hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Søger oplysninger om Rasmus Christensen og Maren Pedersdatter gift 2/7 1773 i Bording.
Vagn Nedergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 24
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.08
Lagt på d. 14/12/2014 15:45
Søger oplysninger om Rasmus Christensen og Maren Pedersdatter gift 2. juli 1773 i Bording - Bording kirkebog 1763 - 1802 (opslag 13 nr. 2.) Læser:" 2. july corpulerede Rasmus Christensen skræder af Vindersle- sogn, ung karl, og pigen Maren Pedersdatter af Bording Mølle".

De får i Bording sønnen Peder Rasmussen den 22. marts 1774 (opslag 21) og en datter Mette Cathrine Rasmusdatter den 4. november 1777 (opslag 30 nr. 4.)
Peder Rasmussen gifter sig den 9. februar 1798 i Funder - Viborg Amt (opslag 277) , med Mette Christensdatter.
Da hun dør gifter han sig igen den 6. juni 1837 i Ikast med Kirsten Larsdatter Hvirgel (opslag 114 nr. 1.) Hun er født den 9. juli 1775 i Ikast (opslag105.) Peter Rasmussen er min 3 x oldefar.
Mette Carthrine Rasmusdatter finder jeg i Kragelund - Viborg Amt, gift den 13. marts 1798 med Jacob Christensen - Kirkebog for Kragelund (opslag 42.)

Rasmus Christensen og Maren Pedersdatter kan jeg ikke finde mere om hverken i folketællinger eller i kirkebøger.

Der er et skifte: 561 Anders Christensen Moselund i Hestlund i Bording sogn 8.7.1774, fol324B.- hvor der er en Rasmus Christensen skrædder i Nørlund i Bording sogn - søn af Christen Christen Skovhus i Vinderslev sogn - kan det være den Rasmus Christensen som jeg søger?

Var Maren Pedersdatter i familie med ejerne af Bording mølle eller var hun i tjeneste der?

Med venlig hilsen
Vagn Nedergaard
 
Forfatter RE: Søger oplysninger om Rasmus Christensen og Maren Pedersdatter gift 2/7 1773 i Bording.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 14/12/2014 17:16
Du har dem her:

Fkt-1787; Vinderslev - Vinderslev sogn ; ; Heedehuus
196; Rasmus Christensen; m; 47; gift,1; Mand / Huusmand og Skræder
197; Maren Pedersdatter; k; 48; gift,1; Hans Koene
198; Mette Katrin Rasmusdatter; k; 9; ; Deres Datter

Jeg tror også det er ham du har i skiftet. Det er vel begrænset hvor mange skræddere der er der hedder Rasmus Christensen i Bording på den tid.

Ham der er nævnt i skiftet er søn af Inger Christensdatter og Christen Christensen Skovhus i Vinderslev sogn. Og det er vel også Vinderslev skrædderen både kommer fra og igen flytter til.

Inger Christensdatter er søster til Anders Christensen Moselund i Hestlund i Bording der døde 1774. Jvnfr. det skifte du nævner. Anders Christensen Moeslund blev viet i Sunds, 14 sep 1768, med Bodil Nielsdatter Tvermose. Det var hans andet og hendes tredie ægteskab.

Han var først gift Anne Sørensdatter der døde i Hestlund 1767 (skifte 422 på samme side hos Brejl).


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Søger oplysninger om Rasmus Christensen og Maren Pedersdatter gift 2/7 1773 i Bording.
Vagn Nedergaard
Medlemmer

Antal indlæg: 24
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.08
Lagt på d. 14/12/2014 17:58
Hej Arne.
Tak for dine oplysninger, som jeg vil arbejde videre med, da jeg nu er mere sikker på, at det er den for mig rigtige Rasmus Christensen, som er nævnt i skiftet.

Med venlig hilsen
Vagn Nedergaard
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk