hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Navneændring i Hammerum Herred 1916
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/02/2015 12:44
Fra Margit D. Fagerberg har vi modtaget:

Undskyld at jeg henvender mig til dig via denne mail, men jeg er kommet ind i en blindgyde vedr. en person bosiddende i Bording i 1916.

Håber du alligevel har tid og lyst til at guide mig på rette vej.

Det drejer sig om en person: Anders Peter Julius Larsen født d. 24.01.1864 i Skjødstrup, men bosiddende i Bording i 1916.

Her søger han om navneændring til Anders Peter Julius Arslev, og i kirkebogen fra Skjødstrup er der noteret, at han får:

navnebevis d. 8. febr. 1916 fra Hammerum Herredskontor, Herning (V.A. 115 / 1916)

Jeg har kigget en del materiale igennem på Rigsarkivet fra Landsarkivet for Nørrejylland – men desværre uden held.

Det jeg søger efter er hans ansøgning om hvorfor han ønsker at skifte navn til Arslev, og evt. selve navnebeviset.

Kan du evt. fortælle mig, hvor jeg finder denne ansøgning – eller selve sagen V.A. 115 / 1916.

Venlig hilsen
Margit D. Fagerberg (og Poul-Egon Arslev)
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Navneændring i Hammerum Herred 1916
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/02/2015 12:51
De mange der fik navneforandring efter loven i 1905 kan ses her på siden (se nederst på siden):
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=111

For de senere tilkomne tror jeg, at selvom der står de er givet af Hammerum Herredsfoged er det måske Herning Byfoged du skal have fat i.
http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=&c=herning+byfoged&d=1&e=2015&f=&g=&h=&ngid=523462&ngnid=523464&heid=14285466&henid=14285466

Herning blev jo købstad i 1913 og fra det tidspunkt var herredsfoged og byfoged een og samme person.

Måske er der andre der ved mere om det.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk