hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Spørgsmål om Mads Miltersen
Finn Toustrup Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 12.01.16
Lagt på d. 23/01/2016 10:13
Som nybegynder i slægtsforskning er jeg løbet ind i et problem, som jeg håber, der er mere drevne, som kan udrede.
Det drejer sig om Mads Melchersen (Miltersen) født i 1660 I sunds Sogn. Død 1727 i Elkjær, Timring, Hammerum Herred.
Gift med Ellen Melchersen (Miltersen) født Madsdatter født 1675 i Sunds Sogn. Død 1720 i Elkjær.
Ifølge visse søgninger skulle Mads M være søn af Milter i Ilskov Christensen 1638-1702 gift med Johanne Christensen (født Madsdatter) 1651-1610.
Det kan jo ikke passe, idet hun i så fald kun skulle have været 9 år, du hun fik Mads.
I andre søgninger angives det, at Milter i Ilskov Christensen skulle have tre børn; Niels født 1671, Kirsten født 1675 samt Jens. Og altså ikke nogen Mads.
Kan forklaringen være, at Milter har været gift før, og at Mads er fra dette ægteskab. Denne teori har jeg dog ikke kunnet finde belæg for.

Med venlig hilsen
Finn T Nielsen
Sortbærvej 20  
Forfatter RE: Spørgsmål om Mads Miltersen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/01/2016 15:06
Det var en hård nød at give sig i kast med for een der er ny i faget.

Men allerførst: Du skal ikke tro på alt hvad du ser på diverse hjemmesider, og visse steder kopier man bare rub og stub fra andre. Så selvom en oplysning findes flere steder, så er det ikke nogen garanti for at den er sand.

Der har været et hav af teorier fremme om Mads Melchiorsen. Kendsgerningen er dog, at man ved ikke hvor ham kommer fra, og der er ikke noget specielt der peger mod Sunds. Han kendes kun fra skiftet efter hans kones søster:

Sindinggård gods Skifteprotokol 1723-1790. v. Erik Brejl:
6 Johanne Madsdatter i Nyby i Sinding sogn. 4.9.1726, fol.20.
E: Christen Olufsen.
A:
søster Maren Madsdatter i Visgård, søster Anne Madsdatter i Ørrevad i Ørre sogn,
søster Kirsten Nielsdatter i Sønderlund, (skal vel være Kirsten Madsdatter),
søster Ellen Madsdatter, død, var g.m. Mads Melchersen i Elkær.
4B: Anders på Trøstrup gods i Gudum sogn, Christen, Anne g.m. Niels Mortensen i Snejbjerg, Maren g.m. Thue Jensen i Tovstrup i Snejbjerg sogn,
halvbror Anders Jensen, død.
1B: Jens, soldat uvist hvor,
halvsøster Kirsten Jensdatter i Sønderlund.

Ellen og hendes søskende kommer sandsynligvis fra Sinding, eller allernærmeste omegn.

Personligt tror jeg ikke at Mads Melchersen er søn af gamle Milter i Ildsgaard. Milter er søn af Christen Jensen og Kirsten Miltersdatter og formentlig født i Tollund, men er før 1663 blevet gift med Johanne, hvis efternavn ikke kendes med sikkerhed, og bosat i Ildsgaard i Sunds sogn.

Om Milter evt. har været gift før og evt. har en søn i et tidligere ægetskab kan vel ikke afvises, men der vides ikke noget sikkert om det. Og i så fald vides det heller ikke hvor Milter har boet på det tidspunkt.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Spørgsmål om Mads Miltersen
Finn Toustrup Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 12.01.16
Lagt på d. 25/01/2016 10:03
Mange tak for svaret!

Problematikken om sandfærdigheden i det, som man kan finde forskellige steder på nettet, er jo netop illustreret i mit spørgsmål. Mit problem med de originale kilder som kirkebøger er, at de ældre ofte - i hvert fald for mig - er ulæselige. Heldigvis kan jeg se, at flere af dem er renskrevne og tilgængelige på nettet.

Finn
Sortbærvej 20  
Forfatter RE: Spørgsmål om Mads Miltersen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/01/2016 22:16
Som nævnt er det meget lidt man ved om Mads Melchiorsen, hans børn ved man dog noget mere om.

Hvad er din indgang til den familie.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Spørgsmål om Mads Miltersen
Finn Toustrup Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 12.01.16
Lagt på d. 26/01/2016 10:47
Mads Melchiorsen er min oldefar i 9. generation (I har sikkert en mere præcis måde at angive dette på), via hans datter Maren Jensen (født Madsdatter) (1695 - 1771) gift med Thue Jensen (1681 - 1758).

Mvh
Finn
Sortbærvej 20  
Forfatter RE: Spørgsmål om Mads Miltersen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/01/2016 15:08
Så kan jeg anbefale denne side, i fald du ikke allerede kender den:
http://jvo.dk/jvo/midt_jyl/fam000xx/fam00083.htm
Det er pålidelige og velundebyggede oplysninger som ligger der.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Spørgsmål om Mads Miltersen
Finn Toustrup Nielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 12.01.16
Lagt på d. 27/01/2016 14:27
Tak for det; den kendte jeg ikke.
Finn
Sortbærvej 20  
Forfatter RE: Spørgsmål om Mads Miltersen
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 27/01/2016 15:32
Jeg har forøvrigt også lidt om den gren:
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=5737


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk