hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Kom bødlen til Sevel i 1815 ?
Hedegaard
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 03.02.12
Lagt på d. 19/10/2014 22:40
Jeg har i strafferegistret fundet en dom fra 1815, hvor en ung pige (Johanne Stephansdatter) dømmes til halshugning for "barnefødsel i dølgsmål". Hvad dækker udtrykket "barnefødsel i dølgsmål" egentlig over, kan det passe at der skete halshugning så sent - og hvor skete det i så fald?

Redigeret af Hedegaard d. 19/10/2014 22:49
 
Forfatter RE: Kom bødlen til Sevel i 1815 ?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/10/2014 23:07
Jeg mener den sidst halshugning i Ringkøbing amt fandt sted i Holstebro i 1811. Der var forøvrigt en ung seminarist her fra egnen der var dømt for drab.

Fødsel i dølgsmål skal tages for pålydende, det indbefatter normalvis også at barnet er død kort tid efter fødslen. Enten på grund af mangel på pleje eller direkte er ombragt. Og det er faktisk noget der forekommer oftere end man lige skulle tro.

Det er sandsynligt at hun er blevet dømt til halshugning, det var nu en gang straffen for den slags. Men det nok også endnu mere sandsynligt, at hun er blevet benådet med livsvarigt tugthus, og måske har siddet der i en halv snes år eller mere, og så er blevet løsladt.

Se iøvrigt også:
http://hammerum-herred.dk/readarticle.php?article_id=64


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Kom bødlen til Sevel i 1815 ?
Hedegaard
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 03.02.12
Lagt på d. 19/10/2014 23:21
Takker for svaret. Jeg glæder mig til næste gang, jeg kommer til Viborg. Der må jo stå noget i Justitsprotokol eller måske politiprotokol. Det værste er, at det sandsynligvis er min familie - og så endda sognefogedens datter..
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk