hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hej alle -volsgaard-
gglistrup
Medlemmer

Antal indlæg: 25
Bopæl:
Tilmeldt: 20.02.11
Lagt på d. 07/07/2015 16:03
Maren Andersdatter g.m. Jep Nielsen i Volsgaard har ved F.T 1787 3 børn. Maren 25 år Mette 23 år og Karen 15 år.
Ved F.T. 1801 ses Maren g.m. Jens Christensen, de er boende sammen med Jep Nielsen og Maren Andersdatter i Volsgaard. Også i Volsgaard bor Karen der er g.m. Peder Christensen Skibild. Mette ses ikke her i Volsgaard.
Da Jep dør i 1803 i Volsgaard er der et skifte der viser at Laurids Thuesen er formynder for Mette. Karen er slet ikke nævnt.
Senere i 1808/1809 ses en Mette Jepsdatter gift med Christen Sørensen fra Tanderupgaard, et år senere er Mette og Christen faddere ved søsteren Karens datters dåb i Snejbjerg kirke. Christen er kolonist.
I 1826 ses en Mette Jeppesdatter død 10. nov. 62 år gl. almisselem og indsidder i Sore volsgaard.
Mette ser jeg ikke som datter af Jep Nielsen eller Volsgaard, derimod står Jeppe Thuesen som hendes far. ??
Hvor blev Maren Andersdatter af efter Jep Nielsens død?
Er jeg på ret spor med at sætte disse magre spor af de 3 søstre sammen.
Det er den yngste datter Karen der er min ane = tip 3 oldemor.
Er der nogen der kan hjælpe med at bekræfte dette eller korrigere mig.
Som en lille sidebemærkning, kan jeg i øvrigt oplyse, at de 2 svogre der begår "korntyveriet" fra Tanderup begge er mine aner.

m.v.h. grethe
 
Forfatter RE: Hej alle -volsgaard-
erling leerhøy
Medlemmer

Antal indlæg: 35
Bopæl:
Tilmeldt: 01.12.05
Lagt på d. 07/07/2015 21:21
Hvor i landet ligger den "Volsgaard" som du skriver om. Der ligger en Volsgaard i Søby syd for Herning og så vidt jeg ved ligger der en Voldsgaard vest for Tjørring ved Herning. venlig hilsen Erling Leerhøy
 
Forfatter RE: Hej alle -volsgaard-
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 07/07/2015 21:59
Denne Jep Thuesen er en lidt mystisk person. Han kendes kun fra et par notater i kirkebogen lige omkring den lige omkring den tid hvor Mette bliver født.

For et par år siden skrev jeg i en anden sammenhæng:
Iøvrigt også underligt, at Jeppe (Nielsen) Voldsgaard hele tre gange i kirkebogen kaldes for Jeppe Thuesen. Det har ført til en teori om, at han kunne være stedbarn af Thue jensen og altså halvbror til Jens Thuesen i Voldsgaard.

http://www.hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=1315#7539

Vedr. Mettes bæremoder Jens Andersens Fæstemø fra Holing, se:
http://www.hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=1315#7531

Jeppe Voldsgaard / Nielsen / Thuesen fik iøvrigt ialt 7 børn, hvoraf Jeppe Thuesen er noteret for de to af dem. Anders i 1762 og Mette i 1763.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hej alle -volsgaard-
gglistrup
Medlemmer

Antal indlæg: 25
Bopæl:
Tilmeldt: 20.02.11
Lagt på d. 08/07/2015 20:02
undskld erling leerhøy, jeg burde have skrevet at volsgaard var i snejbjerg sogn.

hej Arne Feldborg, tak for dit svar men desværre var der ikke andet end hvad jeg selv var nået til, ud over at der var 7 børn i ægteskaber mellem jep nielsen volsgaard og maren andersdatter, jeg havde kun de 6 af dem.
jeg ved de blev gift 19. juni 1753 i snejbjerg kirke.
jep thuesen af volsgaard er begravet 16. juli 1802 80 år gammel (Snejbjerg K.B. opslag 8)
Jeg har set brejls skifteoversigt. lundenæs og bøvling løbenr 1870 - jeppe Nielsen i Volsgaard i Snejbjerg sogn. den 6. juni 1803. +, fol. 27. maren andersdatter er nævnt som enke her. mon ikke det er den samme jep thuesen som ovenfor?.
jeg har ikke læst skiftet, men vil da prøve om jeg kan finde det.
maren ser jeg ikke noteret død i snejbjerg k.b. men hvor så og hvornår ??
og er det mette jepsdatter fra denne familie der dør 10 nov. og begraves 16. nov. 1826 - 62 år gammel, almisselem og indsidder i store volsgaard.
er der mon nogen der ved mere end jeg kan finde? det sker da at man må opgive, men det er så ærgerligt, vi vil jo altid gerne have det næste skridt med.
med venlig hilsen
grethe.
 
Forfatter RE: Hej alle -volsgaard-
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/07/2015 21:16
Skiftet begynder på højre side her:
http://hammerum-herred.dk/skifter/amt/vis_bog.php?nr=408&dir=B08-1097&size=100


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 09/07/2015 21:19
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hej alle -volsgaard-
gglistrup
Medlemmer

Antal indlæg: 25
Bopæl:
Tilmeldt: 20.02.11
Lagt på d. 10/07/2015 17:10
Hej igen arne feldborg, og tusindtak for at du har fundet skiftet.
jeg har nu stavet mig igennem det.
det at skiftet er behandlet i Suderbæk i Ikast sogn får mig til at tænke på om Jep og Maren måske har boet her, evt. hos et af børnene siden jeg ikke kan finde Maren død i snejbjerg.
på den anden side så påtager svigersønnen, der jo har købt noget af Volsgård mod at tage sig af Maren og også af Mette Jepsdatter der tilsyneladende ikke var så stærk, det tyder jo på at de ER i volsgaard.
Det ville da være dejligt at sætte et punktum efter denne familie, det er datteren Karen, og dermed forældrene der er mine aner, Karen gifter sig med Peder Christensen Skibild fra Patuel familien så der er da mere at tage fat på.
Endnu Tak og en god sommer.
m.v.h.
Grethe
 
Forfatter RE: Hej alle -volsgaard-
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/07/2015 23:57
Ja, man kan godt undre sig over at skiftet foregår i Suderbæk. Men den gode mand herredsfoged mm. Caspar Møller til Højris har nok ikke villet tage vejen helt til Snejbjerg for at holde et skifte, hvor der ikke er foretaget registrering, og som der tilsyneladende ikke er hverken penge eller problemer i.

I Suderbæk er det er par betydende gårde, Præstegaarden og Nygaard. Han har nok valgt at holde skiftet eet af de steder. Egentlig mærkeligt, at han ikke bare holder det hjemme på Højris.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 10/07/2015 23:58
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk