hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 3 1 2 3 >
Forfatter Hvem er Christen Christensen Skinderholm
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 19/10/2014 13:05
I præsteindberetningen til Dr. O. Worm 1638 nævnes sønden for Qualsholm it lidet bolig Skinderholt for kort tid siden opbygt på en Hiede.

Det kunne tyde på, at Skinderholm har været et ret nyt sted, da Christen Christensen d. ældre boede der, men det er svært at finde hvor han kommer fra. Byggede hans far Skinderholm ?
Kunne hans far være enten Christen Lassen i Nygaard eller Peder Christensen i Qualsholm, eller kommer han udefra ved sit giftermål ?

Christen Christensen i Skinderholm.
http://www.geni.com/people/Mette-Olufsdatter/6000000021613007659

Linket viser Mette Olufsdatter g.m. Christen Christensen og med en søn Oluf Christensen.

I Sunds er der en Oluf Christensen, der i 1672 gifter sig med Anne Olufsdatter i Ilskov, formentlig datter af Oluf Thomæsen i Ilskov, der dør 1673. De får en datter i 1672 - Kirsten Olufsdatter.
Da der også er fadder-relationer senere mellem Ilskov og Skinderholm, f.eks. er Oluf Christensen fadder hos Edel og Niels Thomæsen i Ilskov sammen med Mette Skinderholm.

Mette Olufsdatter tror jeg dør ved fødslen af Mette Christensdatter, og at hun er barn nr. 3

Men uanset om dette er rigtigt, så har Christen Christensen Skinderholm tilsyneladende følgende børn.

Anne

Bodel der dør i Skinderholm 20/7 1684 20 år gammel.

Ca 1670 Mette g.m. Knud Poulsen jvf. Skiftet.
101 Knud Poulsen i Skinderholm i Sunds sogn. 15.5.1756, fol.221.
E: Mette Christensdatter. LV: Anders Jespersen i Kærgård. A: (nævnes ikke).

1672 Kirsten Navnet kunne tyde på, at måske mormor, farmor evt. mor hedder Kirsten.
Faddere ikke oplyst - Trolovet d.27-2-1699 Anders Dejn fra Ikast og Kjersten Skinderholm viet 3 pindsedag

1677 Knud
Faddere ikke oplyst. Navnet Knud må antyde, at drengens morfar hed Knud.

1680 Christen
Faddere ikke oplyst

1684 Maren
Faddere ikke oplyst

1688 Thomas
Far: Christen Christensen Skinderholm
Maren Clemensdatter fra Vrå bar.
g.m. Josva Knudsen, søn at Knud Christensen i Vrå og Kirsten Josvasdatter.
Hun er datter af Clemen Jørgensen (Fastrup) der er svigerfar til Barbara Justdatter Holst og Anne Andersdatter Holst.
Barnebarn af Kirsten Christensdatter Barfod
Faddere:
Niels Holing g.m. Else Lasdatter Skophus (usikker)
Niels Andersen i Thorup - kender jeg ikke
Niels Michelsen i Hollingholt søn af Maren Christensdatter Skophus og Michel Nielsen i Hollingholt
Maren Michelsdatter i Thorup datter af Maren Christensdatter Skophus og Michel Nielsen i Hollingholt
g.m. Peder Nielsen i Birchemose Timring.
Ane Jensdatter i Sønderos - kender jeg ikke

Fadderne tyder på nær relation til Nygaard/Skophus - er Maren Christensdatter søster til Christen Christensen ??
På trods af at man ikke hidtil har registreret en søn Christen af Christen Lassen.

For at checke forbindelsen til Vrå i Gjellerup sogn fandt jeg:

Gjellerup kirke
1703 Mette
Far : Josue Knudsen i Vrå. (Mor: Maren Clemensdatter i Vrå)
Grauers (Clemmensen) Gielderups hustru bar barnet (= Anne Andersdatter Holst)
Fadder: Chr . Skienderholm,
Grauers (Clemmensen) Gielderup,
Espen Jensens hustru i Vrå (= Anne Christensdatter d.a. Christen Olufsen Laulund)
Mette Skienderholm (d.a. Christen Christensen Skinderholm)
Mette Pedersdatter i Gellerup, d.a. Peder Jensen og Anne Andersdatter Holst, der er søster til Just Andersen Holst

N.N. Knudsdatter af Vrå ser jeg derfor som en mulig hustru til Christen Christensen Skinderholm, men hvem er hun.


Ole/Oluf Poulsen i Skinderholm 1787 kunne jeg forestille mig var en sønnesøn af Knud Poulsen og Mette Skinderholm. Han er her gift med en datter af den tidligere degn i Sunds Andreas Jørgensen.
At han hedder Ole/Oluf kunne pege på, at han har en forfar (eller flere) med navnet Oluf.


Fkt-1787; Sunds - Schinderholm ; 1;
387; Ole Poulsen; m; 39; gift,1; ; ; Mand / Fæstebonde og gaardbeboer
388; Else Andreasdatter; k; 28; gift,1; ; ; Hans kone
389; Andreas; m; 11; ; ; ; Deres søn
390; Anne Magrethe; k; 9; ; ; ; Deres datter
391; Poul; m; 7; ; ; ; Deres søn
392; Jens; m; 4; ; ; ; Deres søn

M.v.h.
Annette
 
Forfatter RE: Hvem er Christen Christensen Skinderholm
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/10/2014 14:10
Annette Sass skrev:
Christen Christensen i Skinderholm.
http://www.geni.com/people/Mette-Olufsdatter/6000000021613007659
Som jeg allerede har gjort opmærksom på, så er det ikke Christen Christensen Skinderholm der optræder i det link. Og altså heller ikke ham der er gift med præstens søster Mette fra Aale.

Christen Christensen Smed Skinderholm har i 1678 een dreng og een pige, hans kone der død senest 1689. Han selv dør 1711 eller senere.

Både Mette og Anne Skinderholm, der optræder nogle gange i kirkebogen omkring 1795-1705 er formentlig, ligesom Kirsten, Knud, Christen, Maren, Thomas og Bodil, hans børn født omkring 1665-85. Een af dem kunne i princippet godt være hans anden hustru, men så ville hun nok være blevet omtalt som Christen Skinderholms kone, hvis hun var kommet dertil fornylig. Og vi har ikke fra andre kilder set tegn på at han blev gift igen.

De steder hvor Christen Christensen står fadder efter 1689 er der ikke noget der tyder på at han er gift med Mette, eller at han i det hele taget er blevet gift igen.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvem er Christen Christensen Skinderholm
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 20/10/2014 10:55
Er Maren Clemmensdatter datter af Clemen Jørgensen i Fastrup?

Maren Mikkelsdatter i Thorup er ikke af Hollingholt, hun var gift med Knud Nielsen Thorup og var af Gjellerup sogn.

Ole Poulsen Skinderholm er ikke sønnesøn af Knud Poulsen og Mette Christensdatter, de havde ingen børn.

Else Andreasdatter er datter af Andreas Peitersen i Gjellerup sogn

mvh jørn
 
Forfatter RE: Hvem er Christen Christensen Skinderholm
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/10/2014 12:38
jørn jensen skrev:
Er Maren Clemmensdatter datter af Clemen Jørgensen i Fastrup?
Clemen Jørgensen kan næppe have børn der er gamle nok til at stå fadder i 1688.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvem er Christen Christensen Skinderholm
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 21/10/2014 10:28
TAK ! for svarene.
Jeg er utrolig glad for deltagelsen, men det er svært at komme videre synes jeg.

Jeg har gennem lang tid prøvet at finde spor, der kan fortælle mere om Chr. Skinderholm, men alt synes meget usikkert, og det er derfor jeg håber at dette forum kan hjælpe.

En forbindelse til præstedatteren Mette Olufsdatter er da heller ikke noget der kan bruges, men at det helt kan udelukkes synes måske lige så usikkert.

Det eneste omkring ham, der muligvis kan bruges er fadderne til hans børn, men der er heller ikke meget at gå efter.
Maren Clemensdatter i Vrå kunne måske vise noget, men jeg har set på andre tråde, at hun er svær at bestemme. Er hun datter af Clemen Jørgensen eller Clemen Christensen (som jeg heller ikke kender) det er der, såvidt jeg kan læse mig frem til, ikke nogle præcise svar på.

Det jeg hæfter mig ved er:

- Josue Knudsen i Vrå, som ses at have flere fælles fadderskaber med Holst-familien. Ville han have det, hvis der ikke var en Clemen-datter eller søn tæt på ham ? Clemen Jørgensen må næsten være involveret her.

- navnet Mette dukker op igen og igen både i Josue Knudsens familie, såvel som i Clemen Jørgensens familie. - OG i Chr. Skinderholms familie

- navnet Maren dukker op igen og igen, men er også et almindeligt navn.

. navnet Knud hos Chr. Skinderholm ville være en naturlig konsekvens af at moren var en Knudsdatter, og så MÅ man jo bare se om Knuds mor kunne være en Kirsten eller Maren Knudsdatter (Kirsten nok mest sandsynligt), som er søster til Josue Knudsen.

- Kirsten-navnet, Maren-navnet og Anne-navnet går også igen både hos Josue Knudsen og hos Chr. Skinderholm i flere generationer.

Teoretisk set kunne Maren Clemensdatter i Vrå godt være en datter af Clemen Jørgensen, og være gammel nok til at stå fadder. Især hvis hun f.eks er blevet tidligt gift med Josue Knudsen i Vrå.

I tråden om Christen Pedersen i Ilskov, var der fadderen Christen Vinter (Agerskov), som Jørn hjalp mig med..
Det jeg er kommet frem til (fundet på nettet) med ham er, at han også var gift med en pige fra Vrå

Bodel Christensdatter, datter af Christen Olufsen (usikker) gift m. Christen Christensen Vinter i Agerskov.
søskende

- Jens Christensen i Vrå, (- Er han den samme som Jens Christensen Hauge ??)
- Anne Christensdatter gift med Esben Jensen i Vrå.
- Maren Christensdatter, gift m. Peder Jensen Rytter i Gjellerup.

mvh
Annette

Redigeret af asa d. 21/10/2014 10:47
 
Forfatter RE: Hvem er Christen Christensen Skinderholm
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 21/10/2014 11:59
Else Andreasdatter i Skinderholm Sunds - datter af Andreas Peitersen er det ham her ??

1767 Andreas Peitersen på Løjstrup (Nygårds sedler)

1768 forvalter Fiskbæk (Nygårds sedler)

1774 Anders var 32 år og fuldmægtig ved Tårupgård ved faderens død.

02.09.1779 Peitersen, Andreas på Ørregård, hans kone ane Kristine Fenchers død (Hald Amts skifteprotokol 1750) (Nygårds sedler).

24.09.1779 Andreas Jørgen Peitersen af Hald Amt fik kgl. bev. på "uskiftet bo og at skifte med samfrænder" (jy. reg. 42.473 (nr. 327)) Brevet et ikke indført kun antydet.

Hans kone kristine Fencker var nylig død. (Nygårds sedler).

24.09.1779 Andreas Jørgen Peitersen på Ørregård fik bevilling på at sidde i uskiftet bo efter sin kone efter sin kone Kristine Fencker (Nygårds sedler).

118 Anne Christine Fencker på Ørregård [i Fiskbæk sogn]. 28.9.1779, side 750. E: [Andreas Jørgen] Pedersen, [forvalter] på Ørregård. Bevilling til uskiftet bo af 24.9.1779. http://www.brejl.dk/hald.htm

1786 Andreas Peitersen, fuldmægtig på Boller, Nørlyng herred (jy reg. 44,666) Nygårds sedler.)

FT 1787 Andreas Peitersen forpagter på Boller, Romlund s. 46 år, enkemand eft. 1. ægtskab.

1788 Andreas var forvalter på Boller i Fjends Nørlyng Herred (Nygfårds sedler).

164 Hans Henrik Jørgensen til Strandet. 2.5.1788, side 362, næste protokol fol.16. E: Regina Christiane Lerche. LV: Andreas Pedersen på Boller. B: 1) Abelone Cathrine Jørgensen 13 2) Frederikke Louise Jørgensen 10 3) Jacob Lerche Jørgensen [9] 4) Marie Georgine Jørgensen 5. FM: 1) født værge på fars side Jørgen Jørgensen 2) på mors side Jacob Frisenberg. Bevilling til uskiftet bo. Skifte 11.4.1789 fol.16. http://www.brejl.dk/hald.htm

1795 Andreas Jørgen Peitersen var fuldmægtig på Boller i Nørlyng Herred. (Nygårds sedler).

mvh.
Annette
 
Forfatter RE: Hvem er Christen Christensen Skinderholm
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 21/10/2014 19:28
Andreas Peitersen er i Gjellerup sogn som nævnt i tidligere indlæg, var måske skomager eller husmand og er nok ikke at finde i Nygårds sedler. Hvis du skal undersøge ham nærmere kan du se Gjellerup kirkebog, fik der 9-10 børn døbt.

mvh jørn jensen
 
Forfatter RE: Hvem er Christen Christensen Skinderholm
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/10/2014 01:06
Annette Sass skrev:
Else Andreasdatter i Skinderholm Sunds - datter af Andreas Peitersen er det ham her ??

I et tidligere indlæg havde du hende som datter af degnen i Sunds, det er nok mere sandsynligt. Det mærkelige er bare, at hun tilsyneladende ikke ses hverken født eller konfirmeret hverken i Sunds, Herning eller Gjellerup.

Ole Poulsen og Else Andreasdatter bor så vidt jeg huske først i Salholt i Herning sogn. Men jeg har ikke lige styr på deres oprindelse.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvem er Christen Christensen Skinderholm
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 23/10/2014 12:05
Else Andreasdatter er født i Gjellerup 1752, en lidt utydelig indførsel, hun er konfirmeret 1768 i Gjellerup, gift 1776 i Herning, boede da i Holing.
Hun er bestemt ikke en datter af Andreas Jørgensen Sunds.

mvh jørn jensen
 
Forfatter RE: Hvem er Christen Christensen Skinderholm
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/10/2014 14:16
Vielsen kendte jeg godt. Konfirmationen havde jeg overset, tak for den oplysning. Vi må vel så gå ud fra at hun er datter af Andreas Peitersen i Gjellerup.

Men jeg mener da bestemt, at det er en Mette han får døbt i 1752.?
Se nederst til venstre:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-33529-24212-27?cc=2078555&wc=M5KF-GPK:357517001,358618401,358853401,358857201

Sammenlign med Jens Hansens Mette øverst til venstre:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-33529-25257-31?cc=2078555&wc=M5KF-GPK:357517001,358618401,358853401,358857201

Andreas Peitersen får også en Mette døbt i 1742, det er nok hende der bliver begravet Kr. Himmelfartsdag 1743.?


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 23/10/2014 14:30
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvem er Christen Christensen Skinderholm
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 23/10/2014 14:56
Har set på navnet på mikrokort mange gange, og der står ikke Mette tydeligt, ligesom Else måske langt mindre, men læser man kun de sidste 4 bogstaver kan det godt ane at der kan stå Else. I oversættelsen er der da også sat ? ud for navnet Mette. Elses søster Appelone i Gjellerup var hyppig bæremoder og fadder ved hendes børns dåb.
Der er desværre ingen aldersangivelse ved hendes død 1825, det kunne måske tyde på at præsten ikke kunne finde tilbage til hendes dåb med mangelfuld indførsel.
mvh jørn jensen
 
Forfatter RE: Hvem er Christen Christensen Skinderholm
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/10/2014 15:30
Samenlignet med Mette andre steder i bogen er jeg ret sikker på der står Mette.

Der er en Ellen nederst til højre:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-33529-25483-49?cc=2078555&wc=M5KF-GPK:357517001,358618401,358853401,358857201

og en Else nederst til venstre:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-33529-23563-27?cc=2078555&wc=M5KF-GPK:357517001,358618401,358853401,358857201

Det ser helt anderledes ud.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvem er Christen Christensen Skinderholm
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 23/10/2014 16:34
Der kan stå Mette, men det var ikke hende der blev konfirmeret 1768, det var Else, og ud fra alderen (som vil være omk 16) er det hende der blev døbt 1752, det kan der vist ikke være meget tvivl om. En evt Mette Andreasdatter af den årgang er ikke fundet død, konfirmeret eller gift efterfølgende.

mvh jørn jensen
 
Forfatter RE: Hvem er Christen Christensen Skinderholm
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/10/2014 23:18
Det må jo være den samme pige. Hun er givetvis kaldt op efter den afdøde Mette. Hvorfor hun så resten af livet kaldes Else får vi nok aldrig at vide.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvem er Christen Christensen Skinderholm
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/10/2014 00:08
Annette Sass skrev:
Maren Clemensdatter i Vrå kunne måske vise noget, men jeg har set på andre tråde, at hun er svær at bestemme. Er hun datter af Clemen Jørgensen eller Clemen Christensen (som jeg heller ikke kender) det er der, såvidt jeg kan læse mig frem til, ikke nogle præcise svar på.

Det jeg hæfter mig ved er:

- Josue Knudsen i Vrå, som ses at have flere fælles fadderskaber med Holst-familien. Ville han have det, hvis der ikke var en Clemen-datter eller søn tæt på ham ? Clemen Jørgensen må næsten være involveret her.
Hvorfor netop Clemen Jørgensen, han kommer først ind i Holst familien omkring 1712. Hvorfor ikke tænke på Gravers Clemmensen (Linneberg) der var gift med Anna Holst.?

Det er sandsynligt at Maren Clemensen i Vrå er en søster til Gravers Clemmensen. Hun var muligvis gift med Josva Knudsen. Men ingen af delene kan der føres bevis for.
[/quote]


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvem er Christen Christensen Skinderholm
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 24/10/2014 15:46
Ja, du har ret Feldborg, men via mine undersøgelser af birkefogeder og birkedommere i Herningsholm Birk, har jeg fundet, at Clemen Jørgensen er birkedommer der i 1690.
Sønnen Jørgen Clemensen Salholt (g.m. Barbara Justdatter Holst) har hvervet i 1701, hvor Christen Christensen Skinderholm jun., har det i 1705.
Derfor har jeg tænkt mere i de baner, end på Gravers Clemmensen g.m. Anna Holst.

Maren Clemensdatter i Vrå, må jo være datter af en Clemen, og der er gennem birkefoged hvervet vist en bekendtskabs-forbindelse mellem Clemen Jørgensen og søn til Skinderholmfamilien, og hvorvidt Maren Clemensdatter som bæremoder hos Chr. Skinderholm bare er udtryk for det, eller der er en familiemæssig forbindelse, - det er det jeg leder efter, - men jeg synes sandsynligheden for, at der er en familiemæssig forbindelse er størst.

Mvh
Annette

Redigeret af asa d. 24/10/2014 16:11
 
Forfatter RE: Hvem er Christen Christensen Skinderholm
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 24/10/2014 16:00
Else Andreasdatter har jeg fundet på nettet født 1759 og død 1826, som datter af Andreas Peitersen i Gjellerup, gift med Maren Jensdatter, datter af Jens Mikkelsen Synderager (Sønderager) og ukendt.

Jens Mikkelsen har en anden datter Anne Jensdatter f. 1710 i Birk, som er gift med Svend Nielsen i Vrå (!) søn af Niels Nielsen Gullestrup og Mette Svendsdatter svigerforældre til Christen Nielsen Ilskov.

Jens Mikkelsen har tilsyneladende også en tredie datter Inger død 1776, som er gift med Jens Nielsen Simmelkjær, søn af Niels Christensen Simmelkjær og Maren Pedersdatter MEN Niels Christensen Simmelkjær bliver gift 2.gang (?) 1705 i Sunds med Johanne Jensdatter i Ilskov.

Tilbage i Ilskov (!)
Hvis mine fund ikke er korrekte, vil jeg naturligvis gerne vide mere om det.

Mvh.
Annette

Redigeret af asa d. 24/10/2014 16:08
 
Forfatter RE: Hvem er Christen Christensen Skinderholm
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/10/2014 16:58
Annette Sass skrev:
Else Andreasdatter har jeg fundet på nettet født 1759 og død 1826, som datter af Andreas Peitersen i Gjellerup, gift med Maren Jensdatter, datter af Jens Mikkelsen Synderager (Sønderager) og ukendt.
Du skal ikke tro på det du finder på nettet, uden at kontrollere det.
Hvor på nettet har du fundet det.?
Hvilken kilde oplyses.?
Har du set efter om hun ses født i kirkebogen.?
Hvordan harmonerer det med, at hun er konfirmeret i 1768.?
Hvad er kilden til at Jens Mikkelsen Sønderager havde en datter Maren?

Jens Mikkelsen har en anden datter Anne Jensdatter f. 1710 i Birk, som er gift med Svend Nielsen i Vrå (!) søn af Niels Nielsen Gullestrup og Mette Svendsdatter svigerforældre til Christen Nielsen Ilskov.
Ok, det er kendt stof. Og stor sandsynlighed for at det forholder sig sådan.

Jens Mikkelsen har tilsyneladende også en tredie datter Inger død 1776, som er gift med Jens Nielsen Simmelkjær, søn af Niels Christensen Simmelkjær og Maren Pedersdatter MEN Niels Christensen Simmelkjær bliver gift 2.gang (?) 1705 i Sunds med [b]Johanne Jensdatter i Ilskov
Jens Mikkelsen Sønderager havde 4 kendte børn: Appelone, Anne og 2 x Jens. Der kan godt være flere, men så må der jo ligge nogen oplysninger og nogen begrundelser bag?


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 24/10/2014 17:00
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvem er Christen Christensen Skinderholm
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 25/10/2014 14:45
Ja, - min opdragelse er ikke god nok endnu, men det kommer.

Kilder:

Om Else Andreasdatter:
hendes konfirmation som du nævner er her.

http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=310&dir=515a-03&size=75


Her er hun i Skinderholm og er tilsyneladende født ca. 1759

Fkt-1787; Sunds - Schinderholm ; 1;
387; Ole Poulsen; m; 39; gift,1; ; ; Mand / Fæstebonde og gaardbeboer
388; Else Andreasdatter; k; 28; gift,1; ; ; Hans kone
389; Andreas; m; 11; ; ; ; Deres søn
390; Anne Magrethe; k; 9; ; ; ; Deres datter
391; Poul; m; 7; ; ; ; Deres søn
392; Jens; m; 4; ; ; ; Deres søn

kirkebogen for Gjellerup 1758-59-60-61 har jeg meget svært ved at læse. Umiddelbart er der ingen Else Andreasdatter.

kilde
http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=2121


Jens Nielsen Simmelkjær i Sønderager g.m. Inger Jensdatter: også kaldet Jens Synderager

Begravede 1776
Inger Jensdtr ., enke e . Jens Simmelkier i Birk, 82 år .

http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=617

der er mange fadderskaber gensidigt - eksempler:

1735
Anne
2, søndag
e . tr, .
Far: Andreas Pæitersøn i Birk
Fadd.: Jens Mickelsøn i Birk, Svend Nielsøn i Vrå, Niels Laustsøns
kone i Skovhuset, Jens Synderagers hustru sst., Niels Agerschous
dtr ., Svend Nielsøns hustru i Vrå bar b .

1740
Anne
fr .
1 . søndag i advent
Far :
Jens Synderager (Jens Nielsen Simmelkjær i Sønderager)
Fadd . : Yfver Christensøn i Birk, Andreas Pæitersøn sst, Grafvers Troelsøns
hustru i Birk, Pauel Andersøns hustru og tjp . sst ., Andreas
Pæitersøns hustru bar b .

1740
Abelone f. 5. søndag e.trin. Abelone- navnet går igen i hos Andreas Peitersen som hos Jens Michelsen.
Far: Andreas Pæitersen i Birk
Fadd . : Yfver Christensøn i Birk
Jens Synderager sst ., Jørgen Dynnisøns hustru sst,, Grafvers Troelsøns hustru sst. Anders Grafversøns
tjp ., Jens Synderagers hustru bar b .

ud fra de givne links har jeg disse døtre til Jens Mikkelsen Sønderager ( sandsynligvis g.m. Anne):

Inger født 1694 død 1776
Appelone født 1702
Anne født 1710
Maren født ?

Andreas Peitersens herkomst har jeg ikke kunnet finde noget på.

m.v.h.
Annette

Redigeret af asa d. 25/10/2014 15:38
 
Forfatter RE: Hvem er Christen Christensen Skinderholm
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/10/2014 15:37
Bare lige en bemærkning til det med alderen. Alder ved foketællinger skal altid tages med et lille gran salt.

Og med en hel spandfuld når det drejer sig om Sunds i 1787 og 1801. Jeg har set afvigelser på til en halv snes år, det virker næsten som om præsten har siddet med et raflebæger.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Side 1 af 3 1 2 3 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk