hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter aner til min oldefar
boegh
Medlemmer

Antal indlæg: 25
Bopæl:
Tilmeldt: 25.01.15
Lagt på d. 26/01/2015 13:40
Jeg søger Jørgen Peter Lauridsen, født den 20. februar 1869, som søn af Christen Møller Lauridsen, hvad bliver der af ham?+
Jeg har hørt at han muligvis er udvandret mellem 1890 og 1900, der er ingen af os der har kendt ham, han er kun nævnt i en slægtsbog for min oldemor.

Desuden søger jeg oplysninger om en

Alexander Ander(sen) Lauridsen, jeg kan se af en folketælling i 1850 at han er hjemsendt og derefter forsvinder sporet.

Jeg ved at Alexander er født på Als, det er mere han færden fra 1850 og frem jeg mangler, han er bror til Christen Møller Lauridsen, som er min oldefar.

Desuden er der en bror der hedder Jørgen Peter Lauridsen, han optræder på en afgangsliste i 1850 og kommer til Sønderjylland.
 
Forfatter RE: aner til min oldefar
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/01/2015 23:49
Hvor er de pågældende født og hvor har du set dem i en folktælling.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: aner til min oldefar
boegh
Medlemmer

Antal indlæg: 25
Bopæl:
Tilmeldt: 25.01.15
Lagt på d. 27/01/2015 17:22
Ja, de er i folketællingerne fra Sdr. Lem og der figurer de også i kirkebøgerne, den eneste der er født andetsteds er Alexander, han er født i Lysabild, hvor fra også moderen til ham skulle være født.
 
Forfatter RE: aner til min oldefar
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 27/01/2015 18:41
Alexander er ihvertfald på egnen frem til 1890:

Fkt-1834; Sønder Lem - Sønder Lem ; 87; Lambækbye, et Hus
508; Lauritz Christensen; m; 35; gift; Husmand og Dagleier
509; Ingeborg Pedersdatter; k; 38; gift; Hans Kone
510; Katrine Marie Lauritzdatter; k; 8; ugift; Deres Datter
511; Alexander Anders Lauritzen; m; 7; ugift; Deres Søn
512; Mette Katrine Lauritzdatter; k; 3; ugift; Deres Datter

Fkt-1850; Sønder Lem - Lambek by ; 18; Et huus
425; Mette Cathrine Pedersdatter; k; 71; enke; Vellinge, Ringkb. Amt; Stedets eiers moder, der af ham forsørges
426; Alexander Andersen Lauridsen; m; 22; ugift; Lysabild paa Als; Hjempermitteret, nu dagleier
427; Christen Mølle Lauridsen; m; 11; -; Lemb, Ringkb. Amt; Pleiebarn

Fkt-1860; Velling - Tranmose ; 79;
434; Jens Gjødesen; ; 54; gift; I Sognet; Lutheran; Gaardeier, huusfader
435; Nielsine Petrine Hansgaard Nielsen Hansen; ; 25; gift; I Sognet; Lutheran; Hans kone
436; Karen Georgine Gjødesen; ; 5; ugift; I Sognet; Lutheran; Deres børn
437; Niels Christian Hansen Gjødesen; ; 3; ugift; I Sognet; Lutheran; Deres børn
438; Christine Gjødesen; ; 1; ugift; I Sognet; Lutheran; Deres børn
439; Jens Poulsen; ; 31; ugift; I Sognet; Lutheran; Tjenestefolk
440; Alexander Andersen Lauritzen; ; 32; ugift; Als; Lutheran; Tjenestefolk
441; Jørgen Peter Lauritzen; ; 21; ugift; Als; Lutheran; Tjenestefolk
442; Berthel Christensen; ; 18; ugift; I Sognet; Lutheran; Tjenestefolk
443; Georgine Poulsen; ; 28; ugift; I Sognet; Lutheran; Tjenestefolk
444; Ane Poulsen; ; 25; ugift; I Sognet; Lutheran; Tjenestefolk
445; Ane Kathrine Jensen; ; 25; ugift; Holmsland, Ringk. A.; Lutheran; Tjenestefolk

Fkt-1880; Velling - Skraldhede By ; 5 Et Hus;
465; Alexander Lauridsen; m; 52; gift; Als; Lutheran; Dagleier i Agerbruget
466; Ane Marie Pedersen; k; 46; gift; Stadil Sogn Ringkjøbing Amt; Lutheran; Hans Kone

Fkt-1890; Velling - Skraldhede ; 2F1; Huus
448; Alexander Lauridsen; m; 61; gift; Tyskland; Folkekirken; Husfader / Daglejer i Agerbruget
Fkt-1890; Velling - Skraldhede ; 2F2; Huus
449; Ane Marie Pedersen; k; 55; gift; Holmsland; Folkekirken; Husmoder

Han dør i Velling 02 apr 1907.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 27/01/2015 18:49
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: aner til min oldefar
boegh
Medlemmer

Antal indlæg: 25
Bopæl:
Tilmeldt: 25.01.15
Lagt på d. 28/01/2015 08:44
Foreløbig tak for hjælpen, så fik jeg ham sat på plads og har lidt at arbejde med igen. Og så ved jeg også hvor jeg kan søge videre.
 
Forfatter RE: aner til min oldefar
boegh
Medlemmer

Antal indlæg: 25
Bopæl:
Tilmeldt: 25.01.15
Lagt på d. 01/02/2015 17:20
hej igen, nu mangler jeg hjælp til min tip-tipoldemor, den gang på min fars side.
Min tiptip hed Sophie Bøtcher, er lidt i tvivl om stavemåden, hun er født mellem 1805-1810, men hvor og hvornår, jeg mangler hendes forældre og evt. søskende.
Sophie får i september 1835 en søn, Peter, han fødes på Langeland og adopteres senere af Christian Elley som bliver gift med min tip-tip, hvor og hvornår bliver de gift.
De får kun den ene barn, i hvertfald efter kirkebøgerne og folketællingerne.

Tip-tip dør i Linå den 7 maj 1886 og christian dør sammesteds i 1890.

blot til orientering har jeg kigget lidt på de andre indlæg og læst mange interessante ting, som jeg kan bruge når jeg begynder at grave rigtig i Møller Lauridsen slægten (min morfars) eller Hansen (min mormor) som jeg lige er begyndt på. De var begge to vestjyder.
 
Forfatter RE: aner til min oldefar
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 01/02/2015 21:57
Det ville være en fordel om du fortæller noget mere om hvad du allerede ved, så folk ikke skal bruge tid på at finde allerede kendte ting for få kronologien på plads.

Feks. Hvor på Lolland er Peder født, og hvilken dato. I hvilke folketællinger har du fundet dem. Hvor / hvornår ser du Peder som adopteret. Ved du noget om den Christian Mathis der i 1880 er plejesøn.?


Fkt-1880; Linaa - Linaa By, Linaa Sogn, ; 30; en gaard
140; Christian Elby; m; 66; gift; Als.; Lutheraner; Gaardejer
141; Ane Sophie Bøttker; k; 72; gift; Lutheraner; Hans Hustru
142; Christian Mathias Elby; m; 14; ugift; Her i Sognet; Lutheraner; Plejesøn
143; Gjertrud Kirstine Nielsen; k; 14; ugift; Mausing, Viborg Amt; Lutheraner; Tjenestepige


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 01/02/2015 21:58
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: aner til min oldefar
boegh
Medlemmer

Antal indlæg: 25
Bopæl:
Tilmeldt: 25.01.15
Lagt på d. 02/02/2015 09:40
Ok, Peter er altså født på Langeland, i september 1835 og i Tullebølle, hans far er "Ukendt", de deler dog fornavn, knægten er såkaldt uægte.
Den Christian Mathias der er nævnt i 1880, er Peter og Mathildes ældste søn.

Det jeg mangler er min tiptipoldemors fødested og hendes forældres data evt. søskende, samt hendes vielsedato med Christian Elley.

Jeg tror at hun tjente på sydsjælland da hun blev gravid, men kan ikke finde hende i til og afgangslisterne ej heller i folketællingerne, førend hun begynder at figurer i Ft i Linå og det gjorde hun omkring 1845-1850. Hun kan ligeså godt være fra Sønderjylland som fra København idet at hendes mand kommer fra als, og hendes "plejebarn" senere bliver gift i Broager Kirke.

Peter og Mathilde får også flere børn, herunder en pige Anne Sophie, som bliver min oldemor og gift med en søn fra Bøgh-slægten og den er interessant og næste helt analyseret.

Alle andre data er der rimelig styr på.
 
Forfatter RE: aner til min oldefar
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 02/02/2015 12:30
boegh skrev:
Jeg tror at hun tjente på sydsjælland da hun blev gravid, men kan ikke finde hende i til og afgangslisterne ej heller i folketællingerne, førend hun begynder at figurer i Ft i Linå og det gjorde hun omkring 1845-1850.

Jeg ser hende ikke i Linaa før i 1860??

I Linaa 1860 er hun oplyst at være født i Sorø amt.

I Linaa 1870, opslag 68, er hun oplyst at være født i Tornemark, Sorø amt. Det er formentlig i Fyrendal sogn.

I Linaa 1880, opslag 12, oplyses hun at være født Kvisselmark sogn, hvilket må være Kvislemark i Sørø amt.

Det er altså sandsynligt, at hun er født i een af af de to sogne, som iøvrigt er nabosogne og sammen udgør et pastorat.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 02/02/2015 12:31
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: aner til min oldefar
boegh
Medlemmer

Antal indlæg: 25
Bopæl:
Tilmeldt: 25.01.15
Lagt på d. 09/02/2015 11:08
Jeg søger oplysninger om Lem fattiggård og Nr. Felding fattiggård, idet min oldefar har været bestyrer på dem begge.

Desuden vil jeg gerne vide hvorfra Møller (navn) som optræder i min oldefars navn, (hans mellemnavn) stammer. Hans far hed Laurits Christensen, men kan havde arbejdet som møllersvend, idet der i kirkebogen ved hans dør står Møller godt nok i (). Jeg tror det har forbindelse til den mandlige side af slægten.

 
Forfatter RE: aner til min oldefar
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/02/2015 12:09
A.
Har du fundet mere om Ane Sophie Bøttker udfra de oplysninger jeg tidligere gav dig.?

B.
Når du nævner din oldefar, så formoder jeg det er Christen Møller Lauridsen du mener.?

Hvad ved du allerede om ham og om hans far. Først og fremmest hvor levede de og hvornår. Hvilke folketællinger ses de i osv.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: aner til min oldefar
boegh
Medlemmer

Antal indlæg: 25
Bopæl:
Tilmeldt: 25.01.15
Lagt på d. 09/02/2015 13:47
A. nej det har jeg ikke, og den tror jeg nok jeg lader hvile nu. Jeg har jo slægten fra hende af og frem.

B. ja, det er korrekt, de boede i Lambek, pr. Lem, det jeg ved, er fra oldemor Jeppesine Lauridsens slægt, (der er lavet en slægstbog for hende) hvor i nævnes at CML var bestyrer af Lem fattiggård og af Nr. Felding fattiggård. CML er født i 1839 og dør i 1930, og altså inden min mor blev født. Min mor var den ældste af Laurids Møller Lauridsens børn og LML er født i 1899 og stammer fra CMLs andet ægteskab (altså med Jeppesine).

ordret står der skrevet om CML: at han gik i skole i Lem, var derpå gåsedreng i Slesvig, så forkarl på SDR. Holmgård og efter sin værnepligtig bliver han omkring 1865 gift første gang og overtager en 40 tdr. land stor ejendom, som han sælger til Lem sogneråd, der laver den om til fattiggård.

Den sidste går han ejer, sælger han i 1915 til en nevø.

Jeg ved hans far var Laurids Christensen (Laust) og han dør den 9. august 1889 på Lem Fattigård. jeg er netop ved at finde ud af hvor han stammer fra, og er kommet frem til at Houe må være Hover, idet der i en folketælling fra 1801 optræder en dreng ved det navn og alderen på udemærket.

Der er ingen i familien der rigtig kan fortælle noget og alle de gamle er jo borte, så jeg er nødt til at stole på/bruge oldemors slægtsbog som udgangspunkt.
 
Forfatter RE: aner til min oldefar
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/02/2015 14:30
boegh skrev:
A. nej det har jeg ikke, og den tror jeg nok jeg lader hvile nu. Jeg har jo slægten fra hende af og frem.
[quote]

Ok. Så vil jeg ikke bruge mere tid på det.


Der er ingen i familien der rigtig kan fortælle noget og alle de gamle er jo borte, så jeg er nødt til at stole på/bruge oldemors slægtsbog som udgangspunkt.

Jamen, det er da også fint nok. Men stadigvæk: Jo flere og jo mere præcise data du giver os, jo større chance er der for at nogen kan hjælpe dig.

Husk på, at hvorvidt det er din oldefar, det har kun interesse for dig selv, alle andre er mere interesserede i nogle faktuelle oplysninger at arbejde ud fra.

Men vi må vel gå ud fra, at CML er ham her:

290; Laurids Christensen; m; 40; gift; Husmand, Fodpost, Dagleier
291; Ingeborg Jørgensdatter; k; 43; gift; Hans Kone
292; Catrine Marie Lauridsen; k; 15; ugift; Deres Barn
293; Mette Kathrine Lauridsen; k; 9; ugift; Deres Barn
294; Jørgen Peder Lauridsen; m; 6; ugift; Deres Barn
295; Christen Mølle Lauridsen; m; 1; ugift; Deres Barn

305; Peder Christian Christensen; m; 31; ugift; Husmand
306; Christen Mølle Lauridsen; m; 70; gift; Der af ham forsørges
307; Mette Kathrine Pedersdatter; k; 62; gift; Der af ham forsørges
308; Alexande Lauridsen; m; 12; ugift; Pleiebarn
309; Ane Hansdatter; k; 46; ugift; Indsidder og Væverske

Fkt-1850; Sønder Lem - Lambek by ; 18; Et huus
425; Mette Cathrine Pedersdatter; k; 71; enke; Vellinge, Ringkb. Amt; Stedets eiers moder, der af ham forsørges
426; Alexander Andersen Lauridsen; m; 22; ugift; Lysabild paa Als; Hjempermitteret, nu dagleier
427; Christen Mølle Lauridsen; m; 11; -; Lemb, Ringkb. Amt; Pleiebarn

Når man se det i sammenhæng, så forekommer det ret sandsynligt at Christen Mølle Lauridsen og Mette Kathrine Pedersdatter er bedsteforældre til CML. Og at Mølle navnet går langt tilbage i familien.

Mht. faderen så må det vel være ham her:
Fkt-1845; Sønder Lem - Lambek Bye ; 15; Et huus m. 1 fam
327; Lauritz Christensen; m; 46; gift; Do [Sønder Lem], Ringkjøbing amt; Huusmand og dagleier
328; Ingeborg Pedersdatter; k; 48; gift; Lysabild Sogn, Norborg amt; Hans kone
329; Mette Catrin Lauridsen; k; 13; -; Her i sognet [Sønder Lem Sogn], Ringkjøbing amt; Deres børn
330; Jørgen Peter Lauridsen; m; 11; -; Do [Sønder Lem], Ringkjøbing amt; Deres børn

Fkt-1850; Sønder Lem - Lambek by ; 14; Et huus
406; Laurids Christensen Mølle; m; 52; gift; Lemb, Ringkb. Amt; Fæster, huusfader
407; Ingeborg Pedersen; k; 52; gift; Lysabild paa Als; Hans kone
408; Mette Cathrine Lauridsen; k; 19; ugift; Lemb, Ringkb. Amt; Deres datter

Fkt-1855; Sønder Lem - Nordre Skoledistrikt, Kiersbek Bye ; 18; Et Hus
83; Lauritz Christensen; m; 57; gift; Houe Sogn, Ringkøbing amt; Lutheran; Qvægdriver, Dagleier, Husfader
84; Ingeborg Pedersen; k; 58; gift; Als; Lutheran; Hans Kone
85; Mette Catrine Lauridsen; k; 24; ugift; Sønder Lem Sogn, Ringkøbing Amt; Lutheran; deres Datter

Fkt-1860; Sønder Lem - Nørre Hede ; 74;
434; Laurits Christensen; ; 63; gift; I Sognet; Lutheran; Qvægdriver, huusfader
435; Ingeborg Pedersdatter; ; 63; gift; Als; Lutheran; Hans kone
436; Mette Cathrine Lauridsen; ; 29; ugift; I Sognet; Lutheran; Deres datter
437; Mette Kirstine Nielsen; ; 2; ugift; I Sognet; Lutheran; Hendes barn

Der synes at vær lidt usikkerhed om hans fødested.

Du har formentlig ret i at det er ham der er i Hover i 1801:
Fkt-1801; Hover - Slotshuuset ; 6;
32; Christen Lauritsen; m; 28; gift,1; Mand / Smed og jordbruger og landsoldat
33; Mette Cathrine Pedersdatter; k; 23; gift,1; Hans koene
34; Peder Graversen; m; 67; enkemand,1; Koenens fader
35; Laurits Christensen; m; 2; ugift; Hans søn
36; Mette Kierstine Christensdatter; k; 1; ugift; Hans datter

Men det er jo ingen garanti for at han er født der. Faktisk tror jeg han er født i Lem, og at familien nok kan føres tilbage til gammel Mølle i Lem. Men check selv op på det.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 09/02/2015 15:01
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: aner til min oldefar
boegh
Medlemmer

Antal indlæg: 25
Bopæl:
Tilmeldt: 25.01.15
Lagt på d. 09/02/2015 15:34
Ja, den folketælling fra 1801 har jeg også set, men ved du hvor kan kan få oplysninger henne om den evt. gammel mølle i Lem, har i et bibliotek med den slags oplysninger, eller er det på nettet.

Og det er den helt rigtige CML der er fundet

Når jeg skriver at vi kun har oplysningerne fra oldemors slægt, er det bogstavligt, min mor var den ældste af børnebørnene til CML og forøvrigt har min mor (født i 1933) og hendes søskende aldrig har kendt deres farforældre, og de er så vidt vides de eneste, da der ikke er nogen der ved hvad der blev af CMLs ældste søn som var født den 20. februar 1869, jeg har hørt at han muligvis er udvandret omkring det tidspunkt, hvor CML og Jeppesine bliver gift i 1899, det var min moster der fortalte det. Netop i forbindelse med oplysninger om mine bedsteforældre/oldeforældre.
 
Forfatter RE: aner til min oldefar
boegh
Medlemmer

Antal indlæg: 25
Bopæl:
Tilmeldt: 25.01.15
Lagt på d. 11/02/2015 11:57

35; Laurits Christensen; m; 2; ugift; Hans søn,

Han er rigtig nok født i Lem, så ham er der tjek på.

32; Christen Lauritsen; m; 28; gift,1; Mand / Smed og jordbruger og landsoldat

Han dør jf.r kirkebogen for Bølling herred, sdr. lem 1848 opslag 169 og står der til at være søn af en Laurits Hansen(fæstemøller) og født på Gammel mølle, hvor er det er det? jeg har ledt på Bundsbæk Mølle og der er henvisning tilbåde Ganer Mølle og Kongsholm Vandmølle, Har han boet der eller er der andre møller i området som jeg ikke kan finde.

Laurids Hansen er nævnt i en ft. for 1787 også bølling, sdr. Lem. Iden folketælling står at han er gift for fjerde gang, men hvor mange børn havde han ialt, (Jeg kan tyde det til at min forfader, hvis jeg har fat i den rigtige, var fra det 3. ægteska

33; Mette Cathrine Pedersdatter; k; 23; gift,1; Hans koene, Et opslag i google, henviser til en Mette Kirstine Pedersdatter (familytreemaker) og alle dataerne passer på manden, så kan det være en læse eller en skrivefejl, (kirkebøgerne kan være svære at tyde idet alle præster ikke havde en lige pæn håndskrift)

Mht møllerne kan møllearkivet ikke hjælp mig, det har jeg forsøgt.
 
Forfatter RE: aner til min oldefar
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 11/02/2015 23:10
Der er ganske mange møller i de sogne deromkring. I det her tilfælde er det Gammel Mølle i Sdr. Lem sogn.

Fkt-1787; Sønder Lem - Gammel Mølle ; 64;
245; Laurids Hansen; m; 61; gift,4; Hosbonde / Fæstemøller
246; Apolon Christensdatter; k; 48; gift,1; Huusmoder
247; Bodil Lauridsdatter; k; 20; ugift; Hans børn af 3die egteskab
248; Villads Lauridsen; m; 15; ugift; Hans børn af 3die egteskab
249; Christen Lauridsen; m; 12; ugift; Hans børn af 3die egteskab

Fkt-1801; Sønder Lem - Nørbye ; 5; -
130; Hans Lauritzen; m; 39; gift,1; Mand / Huusmand med jord og møller
131; Anne Iversdatter; k; 34; gift,1; Hans kone
132; Anne Hansdatter; k; 8; ugift; Deres børn
133; Mette Hansdatter; k; 6; ugift; Deres børn
134; Apelone Christensdatter; k; 61; enke(mand),1; Mandens moder / Faaer ophold af møllen
135; Willads Lauritzen; m; 31; ugift; Mandens broder

Bogen "Lem Sogn" side 330:
Gammelmølle.
Møllen var herregårdens mølle og lå under dens hartkorn i 1688. Mølleren
var da Chr. Nielsen, og han er der også i 1699. En lille snes år senere er Jens
Jespersen en kort tid møller, og i 1741 hedder mølleren Hans Lauridsen, og han
havde haft møllen siden 1726. Hans søn, Laurids Hansen fulgte ham. Han var
gift flere gange. sidst med Abelone Christensdatter, der døde 1820 som 81-årigt
enke i møllen. Hun havde dog mange år før overladt sønnen Hans Lauridsen
fæstet. Og det er ham, der køber møllen i 1799.
Hans kone var Ane Marie Ivers
datter. Deres datter Alette Hansdatter var gift med Thomas Nielsen Kirkeby, der
fik møllen. Han var vist fra Staby og nåede at blive gift to gange, inden han
døde knap halvtreds år gammel i 1834. Hans anden kone, Mette Marie Lauges -
datter giftede sig så med Jens Jensen, der havde tjent i møllen. I 1881 flyttede
dette par til Timring, og feder Nissen Pedersen fra Vonsild og hans kone, Sidsel
Marie Knudsdatter, blev møllerfolk- Deres søn. Mads Knud Pedersen, fik møllen
og boede der i 1901. I 1916 hed ejeren Niels Gynge. i 1936 Peder Bundgaard.
Nu har Emil Bundgaard Møllegården. Der er skilt nogle parceller fra. Mølleriet
er forlænget nedlagt.



mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 11/02/2015 23:18
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: aner til min oldefar
boegh
Medlemmer

Antal indlæg: 25
Bopæl:
Tilmeldt: 25.01.15
Lagt på d. 12/02/2015 06:19
Tak for hjælpen, nu skal jeg bare have det sat ind i mit arkiv, det kan jeg bruge ferien i næste uge til.
 
Forfatter RE: aner til min oldefar
boegh
Medlemmer

Antal indlæg: 25
Bopæl:
Tilmeldt: 25.01.15
Lagt på d. 19/02/2015 10:34
Jeg søger Jørgen Peter Lauridsen, født den 20. februar 1869, som søn af Christen Møller Lauridsen, hvad bliver der af ham?+
Jeg har hørt at han muligvis er udvandret mellem 1890 og 1900, der er ingen af os der har kendt ham, han er kun nævnt i en slægtsbog for min oldemor.

Tålmodighed belønnes, jeg har fundet ham, han dukkede pludselig op i en folketælling fra 1930, og jeg har også fundet hans dødsdato og sted.

 
Forfatter RE: aner til min oldefar
boegh
Medlemmer

Antal indlæg: 25
Bopæl:
Tilmeldt: 25.01.15
Lagt på d. 24/02/2015 16:06
Jeg har brug for hjælp. Min tip-oldemor står til i kirkebogen for Bølling herred. sdr. lem, 1815-1826. fødte piger opslag 27. (nr. 8) til at hedde Ingeburg Jørgensdatter, men i kirkebogen fra 1827-1832 fødte piger opslag 22 (nr. 10) til at hedde Ingeburg Pedersdatter. 2 efternavne, hvordan kan det lade sig gøre, når konen i folketællingerne op til dødsdato står til at være født på ALS og ved begge ægtefæller står den kun at det er ægteskab nr. 1.

Ingeburg er født i Lysabild omkring 1798, hun optræder i en ft fra 1803 med efternavnet Jürgens, jeg kan desværre ikke se hvad hendes far hedder i kirkebogen, men mener at have tydet det til noget med Jürgen ???

Og når man så tænker på at hun har en søn som er døbt Jørgen Peter, må det jo stamme et eller andet sted fra.

 
Forfatter RE: aner til min oldefar
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/02/2015 18:53
boegh skrev:
Ingeburg er født i Lysabild omkring 1798, hun optræder i en ft fra 1803 med efternavnet Jürgens, jeg kan desværre ikke se hvad hendes far hedder i kirkebogen, men mener at have tydet det til noget med Jürgen ???

Det vil være hensigtsmæssigt, at du lige oplyser hvilken kirkebog og hvilket opslag du gerne vil have folk til at se på. Og hvis du har tydet det også hvilken dato.

I fkt. skifter hun også navn et par gange. I 1840 hedder hun Jørgensdatter, men i 1834 og 1845, 50, 55, 60 hedder hun Pedersdatter. Og i 1880 hedder hun igen Jørgensdatter.

Men bortset fra det, så har man jo set før at folk bruger flere efternavne, især i den periode hvor gik fra patronym til faste efternavne. Og det kunne måske også være det der spiller ind her. I hertugdømmerne havde man jo faste efternavne længe før vi begyndte at bruge det i her i kongeriget.

Der kan også være tale om, at forældrene er blevet skilt og Ingeborg har taget moderens efternavn, eller det kan være en stedfars navn eller lign.

I fkt 1803 ser det dog ud til, at alle hendes søskende også hedder Jügens til efternavn.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 24/02/2015 19:02
hammerum-herred.dk  
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk