hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Borgmestre i Ringkøbing
boegh
Medlemmer

Antal indlæg: 25
Bopæl:
Tilmeldt: 25.01.15
Lagt på d. 22/03/2015 17:30
Jeg har langt tilbage i min slægt,(min farmors aner) en Jens Olsen/Olufsen født ca. 1560 og død i nov 1646, muligvis død i Ribe.

Hans far skulle være byfoged Ouf Thomsen og hans mor ukendt, hvornår er Oluf født og død og ved man evt. hvem han var gift med.

(oplysningerne om Jens haves fra en anetavle lavet at en slægtning til min tipoldefar, på den anetavle er kun nævnt Jens og hans datter og så slægten fremadrettet, de andre oplysninger har jeg via vores slægstprogram)

Jeg har google Oluf og de oplysninger jeg fandt mente at Oluf var død ca. 1605.

Jens skulle have en datter Karen (død ca. 1677), der blev gift med Hans H.Kjær (Paludan) Provst i Ringkøbing. (1600 - 1652) Jenses kone skulle være en Vibeke Madsdatter

Er der nogen der kan bekræfter ovennævnte oplysniger.
 
Forfatter RE: Borgmestre i Ringkøbing
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/03/2015 19:59
boegh skrev:
Jens skulle have en datter Karen (død ca. 1677), der blev gift med Hans H.Kjær (Paludan) Provst i Ringkøbing. (1600 - 1652)

Iflg Wiberg skulle Hans H. Kjær (Paludan) være gift med sin forgængers datter Karen Jensdatter Borch, død 11 sep 72. Hendes far skulle være Jens Iversen Borch.

Det forhindrer naturligvis ikke at han kan have vært gift med en anden Karen først. Men i og med at hende her er forgængerens datter lyder det mere sandsynligt, at han har giftet sig med hende da han fik kaldet.
http://home.online.no/~rrostru/Wiberg/926-28-Ringkjobing.htm
http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=wiberg2&sideid=311&storleik=125

Jeg kan se ude på nettet at nogen har Karen Jensdatter Borch til at være Jens Iversen Borchs enke, ikke hans datter. Og hvis det er rigtig, så kan hun jo godt være datter af borgmesteren.

Men sådan læser jeg altså ikke Wiberg. Wiberg har iøvrigt også Jens Iversen Borchs enke til at hedde Anne Nielsdatter.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 22/03/2015 20:35
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Borgmestre i Ringkøbing
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 26/03/2015 09:59
Der er ikke så meget jeg kan tilføje, men måske dette kan bringe dig videre.

Oluf Jensen ejede den gård på torvet, som i dag er Hotel Ringkøbing. Dette hotels historie er beskrevet i forfatteren politiassesor Erik Westerbys bog “Hotel Ringkøbing” med undertitlen “Om et købstadhus og om by og folk i det 17. århundrede”. Heri omtales borgmester Jens Olufsens slægt, og det er netop i denne bog, at man får oplyst, at Jens Olufsens far er byfoged Oluf Thomsen.

I et tidligere indlæg skrev Erik Brejl:


Ringkøbing skiftebreve og skiftedokumenter 1650-1662. B80-133

756 Anne Jensdatter i Ringkøbing. 7.10.1661.
E: Mogens Olufsen, borgmester. Overværende som A:
1) Bertel Henriksen Taulov, præst i Ringkøbing [og Rindum] på sin hustru [Maren Hansdatter Kjær (Paludan)]'s vegne
2) Niels Lauridsen [Rindum], præst i Lunde [og Ovtrup] på sin hustru [Elisabeth Hansdatter Kjær (Paludan)]'s vegne
3) Knud Jørgensen Colding, præst i Sevel på sin hustru [Margrethe Hansdatter Kjær (Paludan)]'s vegne
4) Augustinus [Augustinussen] Miller, præst i Sønder- og Nørre Bork på sin hustru [Vibeke Hansdatter Kjær (Paludan)]'s vegne
5) Karen Jensdatter, enke efter Hans Hansen Kjær (Paludan)], præst i Ringkøbing [og Rindum]
6) Søren Hansen Kjær
7) Jens Hansen ved Jens Jensen, rådmand
8) Malte Mogensen Hjort på Trøstrup på sin hustrus vegne
9) Christen Nielsen i Gødstrup
10) Jens Nielsen i Gødstrup
11) Anne Nielsdatter.
(8, 9, 10 og 11 er søskende).
Muligvis lever afdødes halvbror endnu.
________________________________________
I forbindelse med arv efter Anne Jensdatters (lbnr.756) bror Thomas Jensen, henviser Lindberg Nielsen i Ringkjøbing købstads historie, 1969 til Ringkøbing rådstueprotokol. Uddrag heraf vedføjes.
Ringkøbing Rådstueprotokol 1673-1682. D23-40.
756A Thomas Jensen, født i Ringkøbing, der døde 5.8.1677 i Harlem i Holland. 7.9.1677, fol.53.
A:
0) [forældre Jens Olufsen, borgmester i Ringkøbing og hustru Vibeke Madsdatter, begge døde]
1) søster Maren Jensdatter i Varde, enke efter Jens Nielsen, [rådmand] sst.
2) søster Anne Jensdatter g.m. Kjeld Nielsen, præst i Ulfborg [og Råsted], begge døde. 9B:
a Niels Kjeldsen, præst i Ølstrup og Hover
b Anne Kjeldsdatter, enke efter Christen [Pedersen], præst i Vorgod [og Nørre Vium]
c Maren Kjeldsdatter, enke efter Laurids [Christensen Bording], præst i Ulfborg [og Råsted]
d Dorthe Kjeldsdatter g.m. Søren Nielsen i Vorgod
e Vibeke Kjeldsdatter g.m. Jørgen Jørgensen [Kors], præst i Farup [i Ribe amt]
f Kirsten Kjeldsdatter g.m. Thomas Andersen [Vendel], byfoged i Ringkøbing
g Maren Kjeldsdatter g.m. Niels Mogensen [Holman], herredsfoged i Øster Horne herred
h Karen Kjeldsdatter
i Anne Kjeldsdatter
3) søster Karen Jensdatter g.m. Hans [Hansen] Paludan, præst i Ringkøbing [og Rindum], begge døde. 5B:
a Severin Paludan, major i Holland
b Margrethe Hansdatter g.m. Hans Gregersen [Hvid], præst i Sevel
c Lisbeth Hansdatter g.m. Christen Simonsen [Varde], præst i Lunde og Ovtrup
d Maren Hansdatter g.m. Søren Ankersen [Colding], præst i Ringkøbing [og Rindum]
e Vibeke Hansdatter g.m. Augustinus [Augustinussen] Miller, præst i Sønder- og Nørre Bork
4) søster Mette Jensdatter g.m. Laurids Baggesen, [rådmand] i Ribe, begge døde. 6B:
a Laurids Lauridsen Baggesen, rådmand i Varde
b Peder Lauridsen i Ribe
c Jens Lauridsen i Ribe
d Oluf Lauridsen
e Ingeborg Lauridsdatter, enke efter Claus [Olufsen] Glyssing, borgmester i Varde
f Margrethe Lauridsdatter g.m. Niels Nielsen, præst i Oksby?
5) bror Jens Jensen, borgmester i Ringkøbing, død. 6B:
a Jens Jensen, rådmand i Ringkøbing
b Peder Jensen, [rådmand i Ringkøbing]
c Vibeke Jensdatter g.m. Mikkel Eskildsen, tolder i Ringkøbing
d Mette Jensdatter g.m. Rasmus Pedersen, [borgmester] i Ringkøbing
e Margrethe Jensdatter [g.m. Jens Nielsen Colding, rådmand i Ringkøbing]
f Anne Jensdatter.
________________________________________

4 Mogens Olufsen, borgmester i Ringkøbing. 4.8.1663, fol.6B.
[Enkemand efter Anne Jensdatter, skifte 7.10.1661 lbnr.756]. Afdødes stedbørn A:
1) Karen Jensdatter g.m. Jacob Nielsen
2) Oluf Jensen
3) Karen Jensdatter. FM: Niklas Benjaminsen.
(Sml. lbnr.47).

47 Gurre Clemensdatter i Ringkøbing. 25.10.1666, fol.236B.
E: Oluf Jensen. B: Mogens.
Arv efter enkemandens [sted]far Mogens Olufsen, borgmester i Ringkøbing, skifte 4.8.1663 lbnr.4, til enkemandens søster [Karen Jensdatter] g.m. Jacob Nielsen.
Dokumenter.

Redigeret af asa d. 26/03/2015 11:03
 
Forfatter RE: Borgmestre i Ringkøbing
boegh
Medlemmer

Antal indlæg: 25
Bopæl:
Tilmeldt: 25.01.15
Lagt på d. 26/03/2015 18:04
tak til jer begge to, nu bliver det spændende at se om min fornemmelse holder stik.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk