hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Jens Madsen Remme
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 19/01/2015 13:35
Hej
I en tidligere tråd forekommer Jens Madsen Vig, nu mener jeg det er sikkert at det er den samme som Jens Madsen Remme. Han var først gift med Appelone Pedersdatter, datter af Peder Jensen Sort i Gjellerup og hans tidligere kone.

I tingbogen er han nævnt i forbindelse med lovbud af en gårdspart tilhørende Peder Jensen Sort i Gjellerup, hvis børn er nævnt: 2x Jens Pedersen, Bodil Pedersdatter gift med Jens Andersen på "Vigberrig," og Appelone Pedersdatter gift med Jens Madsen i Birk.

En anden sag i tingbogen vedr. møllekorn og pantsat sølvkande tilh. Peder Jensen sorts enke Anne Andersdatter Holst, er han bosiddende i Ur i Ikast s., og kaldt både Jens Madsen Ur og Jens Madsen Remme.

Jens Madsen Remme bliver gift med enken efter Peder Jørgensen Fastrup i Bjødstrup omk 1700, og har 1710 en datter der er fadder i Gjellerup.

Denne datter hedder sandsynligvis Elle Jensdatter ligesom sin stedmor, men er opkaldt efter farmoderen Elle Iversdatter i Remme. Elle Jensdatter bliver gift med en Jens Mortensen Nygård.

mvh Jørn jensen
 
Forfatter RE: Jens Madsen Remme
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 19/01/2015 20:07
Kære Jørn!

Det er da helt utroligt, hvad du finder i den tingbog Jeg har i flere år ment, der burde laves en arbejdsgruppe til at trevle tingbogen igennem, for i den finder man virkelig svar på mange spørgsmål.

Tilfældigvis havde jeg bogen Man er vel hardbo (skrevet af Jane Aamunds halvfætter Erling Møller) hjemme fra biblioteket. Heri omtales en Peder Jensen, godsforvalter og fuldmægtig på Herningsholm og Vejbjerg i Humlum, nævnt 1682 - 1686. Hans datter Bodil Pedersdatter var gift med Jens Andersen, som først fæstede Vejbjerg og derefter gården Breinholt. Parret blev stamforældre til slægten Breinholt.

Der må vel være tale om ovenstående Peder Jensen Sort med datter og svigersøn? Eller hva'?

Vh.

Jytte

Redigeret af jytteduholm d. 19/01/2015 20:11
 
Forfatter RE: Jens Madsen Remme
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 19/01/2015 20:57
Hej Jytte
Mange tak for oplysningen omk Vejbjerg. Både i tingbogen og vistnok Sunds kb (det er Gjellerup kirkebog)
står der noget der minder om Vigberig, nu ved vi at det er Vejbjerg der er tale om. Og jo det må være Peder Jensen Sort også kaldet Tiphede.
Er snart færdig med indholdsfortegnelse for de 2 første, B79-01 og 02, som jeg naturligvis stiller til rådighed når engang de bliver færdige efter fattig evne.

mvh. jørn

Redigeret af luk nu forum op d. 19/01/2015 21:59
 
Forfatter RE: Jens Madsen Remme
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/01/2015 21:18
2den påaskedag 1691 omtales "Jens Matzen paa Vig" som fadder hos Jacob Michelsen.

Det er ham der muligvis har været gift med Michel Nielsens enke i Holingholt, og i så fald altså stedfader til Jacob Michelsen, mfl.

Udtrykket Vigberig mener jeg ikke at have set i Sunds Kirkebog?

Bemærk at ordet "ikke" var faldet ud i første omgang.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 19/01/2015 21:37
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Madsen Remme
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 19/01/2015 21:29
Var det ikke Jens Madsen Ejsingkær du tænkte på som evt. stedfar til Jacob?
Mener at Jens Madsen på Vig er Jens Madsen Remme,måske?
mvh jørn
 
Forfatter RE: Jens Madsen Remme
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/01/2015 21:35
jørn jensen skrev:
Mener at Jens Madsen på Vig er Jens Madsen Remme,måske?

Nej det tror jeg ikke, men det var jo det du skrev i det første indlæg.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Madsen Remme
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/01/2015 13:08
Forstå mig nu ret. Det var ham Sunds, og henvisningen til Sunds kirkebog, jeg ikke lige kunne få til at passe ind i sammenhængen, ihvertfald i første omgang.

Men derudover er det da enormt spændende oplysninger der kommer frem her.

Der er jo nok ingen tvivl om at den Bodil Pedersdatter der nævnes i Gjellerup Kirkebog 14 søndag eft. Trin 1687 kommer fra Vejberg (se link nedenfor), og at hun må være identisk med den Bodil Pedersdatter der nævnes i "Man er vel Hardbo" bind 1, side 127, og den Bodil Pedersdatter som Jørn har fundet i tingbogen. Og at man dermed også kan drage de andre konklusioner.

Det er stadigvæk et åbent spørgsmål hvilken Tolsgaard det er Just Andersen på den tid opholder sig i, og ikke mindst hvem hans hustru på den tid er.
http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=0162606#162606,27319902


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 20/01/2015 13:11
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Madsen Remme
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/01/2015 15:03
Lige et lille supplement:
18. maj 1700 nævnes ved kirkesyn i Ikast en Jens Madsen i Uhre. Og det kan jo godt passe med at han flytter til Bjødstrup da han 12 søndag eft. trin 1701 gifter sig med Elle Jensdatter.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Madsen Remme
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 20/01/2015 22:27
Kære alle!

Så der er et register på vej til Hammerum tingbog lavet af en én mand: Det bliver MEGET spændende at se den, Jørn.

Jeg blev også noget overrasket over, at Peder Jensen Sort er identisk med den Peder Jensen, der beskrives udførligt i Man er vel hardbo .... Nu mangler jeg så bare at bevise, at min formoder, Maren Riis i Najbjerg, var barnebarn af ham (se anden tråd), men eneste chance er måske ULFBORG herreds tingbog. Den er vel ikke affotograferet, Arne?

Vh.

Jytte
 
Forfatter RE: Jens Madsen Remme
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 20/01/2015 23:07
Hej Jytte
Det er kun de to første bind, eller registraturer om du vil. Når du synes at det er så spændende kan du jo læse den først og finde åbenlyse fejl og uforståelige vendinger.(og arbejdet skal jo gøres færdig først)
mvh jørn

Redigeret af luk nu forum op d. 20/01/2015 23:08
 
Forfatter RE: Jens Madsen Remme
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/01/2015 23:34
jytteduholm skrev:
Maren Riis i Najbjerg, var barnebarn af ham (se anden tråd), men eneste chance er måske ULFBORG herreds tingbog. Den er vel ikke affotograferet, Arne?

Mig bekendt er de ikke. Men feks. dem fra Hammerum herred ligger jo nu på Statens Arkiver, så dem fra Ulfborg-Hind kommer jo nok også på et tidspunkt.

Men det er da godt nok spændende at opdage at Peder Jensen Sort på det tidspunkt han bliver gift med Anna Andesdatter Holst var var godsforvalter på både Herningsholm og Vejbjerg.

Og at det måske er deroppe de har truffet hinanden, og at hun nok er den første af Holstfamilien der er kommet til Hammerum herred.?

Humlum ligger jo iøvrigt heller ikke så pokkers langt fra Guddum, hvor Just Andersen Holst fandt sin anden kone.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 20/01/2015 23:58
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Madsen Remme
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/03/2015 17:43
jytteduholm skrev:
Så der er et register på vej til Hammerum tingbog lavet af en én mand: Det bliver MEGET spændende at se den, Jørn.

Ja i høj grad. Nu er den her for de to første protokoller, og det ser rigtig godt ud:

http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=172
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=173

Se også under "Nyheder" nede på siden.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk