hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Anne Andersdatter Holst
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 10/02/2016 10:18
Jvf. Tidligere tråd, hjalp Jørn Jensen med at konstatere at Mette Pedersdatter, der blev gift med Christen Nielsen Riis i Timring, var datter af Anne Andersdatter Holst gift med Peder Jensen Sort.

Når jeg så finder:

150 Anders Pedersen i Neder Ure i Haderup sogn. 6.6.1743, fol.619B.
E: Mette Pedersdatter. LV: Jens Laasby Lunov i Frausing, sættedommer i Lysgård Hids herreder, bror Hans Pedersen Nipgaard.
Første ægteskab med Kirsten Nielsdatter, skifte 25.6.1728. B: Mette g.m. Jens Jørgensen i Harreskov [i Assing sogn], Peder 25, Ellen 20.

- og ser efter hvem Jens Laasby Lunov er, så finder jeg, at

Jens Laasby Lunov er gift med Mette Marie Stokdorff, der er moster til Jens Paludan gift 1789 i Timring med Kirsten Nielsdatter Riis, datter af Niels Ovesen Najbjerg og Kirsten Jespersdatter (gift 1759 i Timring)
Niels Ovesen Najbjerg er død i 1787, hvor Kirsten Jespersdatter sidder tilbage i Riis.

Fkt-1787; Timring - Riis ; 2.Fam;
59; Kirsten Jespersdatter; k; 49; enke,1; ; ; Indsidder

Så tænker jeg, at der må være en relation mellem Kirsten Nielsdatter af Riis og Mette Pedersdatter i Riis, som fører til et todelt spørgsmål:

Er Mette Pedersdatter Nipgaard og Mette Pedersdatter i Riis den samme person ?
Hvilket kunne medføre, at Peder Jensen Sort = Peder Jensen Nipgaard. ?

Mvh.
Annette Sass

Redigeret af asa d. 10/02/2016 10:20
 
Forfatter RE: Anne Andersdatter Holst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/02/2016 12:12
Annette Sass skrev:
Jens Laasby Lunov er gift med Mette Marie Stokdorff, der er moster til Jens Paludan gift 1789 i Timring med Kirsten Nielsdatter Riis, datter af Niels Ovesen Najbjerg og Kirsten Jespersdatter (gift 1759 i Timring)

Jens Johansen Paludan, gift med Kirsten Nielsdatter Riis, var ladefoged på Møltrup. Jeg mener han var søn af Johannes Jensen Paludan på Staushede i Nørre Felding, som var gift 18 nov 1746 i Holstebro med Inger Kathrine Busch.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anne Andersdatter Holst
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 10/02/2016 16:07
Tak for dit svar Feldborg,
Når Jens' far hedder Johannes Jensen Paludan og ikke Christian Jensen Paludan, er der vel tale om at de to er brødre ? eller ???
I så fald er relationen stort set den samme, og ændrer ikke på et muligt sammenfald af de nævnte navne.
Det synes jeg er det væsentlige ??.
Ved man/du noget om, hvem Peder Jensen Sort (Tiphede) egentlig var ??

Mvh.
Annette
 
Forfatter RE: Anne Andersdatter Holst
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 10/02/2016 23:12
Jeg glemte at skrive, at Johannes Jensen Paludan og Christian Jensen Paludan formodes begge at være sønner af Jens Johansen Paludan f. 1673

Christian Jensen Paludans arvinger er nævnt i skiftet efter
67 Cathrine Marie Stokdorff i Frausing i Hinge sogn. 19.2.1793, fol.2, 12.
Enke efter Christian [Jensen] Paludan, præst i Thyregod og Vester, men Johannes ses ikke i det skifte. Muligvis fordi han allerede er død i 1786.

Det er et meget langt og for mig uigennemskueligt skifte.

Interessant, at Johannes Jensen Paludan var gift med Inger Kathrine Busch. Hun var vist halvsøster til Susanne Busch, der var gift med Laurids Nielsen Nybo i Trøstrup.

mvh.
Annette
 
Forfatter RE: Anne Andersdatter Holst
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 11/02/2016 16:42
Hej Anette

Jeg tror ikke, at Kirsten Nielsdatter Riis er datter af Niels Ovesen Riis (Najbjerg) og Kirsten Jespersdatter (gift i Timring 1759).

Niels Ovesen er nævnt i et skifte efter hans bror: Mads Ovesen, død 1787. Heraf fremgår det, at Niels Ovesen ved sin død kun efterlod sig to børn: Anne og Ove.

53 Mads Ovesen i Mosegård i Timring sogn. 5.1.1787, fol.106.
E: Kirsten Jensdatter. LV: Jens Jespersen i Birkmose. A: bror Jens Ovesen i Ris, Niels Ovesen i Najbjerg, død, var g.m. Kirsten Jespersdatter. 2B: Anne, Ove.

Men i Timring er der jo også en Niels Christensen Riis, gift i 1753 med Zidsel Nielsdatter (Najbjerg). Formodentlig en søn af Christen Nielsen og Mette Pedersdatter i Riis.

Niels Christensen Riis og Zidsel Nielsdatter får en dreng døbt i Timring i 1754. Hvad der derefter bliver af denne Niels Christensen Riis, ved jeg ikke, men mon ikke, han er en mere sandsynlig kandidat som far til Kirsten Nielsdatter Riis: (hun er ikke fundet som født i Timring)

Mvh/ Margit
 
Forfatter RE: Anne Andersdatter Holst
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 11/02/2016 16:53
Hej igen

Kan det være hende, der er i Najbjerg i 1801, enke og med en søn Johannes.

Fkt-1801; Timring - Naiberg [Najbjerg] ; 22;
137; Christen Larsen; ; 48; gift,2; Mand / Bonde og gårdbeboer
138; Mætte Madsdatter; ; 49; gift,1; Hans kone
139; Magrethe Christensdatter; ; 14; ugift; Deres datter
140; Kirsten Nielsdatter; ; 50; enke,1; En kone / Indsidder er fattig
141; Johannes Jensen; ; 8; ugift; Hendes søn

mvh margit
 
Forfatter RE: Anne Andersdatter Holst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 11/02/2016 19:42
Johannes Jensen Paludan på Staushede var født på Læsø 05 okt 1702.

Jens Johansen Paludan og datteren er her:

Fkt-1801; Nørre Felding - Indbyggere under Krogsdal Hovedgaard ; 2; Staushede
10; Inger Biihek; ; 72; enke(mand),1; Huusbonde på gaarden / Fæster og beboer af Staushede og Staus underligge
11; Metha Calludan; ; 47; ugift; Hendes børn / Huusholdning for moderen
12; Jens Palludan; ; 52; gift,1; Hendes børn / Er syg og sengeliggende
13; Christen Palludan; ; 44; ugift; Hendes børn / Tiener moderen
14; Peder Christensen Plindkilde; ; 16; ugift; Tjenestefolk
15; Johanne Josephsdatter; ; 19; ugift; Tjenestefolk
16; Inger Catrine Jensdatter; ; 12; ugift; Enkens søns datter / opfostres af enken
17; Anders Palludan; ; 33; gift,1; Mand / Sidder til huuse på Staushede, de hjælper at stede
18; Karen Christensdatter; ; 29; gift,1; Kone
19; Inger Andersdatter; ; 2; ugift; Deres datter

Kirsten Riis og sønnen er formentlig her:
Fkt-1801; Timring - Naiberg [Najbjerg] ; 22;
137; Christen Larsen; ; 48; gift,2; Mand / Bonde og gårdbeboer
138; Mætte Madsdatter; ; 49; gift,1; Hans kone
139; Magrethe Christensdatter; ; 14; ugift; Deres datter
140; Kirsten Nielsdatter; ; 50; enke,1; En kone / Indsidder er fattig
141; Johannes Jensen; ; 8; ugift; Hendes søn
[på den tid ses det ofte at fraseparerede kaldes for enker]

Jens Johansen Paludan tror jeg dør i Madum i 1830.

Jeg tror det måske er en tilsnigelse at Kirsten Nielsdatter i den 'lille' udgave af kirkebogen kaldes Kirsten Nielsdatter Riis. Ved trolovelsen står der "Kirsten Nielsdatter fra Riis". Og ved begge børns dåb kun Kirsten Nielsdatter.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 11/02/2016 21:02
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anne Andersdatter Holst
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 11/02/2016 20:10
Hej.

De to børn, Inger Cathrine, der i 1801 er hos faderen og Johannes, der i 1801 er hos moderen, er begge født i Timring: Inger Cathrine 10-8-1789 og Johannes 13-1-1794.

Kirsten Nielsdatter dør i Riis i Timring i 8-9-1809, 54 år. Hun må altså være født 1755c, men jeg har ikke fundet hendes fødsel, så om det er Niels Christensen Riis og Zidsel Nielsdatter, der er hendes forældre, er altså stadig et åbent spørgsmål.

Margit
 
Forfatter RE: Anne Andersdatter Holst
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 12/02/2016 20:55
Kære alle!

Det er lidt spændende med disse Riis'er fra Timring. Der ser ud til at have været rigtig mange, som har taget navn efter lokaliteten. Jeg håber en dag at kunne bevise, at min formoder Maren Riis, gift med Lars Nielsen Najbjerg, er et barnebarn af Anne Andersdatter Holst. Det kræver blandt andet, at man kan finde nogle slægtninge og påvise nogle forbindelser.

Dette er et DIREKTE skud i tågen, men jeg prøver:

Apropos Niels Christensen Riis og Sidsel Nielsdatter i Timring ...

I Hørup sogn, Lysgaard herred er der fra ca. 1782 en skoleholder ved navn Niels Christensen Riis, gift med Zidsel Cathrine, som dør 1786 uden af efternavn nævnes.

Niels Christensen Riis dør 1810 og efterlader sig følgende børn:

94 Niels Riis, skolelærer i Kjellerup skole. 16.4.1810, fol.87, 90.
B:
1) Niels Christian Riis, mønsterskriver ved Holmen i København
[2) Simon Riis, skrædder på stedet, død 1806]
3) Anne Elisabeth Riis, død. 1B:
a Niels Sørensen, rytter ved Slesvigske rytterregiment.

Niels Christensen Riis og Zidsel Nielsdatter i Timring havde netop en søn, som hed Niels Christian. Alder passer nogenlunde på ovenstående mønsterskriver (som dør 1824 i Århus). Skoleholder Riis er født ca. 1720, og det er vel heller ikke helt ved siden af manden fra Timring.

Jeg mener selv, dette er for langt ude, men ... er der mon en person, som ligger inde med Ejner Poulsens Viborg Amt Degne- og Skolehistorie, så man definitivt kan udelukke denne skoleholder?

Venlig hilsen

Jytte
 
Forfatter RE: Anne Andersdatter Holst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 12/02/2016 21:08
Viborg amts Degnehistorie, side 624. Kjellerup:

2. Niels Christian Riis, 1771— 1804, f. ca. 1720, 1771 skh. her
og havde 1789 „godt vidnesbyrd", resignerede 1/5 1804 som en
„aldrende og skrøbelig mand“ og sluttede kontrakt med efterm.,
d. 16/4 1810, 90 år 3 mdr. gl., var fattig. Hustruen d. før 1787.
B.: x) Niels Christian, var 1810 mynsterskriver ved Holmen;
-) Simon, f. 1752, skrædder, var i hjemmet „svagelig og skrøbelig",
d. 1806; 3) Anna Elisabeth, g. 4/10 1782 m. Anders Sørensen
af Levring, deres søn, Niels Sørensen, var 1810 rytter ved
slesvigske regiment.


Jeg ved ikke hvor meget nyt det bringer.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anne Andersdatter Holst
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 12/02/2016 21:55
Kære Arne!

Tak for informationerne.

Nej, det bringer ikke så meget nyt, bortset fra at jeg åbenbart har taget fejl med hensyn til den forrige degns dødsår.

Måske skulle man kigge lidt mere i Hørup sogns kirkebog.

Vh.

Jytte


 
Forfatter RE: Anne Andersdatter Holst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 12/02/2016 21:57
Og så alligevel noget interessant:

Da Niels Riis i 1754 får sønnen Niels Kristian døbt i Timring bor han i Kringelgaard som ligger i Vildbjerg og er præstegods under Vildbjerg præstekald. Hvorfor sidder han til huse hos præsten, og hvorfor får han barnet døbt i Timring.??

Fordi han er degn i Timring!

Vildbjerg sogn, side 97:
Bispevisitats i Vildberg Kirke den 21. Maji 1758..
Sogne Præsten Hr. Lorentz Helt holdt en solide Prædikken om Helliggiørelsen.
Degnen Friderich Schandorph i Hoved Sognet og Niels Riis i Annexet opagte Skole-Embederne til kiændelig Nytte.
Ungdommen svarede vel, og ingen offentlig Forargelse var i Menighederne.

[H. A. Brorson.]


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 13/02/2016 10:43
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Anne Andersdatter Holst
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 12/02/2016 22:05
Kære Arne!

Ser man det .... Så begynder jeg at tro lidt mere på min skoleholder i Hørup!

Uden forbindelse i øvrigt: Der er også denne slægt, nævnt i Dansk Biografisk Leksikon, som skulle stamme fra Riis i Timring:

http://denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Samfund,_jura_og_politik/Sl%C3%A6gter/Riis

Den nævnte skræddermester i Skanderborg Christen (Jensen) Riis kan jeg heller ikke umiddelbart finde født i Timring.

Venlig hilsen

Jytte

Redigeret af jytteduholm d. 12/02/2016 22:06
 
Forfatter RE: Anne Andersdatter Holst
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 13/02/2016 13:57
Hej Jytte

Ovennævnte Christen Riis, skræddermester i Skanderborg, er født i Riis i Timring 1766 som søn af Jens Ovesen Riis og Maren Andersdatter.

Jens Ovesen i Riis er forlover ved Kirsten Nielsdatter Riis’s vielse, han står også fadder til et af hendes børn og Kirsten Nielsdatter opholder sig tilsyneladende i Riis da hun dør i 1809, men jeg har ikke kunnet finde antydning af slægtskab mellem Jens Ovesen i Riis og Kirsten Nielsdatter Riis.

venligst Margit
 
Forfatter RE: Anne Andersdatter Holst
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 13/02/2016 14:42
Hej.

Med hensyn til den Kirsten Nielsdatter Riis, som blev gift med Jens Johannesen Paludan: Min konklusion indtil videre:

I betragtning af den tilknytning til Riis, som hun har, burde hun være en datter af Niels Ovesen Riis og Kirsten Jespersdatter, men det er hun tilsyneladende ikke, idet hun ikke er nævnt som datter af Niels Ovesen Riis i skiftet efter dennes bror Mads Ovesen.

Hun er tilsyneladende heller ikke en datter af Niels Christensen Riis og Zidsel Nielsdatter, idet hun ikke er nævnt i Skiftet efter Niels (Christensen) Riis.

Hun er ikke fundet som født i hverken Timring eller Vildbjerg kirkebog, så indtil videre er hun da lidt af et vaskeægte mysterium.

Men det er da ret så spændende, at vi (Jytte) tilsyneladende har fundet frem til den Niels Christensen Riis, som må formodes at være et barnebarn af Anne Andersdatter Holst.

Mvh. Margit
 
Forfatter RE: Anne Andersdatter Holst
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 13/02/2016 15:01
Tak for alle bidrag !!
Spændende udvikling med Niels Christensen som degn i Timring....

Hej Margit,
Tror du så ikke alligevel, at Kirsten Nielsdatter af Riis er datter af Niels Ovesen Riis i Najbjerg og Kirsten Jespersdatter ? med farbror Jens Ovesen Riis
Ove Christensen Riis kan jo være søn af Christen Nielsen Riis + Mette Pedersdatter og bror til Niels Christensen Riis ??

Ellers vil Kirsten-navnet og fødsel passe bedre med at
Niels Christensen Nygaard får en datter Kirsten. Hun er født i 1756 og jeg har ikke fundet hende død. Hun findes heller ikke i skiftet efter Niels Christensen, men måske har der været afkald ?.

Jeg har tidligere været i tvivl om, hvorvidt Niels Christensen Nygaard og Niels Christensen Riis er samme person, og hvis Kirsten Nielsdatter er hende, der er døbt i Timring i 1756, så er moderen altså Ane Cathrine Alexandersdatter fra Ørre skole, som blev gift med Niels Christensen 25 okt. 1754 i Ørre Skole, og navnet et opkald efter Kirsten Villumsdatter Nybo, der er i familie med Lauritz Nielsen Nybo på Trøstrup gift med Susanne Busch.
Jens Ovesen Riis og hans efterkommere er faste faddere m.m. hos familien i Nygaard i flere generationer. - Så muligheden er til stede.

Hvad mener I alle sammen om det ??

Mvh.
Annette

Redigeret af asa d. 13/02/2016 15:06
 
Forfatter RE: Anne Andersdatter Holst
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 13/02/2016 16:21
Kære alle!

Christen Jensen Riis en søn af Jens Ovesen - jeg var nok lidt søvnig, da jeg kiggede i kirkebogen. Tak, Margit.

Jeg mener ikke, vi kan regne det for sikkert, at degnefamilien i Hørup/Kjellerup er identisk med degnefamilien i Timring endnu. Der skal flere beviser på bordet :-)

Hvis der er tale om samme Niels Riis, mangler vi stadig at finde hans øvrige børn født. Hvor var familien mellem 1754 og 1771? Blev Niels Riis mon degn i et helt andet sogn?

Ved degnen i Kjellerups død var der blot to arvinger i live. Sønnen Niels Christian var - tror jeg - ugift, så hvis vi er rigtig heldige kan der findes et udarvskifte efter ham i Århus i 1824. Hvis nevøen Anders er død på det tidspunkt, kunne det gå hen og blive 'et godt skifte'.

Vh.

Jytte
 
Forfatter RE: Anne Andersdatter Holst
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 13/02/2016 16:25
Jamen Margit, da kom du lige ind med et svar før mig.
Jeg tror mest på, at Kirsten Nielsdatter Riis er datter af Niels Christensen Riis (= Nygaard), men ikke med Christen Nielsen som far.
Jeg hælder til, at Christen Nielsens søster (Ingeborg ?) Nielsdatter blev gift med Christen Christensen Skinderholm jun., og at de boede i Riis samtidigt i en periode.
Det kan forklare, de to sæt "fætre og kusiner" med samme navne og fødselsår tæt på hinanden.
Niels Riis flytter til Nygaard ved sit giftermål med Ane Cathrine Alexandersdatter og bliver til Niels Nygaard.

Mvh.
Annette
 
Forfatter RE: Anne Andersdatter Holst
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 13/02/2016 16:44
41 Niels Christensen i Nygård. 12.4.1785, fol.80B.
E: Anne Cathrine Alexandersdatter. LV: Peder Christensen i Grimstrup (bror eller fætter). B: Alexander 26, Ingeborg Kirstine 20


Ved Niels Christensens børnebørns dåb er følgende faddere:
Christen Linde Alexandersen (1794-1870)
Faddere:
Christen Madsen (Vestergaard? Stedfar til Thomas Hjortsballe), Thomas Hjortsballe, Ove Jensen Grimstrup

Johan Christian Alexandersen (1797-1888)
Ingeborg Nygaard bar barnet.
Faddere:
Mads Jensen i Grimstrup Mølle, Christen Bodsgaard på Møltrup, Ove Jensen i Grimstrup, Thomas Hjortzballe, Jens Riis' datter Kirsten

Mvh.
Annette
 
Forfatter RE: Anne Andersdatter Holst
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 13/02/2016 17:21
Mette Pedersdatter i Riis har tilsyneladende kun to børn med Christen Nielsen.

Mette Pedersdatter *1685c Gjellerup by, ikke set efter 1715
Far Peder Jensen og mor Anne Andersdatter Holst. Kirkebogen mangler næsten helt de år, hun bliver født. I skattelisten 1787 nævnes Peder Jensen med 1 datter. Hun nævnes i 1703 som Gravers Clemmensens datter, der har hun vel været omkring 18 år. Hun gifter sig 1708c med Christen Nielsen og får en søn Peder Christensen *1711 og en datter Maren Christensdatter *1714, der har birkedommer Jørgen Clemmensen i Hagelskjær som fadder. Hans kone er Mettes kusine over Mettes mor, som er bror til konens far Just Andersen Holst.
I 1710 giver hun og hendes mand afkald på hendes 50 slettedaler arv i boet efter hendes far Peder Jensen, der døde 1694c. Og afkald på arv efter hendes mor, der lever på det tidspunkt. Gravers Clemmensen udbetaler denne sum. Da de samtidig fæster det halve af Gravers gård, har de haft brug for penge til at få redskaber og besætning.

Mvh.
Annette
 
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk