i 1787 med en uægte datter, er min ane. Datteren Anne blev senere gift med Niels Børgesen, søn af skomager Børge Børgesen i Holing, og stammor til en slægt af store drukkenbolte!

Så vidt jeg husker - det er lang tid siden, jeg har arbejdet med sagen - tyder noget på, at Sidsel Jensdatter en søster eller slægtning til Kirsten Jensdatter, gift med Espen Thomsen i Hollingholt.

Fkt-1787; Sunds - Hollingholt; 3;
224; Espen Thomsen; m; 57; gift,2; Fæstebonde og gaardbeboer / Mand
225; Kirsten Jensdatter; k; 51; gift,1; Hans kone
226; Birthe Espensdatter; k; 18; ; Deres datter
227; Thomas Espensen; m; 12; ; Af første ægteskab
228; Anne Espensdatter; k; 5; ; Af andet ægteskab
Fkt-1787; Sunds - Hollingholt; 4;
229; Sidsel Jensdatter; k; 48; ; Inderste
230; Anne Sørensdatter; k; 12; ; hendes uægte datter

Venlig hilsen

Jytte
 
Forfatter RE: Christen Madsen (d. ældre) Østergaard, født 1762 i Søndervos
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/02/2017 12:57
jytteduholm skrev:
Den Sidsel, som bor i Hollingholt i 1787 med en uægte datter, er min ane. Datteren Anne blev senere gift med Niels Børgesen, søn af skomager Børge Børgesen i Holing, og stammor til en slægt af store drukkenbolte!

Hej - tak for den oplysning. Det burde jeg selv have kunnet huske fra tidligere.

Meget tyder altså på at det er Knud Sørensen Skinderholm med familie der er i Hinge i 1787, men er tilbage i sunds i 1801. Anne Marie er så bare i 1787 ude at tjene et sted i området.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Christen Madsen (d. ældre) Østergaard, født 1762 i Søndervos
jørgen riis
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 08.04.13
Lagt på d. 18/02/2017 10:52
Jeg er (endnu) ikke hjemmevant her i blog'en og er lidt benovet over, hvad en privat forespørgsel til Arne Feldborg kan medføre :-).

Måske skiftet efter Knud Sørensen (Skinderholm) i dec. 1810 kan være af interesse pga. persongalleriet: Foruden afdøde selv er hovedpersonerne jo hans enke, Zidsel Jensdatter, datteren Anne Marie Knudsdatter gift med Christen Madsen Østergaard, alle af Søndervaas:

Aar 1810 den 24 December blev udi Søren Hvirgels Huus i Suderbek af Skifteforvalteren Hr. Lundnæs med Kommissair Herredsfoged Møller til Højriis ved hans constituerede Fuldmægtig examinatus juris P.S. Buk fra ibidm. foretaget Skifte efter afdøde Indsidder- Huusmand, Knud Sørensen af Søndervaas i Sunds Sogn i Overværelse af Vitterlighedsmænd: Selvejer Knud Hold i Ikast Kirkegaard og Degnen Hr. Smidt fra Sunds.
For den afdødes Enke Zidsel Jensdatter mødte i hendes Svagheds-Frafald hendes Lauværge: Jens Jensen Vestergaard (hendes bror) af Søndervaas. Han anmeldte den afdødes Arvinger at være: En Søn Jens Knudsen 38 Aar gammel ved regimentet som Soldat ved de annecterede Batailloner, en Datter Anne Marie Knudsdatter givt med Christen Madsen Østergaard i Søndervaas, en Datter Mette Knudsdatter 35 Aar gammel, og en Datter Johanne Knudsdatter 30 Aar gammel begge sidste ugivt,- for disse Umyndige blev deres søsters mand bemeldte Christen Madsen Østergaard der var tilstæde, ansat som formynder og han lovede i den henseende at opfylde sine Pligter der blev ham betydet af Skifteretten, ligesom han og var committeret til at iagttage den fraværende Arving Jens Knudsens Tarv under Skiftet. Den i Boet den 23de Feb.d. A. holdte Registrerings- og Vurdering- Forretning, blev fremlagt til Indlemmelse og lyder # Tilstedeværende Vedkommende erklærede sig fuldkommen fornøjet med den fremlagte Vurderingsforretning og Lauværgen Jens Westergaard saavelsom Christen Madsen Østergaard forsikkrede at det deri opførte er alt hvad Boet kan beregnes til Indtægt,

som beløber 34 Rd 14Sk
Desuden den ved Vurderingsforretningen anmeldte og deri opførte Gield, som
opløber til Summa
33 Rd
7 Sk
Anmeldte Laugværgen endvidere Boet til Last, at den Afdødes Begravelse havde
kostet Enken, som hun er i Gield for
15 Rd
Mere vidste Vedkommende ikke at anmelde til Udgivt, det anførte nu 48 Rd 7 Sk
Og da Summa overstiger indtægten 8 Rd - 5 M - 9 Sk, er det klart at intet bliver at arve, hvilket Vedkommende ikke heller havde ventet, da Christen Madsen på egne og sine Medarvingers Vegne ikke havde noget imod at Enken beholder hendes og den Afdødes ubetydelige fælleds Bohave for den derpaa faste Taxt. I Henhold dertil bad saavel han som Laugværgen Skiftet i Dag sluttet, og denne forbandt sig på Enkens Vegne til at betale Boets Gield og at indestaar for alle Følger af Skiftebehandlingen. Skiftebekostningerne bliver i Overensstemmelse med det Passerede, at beregnes efter Udgivten saaledes:
Stemplet Papiir til Skiftebrevet, Skifte-Sallaria,Skiftebrevets Beskrivelse 2 Ark, Justitsvæsenets Fond, Revisions Contoiret, Skifterettens Tiende, Vitterligheds og Vurderingsmændene ialt..............................................4 Rd, 2 M, 10 Sk.
Laugværgen paatog sig at betale Skiftebekostningerne, og Skiftet blev da efter Vedkommendes Begiering sluttet og Boet overdraget Enken til Raadighed.


Datum ut supra

Til vitterlighed
Smidt, Knud Hold
(underskrift) Jens Westergaard Chr. Madsen
begge med paaholden Haand

....
Hertil afskrift.
Kilde: Hammerum herredsfoged - Skifteprotokol 1805-12 opsl. 210,

Med venlig hilsen og tak for den store interesse
Jørgen
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk