hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Nederhold og Remme
Tommy60
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 10.07.15
Lagt på d. 18/07/2015 15:06
Hej alle jeg er igang med at følge fædres gren, og er kommet til en død ende, kan nogen hjælpe?
Niels Madsen nok kaldet Niels Nederhold, havde en far der hed Mads Andersen, som var gift med Elle Iversdatter, og hende og hendes aner er der en del at finde om, også Christian Madsen, Niels Nederholds bror, som blev gift med enken til Klodemølle mordet.

Jeg vil dog gerne vide noget mere om Mads Andersens far der jo må hedde Anders.
Vi bevæger os her omkring 1610-20 i Ikast sogn Remme - Højris egnen.
Jeg ved at Mads overtog fæstet af Remmegård efter svigerfaren Iver Nielsen osv.

Er der nogen der ved mere om Niels Nederhold end hvor han blev født, hvor han døde, at han havde fæstet på Nederhold(t) Så er jeg også meget interesseret i det.
Mange hilsner Tommy
 
Forfatter RE: Nederhold og Remme
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/07/2015 00:46
Det er et meget interessant emne du rejser. Jeg håber virkelig der sidder nogen derud der kan bidrage med yderligere oplysninger, eller med nye teorier.

Og det vil sikkert også interessere mange hvad du indtil nu har fundet ud af.

De oplysninger jeg har til rådighed kender du sikkert. Men her er lige et par links til tidligere diskussioner om emnet:
http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=476

http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=424

http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=1083

http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=424

og så er der jo også:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=63
og "Fra Viborg Amt" 1964, side 108. (Erik Brochs artikel om Klode Mølle).

Men alle disse ting vedrører jo især Christen Andersen og ikke så meget Mads Andersen.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Nederhold og Remme
Tommy60
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 10.07.15
Lagt på d. 19/07/2015 13:23
Tak for hurtig svar.
Hvad Mads angår så ved jeg følgende:
Født: 1630 i Remme i Ikast sogn Hammerum herred, Ringkøbing amt. Døde 1709 I Remme
Mads var gift med Elle Iversdatter Født i 1632 i Remme, Hendes far hed Iver Nilsen.
Hun døde 1711 i Remme.
Remme, som fra 1853 kaldet St. Remme, var en af sognets større gårde og sattes ved matrikuleringen i 1688 til knap 8 tdr. hartkorn, således den var næsten lige så stor som Højriis i samme sogn. De to gårde var da også fælles om at besidde en del værdifulde engarealer omkring Storeåen. Remme hørte i øvrigt under Herningholm således at forstå, at bondeskylden ejedes af beboerne, medens herligheds retten tilhørte herremanden på Herningholm og der skulle således betales en del af avlen til herremanden i bondeskyld.
Selvfølgelig hade bønnerne gjort oprør mod disse urimelige forhold, senest som en del i Grevens fejde i 1534 Ledet af Skipper Clement. De umiddelbare følger blev, at bønderne i de oprørske områder blev straffet kollektivt med bøder eller, for selvejerbøndernes vedkommende, med indlemmelse af ejendommene under kronen. Dette skete også i Ikast sogn og for vores stamfædre, da der kun var 3 store gårde der havde adelige venner/familie og i Anders- Ivers område var det kun gården Overhold der slap da de stod sig godt med Hagelskjærne. Skipper Clement blev dømt til døden og henrettet i 1536.
På længere sigt bidrog det store oprør og dets effektive nedkæmpelse til, at de store godsejere og kongemagten rykkede tættere sammen for at forhindre det magttomrum, som rigsrådsregeringen i 1533-34 havde medført – og for at forhindre nye bondeopstande. Den konsekvente forfølgelse af denne taktik langt ind i 1600-tallet, medvirkede til, at Clementsfejden blev den sidste store bondeopstand i Danmark.
I 1618 ses fæstet af Remme at været ejet at Iver Nielsen, som må have været ud af velhavende familie, for hans brødre Christen og Palle ejede de endnu større gårde Våddegård og Lægdsgård i Ikast Sogn. med et hartkorn på henholdsvis 16 tdr. og 14 tdr. Den nævnte Iver Nielsen var utvivlsomt far til Elle Iversdatter, således at hendes mand Mads Andersen har overtaget gården efter sin svigerfader. Iver Nielsen var for øvrigt født på gården Vådde, så broderen har jo overtaget den fædrende gård.
Ved matrikuleringen i 1664 og 1688 nævnes Mads Andersen her, tillige med en Jens Christensen, der desuden var kirkeværge.
I Ikast Sogns historie fra 1967 opføres Remme eller St. Remme, som den har heddet siden 1853, med et jordareal på godt 65 hektar.
Mads og Elle fik 5 børn nemlig: Peder Madsen, Jens Madsen (Remme), Mette Madsdatter, Christen Madsen, Niels Madsen (som med stor sandsynlighed blev kaldt Niels Nederhold)
Dette er hvad jeg ved om Mads Andersen
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk