hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Just Andersen Holst
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 20/08/2014 13:35
I Sunds kirkebog kan jeg se, at Jacob Michelsen
søn af Michel Nielsen + Maren Christensdatter (datter af Christen Lassen) får en søn i
1691 PALLE
Inger Michelsdatter bar.
Faddere: Just Andersen Holst, Niels Madtzen Hollingholt
Jens Madtzen Vig, Inger Lasdatter Hollingholt
Maren Michelsdatter

1693 INGER
Jythe Catharine Poulsdatter bar
forvalter Just Andersen barnemoderens stedfar, Jens Madtzen, Anne Christensdatter, Jahanne Nielsdatter, Maren Knudsdatter.

Jeg synes det kan tyde på, at Just Andersen Holst, der var gift med en Nipgaard, var g.m. Mette Jensdatter Nipgaard, som forud var g.m. Palle Andersen. Kan det passe ?

og hvad er datteren/barnemoderens navn ? Det er vel ikke Anne Madtzdatter ?

Efterfølgende er Just Andersens familie ikke repræsenteret,

Maren Jacobsdatter f. 1695
Mads Jacobsen f. 1697
Michel Jacobsen f. 1699

måske fordi Jacob Michelsen nu er g.m. Anne Madtzdatter

mvh.
Annette Sass
 
Forfatter RE: Just Andersen Holst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/08/2014 15:04
Just Andersen er formentlig med fordi han på det tidspunkt bor i Hollingholt (som gennem tiderne har fungeret som en slags funktionærbolig for Herningsholm / Vig). Samme sted bor hovedparten af de andre nævnte.

Inger Ladatter og Niels Madtzen er gift og flytter senere til Skophus, som de overtager efter hendes bror.

Inger Michelsdatter er datter af Michel Nielsen og gift med Adser Poulsen, hun flytter senere til Bording Mølle.

Jeg mener det er Jens Madtzen, og ikke Just Holst, der er barnemoderens stedfar. Det er måske Jens Madsen fra Ejsingkjær, men det er nok lidt mere usikkert. Mere sandsynligt er det vel, at det er en bror til Niels Madtzen.

Mette Jensdatter Nipgaard var først gift med Palle Pedersen Torning og dernæst med Albert Cortsen Bisted, købmand i Viborg, som overlevede hende. Så det kan ikke være hende Just Holst var gift med.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 20/08/2014 15:30
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Just Andersen Holst
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 20/08/2014 23:37
Barnemoderens stedfar mener jeg ikke kan være Jens Madtzen, for han skulle være samme generation og en bror til Anne Madtzdatter.
Faktisk Jens Madsen Ejsingkjær.

Begge børn af Madtz Christensen Skophus der døde i 1699.

Inger Lasdatter blev g.m. Niels Madtzen 27 maj 1688 og er kusine til Jacob Michelsen
Inger Michelsdatter hans søster, var også g.m. Peder Nielsen og Niels Sørensen
Inger Jacobsdatter har fået navn efter sin farmor Inger Jacobsdatter g.m. Christen Lassen i Nygaard.


Hvem var barnemoderen ? og barnemoderens mor.

mvh.
Annette

Redigeret af asa d. 21/08/2014 00:08
 
Forfatter RE: Just Andersen Holst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/08/2014 01:05
Annette Sass skrev:
Barnemoderens stedfar mener jeg ikke kan være Jens Madtzen, for han skulle være samme generation og en bror til Anne Madtzdatter.
Faktisk Jens Madsen Ejsingkjær.
Interessant konstatering mht. Jens Madsen. Har du en kilde til det.?

Mht. Anne Madsdatter m.fl.: Vi ved at der er en Anne Madsdatter i Hollingholt på den tid. Hun kan meget vel være en søster til Jens Madsen og til Niels Madsen. De kan alle tre meget vel være efterkommere efter den gamle Herningsholmfoged Jens Nielsen, ligesom Michel Nielsen kan være det, men reelt ved vi intet om det.

Den eneste af dem vi faktisk ved noget konkret om er Niels Madsen, der senere bliver kendt som Niels Skophus (og som i nogle sammenhænge bliver forvekslet med sin svoger der også kaldes Niels Skophus).

Begge børn af Madtz Christensen Skophus der døde i 1699.
Altså en hidtil ukendt søn af Christen Lassen? Kilde.?

Inger Michelsdatter hans søster, var også g.m. Peder Nielsen og Niels Sørensen
Ja. Men ikke på det her tidspunkt. Og ikke mens hun boede i Hollinghholt.

Inger Jacobsdatter har fået navn efter sin farmor Inger Jacobsdatter g.m. Christen Lassen i Nygaard.
Nae. Inger Jacobsdatter var hendes farmors stedmor. Det er tvivlsomt om det er hende hun er opkaldt efter.

Hvem var barnemoderen ? og barnemoderens mor.
Det ved vi ikke. Men det er ihvertfald ikke Mette Jensdatter Nipgaard.

Ps. Når Just Holst ikke ses i Sunds kirkebog efter 1693 så er det formentlig fordi han flytter til Gjellerup, hvor han ejer en gård. Senere flytter han jo som bekendt til Trøstrup.

Han bor formentlig i Hollingholt i de første år han er på Herningsholm. Og det er for mig at se den eneste grund til at han optræder i Sunds kirkebog. Om han er gift med Jytte Østergaard på det tidspunkt er lidt uklart. Men det er nok min opfattelse, at det er han.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 21/08/2014 10:18
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Just Andersen Holst
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 21/08/2014 11:49
Pyh ja, man kan hurtigt blive rystet i sin "grundvold" - Der er åbenbart nogle kilder, der lige skal checkes med de øvrige familieforhold.

Dejligt, at der kom styr på Just Andersen Holst.

Inger Michelsdatter kan vist ikke have indflydelse på stedfarproblemet, så hvor man skal finde ham er mystisk, især når det ikke kan være nogen af de tilstedeværende herrer.

mvh.
Annette
 
Forfatter RE: Just Andersen Holst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/08/2014 16:53
Jeg har ikke til hensigt at ryste nogen i deres grundvold, ej heller at kvæle mere eller mindre løse teorier i opløbet. Det eneste jeg ber' om er bare, at teorierne er baseret på et vist minimum af faktiske oplysninger, og at man oplyser hvilke / kilder overvejelser der ligger til grund.

Forbindelsen til Ejsingkjær er iøvrigt ret interessant. Når jeg tidligere omtalt Jens Madtzen i Ejsingkjær, så er det jo fordi der een gang i 1695 omtales en sådan i Sunds kirkebog, som fadder hos Niels Madsen og Inger Skophus. Samme sted og i samme periode ses også en Maren Christensdatter fra Ejsingkjær.

Problemet her er dog, at Jens Madsen i Ejsingkjær og hans kone Anna Andersdatter (enke efter Svenning Andersen) begge er døde før 1689.!

Så altså må der være kommet nye folk til stedet omkring 1690. Det kan meget vel være ham der tidligere i Sunds kirkebog blev kaldt Jens Madtzen fra Vig, eller bare Jens Madtzen, der også ses som fadder hos Niels Madsen. Og Maren Christensdatter kunne så være hans kone. Så vidt så godt.

Om Maren Christensdatter så også er identisk med Michel Nielsens enke er nok mere tvivlsomt, men kan vel ikke helt afvises. Jeg mener på et tidspunkt at have set Jens Madsen fra Vig benævnt som Inger Michelsdatter stedfader, men kan ikke lige genfinde det.

NB: Jens Madsen i Ejsingkjær og hans kone Anna Andersdatter skal være "Jens Madsen i Ejsingkjær og hans kone Anna Christensdatter"


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 13/10/2014 23:40
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Just Andersen Holst
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 25/08/2014 11:05
Tak Feldborg, Jeg er bare ude i et stort yderområde af min viden om Sunds og familierne der, så jeg kan ikke bidrage med meget konkret. Jeg har jo mine kernepersoner inde omkring Nygaardfamilien i Timring, og prøver herudfra at sætte puslespillet sammen, så jeg selv kan se billedet klarere. Det billede, der handler om, hvilke personer, der har været i den nære kreds omkring Eulalia, og hvem hendes forfædre og deres familier har været.
Der har været en del i Sunds - tror jeg på, men mulighederne er så mange, og der er meget, der skal prøves af.
Det hjælper en smule efterhånden, men der er rigtigt mange af de nødvendige bipersoner, som spiller mig nogle puds af og til.
Dejlig du gider hjælpe til med oplysninger !.

Mvh.
Annette

Redigeret af asa d. 25/08/2014 11:07
 
Forfatter RE: Just Andersen Holst
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/08/2014 01:47
Jeg tror ikke de her nævnte ting er særlig relevante i Skinderholm / Trøstrup sammenhængen.

Derimod synes jeg, at Hollingholt / Ejsingkjær forbindelsen i perioden 1690-1700 er særdeles interessant i en anden sammenhæng.

Så det vil jeg måske senere lægge ud i en ny tråd.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk