hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Nægtet tilladelse til ægteskab.
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 23/06/2016 10:39
Da en pige i Vedersø ville giftes i 1903, nedlagde forældrene forbud. Pigen ankede imidlertid dette forbud, og da hun alligevel flyttedes sammen med manden og blev gravid, accepterede forældrene modvilligt ægteskabet. Det blev et ulykkeligt ægteskab, som efter en lang proces endte med skilsmisse. Ved den verdslige mægling blev følgende indført i politiprotokollen:

....idet Hustruens Forældre dengang modsatte sig Ægteskabet, dels af den anførte Grund, dels fordi Manden i det Hele efter deres Formening var en daarlig Person. Efter at Ansøgerinden imidlertid havde paaanket denne deres Nægtelse hos Øvrigheden, frafaldt de under den i den Anledning stedfundne Forhandling deres Indsigelse mod Ægteskabet,......

Der må derfor have været en sag, som må kunne findes.

Mit første bud må være, at sagen skal findes i amtet ligesom skilsmissesagen.
Inden jeg starter eftersøgningen, vil jeg godt høre, om der er nogen her, der har et bedre bud?

Mvh.
Jens Aaberg.
 
Forfatter RE: Nægtet tilladelse til ægteskab.
Jens Aaberg
Medlemmer

Antal indlæg: 93
Bopæl:
Tilmeldt: 12.07.05
Lagt på d. 29/06/2016 21:40
Jeg har nu være på Arkivet i Viborg og fundet sagen.
Da andre måske kan komme i samme situation, vil jeg nævne, hvordan jeg fandt sagen.
Det var, som jeg regnede med, i amtet, der skulle startes.
Et opslag i registret til dagjournalen 1903, viste hen til journalen, hvor der stod, at man havde fået et andragende om at se bort fra faderens forbud mod ægteskab.
Amtet noterede, at man havde videresendt andragenet til herredskontoret. Herefter var der kun at bestille herredets journalsager fra det pågældende tidspunkt. Her lå er læg med alle dokumenter.
Jens Aaberg.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk