hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter To søstre fra Bredvig, Ørre sogn: Birthe Sofie og Anne Cathrine Thomasdatter
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 10/09/2014 22:22
Kære alle!

Jeg har i sådan cirka 37 år ledt efter et klokkeklart bevis på, at min tip5-oldemor, Birthe Sofie Thomasdatter (ca. 1709 – 1774), gift med degn Christen Iversen (1704-1776) i Ørre, var en datter af Thomas Clausen og Maren Christensdatter i Bredvig i Ørre.

Et af problemerne har været manglen skifter og på fadderlister i Ørre kirkebog. Jeg har ikke kunnet forbinde Birthe Sofie med Maren Christensdatter, der måske levede helt til 1741. Det har heller ikke været muligt at påvise en forbindelse til de børn, man med sikkerhed ved, Maren havde med sine to mænd, Jep Andersen og Thomas Clausen. (Se tidligere tråd om Kirsten Thomasdatter Lund). Jeg har kun haft navnet Thomasdatter og stedet at hænge min mistanke på: Birthe Sofie boede også i Bredvig i Ørre.

For nogle uger siden fik jeg en henvendelse fra Margit Jørgensen, flittig bidragyder til disse sider, som mente at have fundet en søster til Birthe Sofie i Timring – og dermed kom der for første gang nogensinde ‘skred i sagen’.

I det følgende vil jeg præsentere, hvad Margits undersøgelser i Timring sogn og mine opslag i en kirkebog i Sønderjylland har bragt for dagen:

Det er nu sikkert og vist, at Thomas Clausen og Maren Christensdatter havde en hidtil ukendt datter, Anne Cathrine Thomasdatter (ca. 1710 – 1790).
Hun blev gift 1738 i Vildbjerg sogn med Hans Jespersen fra Vestergård i Rødding, med hvem hun blandt andet fik børnene Thomas Hansen (f. 1741) og Kirsten Hansdatter (1746 - 1818). I 1746 blev Anne Cathrine gift anden gang i Vildbjerg med Christen Madsen. Også i dette ægteskab fødtes flere børn, men kun et nåede voksenalderen: Maren (f. 1750), der overtog Vestergård sammen med sin mand, Mourids Christensen.

Det er imidlertid de to børn af første ægteskab, som udgør ‘den næsten rygende pistol’: Takket være datteren Kirsten kan man med sikkerhed kan sige, at Anne Cathrine var fra Bredvig i Ørre: Kirsten blev nemlig gift i Tønder, og ved vielsen står følgende (med forbehold – det er mit første forsøg med 1700-tals tysk!):


Copulations-Register
1776
Julii
Numerus Copulati 12
Dies Copulat: 14
Der Witwer u Ratsgiesser in der K?? Strasse Christian Feddersen, vulgo Seyersens, des Friederich Seyersen Ratsgiessers h?? der Vorderställer u der Merite gebohrene Jürgen Försters in Apenrade, eheleiblicher Sohn, mit Kiestien, der Hans Jespersen 1/2 Boses Mannes in Roding des Kirchspiels Widberg in Jütland, u der Ann Cathrin Thomas Tochter aus Breivig des Kirchspiels Orre in Jütland, eheleiblicher Tochter.

(Kilde: Kirkebog for Tønder 1763 - 1850, Tønder h., Tønder a. Opslag 456 på AO)

Min meget direkte oversættelse:

Kopulationsregister
1776
Juli
Kopulationsnummer 12
Kopulationsdag 14

Enkemand og Stadsstøber i K…. Gade Christian Feddersen, kaldet Seyersen, Frederik Seyersen, Stadsstøber ? hos Overstalleren, og Merite født af Jørgen Førster i Aabenraa, deres ægtefødte Søn, med Kirsten, Hans Jespersen 1/2 Boelsmand i Roding i Kirkesognet Vidberg i Jylland, og Ann Cathrin Thomas Datter fra Breivig i Kirkesognet Orre i Jylland, deres ægtefødte Datter.

Da der ikke fandtes andre personer ved navn Thomas i Bredvig omkring 1710 (jævnfør mandtalslisterne for Ørre) må konklusionen være, at Anne Cathrines forældre var Maren Christensdatter og Thomas Clausen.

Som nævnt er det aldrig lykkedes mig at forbinde min Birthe Sofie og andre af Maren og Thomas' børn, men i tilfældet Anne Cathrine er der faktisk et kraftigt indicium på et slægtsskab: Anne Cathrines søn Thomas Hansen blev hjemme på heden, hvor han overtog husmandsstedet Hjortsballe i Grimstrup, Timring sogn efter den barnløse Anne Cathrine Iversdatter, som tilfældigvis var en søster til Birthe Sofies mand, Christen Iversen:

18 Anne Cathrine Iversdatter i Grimstrup. 29.3.1780, fol.38.r32;A: bror Peder Iversen, død. 3B: Iver, Johanne, Abelone, bror Christen Iversen, død. 5B: Thomas Talund, Iver, Maren g.m. Peder Jepsen i Meldgård i Ørre sogn, Johanne g.m. Anders Knudsen i Bolsgård, Bodil Christine g.m. Peder Jensen, degn i Ørre, søster Maren Iversdatter, død. 1B: Iver Markussen, der tjener i Kideris Mølle (Kilde: www.brejl.dk)

Senere stod Thomas også fadder i Nøvling for et af Birthe Sofies børnebørn. Meget tyder altså på, at Thomas overtog Hjortsballe på grund af sine relationer til degnefamilien i Ørre. Stedfaderen Christen og moderen Anne Cathrine flyttede i øvrigt med til Timring, hvor hun døde 15.4.1790:


67 Anne Cathrine Thomasdatter i Grimstrup i Timring sogn. 1.6.1790, fol.121.r32;E: Christen Madsen. B: Maren g.m. Mourids Christensen Vestergaard i Rødding. Af første ægteskab B: Thomas Hansen i Hjortsballe i Timring sogn, Kirsten Hansdatter, død, var g.m. Christian Fæddersen, guldsmed i Tønder. (Det passer ikke, at Kirsten Hansdatter var død ved skiftet efter moderen – hun levede faktisk til 1818, men havde netop mistet sin første mand i 1790)
(Kilde: www.brejl.dk)


Dette er i korte træk indicierne for, at degnekonen Birthe Sofie Thomasdatter fra Ørre, og boelsmandskonen Anne Cathrine Thomasdatter fra Vildbjerg sandsynligvis var søstre og døtre af selvejerægteparret Maren Christensdatter og Thomas Clausen i Ørre. Selv er jeg NÆSTEN parat til at føre Marens mange kendte aner ind på mit stamtræ.

Kommentarer og rettelser modtages med kyshånd!

Venlig hilsen

Jytte D.
 
Forfatter RE: To søstre fra Bredvig, Ørre sogn: Birthe Sofie og Anne Cathrine Thomasdatter
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 10/09/2014 22:41
Hej Jytte

Og synes også lige vi skal have med, at da Thomas Hansen stod fadder i Nøvling (1783) var det hos Birthe Sophies datter: Johanne Christensdatter.

Og at en søn af samme Johanne Christensdatter: Peder Andersen, senere blev gift med Thomas Hansens barnebarn: Mariane Hansdatter og overtog Hjortsballe efter Thomas Hansen.

Hilsen Margit
 
Forfatter RE: To søstre fra Bredvig, Ørre sogn: Birthe Sofie og Anne Cathrine Thomasdatter
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 10/09/2014 22:42
Tak, Margit!

Jeg har også lige sendt dig en privat mail.

Vh.

Jytte
 
Forfatter RE: To søstre fra Bredvig, Ørre sogn: Birthe Sofie og Anne Cathrine Thomasdatter
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 11/09/2014 09:50
Tak for opdagelsen af, at Kirsten Hansdatter ikke var død i 1790. Det står heller ikke i skiftet, så det er nu rettet.
www.brejl.dk  
Forfatter RE: To søstre fra Bredvig, Ørre sogn: Birthe Sofie og Anne Cathrine Thomasdatter
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 16/09/2014 12:27
Hej

Tysk er ikke min stærke side, men: AO, Tønder døde 1786-1832, opslag 395 nederst:

Jeg tror, det er Kirsten Hansdatter: Hans Jespersen og Anne Cathrine Thomasdatters datter født i Vildbjerg 1746, gift med Christian Feddersen i Tønder 1776, der her er noteret som død.
--- --- ---
Jeg kan ikke finde hende/dem i 1787, men: det må være hende der er her i 1803:

Samtlige personer i husstanden
Tønder, Tønder, Højer og Lø, Tønder Købstad, Stadt Tondern von 13.ten Februar 1803, Südwest Quartier, Kleinstrasse No. 89, 82, FT-1803, C3308
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christina Feddersen 57 Enke Hausmutter
Ellen Jefes 79 Ugift Miethsleute erhalten Armgeld
Margretha Sauters 33 Ugift Miethsleute erhalten Armgeld
Johann Peter Hansen 7 Ugift der letzteren unehel: Sohn

Venligst Margit
 
Forfatter RE: To søstre fra Bredvig, Ørre sogn: Birthe Sofie og Anne Cathrine Thomasdatter
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 18/09/2014 10:11
Dejligt og flot, at I har fundet Anne Cathrine Thomasdatters rødder så veldokumenterede.

Jeg har nu et spørgsmål om Johanne Christensdatter f. ca. 1745, der som nævnt er søsterdatter til Anne Cathrine.
I den renskrevne kirkebog står Johanne f. 1741 far Christen Iversen Brevig. Hun døde som lille, men at en yngre søster med samme navn blev gift til Sunds.

Det må være vores Johanne, der blev gift i Timring 7/8/1774 med Anders Knudsen (Boelsgaard).
Her står hun som Johanne i Grimstrup.

Mit spørgsmål går på, om Anders Knudsen Boelsgaard, der altså skulle være af Sunds, kan være søn af Knud Christensen i Sunds født 1688 far: Christen Knudsen.

Hvis han er, må han være bror/halvbror til Christen Knudsen (der er stor aldersforskel)
Og
Christen Knudsen kender vi som far til Mourids Christensen Vestergaard g.m. Maren Christensdatter
Og
Maren Christensdatter kender vi som datter af Anne Cathrine Thomasdatter.

Mvh
Annette Sass

Redigeret af asa d. 18/09/2014 10:13
 
Forfatter RE: To søstre fra Bredvig, Ørre sogn: Birthe Sofie og Anne Cathrine Thomasdatter
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 18/09/2014 10:31
Der er også andre 2 søstre, der er interessante.
Det er Maren Brevig og hendes søster Elle Christensdatter.

Elle Christensdatter blev gift med Thomas Thomsen, og Gert Hviid har kortlagt hele den slægt.
De får deres første barn Christen i Sunds, hvor jeg kan spore Thomas, som Thomas Thomæsen der er søn af Thomæ Nielsen af Bøgild.

Han har en bror Niels Thomæsen, der efter et par ægteskaber (Else Sivertsdatter og Karen Sørensdatter af Kjærgaard) blev g.m. Edel Christensdatter af Ilskov 3/6/1683 i Sunds

Kilde bl.a. Sunds Kirkebog og
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:ZTHtJCbujt4J:www.janushalkier.dk/slaegt/04/04.htm+&cd=4&hl=da&ct=clnk&gl=dk

Blandt fadderne til Niels Thomæsens mange børn er der også nogle "Skinderholm", men mere specielt har det yngste barn, datteren Bole disse faddere:
Line Lauridtzdtr . bar b ., Stephan Stephansen, Søren Stephansen, Peder Biering, Kjersten Pedersdtr., Else Skophus.

M.v.h.
Annette Sass

Redigeret af asa d. 18/09/2014 10:34
 
Forfatter RE: To søstre fra Bredvig, Ørre sogn: Birthe Sofie og Anne Cathrine Thomasdatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/09/2014 11:05
Annette Sass skrev:
I den renskrevne kirkebog står Johanne f. 1741 far Christen Iversen Brevig. Hun døde som lille, men at en yngre søster med samme navn blev gift til Sunds.

Det må være vores Johanne, der blev gift i Timring 7/8/1774 med Anders Knudsen (Boelsgaard).

"Givt til Sunds", som der står i originalen, vil jeg umiddelbart læse som "gift med en mand fra Sunds og bosat dér". Denne note er jo tilføjet mange år senere, og hvis de to havde boet hele deres voksenliv i Boelsgaard ville præsten nok have formuleret det anderledes. Men der er sikkert andre her, der ved om det er den rette Johanne.

Anders Knudsen Boelsgaard og hans hustru Kirstine Johanne Christensdatter nævnes adskillige gange i Nøvling kirkebog fra 1774 og frem. Hvor han kommer fra er lidt usikkert.

Anders Knudsen Boelsgaard er født omkring 1745. Der ses ikke nogen Anders Knudsen konfirmeret i Sunds i perioden 1759-1778.

Jeg kender ikke nogen Knud Boelsgaard, og der er heller ikke nogen Anders Knudsen født i Nøvling på det rette tidspunkt. Men 02 jun 1774 nævnes Anders Knudsen Boelsgaard som bror til "Dotteren i Boelsgaard Karen Knuds Dotter". Så på det tidspunkt må både begge de to søskende samt deres far og / eller mor have boet dér.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: To søstre fra Bredvig, Ørre sogn: Birthe Sofie og Anne Cathrine Thomasdatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/09/2014 11:28
Annette Sass skrev:
Elle Christensdatter blev gift med Thomas Thomsen, og Gert Hviid har kortlagt hele den slægt.
De får deres første barn Christen i Sunds, hvor jeg kan spore Thomas, som Thomas Thomæsen der er søn af Thomæ Nielsen af Bøgild.

Interessant. Men hvad bygger du det på.?

Han har en bror Niels Thomæsen, der efter et par ægteskaber (Else Sivertsdatter og Karen Sørensdatter af Kjærgaard) blev g.m. Edel Christensdatter af Ilskov 3/6/1683 i Sunds

Niels Thomsen i Ilsgaard er kendt som søn af Thomas Bøgild, og han var også gift med Edel Christensdatter, så vidt så godt.

Men at han har været gift to gange før er nyt for mig. Hvor har du fundet det.?
[/quote]


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: To søstre fra Bredvig, Ørre sogn: Birthe Sofie og Anne Cathrine Thomasdatter
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 18/09/2014 11:36
Hej Annette

Jeg har også undret mig over, at der i afskriften af Ørre kirkebog står, at Johanne Christensdatter ”blev gift til Sunds Sogn”, når hun jo nu beviseligt var gift og bosat i Nøvling, men så fandt jeg ud af, at Anders Knudsen og Johanne Christensdatter på et senere tidspunkt flytter fra Nøvling til Sunds. Og så kan det der står i afskrift af Ørre kirkebog jo i og for sig godt være rigtigt: Johanne Christensdatter døde i Sunds, jeg husker ikke lige hvornår.

Hilsen Margit
 
Forfatter RE: To søstre fra Bredvig, Ørre sogn: Birthe Sofie og Anne Cathrine Thomasdatter
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 18/09/2014 12:17
Hej igen

Johanne Christensdatter må være død i Sunds før 1801:

Fkt-1801; Sunds - Rojen bye ; 1;
302; Anders Boelsgaard; m; 57; enke,1; Hosbonde / Bonde og gaardbeboer
303; Christen Andersen; m; 25; ugift; Hans børn
304; Birthe Andersdatter; k; 20; ugift; Hans børn
305; Peter Andersen; m; 15; ugift; Hans børn
306; Maren Knudsdatter; k; 70; ugift; Hans søster / Almisselem

Venligst Margit
 
Forfatter RE: To søstre fra Bredvig, Ørre sogn: Birthe Sofie og Anne Cathrine Thomasdatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/09/2014 13:30
Margit Louise Jørgensen skrev:
Jeg har også undret mig over, at der i afskriften af Ørre kirkebog står, at Johanne Christensdatter ”blev gift til Sunds Sogn”, når hun jo nu beviseligt var gift og bosat i Nøvling, men så fandt jeg ud af, at Anders Knudsen og Johanne Christensdatter på et senere tidspunkt flytter fra Nøvling til Sunds.

Ja, det giver god mening. Men så siger det jo ikke noget om hvor Anders Knudsen kommer fra.

For mig at se er der en søskendeflok der ser sådan her ud:

Anders Knudsen Boelsgaard født. ca. 1744. Kommer nok til Boelsgaard omkring 1770-73 og flytter senere til Sunds.

Karen viet i Nøvling 02 jun 1774 med Søren Nielsen i Tryggelborg (Rimmerhus), nævnt i fkt Vorgod 1787, 45 år gammel, dvs. født ca. 1742

Maren Nævnt i fkt Sunds 1801, 70 år gammel, dvs født ca. 1730 (alder nok lidt overvurderet?)

Abelone Knudsdatter, nævnt som fadder 01 jun 1777. (formentlig hende der 1787 bliver gift med Hans Egebæk, i så fald født ca. 1746)

Anne Knudsdatter nævnt som fadder 08 jun 1778


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: To søstre fra Bredvig, Ørre sogn: Birthe Sofie og Anne Cathrine Thomasdatter
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 18/09/2014 14:14
Hej Feldborg

Fundet på nettet under linket: Direkte aner til familien Sepstrup:

Abelone Knudsdatter, født 1747 Nøvling, død 1808 Nøvling
Far: Knud Andersen Egebæk, død i Nøvling 1804
Mor: Mariane Pedersdatter Holdflod, død i Nøvling 1775

Knud og Marianne viet i Nøvling 1744
Det passer jo fint med, at de får deres (formodede) første barn: Anders født 1744c.

Knud Andersen søn af Anders Egebæk og Abelone. Abelone død i Nøvling 1726

altså ingen forbindelse bagud til Sunds

Venligst Margit
 
Forfatter RE: To søstre fra Bredvig, Ørre sogn: Birthe Sofie og Anne Cathrine Thomasdatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/09/2014 15:50
Margit Louise Jørgensen skrev:
Fundet på nettet under linket: Direkte aner til familien Sepstrup:
Abelone Knudsdatter, født 1747 Nøvling, død 1808 Nøvling
Far: Knud Andersen Egebæk, død i Nøvling 1804
Mor: Mariane Pedersdatter Holdflod, død i Nøvling 1775

OK, så er jeg med.

Så er det jo også slægtninge til Else Boelsgaard (1816-1909) som Understurp omtaler: "Efter Jens Stensberg var Else Boelsgaard det stærkeste Kvindemenneske, man kendte. Hun kunde nok let staa i et Skæppemaal og tage en Tønde Rug paa sig." Men det har jo ikke så meget med emnet her at gøre.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: To søstre fra Bredvig, Ørre sogn: Birthe Sofie og Anne Cathrine Thomasdatter
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 18/09/2014 17:56
Hej.

Mere Rødding i Vildbjerg i Jylland i Tønder Kirkebog:
AO: døde 1786-1832, opslag 111, nederst på siden.

Jeg kan kun forstå navnene: Karen, Peder osv.
Er der en med lidt mere mod på det tyske, der vil tage et kik
på teksten og forklare lidt om, hvad der står?

Hilsen Margit
 
Forfatter RE: To søstre fra Bredvig, Ørre sogn: Birthe Sofie og Anne Cathrine Thomasdatter
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 19/09/2014 10:57
Om Niels Thomæsens ægteskaber.

Jeg ved godt, at Feldborg vil sige, at det jo ikke er sikkert det er den samme mand. Næ, og jeg kan heller ikke 100 % bevise, at han er bror til Thomas Thomæsen. Men - - -
Som indledende manøvre er det godt med nogle sandsynligheder.

Sunds Kirkebog

5/9/1673
Niels Thomæsens hustru af Kjærgaard Karen Sørensdatter død, d. 16 begraven.
Ingen børn fundet.
Man kunne forestille sig, at Karen Sørensdatter var datter af Søren Jensen, der ved mandtallet i 1688 er bosiddende i Kjærgaard, og at Niels Thomæsen er kommet til Kjærgaard den vej.

1/2/1674
Niels Thomæsen af Kjærgaard og Else Sivardtsdatter copulerede.
Else Sivardtsdatter er ikke fundet død.
Niels Thomæsen er registreret ved mandtal 1683 i Kjærgaard

Da der iøvrigt ikke er andre data på en Niels Thomæsen i Kjærgaard, må han være den samme som denne
Sept. 1677 Peder s.a. Niels Thomæsen i Ilskov død.

og ham som gifter sig 1683 med Eddel Christensdatter i Ilskov.

Bortset fra feldbereder Oluf Thomæsen, som dør i 1673 i Ilskov, og som er en generation ældre end de andre Thomæsen-drenge i Sunds fra 1670-1710 er der Niels Thomæsen, Thomas Thomæsen og Jens Thomæsen, og så er der Margrethe Thomædatter (apr.1653- jul.1691) g.m. Johan Didrichsen i Qualsholm. Om der har været flere kan jeg ikke se.

Sunds ældste kirkebog 1670-1710 er skrevet under mindst 2 præster:
Stephan Olufsen Aale og Søren Christensen Svendstrup, som ikke har haft helt samme måde at skrive begivenhederne på, hvorfor mange faddere mangler i de første år.

Der er derfor ingen faddere ved dåben af Christen Thomæsens dåb i 1683.

Ved dåb af Niels Thomæsens datter Cidtzel i 1691 er en Peder Christensen Lillelund fadder. Jeg har dog ikke fundet familieskab med den Peder Madsen Lillelund, der bliver gift med Ellen Thomasdatter Lund (Gert Hviid)

Thomæsen slægten var interessant for mig, fordi Benedicte Thomasdatter Lunds datter af første ægteskab med Jens Bastrup - Anne Marlene Jensdatter - blev g.m. Alexander Mortensen Nyboe.

Mvh.
Annette Sass

Redigeret af asa d. 19/09/2014 11:00
 
Forfatter RE: To søstre fra Bredvig, Ørre sogn: Birthe Sofie og Anne Cathrine Thomasdatter
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 19/09/2014 11:03
Og så lige en tak for alle oplysningerne om Anders Knudsen Boelsgaard.
/Annette
 
Forfatter RE: To søstre fra Bredvig, Ørre sogn: Birthe Sofie og Anne Cathrine Thomasdatter
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 19/09/2014 11:47
Hej Margit,
Jeg vil godt give et bud på "Tønder-opslaget", men der er ord jeg bare ikke kan læse.

På tysk:
Jürgen Christiansen .. Arbeitsmann in ... 55 Jahre alt ... lässt seine Ehefrau Karen die des bauern in Roijing in Kirchpfarre Wilberg in Jütland Peter Nielsen und Anna geboren Nielsen ihre Tochter, seine Eltern Christian Jürgensen und Karen geboren Petersen.............. tochter ......Anna Maria .......

Oversat:
Jürgen Christiansen .. arbejdsmand i ... 55 år ... efterlader sin hustru Karen døbt i sognekirken i Rødding i Wilbjerg sogn i Jylland datter af landmand Peter Nielsen og Anna født Nielsen, hans forældre Christian Jürgensen og Karen født Petersen .... datter .....Anna Maria .......... ...... .......

Håber det fortæller dig nok.

mvh.
Annette
 
Forfatter RE: To søstre fra Bredvig, Ørre sogn: Birthe Sofie og Anne Cathrine Thomasdatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/09/2014 12:35
Annette Sass skrev:
Da der iøvrigt ikke er andre data på en Niels Thomæsen i Kjærgaard, må han være den samme som denne
Sept. 1677 Peder s.a. Niels Thomæsen i Ilskov død.

og ham som gifter sig 1683 med Eddel Christensdatter i Ilskov.

Der må være mindst to x Niels Thomsen bare i Kjærgaard allerede i 1673.

16/9 Karen Sørensdtr ., g .m . Niels Thomæsen i Kjærgård, død 2/9
og to måneder senere:
[i]26/11 Niels Thomæsens hustru i Kjærgård førløst med et navnløst barn.


Det kan godt være een af de to fra Kjærgaard der er i Ilskov i 1677. Men det er usandsynligt at det skulle være ham fra Bøgild i Ikast der er der så tidligt.

I matriklen 1688 står han stadigvæk som fæster af Bøgildgaard. Dvs. han må formodes at have boet der ihvertfald indtil omkring 1683, hvor oplysningerne til matriklen er indsamlet. Og ved vielsen kaldes han Niels Thomsen Bygild. Det navn ses han ikke under, hverken før eller senere, så han må antages at komme derfra lige omkring det tidspunkt. Og jeg tror ikke han er bror til de andre Thomsen'er.

Om han og Thomas Thomsen Lund evt. kunne være brødre er så en anden sag. Men navnet alene er ikke nok, så ualmindeligt er det navn altså heller ikke.

PS. At du ikke kan finde denne eller hin person død skal du ikke tage så tungt. Der er flere større og mindre huller i den kirkebog, og der er adskillige der er fødte eller døde i de perioder.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 19/09/2014 12:39
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: To søstre fra Bredvig, Ørre sogn: Birthe Sofie og Anne Cathrine Thomasdatter
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 19/09/2014 13:13
Hej Annette

Tak for hjælpen med det tyske - og for oversættelsen til dansk

Hilsen Margit
 
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk